voernijd?of gewoon klein kreng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemeintje

voernijd?of gewoon klein kreng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:12

hallo
ik durf het nu echt hier neer te zetten.
ik heb een pony van 6 jaar een welsh x?
het is een merrie die voor dat ze 3 maanden was al bij haar moeder weg was(bij een handelaar) heel normaal zullen sommige zeggen. nu vind ik dat niet maar goed het zij zo.
daar heeft ze nog steeds zuigneigingen van over gehouden.
ik heb haar zelf beleerd ze is bereden.
en betuigt en dit vind ze allemaal erg leuk.
het probleem is dat ze niet te vertouwen is bij andere mensen (vooral kinderen) (en mijn vriend vliegt ze aan)
zodra ze iemand ziet gaan de oren in de nek en vliegt en vliegt soms achter je aan om je te pakken te krijgen. dit doet ze ook als je met je rug naar haar toe staat.
ik zelf heb er geen problemen mee ik ben niet bang voor haar en waarschijnlijk voelt ze dit. ze doet haar oren wel eens naar achteren maar omdat ik het negeer doet ze ook niets.
ik kan met haar lezen en schrijven ik vind haar dan ook een heerlijke pony echt mijn kindje.
maar ze staat bij mijn moeder op stal en zij voert de paarden dan,(3 merrie,s)1 van 20 1 van 24) en dan zij van 6)mijn moeder is ook niet bang maar heeft ook geen overwicht en hier maakt ze gebruik van.
vooral met voeren is ze echt een probleem ze duwt haar omver of loopt tegen haar aan gaat het niet snel genoeg dan pakt ze haar.
als ze dan haar eten op heeft gaat ze aan een balk of ijzeren buis staan likken en bijten.(ze zuigt geen lucht)
nu hoorde ik vanmiddag dat ze gericht heeft getrapt naar mijn moeder tijdens het voeren.
en hoorde ik van mijn broer dat ze het bij hem ook eens heeft gedaan.
ik kijk hier echt van op het het nog nooit gezien of meegemaakt.
nu voel ik me echt rot want wat moet ik hier nu mee?
ze kan ook niet stoppen met eten als ze maar gras ziet word ze al dik. overal ziet ze eten eten en nog eens eten.
kan ze er niet bij dan molt ze alles op haar weg om er bij te komen.
ze staan overdag gewoon in de wei met hooi en snachts op stal(inloop dus zelf buiten of binnen) met voldoende ruwvoer. er word vanalles mee gedaan.gereden wandelen poetsen knuffelen enz.
als je gewoon met haar bezig bent is het een schat en in de wei ook. dan kan iedereen er wat mee doen en is ze gewoon vrolijk.
maar op stal/thuis (inloopstal met paddock) is het echt een klein kreng.
wie kan mij helpen of tips geven?

fable_f

Re: klein kreng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:24

Als ik jou was zou ik snel wat mensen bij elkaar trommellen en minimaal 4 dagen in de week iemand menemen die alles met haar doet net als jij (waar je natuurlijk zelf bij bent).
ze moet weten dat de mensen die jij vertrouwt zij ook kan vertrouwen.

Dat van het trappen of bijten bij het voeren,...hmm... ik zou haar een halster omlaten op stal.
Als iemand haar dan gaat voeren of iets in de stal moet doen dat kan hij/zij haar vastpakken of haar consequenter straffen. Ze heeft blijkbaar niet veel respect voor mensen als het op haar stal aankomt.

lovemeintje

Re: voernijd?of gewoon klein kreng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:37

ik denk niet dat het het vertouwen is.
als ze iemand voor zich heeft die niet bang is doet ze alles voor je.ze komt ook gewoon naar vreemden toe (eten?)en als ze dan niet krijgt dan begint het probleem.
we voeren haar niet uit de hand alleen op de grond(appeltje bv) en in haar bak.
nee ze heeft zeker geen respect voor iemand anders dan mij.
mijn moeder rijd haar omdat ik me te groot voel voor haar.
en dat gaat prima echt een droomstel en onderweg kun je alles met haar doen .
ze vertrouwt mijn moeder ook echt.(ze heeft haar van de zomer in 3 weken tijd aan het water laten wennen zie profiel)
maar zodra het op stal is is het vechten.
ze loopt letterlijk en figuurlijk over mijn moeder heen.
kan dit iets te maken hebben met dat ze te vroeg bij haar moeder is weggehaald?
zuigneigingen.
stal leeg eten
vragen om eten
zicht dood eten als het kan.
happen naar ons en naar de andere 2 merrie,s als ze aan het eten is.
maar ook als de kans zich voordoet het eten van de anderen opeten.
ze is goed gevult.
in de zomer erg aan de volslanke kant en heeft de hele dag door beschikking tot ruwvoer. en toch blijft ze honger? hebben.
verder is het als je langsloopt dat ze je gwoon pakt omdat je haar niets geeft.

verder zijn er geen mensen die wat met haar doen ze staat gewoon thuis en ik en mijn moeder zijn de enige die er op rijden of er wat mee doen. een vriendin komt wel eens rijden op haar en dit gaat ook goed.

let aub niet op mijn spellingsfouten.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:14

Ze is idd heel vroeg bij haar mama weggehaald en heeft daardoor misschien ook een deel van haar natuurlijke opvoeding gemist. Aangezien ze ook hapt en trapt naar de andere paarden kan het zijn dat ze echt voedernijd heeft.

