Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:08

Vraagje:
Hebben jullie er moeite mee dat als je paard vervelend is (dus geen pijn, angst etc) en loopt te klieren, dat jullie smid jullie dier een mep verkoopt?

Of de arts, als hij ergens mee bezig is?

Mits binnen de perken heb ik daar geen moeite mee. Mijn jaarling is soms echt klierig bij het bekappen achter, en als een pets in de pens even helpt, vind ik dat niet erg.
Mits het met beleid gaat. Knipoog

Ik vind het nl genant als mijn dieren zich niet normaal gedragen bij dergelijk bezoek als ze met beleid worden benaderd.

MarjonTampon

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:10

Ja, als het niet over the top is en wanneer het paard het 'verdiend', vind ik het ook prima.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:10

Mijn smid zei: Ik corrigeer niet vlug andermans paarden, doe dat in overleg en zie het liefste dat een baasje het zelf doet.

Adil

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:11

Onder mijn toeziend oog mijn paard een gepaste straf geven door paardenkenners: No problemo! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:11

als het verdient is en niet zomaar en een normale klap dus niet met een hamer op het hoofd om het zo maar te zeggen mag het van mij, ik verwacht van da's en smeden dat het proffesionals zijn en weten wanneer iets echt gevaarlijk gaat worden, doet een "vreemde"dit krijgt die van mij een klap terug

Adil

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:13

detour schreef:
Mijn smid zei: Ik corrigeer niet vlug andermans paarden, doe dat in overleg en zie het liefste dat een baasje het zelf doet.

Das inderdaad het allerbeste, maar een dergelijke handeling moet vaak snel zijn, vaak kan de smid dit net iets sneller dan ik. Ik zou ook niet weten wat ik kan doen behalve mijn stem verheffen of eens in de neus knijpen als mijn jarlingte met de achterbenen naar de smid uithaalt wanneer deze dat been even op wilde pakken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:14

Onze smid vroeg eerst heel lief;
Als ze echt gaan kloten, mag ik ze dan corrigeren?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:14

Als het nodig is vind ik dat het tot een bepaalde mate best mag. Een corrigerende tik ofzo. Alleen als hij het verdiend.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:16

ik zei zelfs een keer tegen de smid terwijl mijn paard stond te klieren: Geef hem maar een keer een schop hoor!?!
Mijn paard moet zich gewoon gedragen, of dat nou bij mij is of bij een professional die veel paarden op een dag in de hand heeft. Als het gewoon geklier is uiteraard, en geen pijn/angst Knipoog

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:17

tja als het paard slaat of met zijn volle gewicht gaat hangen dan mag dat zeker van mij.
hij wil toch ook zijn rug heel houden, dierenartsvind ik wel wat anders,mijn vorige dierenarts was eigenlijk een beetje bang en ongeduldig met paarden en die mocht ik dus niet zo.
hij had hem geen tik moeten geven Bloos

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:18

Ik heb er ook geen enkel probleem mee. Mits het ook echt verdiend is. Er is een smid die mijn pony nooit meer aanraakt. Het was 35 graden, in de binnenmanege, omdat er verder even nergens schaduw te vinden was buiten. Mijn pony stond elke keer te bibberen vanwege de vliegen en zwiepte zo af en toe eens met de staart. Die kreeg dus een mep met een vijl op haar hoofd omdat 'ze appelflap eens een keer stil moest staan'.

Mijn vader heeft ter plekke de hoefsmid gezegd dat dat de laatste keer was dat hij aan onze pony kwam en is inclusief pony weer vertrokken naar huis. Ijzers waren eraf, maar alles was al wel gevijld, dus dametje heeft 2 weken zonder ijzers rondgelopen, tot onze eigen smid terug was. Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:19

Mijn paard kliert niet bij smid of veearts, maar als hij echt link bezig zou zijn had ik er geen problemen mee als hij gecorrigeerd zou worden. Hij heeft in de kliniek wel een keer uitgehaald maar dat was omdat hij echt pijn had, dan wil ik niet dat hij gecorrigeerd wordt. Arts deed dat overigens toen ook niet.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:20

Absoluut niet. Ik ben nog altijd degene die mijn dier corrigeert. Ik ben ook degene die hem vast heeft , als een dierenarts of hoefsmid bezig is, dus ik bepaal.
Moet niet gekker worden, ik mijn dieren nooit slaan en dan een ander het wel laten doen zeker.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 18:20

Toch is veiligheid van arts nummer 1 in mijn ogen; want als arts iets oploopt kan paard niet meer worden geholpen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:22

Ik zou daar echt niet van gediend zijn, ik weet dat mijn paard nooit bewust zou liggen zieken, dus als ze haar been wegtrekt bij het bekappen of bij de dierenarts is dat echt geen kwaadwil, maar pijn of angst.
Als ik een vervelend paard zou hebben, dan zou ik het in overleg uiteraard geen probleem vinden, want anders zou die ze van mij krijgen Knipoog Maar niet zomaar uit het niks. Is me btw ook nog nooit overkomen hoor, maar ze kan behoorlijk fel reageren op de paardentandarts (:= ) en dat doet ze uit angst en dan ben ik niet blij als ze voor angst op haar donder krijgt. Is ze weer weken kopschuw..
Bij een paard wat echt loopt te klieren vind ik het dus anders, maar in principe vind ik dus dat een da of een smid niet zomaar klappen uit hoeft te gaan delen. In overleg prima, als het paard bewust naar hem uithaalt, prima, maar hangt van de situatie af dus.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:28

