paard laat zich niet vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivian2

paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 11:25

Het paard dat ik rijd liet zich altijd keurig vangen al moet je hem wel altijd ophalen want hij komt meestal niet naar je toe lopen.
Hij staat overdag in een zand padock en die is nu bevroren maar dat maakt hem blijkbaar niet uit want hij gaat er nu gewoon in volle galop doorheen als hij merkt dat ik hem wil vangen
nu met dat koude weer is hij zo fris en vind hij het grappig dat als ik er aan kom de gaan gillen en van me weg blijven rennen.

in het begin van de winter deed hij dit ook wel eens maar dan ging ik hem maar opjagen dat ie bleef lopen en dat werd hij dan vanzelf zat en kon ik hem vangen en gaf ik hem een beloning. Maar dat opjagen lijkt me nu niet zo een goed idee met die bevroren grond.

eergister deed hij het ook het toen ben ik gewoon midden in het bakje op de grond gaan zitten en proberen niet meer op hem te letten en toen kwam hij ineens vanzelf naar me toe en begon ie in me rug en zij te duwen van he maar ik wil wel aandacht hoor baasje Clown en toen kon ik hem zo vangen maar gister bleef hij van me weg rennen en stond ik daar 3 kwartier in de kou.
als ik hem dan uiteindelijk gevangen heb beloon ik hem wel en word niet boos op hem omdat hij zich tog heeft laten vangen.

nou is mijn vraag wat ik nou het beste kan doen
ik hoop dat julie me kunnen helpen want ik vind het tog best vervelend.

groetjes Vivian

lotusbloem

Re: paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:05

zo te horen is het rond rennen in de padock tijdens het vang een soort van stelletje geworden, met het stil zitten was je goed bezig, dat moet je eigelijk vol houden, en als hij dan komt moet je hem met iets lekkers belonen. zo kan je zein dat het geen spel meer is maar als hij komt wel wat lekkers krijgt. maar ga voor je eigen vijligheid niet in het midden van de bak staan maar bij de deur zo leer je hem metheen dat hij naar jou toe moet komen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:20

Ik heb er ook zo een, die vind dat ze nog ff flink moet rennen als ik haar kom halen. Vaak komt ze uiteindelijk wel bij me maar soms blijft ze ook weglopen tot ik d'r klem heb.
Probleem is dat ze bij ons in een kudde staan, zodra de merrie alleen staat is ze prima te pakken maar als ze in de kudde is vind ze blijkbaar dat ze de rest moet laten zien hoe stoer ze is.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:52

Citaat:
eergister deed hij het ook het toen ben ik gewoon midden in het bakje op de grond gaan zitten en proberen niet meer op hem te letten en toen kwam hij ineens vanzelf naar me toe en begon ie in me rug en zij te duwen van he maar ik wil wel aandacht hoor baasje Clown en toen kon ik hem zo vangen maar gister bleef hij van me weg rennen en stond ik daar 3 kwartier in de kou.
als ik hem dan uiteindelijk gevangen heb beloon ik hem wel en word niet boos op hem omdat hij zich tog heeft laten vangen.

IK denk dat dit een goede stap in de juiste richting is. In dit geval heeft hij jou "gevangen" en jij niet hem. Snap je. Je zou eigenlijk ook af en toe eens gewoon de wei in moeten gaan wat kriebelen of iets lekkers geven en weer weg gaan. Of eens een keertje het halstertje aan en weer uit en ook weer weg gaan. Paarden associëren vaak het uit de wei halen met "ik moet weer op stal" of "ik moet weer werken". Zeker als dit de enige momenten zijn dat jij hem uit de wei halen.
Dit is wel een werkje van lange duur, maar op lange termijn werkt dit echt wel.

Veel succes ermee!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:09

Nog iets wat wel helpt:
Als jij hem wilt vangen en hij rent weg.
Ga je hem opjagen.
Op een gegeven moment word hij dan zo moe,
dat hij wel mee wilt Knipoog
Klinkt zielig maar helpt Haha!

josalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:51

Dat herken ik. Zo is precies mijn verzorgpony ook. Zodra die maar iets ziet of als ik naar hem toe loop rend ze een volle galop weg. Wat ik meestal doe is een halstertouwtje pakken en die in me linkerhand houden achter me rug. Ik loop dan zelfverzekerd naar de pony toe en ik laat een wortel zien of wat dergelijks. Ik laat de pony een stukje wortel afbijten en dan sla ik snel het halstertouw om zijn nek en dan neem ik haar mee. Daarna doe ik het halster of hoofdstel om.

Je moet maar kijken of het lukt.. en zo niet dan moet je het maar zeggen.

