Merrie heel erg veranderd na vertrek andere merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LGarabians

Merrie heel erg veranderd na vertrek andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:01

Hey Iedereen,

Bij ons op stal hebben we op dit moment 3 ruinen (shetlander5jr, arabier 2,5j en KWPN 4,5j) en 1 merrie (kwpn 3,5j). 2,5 maand geleden heb ik mijn KWPN merrie verkocht die ook daar stond en toen mijn kwpn ruin gekocht. Mijn merrie was vrij dominant in de wei, maar mijn ruin en de andere ruinen helemaal niet. Sinds mijn 'dominantere' merrie weg is is de KWPN merrie zeer dominant gedrag gaan vertonen.

Vaak wil ze niet mee uit de wei, ze rent niet weg, maar draait haar kont en drijgen. Op stal staat ze tussen twee ruinen in. Ze heeft constant haar oren in haar nek, kijkt heel zuur en slaat vaak uit het niets naar de muren, als ze niet snel genoeg voer krijgt gaat ze ook slaan, voorbenen en achterbenen...
s avonds moet haar bovenste deken af gehaald worden (is geschoren en staat onder meerdere dekens) Oren plat in haar nek, dreigen met dr achterbenen, en soms gericht slaan naar de gene die de deken af moet halen (ikke dus).

De laaste dagen heeft ze iets nieuws, ze hangt uit haar stal raam (die niet dicht kan) oren plat in dr nek en als ze de kans krijgt grijpt ze je.

Met rijden schijnt ze super braaf te zijn... het probleem is dus dat het niet mijn paard is en dat ik me niet de aangewezen persoon voel om haar optevoeden, maar mijn stalgenootje zegt dat ze het bij haar niet doet. Maar ik ben wel de gene die iedere avond de paarden binnenzet, voert en dekens af moet doen, dus vind het vervelend worden. Gisteren hing ze weer uit haar raam en had me echt bijna vast tussen dr tanden, als het mijn eigen paard was zou die lina recta een oplawaai krijgen (maar die van mij doen dat dan weer niet) maar t is niet mijn eigen paard.

kan het dat doordat ze nu geen 'rem' meer heeft van die andere dominante merrie dat ze doorslaat in haar dominante gedrag? of zou er een andere oorzaak kunnen zijn?

En iemand oplossingen buiten mijn stalgenoot er op aanspreken, want dat heb ik al meerdere malen gedaan, en ze werkt er echt veel mee, ook grond werk enz. Ik stel me nu al uber dominant op (lichaamshouding) maar dit helpt niet veel.

Deaglán

Re: Merrie heel erg veranderd na vertrek andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:20

Ik vrees dat deze merrie het idee heeft dat zij de leiding over moet nemen maar van nature geen geboren leidster is en dat in haar gedrag, door pure onzekerheid, gaat overcompenseren.
Mss kan je met dat paardje samen een paar grondwerk lessen van de eigenaar krijgen (want bij haar vertoonde ze dat gedrag toch niet?) zodat de merrie in aanpak dezelfde structuur krijgt, waardoor er voor haar weer meer onzekerheden wegvallen?

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:43

mmm... eigenaar is 15jr en erg aan het puberen... sprak haar vandaag dat zure gedrag op stal vertoont ze nu bij haar ook.
Ik denk dat ik meer in de positie ben om grondwerk lessen aan haar te geven dan andersom. Ik zou graag eens wat werk met haar doen, maar weet niet of de eigenaar daar mee akkoord gaat.

lotusbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:56

als ze niet met je mee uit de wei wil komen laat je haar toch gewoon staan. het klingt heel hard maar als je merrie echt zo dominat is al jij zegt is ze niet graag alleen, na een half uur kan je dan gaan kijken of ze wel wil komen, zo niet dan slaapt ze maar buiten.

voor in stal tijdens het eten, ga er maar voor staan en tel tot 10 als ze in de buurt komt jaag je haar weg, zen begin je op nieuw met tellen, net zo lang tot dat je 10 hebt berijkt. zo laat je zien dat jij de baas bent en niet zij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:00

Ik denk dat ze idd de dominante positie van het andere paard probeert over te nemen maar niet goed weet hoe.

Ik zal nu vast weer commentaar krijgen maar als het mijn paard was liet ik d'r alle hoeken van de stal/weide zien als ze zo deed. Ik accepteer geen gebijt, geschop of wat dan ook van mijn paarden, never.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:58

lotusbloem schreef:
als ze niet met je mee uit de wei wil komen laat je haar toch gewoon staan. het klingt heel hard maar als je merrie echt zo dominat is al jij zegt is ze niet graag alleen, na een half uur kan je dan gaan kijken of ze wel wil komen, zo niet dan slaapt ze maar buiten.

Daar heb ik dus geen tijd en zin in, het is niet mijn paard, en ik kan alleen met mijn paarden trainen als alle paarden binnenstaan, want we moeten in de wei trainen én voor het donker trainen want we hebben ook geen verlichting. Nu werk ik maar 32 uur per week dus ben ik rond half 4 op stal... maar heb geen zin om een half uur te gaan zitten wachten oid want dan kan ik niks met mijn eigen paarden doen.

@ anneliesjedj - ik ben met het bijten / slaan van haar ook niet eens, en mijn eigen paard zou het niet moeten wagen, punt blijft alleen dat het niet mijn paard is dus dat ik het moeilijk vind om haar alle hoeken van de wei / stal te laten zien... dat is aan de eigenaar, ik ga geen paard van een ander slaan