Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

).
Yinari schreef:Ik denk dat je haar niet op haar donder moet geven. Op dat moment is ze (zoals jij het beschrijft) geschrokken en dus angstig. Ik denk dat het dan niet werkt om haar te straffen.
Rustig blijven en haar losmaken is op zo'n moment het beste.
Ik weet niet of ze echt 'doorhangt', dus zo hard gaat hangen dat ze haar halster kapottrekt of andere schade (aan zichzelf) veroorzaakt?
Als dat niet zo is kun je haar ook gewoon even laten staan, haar rustig toespreken en wachten tot ze weer bij zinnen komt. Dit kan echt alléén wanneer ze 'met beleid' hangt (goh, wat leg ik dit weer apart uit).
Zelf zou ik het touw door een ring halen en dan aan de paal binden met een veiligheidsknoop. Mocht ze gaan hangen trek je de veiligheidsknoop snel los maar hou je het touw wel door de ring.
Daardoor ben je veel sterker en kun jij (met een beetje geluk) bepalen wanneer en hoeveel je het touw laat vieren.
Wolly schreef:Daar blijft niks anders over dan haar op haar donder geven. Het beste je verrast haar indien je dr gewoon plomp een shop onder haar kont geeft zodat ze narvoren springt. Je moet goed oppassen. Meestal kan je het aan je paard zien wanneer hij erover denkt te gaan hangen. Ze neigen iets naar achter en kijken onzekerer. Dus goed op de signalen van je merrie letten en bij iedere keer wanneer ze drijgt te gaan hangen of bereits hangt, op z'n donder geven. Maar wel vanachter zodat ze naar voren springt.
Hopelijk kon ik je een beetje helpen!![]()
Groetjes Wolly
Alicia2u schreef:Ik had ook een 'hanger', totdat ik met hem parelli ging doen en hij het princiepe 'wijken voor druk' doorhad. Sindsdien is hij niet meer gaan hangen. Zelfs al staat hij op z'n touw, tilt hij rustig z'n voet op en kan weer verder lopen.
Mijn paard kon ook niet goed meelopen aan een touw; hij ging of te snel, of te langzaam en was altijd aan het trekken. Is dat bij jou paard ook het geval?
Straffen lijkt me niet de goede oplossing: een paard dat gaat hangen is meestal toch al bang en weet gewoon niet hoe het met de situatie om moet gaan. Zet je paard voorlopig niet echt vast, maar sla het touw gewoon een keer los om de spijlen heen, zodat ze niets heeft om op te hangen, maar je wel een simulatie van vaststaan hebt.
LinZZZZ schreef:Dank je voor je berichtje!
Mijn pony loopt altijd netjes naast me.
Ik wil mijn pony toch eigenlijk wel vast kunnen zetten. Mijn pony draait bij het opzadelen soms alle kanten op en dan vind ik het toch fijn dat ze vast staat. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen dus liever doe ik dit niet.
Zou ik ze niet gewoon met paniekhaken kunnen vastzetten?
Als ze gaat hangen dan gaan ze los en is de druk weg.
Citaat:"LinZZZZ"]Ik denk toch dat het beter is dat ik mijn pony niet straf want bij het hangen is ze echt wel in paniek. Ik weet ook niet wanneer ze dit gaat doen... volkomen onvoorspelbaar!!
Gisteren rammelde ik van 3 meter met een bakje snoepjes. Daar ging ze van door het lint. Het lijkt aanstellerij dat een pony daarvan schrikt... maar ze was wel in paniek.Wolly schreef:Daar blijft niks anders over dan haar op haar donder geven. Het beste je verrast haar indien je dr gewoon plomp een shop onder haar kont geeft zodat ze narvoren springt. Je moet goed oppassen. Meestal kan je het aan je paard zien wanneer hij erover denkt te gaan hangen. Ze neigen iets naar achter en kijken onzekerer. Dus goed op de signalen van je merrie letten en bij iedere keer wanneer ze drijgt te gaan hangen of bereits hangt, op z'n donder geven. Maar wel vanachter zodat ze naar voren springt.
Hopelijk kon ik je een beetje helpen!![]()
Groetjes Wolly
mijn pony deed het alleen buiten dus ik heb haar een tijdje binnen opgezadeld en nu doet ze het niet meer 
KiWiKo schreef:echte hangers leer ik los te staan

, de zesde die maand (gelukkig niet mijn eigenste beest
).
. Het klinkt ergens wel als een goed idee, maar kan zo makkelijk mis gaan.
) Lovely schreef:GJ9, als ik ooit een paard zonder oren voorbij zie komen, weet ik hoe het komt. Het klinkt ergens wel als een goed idee, maar kan zo makkelijk mis gaan.
). Ik ben gelijk met Parelli en clickertraining aan de slag gegaan en heb d'r geleerd om los te blijven staan. Op commando hoofd omlaag brengen dmv targettraining heeft haar een hoop rust gebracht. 
xCondor schreef:Is in een poetsplaats zetten waarbij ze alleen vooruit weg kunnen geen idee??
Normaal gesproken: lekker laten hangen en als je onderuit gaan dan leren ze het wel af. Maar dat is ook gevaarlijk, en jij zegt dat het een overgevoelige pony is, dus dan zal ik het al helemaal niet doen!
succes ermee!!