Draaien in stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLittleAngel

Draaien in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:44

Mijn paard,als tie sochtends op stal staat net voordat ze naar buiten gaan . ging tie eerst heel erg draaien in zun stal. de vorige eigenaar deed em nooit naar buite(die had em 7 jaar) en bij ons gaat tie altijd naar buite. maar hoe zorg je dat zoiets minder word. want hij draaid zo vaak dat hij helemaal bezweet word. hij word zo nog eens gek Huilen

Alicia2u

Re: Draaien in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:21

Dit heet boxlopen en is een stalondeugd. Zorg ervoor dat je paard zoveel mogelijk naar buiten gaat (in het land of de paddock. Het beste 24/7), samen staat met andere paarden (dus niet alleen neuzen over de draad) en dat hij voldoende ruwvoer krijgt (80% van het totale dieet minimaal).

Eigenlijk is dit de remedie voor alle stalondeugden...

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:24

Sorry maar wat is een remedie"??(ben nog maar 15 haha)
maar bij die andere eigenaar deed hij dat nooit. komt dat omdat tie gewoon naar buiten wilt? want alleen sochtends heeft hij had. en met rijde heeft hij nooit wat. hij is alleen beetje opgewekt als er een pony/paard de bak in komt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:45

even vast zetten of pak hem gelijk als die ze voer op heb en gooi em alsvast na buiten? Knipoog Haha!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:56

xLittleAngel schreef:
Sorry maar wat is een remedie"??(ben nog maar 15 haha)
maar bij die andere eigenaar deed hij dat nooit. komt dat omdat tie gewoon naar buiten wilt? want alleen sochtends heeft hij had. en met rijde heeft hij nooit wat. hij is alleen beetje opgewekt als er een pony/paard de bak in komt.

Remedie betekent oplossing. Ik denk ook dat je hem zoveel mogelijk buiten moet zetten. Succes met dit probleem!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:16

Vatszetten is dierenmishandeling en symptoombestrijding. De reden dat een dier dit soort gedrag vertoond is namelijk om om te kunnen gaan met de stress-pijn die het voelt. Door herhaalde bewegingen maken de hersenen endorfinen aan die een verdovende werking hebben en het dier dus een fijn gevoel geven.

Ik heb mensen paarden zien vastzetten in de box die dit gedrag vertoonden. Binnen twee dagen hadden deze dieren meestal alweer een nieuwe ondeugd aangeleerd (met de lippen klapperen, schoppen tegen de wand en zelfs een geval van zelf-mutilatie). Het is verschrikkelijk om een dier zo te zien lijden en ik vind vastzetten dus geen humane oplossing: laat dan liever lopen.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:25

jh het is alleen sochtends,maar ik kan em niet eerder buite zette. want dan zit ik op school ze worden 10 uur buite gezet. tot 2. maar eerst seide se dat maar ik heb het em nog nooit zien doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:32

Laat hem het toch gewoon doen.. Als hij er alleen maar bezweet van raakt is het toch niet zo erg?? Volgens mij is de oplossing hier (vastzetten) veel erger dan de kwaal..

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:34

ok. bedankt voor jullie reacties. ik hoor nu ook niet meer dat tie draaid. maar toch .vind ik het zielig zegmaar.

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:37

vastzetten is GEEN mishandeling hoor, want als je een paard op stens hebt zou het ook mishandeling zijn en dat is het niet. Elk paard is anders dus misschien is je paard een tijdje vastzetten en kijken wat hij dan doet wel de oplossing, maar dat is toch een kwestie van sleutelen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:38

Imo is een paard op stands ook dierenmishandeling.

Gewoon lekker de hele dag op wei en dan komt het goed. Van 10 tot 2 is veel kort voor zo'n paard. Je paard doet het uit verveling niet om wat anders.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:39

mwah... stands zijn wel degelijk een vorm van mishandeling vind ik....
Ts: lekker afleiden met veel ruwvoer, beweging en weidegang!

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:50

Op veel maneges staan toch ook paarden op stens en als dat mishandeling was deden ze het daaar ook heus niet. Je paard vastzetten is heus niet eerg! (dus geen mishandeling!!!!!) Zolang het paard maar genoeg beweging krijgt!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:00

Stands zijn wel dierenmishandeling en ik geloof dat dat ook wordt opgenomen in de nieuwe dierwelzijnswet. Als je me niet geloofd, moet je eens zoeken op 'learned helplessness' en dan kun je paardgerelateerde onderzoeken vinden die aantonen wat het urenlang vaststaan met een paard kan doen.

