pony is overstuur als die even alleen op de stal moet staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

pony is overstuur als die even alleen op de stal moet staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:45

mijn vriendin en ik hebben allebei een pony, ze staan dus ook bij elkaar
ze zijn redelijk aan elkaar 'gehecht'
alleen nu heeft mijn vriendin elke woensdag avond met haar pony les en dan blijft mijn pony dus ander half uur alleen in de stal staan.
maar mijn pony is nogal overstuur als die alleen komt te staan.
hebben jullie misschien tips om haar wat rustiger te krijgen?

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door bokkertjee op 03-01-09 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Re: pony is overstuur als die even alleen op de stal moet staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:49

Tja dat hechten aan elkaar dat is wat he....
Veel kan je er niet aan doen, behalve ze terug bij elkaar brengen. Ik denk dat hij het moet leren dat hij ook eens alleen moet staan, maar ja daarbij mag je niet vergeten dat een paard ook een kuddedier is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:53

gewoon een kwestie van wennen aan het weggaan van het vriendje. misschien is het een idee om elke dag een poosje de pony's los van elkaar uit de stal te halen voor een korte wandeling of id. dan krijgt ie vanzelf door dat z'n maatje weer terug komt. SUCCES

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:55

Iedere dag even oefenen. Zo kan je pony er aan wennen dat hij even alleen moet staan en dat zijn maatje vanzelf weer terug komt.
Mijn paard kwam toen ik hem net had ook bijna over de boxdeur. Wij hebben dit ook zo geoefend.
Eerst 10 minuutjes de buurman weg halen. Ondertussen een flinke pluk hooi naar binnen gooien zodat hij wat te knabbelen had. Op een gegeven moment kreeg hij door dat zijn buurman terug kwam en ging hij het associeren met iets leuks (eten in zijn geval).
Het duurde wel een maand of 2 voor het over was.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:55

ojaa wat ik er nog even bij moet zeggen is:
als ik op buitenrit ga met mijn pony is er niks aan de hand dan is ze zo rustig als wat, terweil ze wel alleen met mij op pad is, maar als ik mijn pony in de stal doe en mijn vriendin loopt even met haar pony het land door dan wil mijn pony ook mee dus word ze ook overstuur.
maar toen ik mijn pony kocht stond ze ook gewoon alleen dus ik denk dat het wel aanstellerig gedoe is

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:57

@ bokkertjeee: een teken dat je paardje goed weet wat zijn werk is Knipoog

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:26

beetje hooi geven als ie alleen moet staan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:26

Uit elkaar halen. Zet ze maar zo ver mogelijk uit elkaar, zo ver dat ze elkaar niet kunnen zien en ruiken, dan is het zo over. Een weekje ze elkaar echt niet laten zien en ruiken. Had Miep ook met haar vriendje, die mocht echt niet zomaar het land of de stal uit. Nu staan ze ver uit elkaar (in andere gangen) en gaat het prima. Ze vinden elkaar nog steeds te gek en we laten ze regelmatig samen spelen, maar ze moeten niet afhankelijk worden van elkaar. Het moet niet zo zijn dat eentje de stal afbreekt of dwars door de draden gaat als de ander even weg gaat om wat voor reden dan ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:30

Mijn paard heeft dat ook als ze alleen op stal staat, ze hecht zich niet aan één paard in het bijzonder maar kan gewoon niet alleen op stal.
Ze bokt, steigert tegen de deur op en ga maar door.
Ik heb geprobeerd om haar af te leiden met biks en hooi maar dat werkt nauwelijks. Iemand hier nog tips voor?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 03:46

Als ze echt niet alleen op stal kunnen kan je proberen het op te bouwen. Eerst een minuutje, en belonen als ze de tent niet afbreken (en doen alsof er niets aan de hand is als ze wel de tent afbreekt) en dat langzaam opbouwen. Bij echte verlatingsangst zijn stappen van 5 minuten veel te lang, 5 minuten zijn best een hoop tijd om ongein te bedenken. Probeer het zelf maar.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 12:25

het is niet echt zo dat ze over de boxdeur ofzo komt maar ze rent wel steeds de stal op en neer en heel erg hinniken.

ik ga nu elke dag die andere pony even in een appart stukje weiland zetten en mijn pony op stal(zodat ze elkaar niet kunnen zien) en als ze weer rustig is zet ik die andere pony er weer bij!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:37

Ik heb ook zo'n paard. Je krijgt het echt niet in een paar maanden voor elkaar. Het enige wat bij mijn paard helpt is magnesium en dat heeft nog jaren geduurd. Als ik ga rijden in de bak of het bos heeft ze ook nooit naar andere paarden omgekeken, het was puur alleen als ze zonder andere paarden op stal stond.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:18

ja dat is heel vervelend, ik heb het ook altijd, heb 2 ponys en als ik met de ene wat ga doen, loopt de ander continu heen en weer te rennen buiten, of breken binnen de tent af, en continu naar elkaar schreeuwen.... geen lolletje

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:30

Mijne doet het ook. Ik probeer het gewoon maar te negeren, het is toch een manier van aandacht trekken. Ik moet zeggen dat het echt steeds minder erg wordt. In het begin stond ze gerust 2 uur aan een stuk te gillen, maar dit neemt langzaam af. Ze krijgt door dat al die moeite toch voor niets is, dus dat ze haarzelf beter maar kan gaan vermaken met wat hooi.

