Paard wil niet weg bij de "kudde" en loopt dus niet mee....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Paard wil niet weg bij de "kudde" en loopt dus niet mee....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:18

Hoi Bokkers! Sorry als het hier niet goed staat!

Ik verzorg nu een 9 jarige halfbeleerde merrie, ze staat met 3 (eerst 4) andere in de wei. Als ik aankom met het halster loopt ze weg voor me.
En een ander paard wilt haar beschermen. Als ik dan toch haar halster om heb gekregen, loopt ze een eerste paar passen mee, en stopt dan. Dan loopt ze weer, en dan stopt ze weer. Niet fijn voor haar, en niet fijn voor mij. Vandaag kreeg ik echter niks uit dr, ze wilde niet over dat "o, zo enge draadje" heen. Zo stonden we meer dan een halfuur over dat kleine draadje gebogen, ik kreeg haar niet vooruit, een tikje geven op dr kont, maar nee hoor, geen stap. Dus hebben we haar maar weer terug in bhaar weiland gezet bij haar vriendjes.
Ik word er echt kriegel van! Ze wil niet bij haar kudde weg, dat snap ik. Maar hoe kan ik zorgen dat ze wel meeloopt?

Bedankt voor het lezen, en laat graag een reactie achter.

Groetjes Emma. Knipoog

MarjonTampon

Re: Paard wil niet weg bij de "kudde" en loopt dus niet mee....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:19

Die van mij krijgt altijd een klein handje brokjes als ik de wei in loop. Dan komt ze meestal ook naar me toe. En als ik de wei uit ben krijgt ze vaak ook nog een paar brokjes. Ze weet dus dat er wat te halen valt, en is daarom erg gemakkelijk. Misschien een idee?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:27

Ja wat degene bove me zei, of een winterpeen, die valt lekker op, en dan kijkt ze er al naar uit als ze weggehaald mag worden..

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:38

Dat is misschien wel een idee, maar ze verzet geen stap, en ze is volgens mij ook niet te verleiden met brokjes of winterpeen.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:42

heb het ook gehad mijn haf was puur uitproberen heb hem toen een flinke tik gegeven en sinds dien loopt hij gewoon mee

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:43

-> OPG

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:43

_Undercover schreef:
Dat is misschien wel een idee, maar ze verzet geen stap, en ze is volgens mij ook niet te verleiden met brokjes of winterpeen.

Misschien het proberen waard? Het is niet zo dat ze na 1x al denkt "jeeeej daar komen de brokjes". Maar lang zal het niet duren voordat ze dat denkt, als je consequent bent.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:44

@ MaaykeKramer waar gaf je hem een tik? Misschien handig om te weten. Haha!
@ MarjonTampon oké, het is het proberen waard ja, zal eens kijken. Moet ik even superlekkere brokjes kopen Haha!

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:47

Heeft mijn paard ook eens een poosje gehad. Een weekje steeds een koekje of zo iets mee en ze komt nu op een drafje naar me toe!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:47

ja had hem niet terug in de wei moeten zeten.
want nu heeft ze gewonnen.
dan denk ze volgende ga ik net zo lang door en zet ze me weer terug.
als je door had gezet had ze gezien dat haar gedrag geen succes had.
maar had haar gedrag wel succes

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:50

Ik wist zelf dat ze gewonnen had, het regende buiten ik kon haast niks zien, en ze wil niet doorlopen, een halfuur daar gestaan....
Inderdaad wel een goed idee, maar als ik haar uit haar weiland haal stopt ze ook nog wel eens (het is namelijk een heel end van het weiland naar de boerderij) wat kan ik daar dan tegendoen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:54

Zij wil graag naar de kudde. Dan is de kudde dus blijkbaar interessanter/veiliger dan dat jij bent.

Je kunt twee dingen doen: (lang) zweepje mee als je haar uit het land haalt en dan aan de achterkant bij tikken (waarbij je er dus voor zorgt dat jij gewoon bij haar hoofd blijft lopen, dan kun je met je vrije hand aan de achterkant wat opdrijven).
Daarnaast het voor haar zo leuk mogelijk maken als ze de kudde uit gaat Lachen. Inderdaad iets lekkers te eten geven als ze uit de groep komt, dus niet al geven als je haar gepakt hebt, maar pas geven als ze al helemaal uit het land is. Ook bijvoorbeeld eens een keertje vangen, uit het land halen, lekkers geven en weer terug Lachen

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:58

@ Apple, ik heb geprobeerd om haar een tik met het halstertouw te geven, dat lukt, maar ze doet geen stap ze blijft staan waar ze staat. Misschien is een zweep inderdaasd een optie want bij longeren luisterd ze daar oolk goed naar..
Iniedergeval bedankt voor je advies Haha!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:08

Nee! Niet slaan met het halstertouw.. Weet niet hoe hard het was en een keer is niet schadelijk, maar stel je voor dat ze na meerdere rake tikken met het halstertouw bang word van het halstertouw.. Dan wordt het helemaal een probleem om je pony van wei te halen!

