mijn paard begint ineens veel te bijten.. Oorzaak?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

mijn paard begint ineens veel te bijten.. Oorzaak?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 20:41

Hallo,

mijn paard is de laatste 2 weken erg happerig geworden..
als ik hem wil aaien legt iej zijn oren in zijn nek en hapt hij..
toen straks had ik mijn hand op de staldeur liggen en bijt iej ineens in me vingers.. (had gelukkig handschoenen aan)
hij heeft 2 maand stil gestaan wegens hoefzweer en dat deed zijn humeur ook niet erg goed,..
maar ik heb vanmiddag dan weer met hem gereden in de hoop dat zijn humeur wat beter werd,
doordat hij zijn overtollige energie kwijt kon, maar niet dus..
iemand enig idee wat nog meer een oorzaak zou kunnen zijn..
en wat kan ik er tegen doen??
want ik word er nu echt wel een beetje moe van..
het is echt niet leuk meer.. Hij was altijd heel lief en hield heel erg van knuffelen..
maar nu ineens niet meer..
erg raar..
dus tips zijn welkom!!

Geryon

Re: mijn paard begint ineens veel te bijten.. Oorzaak?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:23

Ik denk dat ie het je kwalijk neemt dat hij zoveel had stilgestaan, en dat hij je dat gewoon laat merken. En ik denk dat jij ook even moet laten merken dat je het niet goed vindt dat hij je zomaar bijt. Ik denk dat als je veel met hem gaat doen, veel uit de box, zijn humeur weer wat opknapt. De pony van mijn zus had eht ook. En dat is ook gewoon weer weggegaan. Veel succes!!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:26

kan hij iets aan de kiezen hebben? is het echt opeens?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 16:57

hij liet zich zowiezo niet aaien over de stalrand heen,, daar had hij een hekel aan en ging dan ook happen.. ik geef hem dan altijd een "tik" ik sla hem niet hoor maar gewoon dat hij merkt dat het fout is..
alleen nou gaat hij het dus meer doen.. ik vermoed ook dat het komt doordat hij te lang stil heeft gestaan, maar ik kan nu weinig rijden omdat alles bedekt is met sneeuw hier.. dat is een beetje een nadeel.. ik kan een stukje langs de weg rijden en weer terug maar verder gaat het toch moeilijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:18

Mijn hengstje is hier 3 dagen geleden ook mee begonnen. Als ik hem naar de wei ga brengen, probeert hij me voortdurend te bijten.
Hij gaat ook met zijn tanden bloot op mijn hond af, zodat hij enkel nog zijn mond toe hoeft te doen als mijn hond dicht genoeg is.
Het is me opgevallen dat hij dit enkel in het najaar doet. Vorig jaar heeft hij ook een periode gehad dat hij dat deed.

Waarom? Geen idee...
Maar ik begrijp dus hoe vervelend het is als je 61 seconden in een minuut moet opletten of je vingers niet afgebeten worden.
Ik weet, je moet in principe constant opletten als je bij een paard bent, maar toch...

BrammieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:32

Zo´n shet had ik ook!
Die is terug naar de vorige eigenaar..
Was echt vals! Kijk maar uit hoor sander_lotte
Als je meer info wilt moet je me maar even een pb sturen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:34

geef je paard tijd. de mijne liet dit gedrag ook zien toen hij met koliek te kampen had en behoorlijk ongelukkig was. in zijn geval was het een door hem gekozen manier om mij te vertellen hoe slecht hij zich voelde, en de eerste weken kon ik niets aan zijn situatie veranderen.
nu is de situatie wel veranderd, hij heeft zijn vertrouwde leventje in zijn groep terug, en is weer zichzelf. dit heeft ook enkele weken in beslag genomen!

ik heb zelf het bijten in die periode nooit afgestraft, ik vind het goed van mijn paard dat hij met me blijft communiceren, ook al is het niet prettig als een paard hapt, het is wel duidelijk. het gehap is verdwenen met mijn paard zijn ongemakken en ongelukkigheid.

veranderend gedrag in een paard is naar jezelf toe te leiden, heb je de afgelopen tijd zelf ook veranderingen gehad, voel je een medelijden met je dier omdat hij op rust moest en daar niet happy in was? wat voor gevoel heb je daar zelf bij? kijk naar je paard en je ziet jezelf, en andersom. geef het tijd, heb geduld, je bent alweer op de goede weg. je paard zal je vanzelf laten zien wanneer het weer OK is. behandel hem normaal, niet als een patiënt, dan gaat hij zich ook zo voelen.

gewoon lekker rijden en samenzijn, als jullie relatie goed was voor dit gedrag ontstond, krijg je dat vanzelf terug.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:37

Geryon schreef:
Ik denk dat ie het je kwalijk neemt dat hij zoveel had stilgestaan, en dat hij je dat gewoon laat merken. En ik denk dat jij ook even moet laten merken dat je het niet goed vindt dat hij je zomaar bijt. Ik denk dat als je veel met hem gaat doen, veel uit de box, zijn humeur weer wat opknapt. De pony van mijn zus had eht ook. En dat is ook gewoon weer weggegaan. Veel succes!!