Hoe beloon je haar? Als je dat met eten doet, zou ik dat als eerste weg laten. Braaf en een aai moet ze ook (leren) zien als beloning. Voeren jullie elke dag zelfde tijd of met afwisseling? Daar kan je misschien ook wat in veranderen.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:25

Fem_daf schreef:
Ze is idd heel vroeg bij haar mama weggehaald en heeft daardoor misschien ook een deel van haar natuurlijke opvoeding gemist. Aangezien ze ook hapt en trapt naar de andere paarden kan het zijn dat ze echt voedernijd heeft.

Hoe beloon je haar? Als je dat met eten doet, zou ik dat als eerste weg laten. Braaf en een aai moet ze ook (leren) zien als beloning. Voeren jullie elke dag zelfde tijd of met afwisseling? Daar kan je misschien ook wat in veranderen.

we belonen haar met stem en aai/klopje enz vroeger wel met een snoepje hier en snoepje daar maar dat doen we vanaf haar 3e niet meer.

voeren is elke dag sochtens rond 8 uur en smiddags rond 4 uur dan onbeperkt ruwvoer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:37

Citaat:
zodra ze iemand ziet gaan de oren in de nek en vliegt en vliegt soms achter je aan om je te pakken te krijgen. dit doet ze ook als je met je rug naar haar toe staat.
ik zelf heb er geen problemen mee ik ben niet bang voor haar en waarschijnlijk voelt ze dit. ze doet haar oren wel eens naar achteren maar omdat ik het negeer doet ze ook niets.

volgens mij een dominantie probleem.

jij reageerd niet ,maar anderen lopen voor haar weg of zijn bang voor haar.

dus is ze de baas,en dat laat ze merken ook
tja,niet bang zijn en je niet laten wegjagen door haar is het antwoord,maar als iedereen bang voor haar is schiet dat niet op.

denk dat jullie toch bezig moeten desnoods met iemand anders erbij om te leren dat jullie de baas zijn en niet zij.

mijn pony heeft ook iets met voer,maar zal het niet in zijn hoofd halen om mij bij voer weg te jagen hoor.
denk toch dat jullie haar duidelijk moeten maken dat dat soort gedrag niet geaccepteerd word..
iedereen heeft zijn persoonlijke ruimte en als je met voer aan het sjouwen bent moet een paard daar gewoon uitblijven.

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:44

Het eerste wat ik doe bij mijn merrie als ik de stal in kom is haar halster omdoen. Het maakt niet uit of je maar voor 5 minuten in de stal hoeft te zijn. Als ze haar halster om heeft haalt ze het minder snel in haar hoofd iets vervelends te doen.

Daarnaast voer ik haar altijd uit de hand, tenzij het natuurlijk echt niet uitkomt. (met uit de hand voeren bedoel ik dat ik de emmer vasthoudt waaruit ze eet)
Iets onregelmatigere voertijden zouden bij haar misschien ook helpen, omdat ze dan nooit weet wat ze zal krijgen.

Dat je andere mensen mee neemt hoeft niet in te houden dat ze haar moeten rijden of verzorgen, maar dat ze haar aaien terwijl ze op stal staat. In het begin met jou erbij later als het werkt ook alleen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:34

->OPG

maaike_lotte

Re: klein kreng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:43

fable_f schreef:
Als ik jou was zou ik snel wat mensen bij elkaar trommellen en minimaal 4 dagen in de week iemand menemen die alles met haar doet net als jij (waar je natuurlijk zelf bij bent).
ze moet weten dat de mensen die jij vertrouwt zij ook kan vertrouwen.

Dat van het trappen of bijten bij het voeren,...hmm... ik zou haar een halster omlaten op stal.
Als iemand haar dan gaat voeren of iets in de stal moet doen dat kan hij/zij haar vastpakken of haar consequenter straffen. Ze heeft blijkbaar niet veel respect voor mensen als het op haar stal aankomt.

helemaal eens, je zegt dat ze merkt dat jij niet bang voor haar bent. als ze iemand anders aanvliegt moet diegene haar zo op de donder geven dat ze er van schrikt. ze ziet jou als leider. maar zo moet ze andere mensen nu ook gaan zien/.