Paard bang voor peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Paard bang voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:28

Ik heb mijn paard nu 2 maanden en al redelijk aan elkaar gewend. Echter had ze in het begin moeite met voetjes geven (gaat nu goed!), dit komt doordat ze als veulen zijnde schijnbaar aan haar benen is getrokken en hierdoor weinig toelaat bij haar benen.
Zo ook met peesbeschermers omdoen. Met moeite krijg ik de eerste er omheen, daarna is ze al zo draaiierig en zenuwachtig dat een tweede omdoen echt geen optie is. Het erafhalen is helemaal een ramp. Zodra ik aan het klittenband komt dan tilt ze haar been op en gaat ze naar achteren hangen en valt zo bijna om!
Het is niet dat ze bang is voor het geluid, heb haar hier aan laten wennen en doe alles met beleid. 'Zomaar' zonder het accent erop te leggen gaat niet, dezelfde reactie geeft ze dan.
Ik heb het al verschillende keren geprobeerd maar er zit niet echt verbetering in.
Tips?

Froukje
Forever young

Re: Paard bang voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:30

zonder rijden??

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:31

Ik heb ze 1 keer beide omgehad, en ermee gereden. Ze heeft geen problemen met het feit dat het er omheen zit, het is meer dat ze bang is wat er gebeurd bij haar benen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:33

dan zou ik het niet weten Bloos
rustig opbouwen in ieder geval

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:45

Waarom wil je met peesbeschermers rijden?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:50

Je zou eens kunnen proberen of bandageren hetzelfde probleem oplevert. Niet dat ik nu voor bandages ben, maar om te zien wat er dan gebeurt.
Anders gewoon aan laten wennen, door het rustig en vaak (nog vaker) te doen. Of de peesjes eens omdoen in de paddock of weide; zo kan ze die rare dingen zelf onderzoeken. Denk je dat ze hierop te fel reageert; eens een uurtje ermee op stal zetten. Evt. herhalen, alleen niet in tijdsduur, maar in meerdere keren.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 29-12-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:53

Waratje schreef:

misshcien tikt ze der benen aan ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:12

SuzanLarissa schreef:
Waratje schreef:

misshcien tikt ze der benen aan ?

Misschien ook niet. Lijkt me dat alleen TS deze vraag kan beantwoorden. Koe

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:18

das idd lastig :S maar niet opgeven, gewoon ermee doorgaan ze zal er toch aan moeten wennen.

ik heb ook altijd peesbeschermers om bij mijn paard, snap niet wat daar verkeert aan is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:32

kips schreef:
ik heb ook altijd peesbeschermers om bij mijn paard, snap niet wat daar verkeert aan is?

Als ze niet nodig zijn, zijn ze niet nodig en verstoren ze wel de warmtehuishouding van de benen. Bij springen kunnen ze bijvoorbeeld verstandig zijn voor het geval het paard wat onhandig is bij de landing, bij een tweespan kunnen ze verstandig zijn als het ene paard wat maait en daarmee zijn buur kan raken. Maar voor de rest zie ik weinig reden om met peesbeschermers te rijden, hoogstens als je eigen rijkunsten niet voldoende zijn om te zorgen dat de voorbenen op tijd weg kunnen zijn voordat de achterbenen aankomen......

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:34

mijn paard heeft een peesblessure gehad, ik rij nu altijd met peesjes om..

er kan altijd wat gebeuren waardoor de pees een opdonder krijg.. dan heb ik ze liever beschermd door mn kappies...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:52

Don_Zhivago schreef:
mijn paard heeft een peesblessure gehad, ik rij nu altijd met peesjes om..

er kan altijd wat gebeuren waardoor de pees een opdonder krijg.. dan heb ik ze liever beschermd door mn kappies...

Waarvan krijgt een pees een opdonder die door een peesbeschermer kan worden opgevangen? Juist, de achterbenen! Zorg dat die achterbenen niet bij de voorbenen komen en je hebt ze niet nodig. Peesblessures door verstappen vang je niet op met peesjes.
En de schade door te weinig warmte-afvoer is onomkeerbaar.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:56

Ik rij niet met peesbeschermers, maar wil wel dat ze eraan went. Wil ooit met haar gaan springen en dan lijkt het mij wel verstandig.
Ik rij nu altijd zonder.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:01

Irma_Maandag schreef:
Je zou eens kunnen proberen of bandageren hetzelfde probleem oplevert. Niet dat ik nu voor bandages ben, maar om te zien wat er dan gebeurt.
Anders gewoon aan laten wennen, door het rustig en vaak (nog vaker) te doen. Of de peesjes eens omdoen in de paddock of weide; zo kan ze die rare dingen zelf onderzoeken. Denk je dat ze hierop te fel reageert; eens een uurtje ermee op stal zetten. Evt. herhalen, alleen niet in tijdsduur, maar in meerdere keren.
Succes!

Ik zal eens proberen te bandageren! Kijken hoe ze daar op reageert!
Ze reageert trouwens niet op de beschermers zelf, dat vind ze prima, het is meer het geprul wat dan aan de benen gebeurd waar ze bang voor is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:01

Over het nu ga ik niet discusseren,
aangezien bij een gezond paard dat niet aantikt of wat dan ook,
het niet perse nodig is. bla bla..

