Wegspringen op de volte in galop!wie heeft er tips!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wyah_Rona

Wegspringen op de volte in galop!wie heeft er tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:26

Hallo,

Ik heb een probleempje en denk dat het met jullie hulp wel valt op te lossen.
Ik heb een 5-jarige merrie van ong. 1,65. Met rijden gaat alles erg goed en ben erg tevreden, tot een paar weken geleden.

Natuurlijk sloeg het weer wat om en worden ze wat frisser, aangezien ze niet meer in de wei kan, maar ik kreeg er ook een probleem bij met rijden.

Ik reed in de les. Alles ging echt super, maar toen de rechtergalop. Ik wou dr op de volte zetten maar dat was geen succes. Ik reed een volte bij C en op x sprong ze om en wou ze de andere kant op. Snel weer op de rechterhand, aangaloperen en weer opnieuw proberen. Het werd alleen maar erger en ze reageert voor geen meter op mijn buitenbeen.

Misschien een zweepje in de buitenhand, werdt mij aangeraden, maar daarvan raakte ze heel erg in paniek en werdt het nog erger. Ik heb daarna geprobeert de rust weer te vinden. En vandaar uit ben ik begonnen een volte van 15 meter te galoperen en die steeds iets groter te maken, en uiteindelijk lukte het en heb ik dr goed beloont.

Ze zou wel naar de andere paarden toewillen zeiden veel mensen, maar als ik alleen in de bak reed deed ze het ook nooit!.

Tot vorige week zondag. Ik had wedstrijd allemaal erg spannend. In de 1ste proef. Heb ik niet teveel gevraagd en dr veel op haar gemak gesteld. Ze hinnikt namelijk erg als ze alleen rijd in de bak. Wel tevreden maar ze was niet echt lekker in de oprichting en aan het been. Buiten veel overgangen gereden en een beetje scherper gemaakt. Ook iets meer opgericht en dat ging erg goed.

Ik kom de bak in en ze is veel meer aan mijn been, en alles gaat redelijk goed, totdat we bij A een volte rechtsom moeten galoperen. Ik dacht al bij mezelf goed oppassen dat ze niet wegspringt. buitenbeen erbij enz. maar toen was het al telaat. mevrouw springt een wissel en gaat mooi naar links. Ik dus draaien, maar kreeg haar niet meer in de galop.

Een winstpunt zat er nog wel in, maar ik had ook een aantal 3'en en 5-2.

Hier baal ik dus best wel van. En omdat het vandaag weer niet ging dacht ik. Ik zet mijn verhaal op bokt en wie weet komen er handige tips, of zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt.

Mijn vraag is dus. Hoe kan ik voorkomen dat ze wegspringt op de volte. Als ik rechtsom een grote volte galopeer bij C-E en B is er nu niets aan de hand, maar als ik het bij A doe breekt ze 4 van de 5 keer uit. Ook kwam ik erachter dat ze dit verschijnsel ook krijgt als ik tussen e-b moet aangaloperen op de volte!!

Iemand tips, dit zou mij erg kunnen helpen!!!
Bedankt!!

Juangi

Re: Wegspringen op de volte in galop!wie heeft er tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:29

Zorg dat je haar voor bent.Als je merkt dat ze weg wil gelijk de goede kant op sturen. En blijf ook de hele tijd de volte rijden tot hij het niet meer doet. Misschien is het angst?!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:39

Het is nog een vrij jong paard, de basis is blijkbaar aangeleerd maar ik denk eigenlijk nog niet echt goed bevestigt, de reden dat ze wil omspringen is denk ik probleem met de rechterkant, das gewoon iets moeilijker voor haar, conclusie scheefheid, dus rechtrichten héééé.
Maar ook dit is niet het enige probleem , veel oefenen op wijken voor druk .
Zet eens een stapje terug , meer grondwerk, aandacht voor rechtrichten, en zo weer opbouwen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:35

Ik ken een merrie die ook wegspringt op de volte in de galop. Geen leuk probleem, je schrikt wel even. Maar bij de merrie Stardust (die ik ken dus) was het uitproberen en later werd het een gewoonte, omdat het niet goed was aangepakt. Weet niet of het dit ook bij jou is, maar het kan ook gewoon zijn dat je paard het moeilijk vindt. Veel jonge paarden vinden dingen eng/moeilijk. Je zult rustig moeten beginnen met longeren/grondwerk. Zoals je vast wel snapt is het niet de bedoeling direct weer op hoog niveau te beginnen. Gewoon rustig stappen op de volte rechter/linker hand, dan draven en uiteindelijk galopperen. Vind hij dat ook een probleem, of is het alleen als je er op zit?

Succes.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:28

Buitenbeen wat naar achteren leggen (begrenzen), buitenhand ook laten begrenzen (tegen de hals aanleggen) en duidelijk naar binnen stellen op de volte (of iedere andere plek die "eng" is)
Vergeet ook niet om zelf naar binnen te kijken (eventueel overdreven naar het middelpunt van de volte), omdat je dan je gewicht vanzelf naar het juiste punt verplaatst. Vooral NIET kijken in de richting die het paard op wil springen, dan geef je tegnstrijdige (gewichts-)hulpen.
Succes.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:32

Buitenteugel goed tegen de hals aan houden. MIjn pony doet dit als ik in de linkergalop een volte rijdt en als ik niet oplet. Ik stippel met mijn ogen de route uit en houd mijn buitenteugel er goed bij. Dan gaat het goed:). succes! Gefeliciteerd met je winst;).

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:32

Alle paarden gaan een keer uitproberen. Ik denk dat jou paard het een keer klaar heeft gekregen en nu weet dat het m vaker gaat lukken. Misschien een keer streng optreden??

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:18

goed je buietnteugel en buiten been erbij houden om te begrensen en goed opletten. als ze wil uitbreken gelijk extra je buiten teugel eraan...

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:51

Hallo Iedereen!

Bedankt voor jullie tips. Ik heb er zeker wat aan en ga er ook iets mee doen. De afgelopen dagen ging het alweer beter en ze weet nu dat het haar toch niet meer lukt!!

En ook wens ik iedereen een gezond en succesvol 2009 toe.

Ineke