Dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AndyLinda

Dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:40

Heeii

Ik heb een probleem, ik ga een beetje de richting freestyle op met me pony, als ik hem los laat lopen in de bak volgt hij mij wel maar met zijn oren naar achteren en als ik hem wil longeren komt hij naar me toe gerend met zijn orgen in zijn nek en net voor mijn voeten wilt hij gaan steigeren, volgensmij is het dominantie

Wat moet ik doen om dit gedrag eruit te krijgen?

Groetjes,

Alicia2u

Re: Dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:51

Les nemen van iemand die er verstand van heeft.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:09

idd, les nemen,
hoogstwaarschijnlijk is je paard niet heel erg dominant,
maar het is wel van belang dat je een duidelijke basis aanlegt, en daarvoor is les zeker van belang

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:22

Je kan je kleden op de manier je wil maar dat geeft in de ogen van je paard geen verschil of jij de leider bent of niet, paarden zien je op dit moment nog niet als hun leider , dus daar moet je eerst aan werken voor je ook maar één ding goed gedaan kan krijgen van je paard.
Maar zoiets kan je echt niet via een forum gaan uitleggen , dat moet je doen samen met iemand die hier in thuis is.
Als je dan uiteindelijk dingen gaat vragen aan je paard moet je het vooral simpel houden, hou het beperkt en makkelijk en zo steeds een stapje verder, als je 2 dingen tegelijk vraagt gaan paarden in de war, ze kunnen dit niet begrijpen.

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:04

ik zit ook met een probleempje, k heb een eigen shetlandertje gefokt, maar het is me tog een eigenwijs beest.
Ik kan er eigenlijk vrij weinig mee, want hij schrikt heel snel, terwijl hij altijd bij soortgenoten staat en veel mee gedaan wordt.
tog kan ik hem amper bj het halster pakken, want dan verzet ze zich en kan k hem niet houden. ook zijn hoeven pakken gaat niet, dat trap ie van zich af, dat doet ie ook als je een onverwachte beweging voor dr maakt.
Iemand enig idee wat ik eraan kan doen?? en waarom ze zich zo gedraagd?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:09

@Judith: hetzelfde verhaal als van de TS, haal er iemand bij die er verstand van heeft. Achter de pc is het niet te beoordelen welke oorzaak dit gedrag heeft. Verder is het aan jou als eigenaar om een paard was basisvaardigheden te leren zodat hij het de rest van z'n leven wat makkelijker heeft.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:09

misschien gewoon proberen te longeeren.
En elke keer als ze om je afkomt schreeuwen en jezelf groot maken (zodat ze stopt, als ze dat niet doet, moet je natuurlijk opzij stappeN)
Zo laat je zien dat jij niet bang voor hem bent!
Het klinkt raar maar daarna komt hij steeds minder op je af!
Probeer ook eens een join up Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:14

Een join up raad ik alleen aan voor mensen die er verstand van hebben..t maakt een zware impact op het paard en als dit verkeerd gedaan wordt..

Lastig dit hoor. Zaak is iig dat je de leider gaat worden en je paard dit acceoteerd, wat hij zal doen uiteindelijk als jij je leider genoeg toont.
Iemand professioneel erbij halen idd en wat erg interessant boek is en leuk om te lezen is Linda Tellington Jones gedrag van A-Z..

Veel succes.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:22

jaag hem terug naar de plek waar hij hoort
maak je groot en schreeuw naar hem
bluf hem en overtuig hem dat je het hier niet mee eens bent

ik weet noet of je met zweep longeert maar gebruik dat ding ook eens als die merkt dat jij bang gaat worden ben je nog verder van huis af en gaat hij die fratsen uithalen omdat hij weet dat hij je zo op de kast krijgt

dus meteen afstraffen die hap komt die naar je toe jaag hem gelijk weer terug en voor de rest negeren dat gedrag
maar wel belonen als het goed gaat

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:32

Schreeuwen? Zweep gebruiken? Voor iemand die naar freestyle neigt?
Ben het wel met je eens dat dit van kwaad tot erger wordt als er niet íets gebeurd, maar professionele begeleiding lijkt mij meer op zn plaats Knipoog

fjenfigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:16

als ik jou was zou ik met haar aan een halstertouw zetten en met der lopen en dan oefeningen gaan doen zo leert ze je te gehoorzamen als ze dt niet doet op het moment dat jij iiets van haar vraagt dan kan je haar sraffen op een eerlijke manier. oefeningen kent ze mischien niet maar de dingen om je te gehoorzamen moet ze toch echt kennen desnoods leren .

groetjes

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:49

Ik denk dat het idd een vorm van dominantie is.. en paarden die dominant zijn weten niet wat hun plek is. Je moet zorgen dat jij de leiding neemt en duidelijk bent. Wees consequent, wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet!

Proberen andere dingen uit. Wandel er bijvoorbeeld naast en zet hem om de paar meter stil, maak er bijvoorbeeld een gebaar bij (bijv. je hand omhoog) Wees wel weer duidelijk, stilstaan is stilstaan en niet 2 meter doortrekken.

Probeer wel alles met rust te doen, om vertrouwen op te wekken. Dus niet gaan schreeuwen of gaan slaan.

Vooral belonen als de pony het goed doet (niet met snoepjes, want dan gaan ze schooien) maar met een aai over de hals en vooral met stemgebruik (zó belangrijk) maak je stem wat hoger en zachter en geef hem complimentjes dat hij braaf is!

zo ook met longeren, probeer het in en afgezet rondje te doen ga in het midden staan met de zweep omhoog, zodra je hem weg wilt hebben loop je naar zijn zijkant met de zweep naar zijn billen gericht en praat tegen hem ; 'stappen' mocht hij niet reageren op jou dan duw je zachtjes de zweep tegen zijn billen (vanaf de zijkant en niet met de punt in zijn billen prikken) Loopt hij dan eenmaal dan geef je hem de ruimte met je lijn, maar sluit hem op in een soort driehoek : de lijn naar zijn hoofd en de zweep hou je richting de achterhand.

Mocht de pony naar binnen komen verhef je je stem en zeg je iets als ; hey, stappen! blijft hij naar binnen vallen hou je de zweep tussen jou en het lichaam van je paard, of je richt de zweep naar zijn hoofd als een soort blokkade.

Ik zou hem niet te snel slaan, maar als hij het blijft doen met zijn voorhand naar binnen dan tik je hem zachtjes tegen zijn borst (niet het hoofd) zodat hij weer rechtuit blijft lopen, doet hij dit een paar rondjes goed, dan beloon je hem en ga je de andere kant op. Probeer het dus niet te lang te doen, maar kort en blijven herhalen.

Probeer het eerst een paar keer in stap, en pas als hij die paar keer (paar dagen dus) braaf doet, dan probeer je daarna een paar rondjes in draf.

Beloning, herhaling en consequentie