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:05

als je paard 's nachts alleen vast staat en naar het eten naar buiten gaat is het heus geen dierenmishandeling.
Dus dat wil ook zeggen als je paard weeft gewoon laten weven bij jullie, dan blijft die altijd weven. als het hem aan stens doet is het geweef afgelopen zonder gevolgen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:10

en dan gaat dat paard hangen, en dan?
De mijne doet het ook als ze alleen op stal staat om nog even na te drogen als ik heb gereden, ik heb der ook een keer vast gezet maar mooi wel dat ze het touw kapot trok.
Mijne houd er na een tijdje vanzelf mee op als de andere paarden op stal staan en ze hebben gegeten.
Ze deed het als veulen al bij der moeder, dus waar het vandaan komt, het zal angst zijn voor iets.

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:28

als een paard gaat hangen en het touw knapt kan hij als nog nergens heen. een paard gaat niet zomaar hangen, hij zal misschien ergens bang voor moeten zijn of iets anders. moet je dat even gaan uitzoeken

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:29

wat is nou erger dan
een paard wat de hele dag op stal staat of een paard 's nachts op stal en overdag naar buiten
wat is nou erger

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:35

dit gedrag krijg je er nooit meer uit,het zit er eenmaal in,net als lucht zuigen of weven,ze zullen het altijd blijven doen,al zet je hem 23 uur per dag buiten,hij zal het blijven doen,als hij het alleen doet als ze naar buiten gaan,dan zou ik het zo laten.

en even over stands...... als het dierenmishandeling zou zijn,waarom word het dan nog steeds toegestaan?

succes met je paard.

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:42

idd waarom wordt het dan nog steeds toegestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:54

Paarden zijn dieren die de hele dag moeten bewegen.
Bij boxen is dat nauwelijks maar bij stands onmogelijk.

Stands zijn in meerdere landen verboden maar in NL niet.

Misschien kan je zelfs eens de hele dag vaststaan aan een touwtje zonder TV etc maar alleen wat drinken en eten en af en toe een mens die langs gelopen komt...

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 00:29

Jarka heeft wel een grote stal. het is een E pony van 1.55 maar arabier/nrps dus kort lichaampje, en de stallen zijn 3 bij 3.

hij deed het op een andere stal altijd sochtends maar die man deed jarka(mijn paard) als laatste. daardoor werd jarka gek.

maar op de nieuwe stal zeiden ze dat hij het niet vaak deed. want op deze stal zetten ze hem elke dag gewoon vaste tijd buiten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:07

Stands wel of geen dierenmishandeling, dat is een lang lopende discussie. Meesten vinden van wel, ik vind het ontzettend wreed zelfs en dat iets gebeurt wil nog niet zeggen dat het dan dus goed is. Ik hoop echt dat ze doorzetten en het gaan verbieden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:11

Stalondeugden zijn altijd lastig. Ik zou m gewoon zn gang laten gaan, vastzetten zal nog meer stress geven

x1x1x1: Als je niet eens weet hoe je stands schrijft......en dan nog stens blijft typen als iemand je verbeterd Blond
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 31-12-08 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:22

x1x1x1 schreef:
idd waarom wordt het dan nog steeds toegestaan

Hier in zweden en in vele andere landen is de bouw van nieuwe stands inmiddels verboden. De nog in gebruik zijnde stands mogen max 8 uur per dag worden benut(bv tussen lessen door) . De overige 16 uur (!) moet het paard dan de mogelijkheid hebben tot vrije beweging op het land of desnoods in een paddock met soortgenoten. Als ik mij niet vergis gaat deze regel uiteindelijk in heel europa gelden, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Deze nieuwe wetgeving is ingevoerd omdat stands, net als het eenzaam houden van paarden, haaks op het welzijn van deze dieren staat. Een paard is een sociaal dier wat moet kunnen bewegen, dagelijks. (en dan niet alleen tijdens werk)
'
Verder ga ik met alicia en een aantal anderen mee. Vastbinden is symptoombestrijding in zo'n geval en ontneemt het paard om een uitweg voor de stress die daardoor ontstaat te ontladen.

Overigens.... dat iets (nog) niet verboden is, zegt niet veel over de diervriendelijkheid van een manier van dierhouderij. Tenslotte is bio industrie ook nog niet verboden.....