ze eet d'r halve stal op als je d'r borstelt/opzadelt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

ze eet d'r halve stal op als je d'r borstelt/opzadelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:18

hoii,
Op de manege hebben wij een paard staan, die als je dan in de gang loopt kijkt ze met d'r oortjes naar voren naar je, maar zodra je langs loopt, gaan ze weer gelijk in d'r nek, ook als je d'r stal binnenkomt, gelijk d'r oren in d'r nek en in d'r stal bijten, echt die mond helemaal open, ook als je d'r borstelt enzo, maar zodra je dan boos word, en je stem verhefd, en naar d'r wijst of met je hand een beweging maakt, gaat ze met d'r hoofd omhoog en doet ze alsof je d'r slaat, ook als je opzadelt en iemand houd het touw vast, begint ze te steigeren enz.
Ze heeft mij nog nooit gebeten, maar waarom doet ze zo, ze doet het echt bij iedereen, met rijden is ze super, en ze kan heel mooi lopen, ook als je heel rustig ben en d'r manen aan het borstelen bent ofzo, ontspant ze helemaal maar zodra je dan weer bijv. een andere borstel pakt, begint ze weer.
Weet iemand waarom ze dit doet. Op de manege zeggen ze dat het misschien te maken heeft dat ze het niet fijn vind dat iedereen d'r stal inkomt.
Groetjes:)

RoosIris

Re: ze eet d'r halve stal op als je d'r borstelt/opzadelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:20

Tja kan vanalles zijn.... van stalondeugd tot vroegere mishandeling. Misschien heeft ze wel heel erg pijn... en probeert ze op deze manier aan jou duidelijk te maken dat ze pijn heeft.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:20

Ik heb niet echt tips, misschien kan je haar buiten de stal borstelen en opzadelen? Maar een paard dat het niet fijn vind dat iedereen in haar stal komt, hoort naar mijn mening niet (!) op een manege thuis.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:25

Niet elk paard is geschikt om manegepaard te zijn.
Wellicht vind dit paard het niet prettig om elke keer andere mensen rond zich te hebben en dat die op haar rijden.
De enige manier om dit kenbaar te maken is voor een paard toch op die manier.
Denk dat je dit paard een groter plezier doet met 1 eigenaar en niet meerdere keren per dag een ander...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:29

Is ze ook gevoelig?
Mijn vz paard is heel gevoelig, die kan ik maar met een paar borstel borstelen. (leuk als hij vies is)

Het kan ook zijn dat het paard vroeger pijn heeft gehad.
Maar het gedrag nu nog laat zien.
Als dat zo is moet je het gedrag gewoon negeren.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:32

Kimonoo schreef:
Ik heb niet echt tips, misschien kan je haar buiten de stal borstelen en opzadelen? Maar een paard dat het niet fijn vind dat iedereen in haar stal komt, hoort naar mijn mening niet (!) op een manege thuis.

Hier ben ik mee eens, waaschijnlijk doet ze het buiten de stal niet, ik herken dit probleem.. succes!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:33

Met borstelen is ze niet gevoelig, je kan verder gewoon borstelen, ze bijt ook niet naar mij, alleen in d'r stal.
Ze vertoont dit gedrag alleen in stal, onder het zadel is het een super paard, ze kan goed aan de teugel lopen, luistert over het algemeen goed (af en toe bokje maar dat hoort erbij).

Ik zou haar idd heel graag willen hebben, maar ik weet niet of dat financieel en met mijn school gaat lukken;)Want het klikt goed.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:14

Zou heel goed zadelpijn en/of spierpijn kunnen zijn
ook kan het zadel dat ze een slecht verleden heeft,
en iid niet elk paard is geschikt als manegepaard
Bij manegepaarden zie je dit gedrag daarom vrij vaak
Het is voor een manege-eigenaar meestal financieel niet haalbaar om elk manegepaard regelmatig te laten masseren of om een zadel op maat te laten maken
als je zo´n paard koopt en je zorgt voor een goedpassend zadel en laat het dier ook eens masseren,
Dan nog is het niet zeker of dit gedrag helemaal zal verdwijnen
Omdat het probleem inmiddels '' tussen de oren'' zit

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:33

Is in geval duidelijk een stress signaal dat ze afgeeft. En waarom? Tja ligt voor de hand dat ze niet wil dat mensen haar veilige plekje (stal) binnenkomen. Is het niet mogelijk om een bordje ofzo voor haar stal te hangen dat mensen niet bij haar mogen komen tenzij ze haar moeten klaarmaken voor de les en dat dan buiten haar stal doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat een paard behoefte heeft aan een veilige plek op een drukke manege. Het is toch niet zo moeilijk om rekening te houden met haar??

Semmie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:02

Misschien is ze vroeger mishandelt wij hebben ook een paardje op de manege en die is vroeger geslagen op haar hoofd dus ze is nu heel kopschuw.