Veel lopen, benen niet optillen in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Veel lopen, benen niet optillen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:09

Mijn pony staat op stal, elke dag wordt die helemaal uitgemest. En alle stro gaat op een hoop aan de zijkant van de box. Maar ze loopt veel op stal, en tilt haar voeten niet op. Zodat alle mest, door het stro komt, en ik al het stro weer weg kan gooien.
Wie heeft dit ook? En wat kun je er tegen doen?
Andere bodembedekking is ook geen optie. We hebben een hele voorraad stro...

Merlijn

Re: Veel lopen, benen niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:35

Zo'n paard heb ik ook Huilen . We hebben er zelf ook altijd moeite mee gehad om haar stal schoon te houden, maar nu staan we op een nieuwe stal waar 2 keer in de week uitgemest wordt (ma en do).
Ze doen het daar zo: Op de bodem van de stal ligt een flinke laag vlas, daarop een hele DIKKE laag stro. Bij het uitmesten halen ze het meest vieze stro weg, de rest blijft liggen, dat is dus nog heel veel. Daarop gooien ze weer een hele lading schoon stro (minstens 3 plakken van zo'n rechthoekig 300/400kg pak). Wij mesten zelf gedurende de week niet uit, soms als er een verse hoop bovenop ligt maar verder niet. Ze staat nu altijd op een schone stal Haha! Haha! en het uitmesten en opstrooien gebeurt echt alleen 2 keer in de week. Je moet die laag vlas dus niet weghalen, hoe lang ze het bij ons laten liggen weet ik niet, maar we staan er nu 2 maanden. O, ja, de stal is iets groter dan 3/3meter. Succes ermee, hoop dat het bij jou ook werkt, want het is echt frustrerend als je zo je best er voor doet en het blijft een smeerboel.

Rody01

Re: Veel lopen, benen niet optillen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:39

Dankje Lachen
Ik heb het al voor mekaar dat ze achter in de stal poept. Beetje in het hoekje. Maar elke dag wel weer een ongelukje...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:43

Ik weet niet hoevaak je bij je pony komt om te voeren. Zelf haal ik bij iedere voerbeurt de mestballen tussen het strooisel vandaan en schep het naar één kant van de stal. Daarmee blijft het niet alleen een stuk schoner maar daarmee 'moedig' ik de paarden aan om op een bepaald deel van de stal te mesten. Ik merk zelf ook, hoe schoner ik de stal hou, hoe schoner mijn paarden over het algemeen zijn.

Moet ik er wel bij zeggen dat mijn stal 5 x 3 groot is, mijn paarden (KWPN-merrie en Shetland-merrie) de gelegenheid hebben om naar buiten te lopen en dat ze nu op vlas i.c.m. rubber matten staan.

Ben daarop overgestapt omdat ze alle schone stro wat in de stal lag, opaten. En het stro wat overbleef wat totaal verzadigd en dus ontzettend goor.

Toen mijn merries nog op stro stonden kon ik de stal nog enigszins redelijk houden door de boel op te potten. Ik begon dan met een heel pak (klein, ca 15 kg) en dan haalde ik iedere dag de mestballen er tussenuit en gooide ik ongeveer 3 plakken nieuw stro erbij. Misschien is dat een idee voor jou?

Het scheelt ook als je pony er daags een paar uurtjes uit kan... maar daarvoor moet je uiteraard wel de gelegenheid hebben. Lachen

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:49

als ik vakantie heb krijgt ze 's ochtends 9 uur biks en hooi. 11 uur gaan ze naar buiten. Dan krijgen ze daar weer hooi. Om 6 uur gaan ze naar binnen, krijgen ze hooi. En7 uur half 8 weer biks. En 's avonds voor mijn vader zijn bed in duikt, krijgen ze weer een plak hooi.
Onze stallen zijn 2,95 bij 4 meter.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:59

Hmm... zo te lezen komt je pony een mooie tijd buiten en heeft ook wel een knappe stal...

Ik denk dat je het oppotten wel eens kan overwegen. Een dikke laag stro als ondergrond. Iedere dag het vieze spul eruit halen en er weer wat nieuw stro bij. Dat hoekje waar ze al mest, geen stro leggen, dat scheelt vaak ook alweer.

Maar sommige paarden zijn gewoon grote viespeuken. Is heel moeilijk om daar wat aan te veranderen.

Mocht je eens ander strooisel overwegen, dan zou ik zeggen dat vlas een aanrader is.

Succes met je viespeukje. Knipoog

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:04

Haha, dankje Lachen
Onze stal stinkt ook nog eens heel erg snel naar ammonia. Dus elke dag moet de urine plek er wel uit.
Ik ga eens proberen met zaagsel of vlas er onder. Hopen dat dat helpt! Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:08

Oh, dan heb ik nog wel een tip voor je! Lachen

Je hebt van dat speciale poeder wat je over of onder het sto kunt strooien. Dat gaat de stank tegen.
Bv. Stal-O-san of zeolietkorrels. Zelf gebruik ik Mistral-poeder. Moet je maar even op Google zoeken.

Maar goed, de stank is vaak een ventilatieprobleem, zit er zelf ook mee. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Puera op 01-01-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:08

Onze merrie laat het vallen daar waar ze op dat moment staat, kan dus ook midden in haar hooi zijn Lips are sealed Van mesten op een bepaalde plaats heeft ze nog noooooit gehoord helaas. En dan loopt ze alles in het rond. Soms heb ik het idee dat ze iedere verse mesthoop zorgvuldig met schoon stro bedekt Clown
Het stinkt nu ook niet naar ammoniak, daar hadden we eerst ook last van.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:19

Oké! Dankje Puera! Hoe duur is dat?
Mijn pony bedekt het ook zorgvuldig met wat schoon stro. Denk ik eindelijk dat de stal schoon is, ligt er OP DE BODEM!! Nog eens een dikke mesthoop. Hoe KRIJGT ze het daar onder.. Vork

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:31

Misschien heeft ze katachtige eigenschappen? Die begraven hun behoefte ook. Haha!

Ik betaal voor een zak Mistral-poeder € 27,50 geloof ik. Zit een kilo of 20 in.

Strooi iedere week zo'n snoepjesemmertje van de Welkoop gevuld met dat poeder onder 't vlas, gaat prima. Haha!