Succes!!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:53

Even rammelen met een emmertje voer. Komt hij beloon je hem. Werkt bij mijn fjord altijd.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:56

Je kan het haar zelf vragen. Klinkt misschien vaag, maar het antwoord komt vanzelf bij je binnen.
Wat je ook kan doen, is in de bak gaan staan, lopen en compleet je paard negeren. Je kan desnoods als je dit moeiljik vind, b.v. de tafels op gaan zeggen in je zelf.
Misschien vind ze dit interessant, dat je haar negeert en heb je haar zo achter je aan lopen.
Als je haar hebt, ga haar dan alleen lekker poetsen, desnoods een beetje masseren en die keer niet aan het werk.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:00

Dat heb ik dus ook met mijn verzorgpaard. Maar ik kan daar dehele dag zitten ze komt niet naar me toe. En met eten lokken lukt maar in dat ik het halster wil omdoen is ze me te vlug af en is ze weg. Het spijtige is dat ik daardoor al een 3 maand niet meer op haar heb kunnen rijden. Dus ik blijf dit ook even volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:06

larixfire schreef:
Even rammelen met een emmertje voer. Komt hij beloon je hem. Werkt bij mijn fjord altijd.

Maar als je een keer geen voer heb en je wilt hem vangen dan komt die ook niet en wat doe je dan? Bij mij op stal staat ook een haflinger en toen die kwam kon je hem zo uit de wei halen zonder voer maar is toen verkocht en nam de nieuwe eigenaar altijd een peentje mee als ze hem ging pakken en toen had ze geen keer een peentje mee en toen kon ze hem niet vangen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:10

Kun je geen stukje afzetten in de paddock? Hij kan nu toch niet rennen.

Als hij niet alleen staat, kan je eerst alle andere paarden naar binnen halen, als hij niet wil, ga je gewoon weg en laat je hem staan, na een half uurtje kom je terug, komt hij dan weer niet, ga je weer weg en komt je later weer terug. Voer hem sowieso nooit in de paddock, hij moet 's avonds weer graag mee naar binnen gaan omdat hij honger heeft.
Als hij dit vaker doet, kan je ook een keer een flinke dikke deken opleggen en hem een nachtje buiten laten staan als hij niet komt na 2 keer (geen voer geven!), als je dan de volgende morgen komt, dan komt hij vast al hinnekend naar je toe.
Hij moet leren dat het geen spelletje is.

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:14

bedankt voor de tips allemaal

hij heeft zich al een paar keer gewoon netjes laten vangen. maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat hij nog niet gegeten had en wist dat het in zn bak lag.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:18

Wat ik altijd deed, maar wat nu onmogelijk is met die bevroren bodem..is als een paard wegrent en het middels rustige benadering niet lukt en ze er duidelijk een spel van maken, de rollen omdraaien..prima, jij wilt lopen, dan zul je lopen. Klinkt wat vreemd, maar mij heeft het altijd geholpen en kwamen ze.
Trucs voor nu? Vind dat je het heel goed hebt opgelost. Althans het zitten vind ikzelf wat gevaarlijk, een glijder of een vrolijke bokkesprong als spel zijnde kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen (tenminste, hoef ik bij mijn draver niet te proberen, die ziet alles als een dol spel).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:18

Als het paard in de wei staat, voelt hij de adem van de vrijheid... Zo nu en dan is er ook een flinke dosis geduld voor nodig om hem te vangen.

je gaat de wei in om je paard te halen. Hij zal wellicht wat met de oren trekken, omdat hij zijn vrijheid moet opgeven, maar als je het goed aanpakt, hoef je niet echt grote problemen tegen te komen. Trek voldoende tijd uit om tegen hem te praten en hem een beetje aan te halen. Hij zal deze momenten van ontspanning zeer op prijs stellen en zal vervolgens uit zichzelf naar je toe komen.

Dit is weer heel leuk te combineren met Freestyle, kijk eens of je in de ruimte van je paard mag komen.. zoniet? dan ga je net zo lang door totdat het wel mag Lachen. Zoals ik hierboven al zei, hij moet uitzichzelf naar jou toe komen. Lekker bij het hek staan en wat tegen hem praten, als hij geen belangstelling toont loop je rustig de wei door (ondertussen gewoon blijven praten). benader hem van voren of van opzij en als je dicht bij hem bent dan ga je stil staan en steek je, je hand uit. dan gaat hij er aan ruiken en blijf je praten, daarna ga je nog even lekker aaien en doe je het halstertouw om zijn hals. vanuit daar ga je het halster omdoen en zo heb je als het goed is je paard snel gevangen Lachen.

Als je stil gaat staan ong. een meter van hem vandaan (wat dus moet) en je steekt je hand uit, maar je krijgt geen reactie (niet ruiken, likken oid) dan ben je dus niet welkom in zijn ruimte. dan maak je gewoon een rondje om hem heel net zolang totdat hij belangstelling in jou heeft (jou richting op kijken, interesse tonen) als je dat ziet dan loopt je weer naar hem toe, kijkt hij weer weg of is de interesse verdwenen? dan loop je weer een rondje om hem heen net zolang totdat de interesse in jou weer terug is. (Wel dat ze je nog kunnen zien, dus in hun gezichtsveld blijven lopen)
Zo doe ik het weleens als ik ga Freestylen met ze. In het begin kan het lang duren, maar op een gegeven moment vindt jou paard het niet erg om uit de groep weg gehaalt te worden door jou, omdat hij het bij jou ook leuk en gezellig vindt (niet dat hij dat nu niet zal hebben, maar ik hoop dat je snapt dat paarden het nergens zo leuk hebben als in hun eigen kudde, vriendjes, grote wei, en lekker spelen met ze).

Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:55

Wat ik toen met mijn pony heb gedaan is hem gewoon iedere keer als hij wegliep hem nog een paar uur laten staan (als alle andere paarden van de wei af zijn vind hij er ook niet veel meer aan) en dan begint hij te roepen.. dat moet je dan ook negeren en hem nog een uurtje ofzo laten staan.. na een paar dagen krijg je hem zo te pakken, hij heeft het sindsdien niet meer gedaan en komt nu zelfs aangedraaft als ik fluit. ook al staat hij er net op.

Je moet je paard laten weten wie de baas is. De pony gaat pas naar binnen als jij weer denkt dat je zin hebt om hem binnen te halen, niet wanneer hij de wei beu is!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:16

misschien kun je de paddock voor de heft afzetten met een lint ofzo. dan heeft hij al de helft minder ruimte om het spelletje met je te spelen.

wat ik wel eens deed wsa een rondje lopen in wei, net doen of de rand aan het controleren bent. wel zichtbaar iets lekker mee nemen. dit heeft mij toen goed geholpen. paard kwam heel nieuwschierig kijken wat ik aan het doen was, lekker geven en hups klaar! heeft wel een beetje tijd nodig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:17

grr, mijn pony deed het zonet ook.
ik gaf haar wat eten, ging hoofdstel halen, want ik wou vanmiddag eens een eind met haar wandelen.
toen ik terug kwam stond mevrouw helemaal aan de andere kant van de wei (héle grote wei), en toen ik naar haar toe liep croste ze naar de andere kant.. en dat steeds door :roll:
ik ben haar gaan opjagen, maar dat gaat niet bepaald makkelijk in zo'n grote wei, plus dat de rest ook aan de hobbel ging, en het is niet mijn land, dus ik wil niet dat de pony's door mijn capriolen de hele boel omploegen.
op een gegeven moment stond ze bij de ingang, waar ze ook altijd eten van me krijgt.
ik liep er rustig naar toe zonder haar aan te kijken, en steeds als ze keek stopte ik.
ik had het hoofdstel inmiddels naast de wei gelegd.
bij de waterbak bleef ik staan, en ik raapte wat stukjes appel op wat ze gesmeerd had.
ik zag haar wel kijken van.. heb je daar eten? :P
maar ze kwam niet.
op een gegeven moment had ik het gevoel dat het spelletje om was, en ja ik kon er zo heen lopen en ze bleef staan.

volgens mij was het vooral om het hoofdstel te doen, terwijl ik haar haast nooit laat werken ofzo.
ik weet verder niet hoe dat zit met haar, de keren dat ik haar longeerde met zweep was ze ook al zo ontzettend druk (alleen maar loeihard rondjes crossen in galop), en nu dus met hoofdstel gaat ze ook aan de loop.
toen ik uit de wei was en het hoofdstel liet zien zou ze zowat weer gaan rennen maar ik draaide me om en ging weg.

volgende keer dingen toch maar even in een andere volgorde doen, bijvoorbeeld appel geven, halstertouw eraan, en het hoofdstel in de schuur omdoen.
als ik bij haar kom dan komt ze altijd gelijk in galop naar me toe, alleen als ik dus even wegga en terug kom dan doet ze dit (wegrennen).
ik loop meestal met haar aan het halster maar ze is met dit weer zo fris dat ik hoofdstel veiliger vind.

pony's.... je zou ze soms wat :P

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:32

Ook af en toe de wei/paddock ingaan en dan niet met de intentie om het paard te vangen en er iets mee te doen.
Ga ook es lekker knuffelen of iets lekkers geven.
En wat je al doet, is goed. Als het paard zich laat vangen, uitgebreid belonen.
Wat ook al eerder is gezegd, laat het paard maar naar jou toekomen. De wei/paddock ingaan en totaal geen aandacht besteden aan het paard. Dan komt ie vanzelf uitzoeken wat je komt doen. Dan lekker knuffelen, belonen en dan meenemen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:31

LianStar schreef:
larixfire schreef:

Maar als je een keer geen voer heb en je wilt hem vangen dan komt die ook niet en wat doe je dan? Bij mij op stal staat ook een haflinger en toen die kwam kon je hem zo uit de wei halen zonder voer maar is toen verkocht en nam de nieuwe eigenaar altijd een peentje mee als ze hem ging pakken en toen had ze geen keer een peentje mee en toen kon ze hem niet vangen.

Ik neem ook geen voer. Ik roep hem eerst met voer en geef hem dan een snoepje. Als hij dan door heeft van als ik kom krijg ik wat lekkers geef ik hem gewoon een snoepje. Na een paar keer weet hij als hij wordt geroepen dat hij moet komen en de ene keer heb ik wel snoep bij me en de andere keer niet.

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:00

bij ons op de manege staat ook een paard wat zich niet laat vangen meestal in de wei laten ze haar alleen staan en halen ze de andere paarden eruit en dan komt zij meestal ook en in de peddehok ga ik meestal gewoon stil zitten en wachten tot ze komt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:07

peddehok?
:')