Bijterig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Singeltje

Bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:26

Mijn shetlandpony ( 2,5 ) doet de laatste tijd ( sinds een maand ) nogal bijterig. Als ik bv. haar uit de wei wil halen, maar zij heeft daar geen zin in, dan begint ze gewoon te bijten. Ook als ze ruikt dat ik snoepjes bij heb, begint ze te bijten. Als ik haar een snoepje geef, bijt ze ook, want dan wilt ze meer, ook al heb je geen snoepjes bij. En zo bijt ze dus voor vanalles. Ik probeer haar altijd te straffen, maar dan begint ze met haar hoofd te slaan en duwt tegen mij. En ze heeft nogal kracht hoor!
Ze komt wel van bij mensen die haar veel te veel eten en snoepjes gaven.

Vroeger was ze zo een brave en lieve knuffelpony, die nooit iets verkeerd zou doen! Nu heb ik is nagedacht of ze misschien bang van iets zou kunnen hebben ofzo. Er is niks speciaals gebeurd, behalve dat ze van wei zijn veranderd, deze wei heeft nu een hele grote stal. Die wei is gewoon aan de overkant eigelijk, dus ze zijn maar een paar meters verhuisd.

Ik weet het niet meer, wie kan tips geven?

Nikit

Re: Bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:15

Ben je alle mogelijkheden na gegaan waarom ze dit gedrag ineens vertoont?

Ik zou het bijten, mits geen medische of andere aan te wijzen reden, afstraffen. Als ze het doet om een snoepje, zou ik haar negeren, desnoods even een paar minuten bij haar weglopen zodat ze leerd dat bijten niets oplevert. Als ze ''zomaar'' bijt kun je haar best een keer een tik geven, dat mag niet! Een flinke brul wil ook wel eens helpen. Negeren werkt bij sommige paarden erg goed. Als ze braaf is en zich gedraagt is het heel belangrijk dat je heel overdreven beloont. Het verschil moet duidelijk zijn, bijten mag niet, braaf gedrag word beloont!

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:21

Ik zal nog eens nadenken, misschien vind ik toch nog een mogelijkheid...

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:54

Singeltje schreef:
Mijn shetlandpony ( 2,5 ) doet de laatste tijd ( sinds een maand ) nogal bijterig. Als ik bv. haar uit de wei wil halen, maar zij heeft daar geen zin in, dan begint ze gewoon te bijten. Ook als ze ruikt dat ik snoepjes bij heb, begint ze te bijten. Als ik haar een snoepje geef, bijt ze ook, want dan wilt ze meer, ook al heb je geen snoepjes bij. En zo bijt ze dus voor vanalles. Ik probeer haar altijd te straffen, maar dan begint ze met haar hoofd te slaan en duwt tegen mij. En ze heeft nogal kracht hoor!
Ze komt wel van bij mensen die haar veel te veel eten en snoepjes gaven.

Vroeger was ze zo een brave en lieve knuffelpony, die nooit iets verkeerd zou doen! Nu heb ik is nagedacht of ze misschien bang van iets zou kunnen hebben ofzo. Er is niks speciaals gebeurd, behalve dat ze van wei zijn veranderd, deze wei heeft nu een hele grote stal. Die wei is gewoon aan de overkant eigelijk, dus ze zijn maar een paar meters verhuisd.

Ik weet het niet meer, wie kan tips geven?

Volgens mij is ze je een beetje aan het uitproberen. Dat doet de mijne nu ook wel eens.
Heel duidelijk zijn, bijten mag niet! Als ze bijt, jaag haar dan weg. Als ze tegen je aan gaat duwen, terug duwen, want zo probeert ze jou van je plek te krijgen en dan is ze dus de baas. Vooral niet voor haar opzij gaan!

En van de snoepjes, misschien een poosje geen snoepjes meenemen, zodat ze doorheeft dat er niets te halen valt, en dan proberen te leren dat bijten niets uithaalt.