Ik kan nogsteeds haar niet fatsoenlijk opzadelen als ze alleen binnen is. Ook weer een questie van negeren en gewoon normaal doorgaan.

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:59

Op de manege stond ook een paard wat de hele tijd rondjes rende in de stal als zijn 'buurtje' weg was. Was gewoon zielig om te zien, maar ook al gaf je er aandacht aan, dat hielp toch niet.
Nu is ze weg, maar dat is een heel ander verhaal. Knipoog

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:33

Hier precies hetzelfde probleem. Als Wanda weg gaat breekt Mahara haar stal af. En dan niet een beetje rondjes draaien of hinniken maar steigen en tegen de wanden op slaan. Als Mahara buiten staat (alleen) is ze een stuk rustiger. Ze stelt zich even aan als ze wanda ziet vertrekken maar als wanda uit het zicht is wordt ze rustiger, dus mss is dat een idee? De pony buiten zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:43

mick75 schreef:
Als ze echt niet alleen op stal kunnen kan je proberen het op te bouwen. Eerst een minuutje, en belonen als ze de tent niet afbreken (en doen alsof er niets aan de hand is als ze wel de tent afbreekt) en dat langzaam opbouwen. Bij echte verlatingsangst zijn stappen van 5 minuten veel te lang, 5 minuten zijn best een hoop tijd om ongein te bedenken. Probeer het zelf maar.

Maar een minuut is al te veel, zodra ze ziet dat ze alleen blijft (dus als een ander paard richting de deur gaat) begint ze te stampen, springen en hinniken. Ze steigert en bokt tegen de deur op, ze denkt nog steeds dat ze er een keer doorheen komt. Overigens niet heel extreem ofzo, zijn gewoon kleine sprongetjes maar wel irritant als ze zo tekeer gaat. Afleiden werkt niet bij haar.

melloveshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:48

Heeeej Pling
als je vriendin dan les heb,
zet m dan in de stapmolen of ga m even longeren of zeg tegen je vriendin gooi m ffe in de losgooi bak (ofgewonenbak)
dat kan oowk helpen dan heeft hy de aand8 van iemand anders Tong uitsteken

xx

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:38

[PP] > [OPG]

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:39

Gezelschap geven door een kat kan, maar je kunt ook een speelbal ophangen etc.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:49

Bokkertje je zei toch dat je pony niet vervelend doet als je aan het rijden bent? Misschien kun je als je vriendin met je paard zijn vriendje gaat rijden, jij ook gaan rijden, maar dan wel in een aparte bak.
Zo blijft je stal proper en je paard zijn hart rustig :p
Zou dat niet een optie kunnen zijn?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:54

gewoon oefenen, eerst ze een kwartiertje bij elkaar weg halen, en dat steeds opbouwen, let wel op dat je dat niet met te grote sprongen moet doen!
en als je dan weer een paar min. erbij hebt gepakt, goed belonen door wat lekkers en een aai. op een gegegven moment ben je zo ver dat je pony helemaal geen last meer heeft ervan;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:01

In 15 minuten kan een paard een hoop slopen hoor! En trainen moet je volgens mij NOOIT met eten of lekkers doen, krijg je bijtertjes van. Een aai over de hals en belonen met stem werkt net zo goed en levert minder vervelende bijeffecten op.

Paarden die echt niet alleen kunnen staan kan je alleen maar heel rustig trainen, en dan echt met minuutjes opbouwen. In het begin is het zeker van hoe meer tijd ze alleen staan hoe meer tijd ze hebben om rottigheid te bedenken of gewoon in paniek te raken en de tent af te breken.

Wel zorgen voor afleiding in de box, dus veel hooi, liksteen, jollybal of wat je maar kan bedenken om ze bezig te houden. Sommigen vinden zo'n wegwerkerspilon geweldig, raken er niet op uitgekeken. Proberen zo'n ding op hun hoofd te zetten en zo (en maar verbaasd zijn dat het niet lukt).

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:30

Je kunt er niet heel veel aan doen, maar blijf het gewoon oefenen. Verder geen aandacht aan schenken, het is normaal want het blijft een kuddedier he!

Verder vind ik de tips van mick75 wel goed.