Mijn merrieveulen van nu 18 maanden heeft ook voernijd. Nu staan mijn paarden aan huis en hebben ieder een eigen stal maar voorheen stonden ze met zijn 4-en(shet, nrps en 2 veulens) in een grote koeienstal.
Ik denk dat dit samenstaan de oorzaak is van de voernijd aangezien je nooit kunt controleren wie er hoeveel eet aan hooi etc. Wie weet hebben die 2 veulens wel heel veel moeite moeten doen voor een beetje hooi...en dat vind nu zijn weerslag.
Als ik met de voeremmer aankom gaan idd ook haar oren in haar nek en word ze erg nerveus. Ze krijgt bewust als laatste eten omdat ik dit gedrag niet wil bevestigen door hara als eerste eten te geven.
Ze bijt niet en als ze het probeerd hoef ik maar te zeggen haal het niet in je hoofd. Ik geef haar het commando achter en ze doet netjes een stap naarachter als ik haarstal in ga om haar emmer neer te zetten. Dan gaat ze als een idioot eten en maar schrapen en omhoog met dat voorbeentje.
Ook doe ik bewust wat rommelen in haarstal als ze stata te eten..ook weer om te bevestigen dat ik er niet op uit ben om haar eten af te pakken en dat ze rustig kan eten ook al ben ik bezig rondom haar. Af en toe kijtk ze dan licht geirriteerd op maar doet verder niet lelijk.
Voernijd is vervelend en zeker al op zo'n jonge leeftijd. Maar ben bang dat ik hierzelf debet aan ben omdat ze destijds met meerdere op stal gestaan heeft. Ze is ook erg pittig qua karakter dat zal uietraard ook meespelen.