Band opbouwen met een slecht ziend (half blind)paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Band opbouwen met een slecht ziend (half blind)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:13

hoi
ik had een vraag iemand tips voor een band op te bouwen met een slecht ziend (half blind)paard
maandag komt de dierenarts om zijn ogen goed na te kijken maar hij heeft iets aan zijn ogen vermoed wordt maanblindheid
nu zit ik met de vraag voor tips om onze band te versterken eerst had hij nergens problemen mee en liep langs alles dat doet die nu nog maar als die ook maar een geluid hoort springt die op en draait zo dat die er recht voor staat en naar mijn idee dan wel een beetje iets ziet dit is allemaal zo'n ander halve maand begonnen en zou toch graag tips willen
fijn zou ook zijn als er ook mensen reageren die ervaring hebben met maanblindheid en me een beetje kunnen voorbereiden
alvast bedankt
groetjes gaby

Marije_jiplover

Re: Band opbouwen met een slecht ziend (half blind)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:39

MD-->OPG

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:45

Mijn paard had het ook! Ik heb hem vooral veel op de wei gehad.. Het voordeel van Maandblindheid is dat het paard langzaam blind word. Het is dus niet van de een op de andere dag! Door veel rust en tijd komt het helemaal goed! Mijn paard heeft nu één oog minder en ik merk er niks van! Buitenritten gaat prima en zelf dressuuren en springen is goed te doen! Als je maar rust houd! Als jij nu heel anders gaat doen denkt het paard ook dat het heel vreemd enzow is! Gewoon veel rust en niks anders doen:)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:08

Hoi: een paard dat minder of niets ziet kan erg schrikken, Ach gut als er van de kant waar hij beperkt ziet iets aan komt, of geluiden hoort, wil eigenlijk zeggen dat je veel met hem moet omgaan en niet erg voorzichtig moet doen maar, veel rare dingen doen, geluiden, bewegingen, aan de kant waar hij beperkt ziet, maar eerst aan de goede kant beginnen, ook met hoefsmeden, veearts, en vreemde mensen, als jij er bij bent zal hij alles vertrouwen en mee werken. Cool

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:14

Mijn paard is ook aan een kant bijna blind en het wordt ook steeds erger. Mijn paard wil altijd dat ik aan de kant van haar goede oog loop. Ze wil ook altijd bij een ander paard in de buurt zijn, als ik er niet ben. Dan kan ze op het andere paard letten, wat die doet.
Verder doen we heel veel schriktraining in de bak en klikkertraining. En ik ga alleen naar buiten als het droog is en dan probeer ik wegen te vermijden. Van banden op nat asfalt schrikt ze namelijk. Gelukkig hoef ik maar de weg over te steken en kan ik zo het veld in.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:20

Schijnbaar heb ik dan een heel braaf paard want het valt niemand op dat die van mij een oog mist! ook niet met rijden ofzow! tenwij ik heel dicht bij kom.. Er is niks anders met de hoefsmid of wat dan ook hij mist zijn linker ook en er kunnen gewoon vrachtwagens links passeren! het is dus gewoon per paard afhankelijk!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:54