Uitproberend gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Uitproberend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:46

Hey,

Mijn jonge telg (3,5) is me vreselijk aan het uitproberen en weet inmiddels dondersgoed dat ze sterker is dan ik.
Het probleem nu is dat ze constant terug wilt naar haar maatje. Als ik met haar in het bos ga lopen, inmiddels met hoofdstel aan en zweep erbij, rukt/draait ze net zo hard tot ik het niet kan houden en rent ze terug. Omdat ze dit onder het zadel begon te doen ga ik dus alleen nog maar met haar aan de hand naar het bos. Maar gisteren is het haar dus gelukt om zich los te rukken. Ik vind het moeilijk om haar te straffen omdat ze dan toch wel in paniek raakt en dit vaak de situatie verergerd. Met geduld kon ik het helaas deze keer ook niet winnen.
Ik heb haar toen weer gevangen en ben ik met haar op eigen terrein een beetje grondwerk gaan doen, echter concentreert ze zich totaaaaaaal niet op mij! Iedere keer weer met dat koppie kijken waar haar vriendinnetje is.
Ik ben dus bang dat het ook een gebrek aan respect/ weten wie de leider is.
Voor de duidelijkheid: dit is weer haar nieuwe truc. Ze heeft iedere keer weer wat, dan overwin ik het, maar dan verzint ze iets nieuws. Het grondprobleem is dus denk ik het gebrek aan respect.
Hoe kan ik dit haar een beetje bijbrengen? Soms denk ik ook dat ik niet streng genoeg voor haar ben.

MarcR

Re: Uitproberend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:30

Ik denk dat jezelf de juiste diagnose stelt : jij bent niet de leider van de kudde die bestaat uit : jij, je paardje en haar "vriendinnetje". een deel van de oplossing geef je zelf ook aan : "Soms denk ik ook dat ik niet streng genoeg voor haar ben". Je zal je paarden moeten gaan "opvoeden" zodat ze jou als leider herkennen van de kudde.
Zoek iemand die ervaring heeft in de materie, vooral westernruiters hechten veel belang aan dit opvoedings aspect van het paardrijden. Zonder ervaring is het moeilijk om te starten met dit opvoeden omdat je met zoveel facetten rekening moet houden : rangorde paarden, lichaamshouding en -taal, gedrag paarden, leeftijd, enz.
Wees steeds consequent : er zijn maar twee mogelijke gedragingen "juist" of "fout" er is niet daartussen en een bepaald gedrag is altijd juist of altijd fout, niet soms wel en soms niet. Is het gedrag juist dan moet je dit aanmoedigen, is het gedrag fout moet je dit onmiddelijk bestraffen. Dit aanmoedigen en bestraffen moet altijd op dezelfde wijze gebeuren, met dezelfde stemintonatie en dezelfde woorden.
voorbeeld : goed = "Good girl" op een rustige wijze uitgesproken, af en toe met een aai of een klopje, fout = "NEE" op een harde, kordate wijze geroepen, eventueel vergezeld van een fysieke straf, een paard is niet van suiker.
Na enige tijd zal je merken dat dit helpt en dat je veel meer plezier zal hebben met je opgevoed paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:00

heel goeie uitleg " Marc R "
eerst de rangorde , dan gewillig en nageeflijke meewerking in het grondwerk en dan is het pas tijd om er op te stappen, niet andersom.
en dan nog een goede " sacking-out " het overal kunnen aanraken van je paard , met eender welk voorwerp en je paard moet hierbij sti blijven staan.
Ook naast en boven je paard, bv longeerzweep.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:20

Ik zou eerst eens even aan de verhoudingen tussen jullie gaan werken. In tegenstelling tot de andere posters hier geloof ik niet dat je de leider van de kudde kunt worden, soortgenootjes zijn onvervangbaar, paarden zien ons niet als andere paarden, hoe je je ook verdiept in paardentaal etc. Je kunt natuurlijk wel een soort van leider worden voor het paard, maar zoiets moet groeien en komt voornamelijk voort uit vertrouwen en respect. Steek je energie in grondwerk en neem véél kleinere stapjes.

'Streng' (ik gebruik liever consequent) zijn is belangrijk, maar wanneer je paard zo duidelijk aangeeft niet met jou in één bos te willen zijn, dan is streng zijn daar geen goede oplossing. Althans, het is maar wat je wilt, wil je een paard dat met je mee komt omdat het bang is voor de gevolgen als ze zich verzet? Of wil je een paard dat met je mee komt omdat ze het fijn en leuk met jou vindt?

