Ze begrijpen niet dat er plotseling van die rare wezens zijn die OP het water lopen, rare houdingen aannemen en dan nog enge, krassende geluiden maken ook! Dat moeten in de ogen van veel paarden wel paardetende monsters zijn!
Die van mij is al een keer op hol geslagen erdoor, hoor het ook van veel anderen dat hun paarden ervan op hol sloegen of bijna niet te houden waren.
Ik ga gewoon wandelen, wel met hoofdstel aan (met bit heb je toch net even meer te vertellen) en een extra touwtje om eventueel over de neus te doen. (ik heb geen neusriem). Dan stuitert ze wel enorm rondom me, maar blijft wel bij me zolang ik tegen haar blijf praten en eventueel een arm om haar hals leg.
Het laten zien kan je het beste doen met een paar andere mensen die je paard vertrouwt. Dat die eerst gewoon meelopen, daarna op het ijs gaan staan en daar blijven staan/ schuifelen en eventueel schaatshoudingen aan laten nemen tot paard zich ontspant en het begint te vertrouwen, en dan je vrienden hun schaatsen aan laten trekken en weer net zo lang wachten tot je paard het vertrouwt.
Is echter een hoop werk, en feitelijk is het maar voor een paar keer in de zoveel jaar, dus in hoeverre dat zin heeft kan je twijfels bij zetten. Vooral als het weer jaren duurt voordat er op natuurijs geschaatst kan worden, dan kan je weer opnieuw beginnen. Ik hou het maar bij wandelen gedurende de schaatsperiode. En hoop voor de paarden dat de dooi snel inzet, zodat ze weer lekker rond kunnen rennen.