Hoe krijgt mijn pony meer zelfvertrouwen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorindaikke

Hoe krijgt mijn pony meer zelfvertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:45

hallo,

mijn pony heeft bijna geen zelf vertrouwen, als ik voorop loopt gaat hij langs alles wat hij niet eng vind maar als ik hem zelf laat lopen op het pad durft hij niet, hij vind dan alles eng.
Want ook als ik er zonder zadel op ga en moet over het pad vind hij het ook eng en als ik er dan vanaf ga loopt hij zonder ergens naar te kijken achter mij aan.

ik heb al verschillenden dingen geprobeerd ik doe ook grond werk met hem maar dit heeft tot nu toe nog niks opgeleverd wel een betere band tussen ons maar hij heeft niog steeds heel weinig zelfvertrouwen en durft zelf geen stappen te ondernemen.

heeft iemand mischien tips voor mij?
groetjes dorinda

crazygirl1

Re: Hoe krijgt mijn pony meer zelfvertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:44

als hij schrik heeft wat doe je dan? hem laten doen? geef je het direct op door eraf te gaan? of op alle mogelijke manieren ervoor te zorgen dat hij er voorbij loopt?

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 07:23

ik probeer er altijd langs gewoon langs te gaan, en er geen aandacht aan te schenken maar meestal gaat hij er egt niet langs en rent hij terug naar stal

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:53

hallo,
zie net in je profiel dat je pony pas 4 jaar is, dan is het niet zo raar als hij van sommige dingen bang is.
heb dit probleem ook gehad met mijn pony maar laat jou pony niet de baas over jou worden!
heb je les??

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:44

[PP] > [OPG]

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:47

ja ik krijg les

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:53

Inderdaad: je mag hem zeker niet laten doen!

Trek aan zen hoofd van links naar rechts voor afleiding of juist naar wat hij schrik heeft zodat hij er van jou net naar toe moet (als je naar de andere kant trekt is hij zeker weg) of met je voeten weken zodat hij vooruit gaat ipv achteruit enz .. je moet hem er zoizo over krijgen en je dus zeker niet laten doen. Het lukt zeker op een of andere manier! en zelf ook kalm blijven want paarden voelen dat zeer goed aan Knipoog

wat ook kan helpen is een ander paard volgen dat geen schrik heeft

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:59

goed aan het werk zetten!
Mijn pony is ook 5 jaar en soms ook erg bang. Kijk el natuurlijk uit dat je geen spanningsplekken opzoekt als hij er niet klaar voor is. Als hij schrikt gewoon stelling naar de andere kant en doorgaan, lekker vooruit laten lopen, zing een liedje en probeer te ontspannen. En als hij echt bang is en verstijfd blijft staan, stap dan toch maar af en stap erlangs, stap weer op en stap er weer langs, zorg dit keer dan dat hij veel stellig de andere kant op geeft. Vergeet niet dat jij de baas bent! En als jij er langs wil, tja, hij moet dan wel volgen. Hoop dat je hier iets aan hebt, maar met jonge ponies heb dit soort problemen vaak, en het komt wel goed, na een tijdje henb je ze helemaal door. Ik voel het gelijk al, en dan zet ik die van mij flink aan het werk, ga ik SBW oefenen, vind ie moeilijk dus dan let hij beter op!
En terugrennen moet je niet pikken! dat is ook een teken dat hij de baas is, hij is bang en hij gaat weg. Tja, ook wel simpel voor mij om te zeggen he Tong uitsteken

Veel succes Haha!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:14

.
Laatst bijgewerkt door maaike_lotte op 22-03-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:37

crazygirl1 schreef:

Trek aan zen hoofd van links naar rechts voor afleiding of juist naar wat hij schrik heeft zodat hij er van jou net naar toe moet (als je naar de andere kant trekt is hij zeker weg) of met je voeten weken zodat hij vooruit gaat ipv achteruit enz .. je moet hem er zoizo over krijgen en je dus zeker niet laten doen. Het lukt zeker op een of andere manier! en zelf ook kalm blijven want paarden voelen dat zeer goed aan Knipoog

aan z`n hoofd trekken Boos! denk het niet je moet hem juist lekker ontspannen kunnen rijden zonder al dat getrek Boos!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:14

M_LiSszz schreef:
crazygirl1 schreef:

aan z`n hoofd trekken Boos! denk het niet je moet hem juist lekker ontspannen kunnen rijden zonder al dat getrek Boos!

Ik bedoel nu ook niet dat je zijn hoofd er zowat moet aftrekken he:s gewoon zijn hoofd bewegen zodat hij wordt afgeleid en eigenlijk vergeet om schrik te hebben ..

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:19

bedankt voor al jullie reacties Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:28

Ik zou voorlopig niet in je eentje gaan rijden. Samen met een paard gaan dat niet zo angstig is daar leert je paard het meeste van.

JesNobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:08

Laat hem in aanraking komen met de dingen waar hij van schrikt, dan is hij er na een tijdje niet meer bang voor.

Randy154

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:41

zorg er eerst voor dat de pony vertrouwen in jou krijgt. Als jij er dan langs gaat en hij heeft het volste vertrouwen in jou, dan zal die ook makkelijker langs dingen gaan die hij eng vind, omdat hij op jou vertrouwd en jij er dus ook gewoon langs gaat

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:40

Ik raad je ook aan om met andere pony's op stap te gaan. Kunnen ze een hoop van leren.........

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:05

Mijn paard is inmiddels 20. Hij heeft altijd problemen gehad met voorop lopen. Achter een ander aan gaat zonder enig probleem, maar neem hem niet alleen mee of probeer hem voorop te zetten. Als we langs iets engs moesten, moest ik eraf want hij was er echt niet langs te krijgen. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik door omstandigheden nooit echt veel buiten heb gereden, als ik dat regelmatiger had gedaan was het vast beter geworden. Maar het is wel iets wat in het ene paard nu eenmaal meer zit dan in de ander. Met andere paarden heb ik dit probleem nooit gehad.
Dus andere paarden mee als leerpaarden kan wel werken als algemeen voorbeeld, maar doet niets af aan het feit dat hij niet alleen durft, dat moet je dus als apart 'probleem' aanpakken. Denk toch dat de oplossing zit in het grondwerk, of dubbele lange lijnen, als jij maar niet voorop loopt, hij moet leren het zelf te doen. En dan maar creatief zijn in een 'eng' parcours bouwen met plastic zakken en vlaggen en rammelende emmers enzo. Op die manier zijn jullie samen leuk bezig, jij krijgt vertrouwen in hem en hij in zichzelf.

Horselove108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:12

Heyy ik denk dat mijn vp daar ook last van heeft soort van dan. Hij durft namelijk wel gw op buitenrit en is ook niet bang voor autos maar zodra ik in de berm wil omdat er een auto aan komt durft hij niet de berm in ook durft hij de berm niet in als er geen auto aan komt heeft iemand een oplossing voor mij??

Kris_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:27

Ik heb altijd geleert om nooit van je paard af te gaan. Anders onthoud het paard dat en ziet hij dat als een gewoonte. Dan denkt hij dat het eng is als je erop zit en niet als jij er langs staat. Ik zou vooral veel gaan oefenen en met andere ervaren paarden erbij. Dan komt het vast wel goed