Agressie op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Agressie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:27

Hallo,

Bij ons op stal is er een paard die ontzettend voernijd vertoond als je in z'n stal komt. Hij kijkt heel boos en reageert soms zelfs met slaan of bijten. Hij doet het alleen als hij eet.
Nu heb ik geprobeerd te helpen door hem een keer flink op zn flikker te geven, op het moment dat je dat doet is hij heel onderdanig en doet hij niks meer, maar de keer daarop doet hij het weer. Hij doet het overigens niet altijd, en als hij braaf is wordt hij ook beloond.

Heeft iemand tips over hoe je dit aan kunt pakken?

(En ga nou niet zeuren dat op zijn flikker geven niet helpt svp)

Kelly_ann

Re: Agressie op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:25

Gun het dier z'n rust op stal en vooral tijdens voertijd. Haal hem uit de stal al je hem toch moet hebben. En heeft hij net wel voer als je bij hem moet zijn om een of andere reden: idd even heel duidelijk zijn dat jij niet gediend bent van een stel hoeven voor je harsens.
Maar verder het dier niet willen plagen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:36

Ja dat had ik ook al bedacht. Helaas is het ook als hij hooi heeft oid. Soms is het druk op stal en moet hij in stal afgezadeld worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:44

Dan doe je het zadel af, daarna het hoofdstel pas en mag hij eten en dan ben je weg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:04

Ik denk juist dat straffen niet zal helpen, juist omdat hij bang is dat jij zijn eten af zou pakken. Rustig buiten berijk staan kijken en elke keer rustig dichterbij gaan staan lijkt mij een redelijke poging waard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:07

gewoon lekker het dier met rust laten als die aan het eten is...........

ik ben ook niet vriendelijk als je me met mijn eten stoort!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:21

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:51

als een paard eet wil het vaak met rust gelaten worden en sommige paarden beginnen dan zelfs de drijgen idd ik zou zolang als hij aan het eten is hem gewoon ff met rust laten totdat hij het op heeft Knipoog

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:11

ik heb geen directe oplossing maar ben wel erg verbaasd over de reacties Verward
Hem gewoon met rust laten? tuurlijk, ik laat mijn bijrijd merrie ook met rust als ze aan het eten is, want die word ook wat nijdig, maar als ik in de stal moet zijn, GA ik de stal in.
En dan hoeft ze echt niet te bijten, schoppen of wat dan ook. Ze kijkt wel boos, maar zolang het bij boos kijken blijft, negeer ik dat.
Ik doe m'n ding en vertrek weer.

Vind het niet juist dat je "hem maar met rust laat" omdat je anders word aangevallen door een paar hoeven of tanden!
Nogmaals; ik vind ook echt dat je het dier z'n rust kan gunnen tijdens het eten, maar niet omdat ie jou anders komt "opeten" Nors opkijken

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:15

Inderdaad vind ik met rust laten ook niet zo'n goed idee. Je paard zal maar onbeperkt hooi of kuil krijgen, kun je nooit meer rijden of zijn stal in, haha! Ik zou wel proberen om het paard uit zijn stal te halen met opzadelen of poetsen of wat je ook maar met hem wild doen, zodat wel de stal een rustige plaats voor hem blijft waar hij lekker zijn eigen gang mag gaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:19

Inderdaad, doe je ding en vertrek. Als je bij je paard moet zijn tijdens etenstijd heeft hij je niet aan te vallen.
Maar waarom je paard lastigvallen als hij aan het eten is? Als je er niet hoeft te zijn, laat je hem gewoon met rust.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:28

Als je hem echt moet hebben gewoon pakken dan hoeft ie idd niet te dreigen maar om m express te gaan lopen iriteren is een beetje overdreven. Wij hebben er op stal ook 2 staan met voernijd die zelfs in de trailies hangen als je langs loopt ik maak me er niet druk om en ze weten goed genoeg dat zodra de deur open gaat ze zich moeten gedragen en anders een klap kunnen verwachten. Echt aanvallen zullen zo dus ook niet doen, maar ik laat ze tijdens het eten wel zo veel mogelijk met rust.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:36

Ik heb ook een merrie met voernijd (en geen beetje). Inmiddels is ze bijna 9 en heb ik geleerd dat ik haar beter met rust kan laten. Doordat ze in de gaten heeft, dat ze haar voer naar mij toe niet hoeft te verdedigen, is ze relaxt. Opzadelen of poetsen doe ik zeker niet als ze aan het eten is. Doe dat wel als ze het op heeft of ik haal haar bij haar voer weg.
Tuurlijk kun je proberen of op z'n flikker geven helpt, maar zullen we wedden dat je over een aantal maanden of jaren hetzelfde doet als ik nu? Voernijd leer je niet af, dat kost alleen vaak tijd voordat we als eigenaren dat zelf leren. Dat gold ook voor mij. Succes.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:39

Ik vind ook als een paard voernijd heeft met rust laten.
Mijn vorige merrie had ook héél erg voernijd.
Ik kon zelf nog de stal in, maar andere mensen niet en ze moesten ook niet voor de stal gaan staan als ze eten had.
Iedereen op stal wist het en als mensen dan toch zo stom waren om haar niet met rust te laten tijdens het eten.... eigen schuld, dikke bult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:45

Mmm ok. dus volgens jullie is het niet af te leren. Daar was ik al bang voor. Niet iemand die toevallig een trucje weet???

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:24

mijn paardje stampt telkens met zijn achterbeen tegen de muur als je in de buurt komt.
wat ik dan doe ik zijn aandacht vragen (altijd een wortel bij!!) en als hij kijkt geef je die wortel, een klopje op de nek en snel terug weg.
nu mag ik wel bij hem komen maar als er iemand anders bij komt doet hij het gewoon opnieuw Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:15

Joolien schreef:
Niet iemand die toevallig een trucje weet???

Misschien deze?

Haal je paard even van z'n eten, en zeg dat je een goede kaarttruc hebt. Houdt het pakje verticaal, en hou je wijsvinger boven het pakje kaarten, maar hou tegelijk je pink op de achterste kaart Beweeg je wijsvinger (en je pink, die je tegen de achterste kaart had gedrukt) naar boven, en je zult zien dat de achterste kaart naar boven komt. Maar voor het je paard lijkt het alsof die kaart uit het midden van het pakje kaarten komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:19

Ha
ha
ha. Heel grappig :p Maar nu even serieus?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:27

truc is concequent zijn. en voer in 1 specefieke bak klaar zetten. eerst afzadelen en klopje geven, dan commando eten geven ( ik zeg vaak het woord bix, niet dat ze me verstaat maar ze snapt me wel) met commando achteruit. dan met rustige beweging de voerbak vullen (niet door gat bij voerbak maar door de stal lopen) en rustig weglopen. zodra je klaar ben zeg je eten, tik op bak en loop weg van stal en laat paard eten. Dit werkt na half jaar tot jaar trainen pas, althans wel bij de mijne. Heb respect voor paard zn ruimte maar leer dat hij dat ook voor jou moet hebben met eten.
Maar zo is mijn mening he? en mijn methode, het hoeft niet juist te zijn maar bij mijn agresief kamakaziepaard werkt het wel.