Het volgende "paard wilt niet uit de wei" probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Het volgende "paard wilt niet uit de wei" probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:31

Ik heb een probleem, namelijk, mijn paard wilt de wei niet uit.

Hij is makkelijk te vangen, loopt zelfs naar me toe (5 passen) en is rustig vast te maken. Maar daarna komt het ge-emmer...hij loopt niet mee. Hij loopt naar achteren, als ik de druk verhoog kot ie omhoog en probeert om te draaien. Op deze manier heeft hij zich al enkele keren los weten te trekken.

Ik geef nooit op, al duurt het de hele dag, ik neem hem wel mee. Dinsdag heb ik hem uit de wei gekregen, maar daarna liep hij niet mee naar stal. ik heb een half uur gestaan, totdat iemand me kwam helpen en hem van achteren opjoeg, dan loopt ie wel.

Het heeft een tijd gewerkt om een longeerzweep mee te nemen. Op deze manier kon ik hem van achteren aantikken en dan liep hij wel mee, maar vandaag werkte dit ook niet! de dochter van de stalhouder zag het en kwam me helpen.
Daarna kwam ook de stalhouder erbij en ze vinden dat ik hem eens goed op z'n flikker moet geven, maw een flinke trap onder zijn buik als hij weer naar achteren gaat. Ik ben neit duidelijk genoeg.

ik heb vanalles geprobeerd. Lokken met brokken, boos zijn, lief zijn, geduld hebben etc. de stalhouder wil mij wel helpen, en ik wil dit ook, maar mijn moeder is het niet met hem eens. Maar ik ben eht zat, Paardlief moet gewoon mee de wei uit!

iemand die nog ideen heeft?

shereen

Re: Het volgende "paard wilt niet uit de wei" probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:32

je moet een zweep mee nemen dan jaag je hem naar zijn stal of waar hij ook heen moet en je kan ook paardensnoepjes meenemen Koe Koe Koe

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:32

Wat bij mijn paard altijd goed werkt is het touw over de neus heen en dan onder het halster doordoen, op 1 of andere manier als je hem aantrekt trekt ie strak over de neus, de mijne heeft er een giga hekel aan en loopt als een trein zodra ik druk geef!

Misschien eens proberen?
De mijne heeft dit ook nog steeds dan loopt ze weer een stukje mee en dan stopt ze weer heel erg vervelend idd Ja

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:33

shereen schreef:
je moet een zweep mee nemen dan jaag je hem naar zijn stal of waar hij ook heen moet en je kan ook paardensnoepjes meenemen Koe Koe Koe

Naar zijn stal jagen Verward Verward

Met snoepjes beloon je zijn gedrag alleen maar, lijkt me niet echt slim Lachen

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:12

Zoals parouscha zei; halstertouw om zijn neus doen kan helpen, omdat hij het zelf strakker trek en dat waarschijnlijk niet fijn vind, iig succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:17

Paard uit balans trekken door naast hem te staan en met je volle gewicht te gaan hangen.
Mijn pony heeft het op die manier heel snel afgeleert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:22

je kunt een longeerlijn meenemen, en die achter zijn kont langs doen, daarmee kun je druk geven als hij niet loopt. Wat ook een optie is om hem achterste voren te zetten en hem achteruit naar stal te laten lopen.

Beter is het om te gaan kijken waarom hij niet loopt. Vind hij het werk niet leuk? Staat hij naast een vervelende buurman? En zelfs dan, als jij de leider van je paard bent, hoort hij mee te lopen. Jij hoort boven je paard te staan in rang, en je paard hoort blij te zijn dattie met je mee mag lopen. Misschien kun je gaan grondwerken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:13

Die van mij doet dat ook vaak,ik pak dan een zweepje in mijn linker hand zodat ik hem achter mijn rug om een tik kan geven.
Je moet dan wel zorgen dat je naast de pony loopt.
Bij die van mij helpt het heel goed.
(Misschien houd je pony gewoon niet van zijn stal en wil hij er niet heen omdat hij niet opgesloten wil worden)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:28