Clown
Mijn merrie deed inderdaad precies hetzelfde..

Maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.
Straf het inderdaad wel af, want anders wordt dit weer een gewoonte.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:39

een gewoonte wordt het pas als het gedrag het paard iets oplevert, aandacht of iets wat hij ziet als belonend. ga dus normaal met hem om en negeer het bijten, nogmaals, dit paard is gewoon op z'n paards aan het communiceren. dit gedrag afstraffen is juist hetgene wat invloed gaat hebben op jullie relatie.

een paard is zich prima bewust van de relatie die je had, en nogmaals, als die goed was voortijds, komt dat gewoon weer terug.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:55

@merrieveulen: ik denk wel dat je gelijk hebt.. door het afstraffen word de band natuurlijk alleen maar minder.. hij heeft gewoon een tijd stil gestaan doordat hij hoefzweer heeft gehad en moest een keer in de 2 dagen verbonden worden en daar had hij ook niet erg veel zin meer in en toen werd hij ook vervelend.. ik denk dat ik hem gewoon even wat tijd moet geven en wat meer moet bewegen met hem.. dan zal het denk ik wel weer beter gaan.. vanavond was hij wel weer redelijk lief in de stal.. hij liet zich in elk geval weer aaien

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:59

kijk het komt wel...

negeer het, en doe datgene wat je voor de blessure altijd gedaan hebt, wees jezelf daarin, zoals je paard je kent, dat brengt zijn vertrouwde gedrag vanzelf wel terug.

ik heb dit zelf tweemaal meegemaakt, de keer met Faram met de koliek was het ergst, maar met de merrie van mijn zusje was het ook niet leuk. zij moest dagelijks een supplement wat ze écht goor vond, en wat we met ons tweeën moesten toedienen. ze werd het dag na dag steeds zatter en liet zich steeds minder makkelijk pakken. gelukkig konden we kort daarop het supplement weer door het voer mengen (in het begin mocht dat niet), en was het weer goed. de merrie van mijn zusje is geen dominant paard, eerder een onzeker. mijn paard is veel 'groter' en trotser van aard, hij zal dus eerder overgaan tot bijten dan tot weglopen of afstand nemen, wanneer hij gebukt gaat onder frustratie.

mijn paard keek me niet eens aan, dat steekt echt. hij keek niet eens als ik bij de wei kwam, en normaal hinnikt hij en komt hij altijd. kan niet zeggen hoe dat voelt, behalve bijzonder akelig. inmiddels gaat het weer goed, Faram heeft me ook laten weten dat het weer goed is. daar doe je het voor.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:04

merrieveulen schreef:
een gewoonte wordt het pas als het gedrag het paard iets oplevert, aandacht of iets wat hij ziet als belonend. ga dus normaal met hem om en negeer het bijten, nogmaals, dit paard is gewoon op z'n paards aan het communiceren. dit gedrag afstraffen is juist hetgene wat invloed gaat hebben op jullie relatie.

een paard is zich prima bewust van de relatie die je had, en nogmaals, als die goed was voortijds, komt dat gewoon weer terug.

Ik snap wel wat je bedoelt met: "een gewoonte wordt het pas als het gedrag het paard iets oplevert, aandacht of iets wat hij ziet als belonend" en dat klopt ook wel maar als een paard/pony je echt bijt, is negeren toch ook niet zo'n succes? Of zie ik dit nu verkeerd?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:15

als je hem een tik geeft.. maak je de relatie alleen maar slechter.. vooral als het regelmatig moet gebeuren.. af en toe een tikje om iets af te keuren is niet zo erg.. maar als je hem regelmatig een tik moet geven zal de relatie met je paard slechter worden dus werkt negeren denk ik beter.. zo bekijk ik het.. ik weet niet of ik juist is, maar dat lijkt me een logische handeling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:19

als je iets écht kunt negeren (sommige mensen zijn daar niet zo goed in en doen alsof, en dat heeft een paard door!), levert het het paard NIETS op, het haalt geen voldoening uit (in dat geval) het bijten.

twee voordelen: óf hij stopt er al eerder mee omdát het niets oplevert, en je spaart 'klappen' uit, die je relatie kunnen en zúllen schaden.

natuurlijk hou je er rekening mee dat het niet escaleert, het negeren van een gedrag kan je paard ook doen denken dat je 't niet snapt en dan zal het paard duidelijker zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. dan kan een gedrag dus escaleren. dit is als een weegschaal, zoek de balans erin.

de kans dat het hier niet escaleert is wel groot, omdat de rustperiode voorbij is en het leven nu juist weer 'normaal' zal worden, zoals het paard het ooit gewend was, en eigenlijk dus is.

laat je paard ook merken dat je hem begrijpt, dat kan ook al een hoop verschil maken.