Dreigen of gewoon joligheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Dreigen of gewoon joligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:30

Ik heb sinds kort een nieuw paardje om te rijden.
Ik ben met hem ook begonnen met grondwerk (boek van Inge Teblick)
Vandaag begonnen met los longeren. (meer laten bewegen en omdraaien dmv lichaamstaal)
Af en toe sprong hij ineens naar me toe en ging met een bok weer verder. Dit was vooral aan de kant waar een traktor bezig was..
Ik heb hem van me weg gestuurd en verder gewoon doorlaten lopen.
Het is natuurlijk frisjes, en ze waren bezig met die traktor, dus zou het dan gewoon joligheid zijn,
of probeerde hij me iets duidelijk te maken? (verkeerde lichaamstaal oid)

aeolusnr1

Re: Dreigen of gewoon joligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:01

Das natuurlijk niet echt mogelijk dit zo van achter de pc te beoordelen hé, wij zien hier niet hoe het echt verliep hé.
Maar idd je hebt ook veel kans dat hij even wou uitdagen en uitproberen wie er zou reageren , wat hij allemaal kan en mag doen.
Je bent gelukkig niet als een bange haas weggelopen dat zag hij ook natuurlijk maar je hebt er ook niet echt op gereageerd dat dit een foute handeling v/h paard was, en wees ook daar maar zeker van dat je paard dat echt zo wel zal opgemerkt hebben, want een paard in vrijheid zou ook zoiets niet moeten proberen vlak naast de leidmerrie die zou hem ook onmiddelijk terechtwijzen.
Ik vind het ook wel goed hoor da je die benaderingswijze , wil gaan toepassen, maar opletten, wat je doet, het is mssn toh wel beter dit samen met iemand te doen die daar ook verstand van heeft, uit een boek kan je echt veel leren dat wel maar er staat niet hoe en wanneer je op zo'n onverwachte zijsprong van je paard moet reageren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:16

Waarschijnlijk vond hij de tractor eng, en kwam naar je toe van, is eng baasje help even, geef me vertrouwen om weer verder te gaan.
Gaat volgens mij wel goed komen.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:49

dat kunnen wij zo inderdaad niet zeggen, zoals aeolusnr1 als zei.
Ik zou het gewoon vaker proberen (als er geen traktor bezig is). als hij het dan nog doet is het waarschijnlijk geen joligheid.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:56

Niet echt over nagedacht eigenlijk haha,
Maar iig bedankt voor de tips Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:48

kijk naar de lichaamstaal van je paard, is die vriendelijk, of juist niet? dan weet je genoeg.

het is voor ons hier van achter de computer onmogelijk om te zeggen waaruit dit gedrag voortkomt, wij zien jou niet longeren en je paard niet bewegen. bovendien is je beschrijving niet erg uitgebreid.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:55

moelijk te zeggen maar ja het is not done van hem in je eigen ruimte te komen, je zult dit een tijd moeten bekijken. kan met de tractor samenhangen maar ik heb dit niet gezien. ik weet zelf als ik NHE doe dat mijn paard onder alle omstandigheiden mijn eigen ruimte moet respecteren. negeren is het beste. zal het zich blijven herhalen dan moet je even een stap terug doen en hem weer duidelijk maken waar jouw positie is al leider. ook moet hij leren dat onder alle omstandigheiden de rustpunt bij de mens ligt. suc6 ermee, zet um op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 03:05

in de beknopte beschrijving kan ik niet eens opmaken of het paard in kwestie wel in zone 1 is gekomen, eigenlijk... hij komt naar d'r toe, maar in een gewone maat longeerbak (16 meter doorsnee zeg maar), wil dat niet zeggen dat het dier zich in jouw privéruimte bevindt, enkel dat het dier in je richting beweegt, en dat zijn twee zéér verschillende dingen.