Inderdaad eerst even kijken waarom hij niet mee loopt. Hij komt blijkbaar wel op jou af, maar waarom loopt hij niet mee?
Opening niet groot genoeg, vreemde ondergrond, etc. etc.
Verder kan het gedrag aangeleerd zijn of komt jou houding bedreigend over.
Is het misschien een idee om jullie band te verbeteren door middel van grondwerk? Volgens mij gaat de dwang en steeds meer druk geven met hulpmiddelen niet zorgen voor een structurele oplossing. (Zoals je gemerkt hebt met de zweep).
Je paard moet jou vertrouwen en als leider zien en leren op jou lichtste aanwijzingen jou te volgen. Dit is te leren - jou en je paard!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:47

Ik ga helemaal mee met Lise81 ik denk dat grondwerk op de lange duur meer helpt dan korte oplossingen met zweep en andere middelen. Die van my deed het ook en doet het nu niet meer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:05

colunder schreef:
Die van mij doet dat ook vaak,ik pak dan een zweepje in mijn linker hand zodat ik hem achter mijn rug om een tik kan geven.
Je moet dan wel zorgen dat je naast de pony loopt.
Bij die van mij helpt het heel goed.
(Misschien houd je pony gewoon niet van zijn stal en wil hij er niet heen omdat hij niet opgesloten wil worden)

Het nadeel van naast je pony/paard lopen is dat je je leiderschaps positie opgeeft. Hij loopt dat namelijk voorop en is daarmee de leider. Je paard hoort je te volgen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 03:07

Vjestagirl schreef:
je kunt een longeerlijn meenemen, en die achter zijn kont langs doen, daarmee kun je druk geven als hij niet loopt. Wat ook een optie is om hem achterste voren te zetten en hem achteruit naar stal te laten lopen.

Beter is het om te gaan kijken waarom hij niet loopt. Vind hij het werk niet leuk? Staat hij naast een vervelende buurman? En zelfs dan, als jij de leider van je paard bent, hoort hij mee te lopen. Jij hoort boven je paard te staan in rang, en je paard hoort blij te zijn dattie met je mee mag lopen. Misschien kun je gaan grondwerken.

Hier ben ik het mee eens, zoek eerst eens de oorzaak van het probleem en ga daarna aan je relatie werken. Je paard ziet jou niet als leider, ga lekker grondwerk doen. Leer hem dat hij op jouw commando voorwaarts en achterwaarts gaat, zonder het halster(touw) te gebruiken, als hij dat goed kan zal het in de weide ook beter gaan.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:47

Je kan het best een touwtje over zijn neus doen, zoals hiervoor al een paar keer is gezegd.
Als dat ook niet werkt kun je het touwtje evt ook door zijn mond halen, zodat hij een soort bit in zijn mond heeft. Dit doe ik bij mijn haflinger ook als ze niet wil Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:26

bedankt voor alle tips Lachen

touwtje onder/over zijn neus of in zijn mond helpt neit, dan weigert ie des te harder.

als ik in de bak met hem bezig gan luisterd ie goed, achterwaarts en voorwaarts, achter me aan lopen etc doetie daar allemaal. Hij wilt neit bij zijn merries weg. met zijn stal heeft ie geen problemen daar loopt ie zo in (ligt ook altijd eten).

zweep heb ik altijd bij me, maar eigenlijk wil ik daar vanaf, ik ben me bewust van eht feit dat hij mij dus blijkbaar in de wei niet als leider ziet, maar in de bak loopt ie wel achter me aan, dus hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij da tin de wei ook doet, met brokken iig niet, want in de wei heeft ie ook gras (zo lijkt hij te denken, hij reageert gewoon niet op het gerammel).