Eén van mijn paarden gaat altijd (ja, altijd bij deze hoefsmid, bij een ander niet, ze mag hem niet zo geloof ik Huilen van het lachen ) gewoon bovenop hem zitten of liggen, laat zich zo zakken. In het begin zei Frank dan veel te liefjes "joh, dat mag niet meisje". Haha!
Ik heb hem gezegd dat als er 700 kilo bovenop hem rolt, hij best even op mag treden hoor! Nu doet hij dat ook wel, maar hij heeft altijd engelengeduld. Prima, maar ik merk aan mijn merrie dat ze dit alleen bij hem doet en altijd na een tijdje, als ze zich gaat vervelen. Nu hij zijn mond opentrekt en af en toe echt even corrigeerd, is het (bijna ROFL ) over.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:29

Mijn hoefsmid corrigeerde mijn merrie ZONDER reden! Hij trok een hengstenketting door dr mond en hoefde van mij per direct niet meer terug te komen Boos!

Als het terecht is heb ik er geen problemen mee, onterecht dus wel!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:30

Van mij mogen ze Ja
Als mijn pony gevaarlijk gaat doen mag de DA/smid haar altijd corrigeren. Ook als ze loopt te klieren. Over het algemeen doet ze dat niet bij de smid die vind ze hardstikke lief (vrouwelijke smid waar mijn merrie het heel goed mee kan vinden, gaat lekker mee kijken wat de smid aan het doen is Lovers )

Nu heb ik mijn pony alleen maar vervelend mee gemaakt bij de DA toen haar verband vervangen moest worden/hechtingen moesten worden geplaatst daarbij werd ze niet gestraft door de DA had hij van mij ook niet gemogen omdat ze dat nogal eng vond/wond gevoellig was.

Dan vind ik trouwens ook dat ze mogen corrigeren als mijn paard uit angst zou trappen bij de smid, ok misschien is het uit angst maar ze mag NIET trappen/bijten, het moet natuurlijk wel veilig blijven.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:31

Ik heb geen paard maar, ja tuurlijk. Als het verdiend is, een trap kan fataal zijn, en op zo'n moment is de dierenarts/hoefsmid het dichtstbij en als er wat gebeurd is hij degene die er de dupe van zou zijn. Om maar even aan het ergste te denken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:33

detour schreef:
Toch is veiligheid van arts nummer 1 in mijn ogen; want als arts iets oploopt kan paard niet meer worden geholpen.

Helemaal met je eens. Veiligheid is heel belangrijk. dat is de reden dat ik mijn paarden zoveel mogelijk train in dingen die ze in hun leven mee gaan maken. Dus voor de eerste keer bekappen gebeurd alleen nadat het veulen ver genoeg is om zijn benen veilig te geven.
Mocht er in een noodsituatie iets moeten gebeuren door een dierenarts en de veiligheid van hem komt in gevaar, dan gebruik ik een praam. Maar alleen in nood. BV als er een sonde ingebracht moet worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:34

Ja dat mag. Een hoefsmid heeft wel een ontzettend zwaar beroep op de rug, en als mijn paard met haar been gaat trekken maakt ze het hem niet makkelijker. Dus ja, absoluut. Ook de DA met corrigeren, maar dat is nooit nodig, want dat vindt ze leuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:35

tjady schreef:
Absoluut niet. Ik ben nog altijd degene die mijn dier corrigeert. Ik ben ook degene die hem vast heeft , als een dierenarts of hoefsmid bezig is, dus ik bepaal.
Moet niet gekker worden, ik mijn dieren nooit slaan en dan een ander het wel laten doen zeker.

Maar jij bent niet degene die zijn rug, knieën, handen enz riskeert als je met dat dier bezig bent. Corrigeren kan ook gewoon een keer een ruk aan een halstertouw zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:36

Mijn smid heeft een engelen geduld,
Een jonkie sloeg m bijna het licht uit de ogen met een achterhoef, toen ie er voor een oppakte, zelfs toen bleef ie rustig.
Toen ie het nog een keer deed, kreeg de powney wel een standje.
Ik heb respect voor zijn geduld, maar bij mij had ie bij de eerste keer al een mep gekregen Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:39

mijn meisjes zijn vreselijk bij de smid, vooral m'n volbloed. Die heeft tot op heden nog geen correctie gehad. Wel 1 keer de praam op omdat een andere smid er een ijzertje terug onder moest slaan en ze is niet zo van de vreemde mensen...

Ik vind het prima als ze een jetser krijgen van een ander, mits het wel echt terecht is.

Petje af voor m'n smid, die heeft alle geduld met ze. M'n volbloed slaat regelmatig zijn kant op, en zet non-stop d'r voeten weer op de grond. Één keer getelt hoe vaak ze d'r voet neer zette tijdens het afwerken. 38 keer....niet te geloven toch? en slechts 1 keer kwam er een 'tutje tutje toch' uit en gewoon elke keer weer dat poot optillen...had allang boe geroepen naar d'r.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:46

Zeker dat ze dat mogen doen!
Maar idd alleen als ze echt aan het klieren zijn.

Bij de smid ben ik altijd zelf wat 'bang' om te straffen, omdat ze dan nog wel eens alsnog hun been weer weg willen trekken, en als de smid het niet door heeft heb je meer problemen. Dus heb ik liever dat de smid dat zelf doet.
Bij de DA zijn we altijd een stuk sneller klaar, en gaan ze dus ook niet klieren.