Hoe kun je hem eraan wennen, paar oude opzoeken,
hiermee gaan rommelen zonder ze om te doen, klittebandje los, klittebandje vast.. etc. etc.
Belonen als braaf, en opruimen, morgen weer een dag.
(je zei dat als ze om waren het geen probleem meer was toch?)
Doe dit mijpart paar weken en peesjes zijn geen monsters meer.
eerst echt voor zijn neus doen, en hem zich er lekker mee laten bemoeien,
later richting de plaats waar ze heen moeten (benen)
uiteindelijk om de benen.
En dan eerst zonder ze om de benen dicht te doen, dus zorgen dat ze open zijn, erom eraf
als braaf belonen etc.

Niet op 1 dag, en heb geduld...

(kan me nog herinneren dat iemand dacht dat ik altijd met uitrij deken ree,
deed ik ook, maar zonder klitteband! Je kan je voorstellen wat er gebeurde toen diegene op mijn paard met haar
deken met klittebandje zat. En ze dat lostrok, hi ha!!!! rodeo pony! En ja, ook de mijne kan wakker worden!)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:02

lekker veel haar beentje poetsen.. en veel met haar benen mutsen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

Precies, gewoon met poetsen elke keer de beentjes meenemen, even voetjes vasthouden en dat steeds wat verder uitbouwen. Eventueel eerst eens met simpele reflectiebandjes oefenen, die gaan er sneller omheen en weer af.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:19

Waratje schreef:
Precies, gewoon met poetsen elke keer de beentjes meenemen, even voetjes vasthouden en dat steeds wat verder uitbouwen. Eventueel eerst eens met simpele reflectiebandjes oefenen, die gaan er sneller omheen en weer af.

Denk dat die reflectiebandjes wel een goeie tip is, is niet meteen zo'n heel geval eraan.
Beentjes poetsen gaat inmiddels ook gewoon goed, het is bij haar ook een beetje een vertrouwenskwestie.
Iedereen bedankt voor de reacties!

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:06

Die van mij die had ik voor de eerste keer pesjes omgedaan en vond het ook maar raar wat e rnou om haar benen zat toen gin gik ha rlongerenm en ze vond het toch maar heel raar de hele tijd eraan snuffelen en achteruitlopen ik heb haar toen gewoon laten gaan verder niet straffen ofso en daarna heeft ze he tnog een paar keer gedaan mar daarna was het gewoon over!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:52

persoonlijk denk ik dat het niet zozeer de peesbeschermer is, alswel de hele manier waarop haar benen benaderd worden. uit je hele verhaal maak ik op dat je haar benen ziet als een 'probleemzone'. de kans dat je daarnaar handelt is groot.

ga aan de slag met je paard als paard, leer haar beter kennen en haal de focus van die benen af. oefen in een afgezette longeerbak oid met haar overal aanraken, ook de benen, en deze optillen. na verloop van tijd (en dit hoeft echt niet lang te duren, je páárd is echter degene die je gaat vertellen wat goed is en wat niet) kan je de benen alle vier in alle vetrouwen opnemen terwijl het paard losstaat. ook het omdoen van de peeskappen zullen dan geen probleem meer zijn.

het gaat er voornamelijk om hoe jij ermee omgaat, als jij verwacht dat je paard afwijzend reageert ben je eigenlijk al te laat.

succes!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:57

Ik doe alles zonder pees beschemers.. en een pees blusere kunnen ze ook wel oplopen met die dingen om..
daarnaast ging mijn pony altijd vreselijk zweten onder die dingen wat totaal niet prettig was..

wij springen hoogtes (80 cm) voor pony van 1,30 is dat hoog
we race in het bos.. rijden in een bak we grondwerken en we spelen..
alles zonder.. ik ben van mening dat mensen altijd die dingen te vroeg aanschaffen en zogenaamd maar zeggen dat hun paard aantikt en sommige kopen ze zelfs voor de leukigheid..

dus waarom probeer je niet gewoon zonder te rijden !..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 03:03

voor degenen die aangeven gewoon zonder peeskappen te rijden, als het paard niet aantikt ben ik ook hartstikke vóór het rijden zonder bescherming. zelf gebruik ik alleen 3 in 1 beschermers, en dan alleen met een serieuze springtraining. paarden lopen goed en zijn in balans, dan heb je die dingen op zich niet nodig.

aan de andere kant, is het mijns inziens wél van belang dat een paard een goede relatie heeft met de eigenaar, en dat houdt ook in het dier overal te kunnen aanraken, evt. met vreemde voorwerpen. immers, stel het paard heeft een keer mok, of een wondje, en moet behandeld worden. in zo'n geval is het wel van belang dat het dier stressloos behandeld kan worden.

daarbij vind ik het persoonlijk (in mijn eigen geval dus, met MIJN dieren) gewoon een tekortkoming van mezelf als ik niet aan de benen zou kunnen zitten, met of zonder vreemd voorwerp. hoort allemaal bij onvoorwaardelijk vertrouwen, en dat vind ik persoonlijk de hoofdzaak in mijn omgang met mijn paarden. wil een paard dus niet op bepaalde plaatsen aangeraakt worden (al dan niet met vreemd voorwerp), dan ben ik met dat paard nog niet waar ik zijn moet in het vertrouwen, en doe ik ergens dus nog iets fout.