Wat ik bij mijn pony doe is, ik heb een snoepje in mijn hand, die doe ik dicht en houd ik voor haar neus.
Als ze bijt zeg ik ''NEE'' en trek ik mijn hand achter mij terug. (zorg dat ze blijft staan waar ze staat en dat ze dus niet achter je hand aan loopt) dan nogmaals herhalen totdat ze een keer de andere kant opkijkt terwijl je je hand voor haar neus hebt, dan het snoepje geven. De mijne snapte al snel dat bijten geen snoepje opleverde, maar afwachten wel.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:28

hee Haha! ,

Hij bijt omdat ie in de pubertijd zit paarden kunnen ook in de pubertijd komen.. 2,5 jaar is precies een tijd om tegaan puberen.
Dus daar ligt het waarschijnlijk aan. Dan zijn ze gewoon een beetje ( soms heel erg ) schagrijnig.

groetjes
Kim Clown

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:00

Ik zou ook maar even helemaal met die snoepjes stoppen.

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:55

Ja, ik ben ondertussen al gestopt met snoepjes, al twee weken ongeveer. Maar zelfs als ik geen snoepjes bijheb en ik wil haar bijvoorbeeld uit de wei halen, maar ze heeft daar geen zin in, bijt ze.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:57

misschien is ze haar tanden aan het wisselen en daarom ook zo bijterig? is het wel de leeftijd voor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:07

Mits geen medische problemen (lijkt mij bij bijten eigenlijk alleen van toepassing als pony bijt terwijl je bijv. een lichaamsdeel aanraakt oid) gewoon afstraffen.

En snoepjes..... tsja....
Ik snap nooit wat men allemaal met die snoepjes moet, op bokt wordt er soms zaligmakend over gesproken, vooral door mensen in een bepaalde leeftijdscategorie; snoepjes om vertrouwen te winnen, snoepjes om te belonen, snoepjes om uit de wei te krijgen, snoepjes om band op te bouwen, etc. etc.

Denk dat het in dit geval voornamelijk kwestie is van opvoeding, ook gezien de leeftijd.
Klinkt hard, maar met ieder jaar een veulen hebben wij inmiddels flink wat consequentie gekregen. Bijten, happen en trappen zijn not done.
Kijk een klein veulentje verkoop ik heus geen schup voor z'n kont, die krijgt een klein tikje over zijn neus met bestraffend woord.
Op latere leeftijd gericht trappen of bijten betekent een mep of een schop voor z'n kont met een flinke 'EUUUH!!!!' er bij.

Ook heb ik juist het tegenovergestelde hier wel eens; onze jaarlingmerrie is van niets en niemand onder de indruk, erg 'droge' pony zeg maar, met echt zo'n 'droge' uitdrukking. Die dringt zich altijd op, komt altijd in je persoonlijke ruimte en loopt altijd precies in de weg, loop ik vastberaden richting stal moet zij nog nét even voor mij langs waardoor ik lomp aan de kant wordt geduwd.

Nu zij me te dicht in de buurt komt, in m'n persoonlijke ruimte dringt dan krijgt ze gewoon een schop voor de kont, zo simpel is het.

in jouw geval dus denk ik vooral op houden met snoepjes of andere dingen uit de hand voeren, niet altijd maar snoepjes op zak hebben (en het dan raar vinden dat alle pony's in je zakken duiken) en vooral erg consequent zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:09

brittje88 schreef:
misschien is ze haar tanden aan het wisselen en daarom ook zo bijterig? is het wel de leeftijd voor.

Tanden wisselen zou ook kunnen, maar dan nog moet ik zeggen dat ik het persoonlijk niet zou dulden als ponylief tandjes wisselt, dus maar mij als kauwspeeltje gaat gebruiken.
Dan kauwt hij maar lekker op een stuk paal of weet ik veel wat, maar bijten omdat ze last van tandwisseling hebben, vind ik persoonlijk onzin.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:38

[SMP] > [OPG]