Pony is bang voor schaatsers..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaa_

Pony is bang voor schaatsers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:47

Hallo,
Ik heb een vraagje.. Ik ging gister wandelen met Rhe-Sanne, mijn verzorgpony. Dat doe ik wel vaker nu het vriest. Ze is (dacht ik) volledig bomproof. Maar voor schaatsende mensen is ze bang.. Hebben jullie hier ook ervaring mee en wat zouden jullie er aan doen?
Er weer heen gaan durf ik eigenlijk niet zo goed. Ze stond te galoperen op de plaats(doet ze wel vaker) en dat is opzich niet erg maar dan moet ik erop zitten, niet er naast lopen. Er is geen mogelijkheid dat ik erop ga. Ze draaide verschrikkelijk om me heen en wilde soms gewoon over me heen.. Dat ze over me heen wilde was uit pure angst. Ze had witte randen om haar ogen en stond verschrikkelijk te snuiven. Ik snap er niets van dat ze dat eng vind! Je kan zowat met een trekker over haar tenen rijden en dan nog kijkt ze niet raar op.. Heeft iemand een oplossing?
Groetjes Saskia.

PBA_

Re: Pony is bang voor schaatsers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:48

tja het is natuurlijk wel erg raar dat die rare wezen op het water kunnen lopen. die van mij vond het ook eng. Laat maar gaan straks is het weer voor een paar jaar weg.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:49

Het geluid van schaatsen op het ijs is misschien een beetje vreemd. Met geduld moet het lukken toch.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:49

Vind ze skeelerende mensen ook eng? Of dit nog nooit tegen gekomen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:55

Maar het is toch ook raar dat mensen opeens over water heen gaan! Als je er wat aan wilt doen, hoofdstelletje in en naar een plek met schaatsers en vanaf een afstandje laten kijken en steeds iets dichterbij gaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:04

Als je gaat wandelen, doe een hoofdstel in, neem je paard aan de longelijn mee, trek zelf handschoenen aan, zweep mee. Op het moment dat ze in paniek raakt, haar benen laten bewegen door haar een rondje om je heen te laten lopen. En als ze over je heen walst, mag je haar met de zweep op afstand houden.

Nu is het de afgelopen dagen en ook vandaag erg fris geweest. Dat gegaloppeer op de plek is daar een uiting van. Ik kan me niet voorstellen dat ze echt in paniek was. Dit was gewoon een reden om even leuk fris te doen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:05

Ze begrijpen niet dat er plotseling van die rare wezens zijn die OP het water lopen, rare houdingen aannemen en dan nog enge, krassende geluiden maken ook! Dat moeten in de ogen van veel paarden wel paardetende monsters zijn!

Die van mij is al een keer op hol geslagen erdoor, hoor het ook van veel anderen dat hun paarden ervan op hol sloegen of bijna niet te houden waren.

Ik ga gewoon wandelen, wel met hoofdstel aan (met bit heb je toch net even meer te vertellen) en een extra touwtje om eventueel over de neus te doen. (ik heb geen neusriem). Dan stuitert ze wel enorm rondom me, maar blijft wel bij me zolang ik tegen haar blijf praten en eventueel een arm om haar hals leg.

Het laten zien kan je het beste doen met een paar andere mensen die je paard vertrouwt. Dat die eerst gewoon meelopen, daarna op het ijs gaan staan en daar blijven staan/ schuifelen en eventueel schaatshoudingen aan laten nemen tot paard zich ontspant en het begint te vertrouwen, en dan je vrienden hun schaatsen aan laten trekken en weer net zo lang wachten tot je paard het vertrouwt.

Is echter een hoop werk, en feitelijk is het maar voor een paar keer in de zoveel jaar, dus in hoeverre dat zin heeft kan je twijfels bij zetten. Vooral als het weer jaren duurt voordat er op natuurijs geschaatst kan worden, dan kan je weer opnieuw beginnen. Ik hou het maar bij wandelen gedurende de schaatsperiode. En hoop voor de paarden dat de dooi snel inzet, zodat ze weer lekker rond kunnen rennen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:06

Die van mij vinden het ook raar hoor Nagelbijten / Gniffelen
Wat doen die malle mensen nu op dat water Verward
Maar goed ik probeer er weinig aandacht aan te besteden, volg de tips op die cassidy al genoemd heeft en nog even op je tanden bijten, het einde is in zicht Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:08

Als je het kunt vermijden, zou ik het gewoon vermijden. Het kan nog wel 12 jaar duren tot de volgende keer (dat we kunnen schaatsen), ik zou er niet te veel energie in steken.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:12

Schaatsen en skeeleren vinden wel meer paarden eng,het komt vooral door het geluid.
Probeer rustig door te rijden en z'n aandacht vragen.

MzPuraRaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:51

Goed de leiding geven en gewoon bijvoorbeeld eens rustig toe kijken. Je kunt idd ook afw88 want over een maandje zijn de meeste weer weg. Ja

debij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:52

De boer waar ik sta die heeft de wei aan het einde van zijn oprit onder laten lopen en dit is nu een echte schaatsbaan compleet met koek en zoopie Lachen maar Stip is ook als de doods voor deze vreemde gewaarwoording en durft niet het erf af of ze komt recht omhoog snorkelend en al gelukkig is ze nooit gemeen en blijft ook wel bij me staan.
Maar ik ben blij als die wei weer gewoon weiland is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:00

gelukkig gaat het bijna dooien, dus dan is het probleem opgelost Knipoog

Laars87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:57

Bij het schaatsen hoor je ook meestal een raar geluid van het bewegende ijs. een soort gongend geluid door het ijs heen(moeilijk uit te leggen) misschien dat ze daar bang voor is.
en het zal dadelijk toch weer dooien, en misschien was dit wel de laatste keer dat we konden schaatsen. dus het komt wel goed

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:45

Vandaag heb ik weer met haar en haar zoon Stan gewandeld. Wel in de buurt geweest van de ijsbaan, maar al heel snel vind ze het eng. En aangezien Stan nog maar 4 is en net een paar maand onder het zadel, wilde ik liever niet dat die dr ook mee op de hobbel ging. Ik had bij Rhe-Sanne wel een hoofdstel om(dat heb ik altijd) en bij Stan niet. Die staat al stil als je een klein beetje druk uitoefent. Toen gingen we naar een ander weggetje(moet je wel een redelijk drukke weg oversteken) en daar kwamen we 7 trekkers tegen, en dan is er niets aan de hand.
Bedankt voor jullie tips!