Door te gaan wandelen met bit en zweep kan ik mij enigzins indenken dat het paard het niet leuk meer vindt. Jouw paard vlucht weg van jou, dan is het naar mijn mening tijd om na te gaan denken en een boel dingen te veranderen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:22

gewoon een deskundig iemand bij halen die je helpt hiermee.........

hier kom je alleen niet uit, en zal het probleem alleen maar verergeren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:19

Jess1435 schreef:
Voor de duidelijkheid: dit is weer haar nieuwe truc. Ze heeft iedere keer weer wat, dan overwin ik het, maar dan verzint ze iets nieuws.

Het grote probleem waar jij mee zit is dat je paard het initiatief heeft en niet jij. Zij heeft een nieuwe truc en jij reageert daarop. Ga dat eens omdraaien: neem zelf het initiatief, wees zeker van jezelf als je iets met haar wilt doen, zodra jij twijfelt kan zij de rollen omdraaien.
Ik denk wel dat je hier goede coaching bij nodig hebt, want ik krijg de indruk dat je te vaag bent voor je paard. Je hoeft niet streng te zijn, maar je moet wel duidelijk zijn.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:55

Bedankt voor de tips/opmerkingen! Ik heb overigens erg goede begeleiding met het rijden (2x per week) en ik zal haar eens vragen een keer met mij mee te gaan naar bv het bos.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:58

is een goed plan Jess!!! Haha! succes!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:39

heel conzequent zijn! dat helpt het meest, k heb dat ook een tijdje gehad met een shetlander merrie van 3.5 jaar die ik aan het inrijden was, na een tijdje liep ze keurig aan de teugle in alle gangen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:37

Jess1435 schreef:
Bedankt voor de tips/opmerkingen! Ik heb overigens erg goede begeleiding met het rijden (2x per week) en ik zal haar eens vragen een keer met mij mee te gaan naar bv het bos.

Je probleem zit dieper dan allen het rijtechnische aspect, het zit in de opvoeding van je paarden. Niet iedereen die goed lesgeeft kan een paard ook opvoeden, zoals ik reeds gezegd heb zoek indien nodig hulp bij western ruiters, zij hechten meestal veel meer belang aan die opvoeding en dat blijft hetzelfde voor elk paard. Het zal ook niet opgelost zijn in 1 2 3 en je zal altijd consequent moeten blijven tov je paarden.
Opvoeden betekend niet dat je paarden bang van je wordt maar dat ze duidelijke grenzen hebben en dat ze weten als ik buiten die grenzen komen dan is dat onaangenaam voor mij en als ik binnen deze grenzen blijf is het aangenaam. Als paarden bang zijn van iemand is het teken dat de leider die grenzen niet consequent respecteerd en dat de paarden niet weten wat ze moeten verwachten van de leider.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 14:50

MarcR schreef:
Jess1435 schreef:

Je probleem zit dieper dan allen het rijtechnische aspect, het zit in de opvoeding van je paarden. Niet iedereen die goed lesgeeft kan een paard ook opvoeden, zoals ik reeds gezegd heb zoek indien nodig hulp bij western ruiters, zij hechten meestal veel meer belang aan die opvoeding en dat blijft hetzelfde voor elk paard. Het zal ook niet opgelost zijn in 1 2 3 en je zal altijd consequent moeten blijven tov je paarden.
Opvoeden betekend niet dat je paarden bang van je wordt maar dat ze duidelijke grenzen hebben en dat ze weten als ik buiten die grenzen komen dan is dat onaangenaam voor mij en als ik binnen deze grenzen blijf is het aangenaam. Als paarden bang zijn van iemand is het teken dat de leider die grenzen niet consequent respecteerd en dat de paarden niet weten wat ze moeten verwachten van de leider.

Ik ben weer een paar keer bij haar geweest, meegenomen naar het bos en grondbeginselen geoefend en ze luistert al beter!
Ik heb mezelf meteen 'groot' gemaakt als ik haar uit de wei meenam (ze weigerde weleens mee te komen) en dit heeft effect op haar.
Kon haar overigens gewoon aan haar halster naar het bos meenemen.
Probleem is nog steeds dat ze zich niet concentreert op mij. Brokjes/aandacht maakt haar allemaal niks uit. Ze doet wel wat ik vraag, maar ondertussen alles scherp in de gaten houden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:43

Zie je wel dat je veranderingen opmerk, leuk he. Je moet, als je bij haar bent, reageren op elk ongewenst gedrag en elk gewenst gedrag belonen, niet alleen als je oefend maar gans de tijd en dit zolang je je paard hebt dit zal het het beste resultaat geven. Nu moet je voordurend reageren, na enige tijd zal dit geleidelijk verminderen tot nog enkele keren.
Consequent zijn, volhouden en als het nodig is hulp zoeken.