Drukke jonge draver.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Drukke jonge draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:38

Ik heb sinds 3 maanden nu een verzorgpaardje.
Ze is een draver 1.65 en is 3 jaar oud. In de stal rustig en geen gebrekken en geen stalondeugden.
Totdat ik haar opzadel. Dat ging met veel moeite, maar ze leert het al snel.
Als ik op haar wil rijden gaat het de eerste 100-200 meter hartstikke goed en is ze rustig. Maar daarna lijkt het wel alsof ze heel erg ergens van schrikt en is de rest van de rit niet meer te houden.
Bokken, Steigeren tot springens aan toen.
Ook heb ik al gereden met een begeleidster, dat zij een halstertouw aan het hoofdstel maakt, dan gaat alles weer prima. Totdat ze weer los is, en dan begint alles weer opnieuw.
Weten jullie misschien wat ik fout doe? Of kan verbeteren?
- Wel is ze erg gevoelig in haar mond, dus veel teugelhulpen kan ik niet geven.

Hebben jullie misschien tips voor deze jonge, drukke draver?

WendyBZ

Re: Drukke jonge draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:39

Ben je zelf misschien gespannen? Dravers zijn gevoelige paarden, niet iedereen kan daar tegen. A;s ik dit zo lees is ze erg onzeker en krijgt ze niet genoeg vertrouwen van jou.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:41

misscihen bitloos rijden?

En als je haar net hebt is het misschien zo dat ze de omgeving
nog 'eng' vind. Ga eerst naast haar wandelen, vertrouwen en
een band krijgen. Lachen

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:41

Ik wandel elke dag met haar, dus aan de omgeving ligt het niet.. Misschien is bitloos rijden wel een idee Lachen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:43

Dan misschien opwinding? misschien is het een idee om voor het
rijden haar even laten rennen Lachen

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:43

Zelf ben ik niet erg gespannen, maar als ik er steeds bijna af val en niet lekker kan rijden, voelt ze dat misschien wel..?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:44

Onbewust ben je misschien wel gespannen, als je verwacht dat ze weer raar gaat doen Knipoog

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:44

Ja, het is niet gemeen bokken wat ze doet. ze is gewoon heel erg fris. Ook heb ik haar al laten rennen, en een rondje om gewandeld, en er dan pas opgegaan. Dat ging al wat beter Lachen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:45

Ja dat zeker, ook vaak als je het al verwacht en er ook op zit
te wachten kan dat 'aansporen'. Probeer lekker kalm te blijven
zitten Ja

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:46

WendyBZ schreef:
Onbewust ben je misschien wel gespannen, als je verwacht dat ze weer raar gaat doen Knipoog

Ja.. dat zou misschien wel kunnen, omdat ik er al een paar keer bijna naast lag, ik kon me nog maar net aan het zadel vastgrijpen.. want we kunnen geen gebruik maken van een bak Boos! Dus het is alleen rijden op de openbare weg en fietspaden.. ( en daarnaast is ook nog een sloot! ) en daar ben ik wel wat gespannen voor ja..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:19

Is ze wel behoorlijk ingereden? Ik neem aan van niet omdat ze pas drie is. Hoe zijn jullie in de basis te werk gegaan. Een oningereden paard, waarbij de basis niet goed wordt gelegd (grondwerk, wennen aan zadel enz enz) kan behoorlijk in paniek raken van een ruiter op zijn rug. Daarnaast is een draver idd zeer gevoelig, wat dit nog eens vergroot. Trekken aan de teugel werkt daarnaast averechts omdat een draver op de baan (als ze tenminste al op de baan is getraind) leert om te leunen op het bit om vaart te zetten.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:02

Het dier vind het gewoon kei spannend..
ik zou dat gewiebel proberen te negeren(EN UITZITTEN) en wanneer die zich weer normaal gedraagt belonen..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:54

Chernique schreef:
WendyBZ schreef:

Ja.. dat zou misschien wel kunnen, omdat ik er al een paar keer bijna naast lag, ik kon me nog maar net aan het zadel vastgrijpen.. want we kunnen geen gebruik maken van een bak Boos! Dus het is alleen rijden op de openbare weg en fietspaden.. ( en daarnaast is ook nog een sloot! ) en daar ben ik wel wat gespannen voor ja..

Levensgevaarlijk dit. Een draver inrijden op de openbare weg en fietspaden? Ik hoop dat je leven je lief is en je snel een mogelijkheid gaat zoeken om ergens in een bak te oefenen.

Ook is longeren een belangrijk onderdeel van het beleren. Je zou zelfs niet op het paard gaat zitten voordat hij en jij dit onder de knie hebben. Dus probeer dit ook te oefenen. Het liefst voor het rijden zodat hij even uitgeraasd is.

Waar kan het paard zijn energie kwijt? Op de wei gaan ze meestal niet vaak echt rennen en onder het zadel kan zo'n paard gewoon niet uitrazen. En dit heeft hij wel nodig.

Ik begrijp niet dat mensen denken dat een jong paard meteen maar alles kan en doet. Zo werkt het niet!

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:01

@ Roosje 1987; waarom is een Draver levensgevaaarlijk om in te rijden langs de openbare weg? Ik neem aan dat je niet het ras bedoeld, maar het inrijden in het algemeen?
Verder ben ik het wel volkomen met je eens.

@ ts, ik denk dat jou paard vertrouwen mist, mijn Draver doet alles voor me, mits ik haar maar het vertrouwen geef..Geef het de tijd, en wil vooral niet dingen te snel doen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:41

wythlove schreef:
@ Roosje 1987; waarom is een Draver levensgevaaarlijk om in te rijden langs de openbare weg? Ik neem aan dat je niet het ras bedoeld, maar het inrijden in het algemeen?
Verder ben ik het wel volkomen met je eens.

Klopt inderdaad Knipoog

Ik heb zelf ook een draver gehad. Hij had er al aardig wat koersen opzitten. Mits ik voor alles voldoende tijd en rust nam ging hij voor me door het vuur. Maar het heeft zeker een paar maanden geduurd voor ik met hem naar buiten ging. Nu gaat dat heel goed en zijn nieuwe eigenaar gaat regelmatig alleen met hem een ritje maken. Of met mij erbij Haha!

Maar ook dat geldt eigenlijk voor elk jong paard. Neem de tijd!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:16

Neem idd altijd de tijd, maar niet alle dravers zijn hetzelfde Knipoog

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:08

Longeer je haar wel eens voor het rijden? Dit doe ik ook vaak met mijn 3jarige draver. Dan kan ze haar even uitleven, en heeft ze later met het rijden meer aandacht voor mij dan voor alle andere "enge" dingen om haar heen.
Misschien dat ze dan haar eerste energie/frisheid wat kwijt is.
En idd zorgen dan je zelf niet gespannen bent, dat voelt zij haarfijn aan.

succes