hij hoeft niet alleen maar de wei uit om te werken, soms poets ik hem alleen maar, of mag hij even zonder deken in de bak rollen. het werk is gevarieerd, soms bos, soms dressuur, soms springen en soms met de koets, dus saai kan hij het niet vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:28

duidelijk Lachen peerd is duidelijker naar jou toe dan jij naar hem Lachen

alleen heb jij de pech dat het paard vele malen sterker is Lachen

denk dat je stalhouder wel gelijk heeft....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:34

dan het probleem daarna, ik kan hem best ff op z'n nummer zetten, als het nodig is is het zo, maar ik kan me niet en omdraaien daarvoor en zorgen dattie heen gaat waar ik heen wil...met alleen een zweep lukt het niet...iig niet alleen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:37

je moet zorgen dat hij zijn schouder er niet uit kan gooien.........

dus als je met hem loopt als het ware zijn neus in jouw rechterzak willen hebben, altijd een lichte stelling naar jou toe ZONDER druk op het touw Lachen

als je druk op het touw hebt dan gaattie altijd weg...... als hij zijn schouder eruit kan gooien gaat hij ook altijd weg Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:40

hij draait dus van mij weg...zijn kont zwaait uit

en zonder druk zijn neus in mijn zak, terwijl hij wegloopt van zijn vriendjes...ik snap helemaal wat je zegt hoor, en het lijkt ook heel logisch, nu nog voor elkaar zien te krijgen

nu halen we hem met z'n tweeen op, 1tje erachter en 1 houd hem vast, dan gaat het goed, geen druk en meneer loopt netjes mee, maar dan heef thij druk van achter...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:42

zolang hij om je heen draait heb jij het voor het zeggen........ Lachen

neem een wat langer touw....... en als hij stilstaat en hij wil niet op commando mee........ even dat touw heel nonchalant, maar met vaart met links naar achteren laten slaan........

vooruit, is de enige optie Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:44

dat kan ik nog weleens doen, het is het proberen waard.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:53

Hoi hoi, loopt hij wel mee als je gewoon een rondje loopt in de wei? Ik denk persoonlijk dat je met die rotschop niet veel verder kan komen. Je kan het natuurlijk proberen...wat het belangrijkste is dat hij niet loskomt denk ik. Een touwhalster kan hierbij wel helpen, of een hoofdstel...en een lang touw....dan heb je net wat meer te zeggen. Als hij gaat draaien (dan ben je toch al te laat Knipoog) probeer het touw dan even te laten vieren en trek er dan met alles wat je hebt aan, in de hoop dat je zijn hoofd omgetrokken krijgt. Probeer het anders in stapjes....in de wei oefeningentjes doen. Gewoon bij de merries in de buurt. Stap achteruit, stap vooruit, rondjes lopen, wijken voor druk naar links en rechts...dan twee stapjes vooruit, dan weer achteruit...zodat hij vast op jou gericht is.....

Of een dosis geduld....touwhalster eraan....druk erop (niet trekken), wachten tot hij komt en belonen (dan is een snoepje best handig). Dan weer druk, wachten en laten komen. Ik heb dit met mijn veulen zo gedaan (mensen vroegen zo vaak of ze erachter moesten staan en ik heb altijd vriendelijk geweigerd). Soms deed ik een half uur over 100 meter. Het heeft geduurt, maar het resultaat is dat hij altijd met me meekomt, hoe eng hij het ook vindt. Soms kost iets gewoon heel veel tijd en geduld....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 14:14

druk op het halster....is paard gaat in de achteruit, iemand erachter...paard gaat vooruit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:17

druk op het halster is nooit goed, daar aggeert elk paard tegen Lachen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:19

Ga eerst maar eens met een halster (touw eventueel om de neus) rondjes in de wei lopen om de verhoudingen paard/eigenaar goed te krijgen. Loop daarbij naast het hoofd van je paard en geef hem niet de kans voor je uit te lopen, want dan ben je hem kwijt! Leer hem achterwaards gaan voor druk en vooral jou te volgen en blijf opletten en zo nodig meteen corriceren! Corriceren kun je allleen als je touw ontspannen is door er een ruk aan te geven. Touwtrekken met een paard heeft geen zin, dat verlies je toch!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:20

elke krachtmeting met een paard verlies je Lachen Lachen