Misschien kun je eens proberen om je pony inderdaad te lokken met lekkers. Je kunt ook proberen een tijd je pony wel uit de wei te halen, maar dan iets gaafs te doen voor je pony. Wat denk je van heel lang lekker verwennen? Of een keer een buitenrit? Of een lekkere ponytaart/sla maken? Doe een tijdje dingen waar je pony veel plezier mee heeft, zo krijg je een hechtere band met je pony en vindt hij/zij het leuker met je mee te gaan. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je af en toe wel dat leuke blijft doen, anders weet de pony dat die tijd over is... Je pony gaat vast graag mee als hij/zij weet dat jullie weer een paar topuurtjes met elkaar gaan doorbrengen. En met wie doet hij/zij dat liever dan met zijn maatje... jij dus, en niet de pony's uit de wei.

De pony's uit de wei zullen altijd intressant blijven, maar je kunt jezelf intressanter maken.
Het is een beetje vaag uitgelegd, maar ik hoop dat je het snapt.
Succes en Merry X-Mas! Doei! Doei!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:12

Met halstertouw is lang niet zo effectief, immers dat zit aan de andere kant aan haar hoofd vast. Je geeft dan dubbele signalen, slaan aan de ene kant en tegelijkertijd krijgt ze een zwiep bij haar hoofd.

In je ene hand het halstertouw, in de andere hand een zweepje, dan kun je onafhankelijke signalen geven Lachen. Liefst ook nog aan je rechterkant je paard, rechterhand het halstertouw en dan links zweepje en linksom dus aansporen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:15

Over de draad laten stappen doet mijn paard ook niet, draad is auw ook al staat de stroom er niet op. Ik kan hem achter elk soort draadje zetten, hij blijft er achter. Dus ik zou sowieso proberen om ergens de draad los te gooien zodat ze langs de draad kan lopen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:25

Niets aan toe te voegen..

Apple heeft inderdaad gelijk. Zweepje is meest effectief- aan dubbele signalen had ik nog niet eens gedacht!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:31

Mijn paarden hebben hun hele leven geleerd niet over draadjes te mogen, zou er een hele kluif aan hebben als ik het ze nu zou vragen te doen! Langs de draad lopen lijkt mij veiliger en fijner.

Overigens denkt een paard niet in 'winnen' en 'verliezen' el is het zo dat het paard verbanden gaat zien, zoals; de deur van het voerhok gaat open=eten!! of: niet mee lopen=lekker in het land blijven

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:04

Meelopen = lekkers
Meelopen = Leuke dingen doen

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:23

@Othello: Ontzettend bedankt voor je advies! Hier ga ik zeker wat aan hebben!

Voor de rest over de draadje: Natuurlijk doe ik de draadjes altijd open, maar deze kon niet. Het is daar echt gewoon een draadjesnet, Clown Hij zat vast aan een touw en die stond weer ivm ijzer onder stroom, of andersom, maar ach. Ik kon hem niet losmaken, of alle pony's zouden ontsnappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:24

Maar dan gaat ze er ook niet over heen stappen. Paarden doen dat niet zomaar. Je moet dan een andere uitgang gaan zoeken. Met je zweepje kun je de kudde op een afstand houden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:26

Succes! Laat je het me weten of het is gelukt? Zou ik echt super leuk vinden!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:28

Apple schreef:
Met halstertouw is lang niet zo effectief, immers dat zit aan de andere kant aan haar hoofd vast. Je geeft dan dubbele signalen, slaan aan de ene kant en tegelijkertijd krijgt ze een zwiep bij haar hoofd.

In je ene hand het halstertouw, in de andere hand een zweepje, dan kun je onafhankelijke signalen geven Lachen. Liefst ook nog aan je rechterkant je paard, rechterhand het halstertouw en dan links zweepje en linksom dus aansporen Lachen.

Heb ik ook geprobeerd, maar dan bleef meneer nog steeds staan. Huilen van het lachen Uiteindelijk iemand mee die erachter liep met een zweep. Dan hielp wel! En nu voortaan wat 'lekkers' dat hij krijgt buiten de wei. Dus dan wil hij wel. Hij weet nu dat hij wat krijgt. Eerst kreeg hij als hij wat pasjes naar voren deed, en zo steeds wat verder.

Succes!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:32

@Othello Tuurlijk Haha!

@ Joonsel dat doettie van mij nou ook.. Huilen van het lachen bij mij moet er gelukkig altijd een tweede persoon mee, dus die gaat er lekker achteraan hobbelen, nee hoor, eerst probeer ik het zelf. Tong uitsteken

Voor ieder, Happy X-mass Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:35

Zo heb ik een merrie gehad die niet in de wei wilde en dat op een dag zo had besloten om gewoon geen stap meer te zetten als je halverwege was. Ik heb dus de zweep meegenomen de volgende dag (eerste een minuut of 10=15 stilgestaan, want dat beman je niet) en haar flink wat rake tikken tegen haar benen gegeven. Dat spelletje was dus na 3 dagen over, elke dag probeerde ze het maar gaf het snel over. Ze heeft 1 keer gericht naar mij getrapt, maar daar was ik op voorbereid, de knal die ze van mij kreeg, dreunde door. Klaar was ze en daarna nog jaren gewoon meegelopen. Het zijn spelletjes en met voer lok ik dit soort dingen niet.

Over een laag hangende draad leer ik paarden niet heen stappen, stel dat ze er tegen aan komen en hevig schrikken en dan de achterbenen er in blijven haken. Sowieso vind ik dat het ontzag voor draden heel hoog moet blijven zitten.