Fietsen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 16:38

Ik lees hier soms berichten van fietsers die hun paard zo meenemen aan de hand?
Dat lijkt mij wel leuk. Als ik mijn paardjes snel wil laten draven of beheerst wil laten galopperen op wandeling, moet ikzelf behoorlijk snel rennen. Dat is best vermoeiend, en dat houd ik ook geen halve kilometer vol, anderzijds is het wel goed voor mijn conditie natuurlijk! Haha!

Met de fiets lijkt me erg leuk, maar is dat niet ronduit gevaarlijk??
Wat als je paard plots schrikt en opzij springt of zo?

Zijn er hier mensen die met hun paard fietsen? Hoe doen jullie dat dan?

Flew

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:40

Ik fiets met mijn paard. Hij is niet schrikkerig, wel kijkerig. Bij ons gaat het altijd prima, hij loopt keurig naast me aan een doorhangend touwtje. Als hij iets spannend vindt gaat hij vaak even achter de fiets lopen en dan is het ook zo klaar. Lachen Ik fiets nu al 2 á 3 jaar met hem en we hebben nog nooit iets raars meegemaakt.

(wat klinkt dat trouwens nasty, door die boktcensuur Nagelbijten / Gniffelen )

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:42

De eigenaar van mijn verzorgpaard doet het ook. je bent zelf in beweging het het paard. Maar er is iets gebeurt waardoor ze het niet meer doen als je heb wil weten stuur maar even een pm

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:19

VIndt het erg gevaarlijk klinken als ik heel eerlijk ben. als je paard een sprongetje opzij doet ben jij al uit balans.. Zou het niet zo snel doen..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:38

Ik vindt het onverantwoord fietsen met je paard zelfs met een hond aan de lijn.

Het paard kan altijd ergens van schrikken en springt weg, dan kan je zeggen dag dag paard of dat je eventuele keiharde verwondingen op zal kunnen lopen.

Paarden zijn en blijven vluchtdieren en ik zou nooit met de paard fietsen.

Als je het mij vraagt zou ik het eigelijk laten verbieden.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:41

In het verleden ook vaker paarden verplaatst aan de fiets. Soms ook merrie's met veulens, veulen aan een buiksingel, rustige weggetjes uitzoeken. Ging altijd prima.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:06

Ik heb het ook al weleens gedaan met mijn paard. Dan fietste een vriendin, en ging ik achterop en hield het halstertouw vast. Op die manier kan ik er meteen afspringen moest mijn paard schrikken en word ik niet met fiets en al meegesleept Knipoog Natuurlijk eerst geoefend in stap, later in draf, op en rustige baan, en begonnen met kleine stukjes.

Op voorhand had ik heb ook al wel geleerd dat "ho", "ho" is, en niet nog één stapje erbij, en ook voldoende leidoefeningen gedaan zodat hij niet alle kanten uitliep maar netjes naast me bleef.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:14

Ik fiets regelmatig een eind met de pony van mijn dochter. Wel heeft de pony bitje in en ik heb een zweepje in de hand. Gaat altijd prima. Ik heb trouwens wel een fiets met een vrij laag zadel. Ik kan dus goed met de voeten bij de grond, en de pony is goed verkeersmak.
Soms zit mijn dochter erop en maken we een buitenritje terwijl ik de pony vast heb en mee fiets.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:15

Mijn paard was eerst van een oude man. Ze kon bij hem aan de fiets mee, maar ook aan zo'n electrisch karretje omdat hij last had van zn rug als hij ging fietsen ROFL Ging nooit fout.
Ik fiets zelf nooit met haar omdat ik het zoals gebeurd is riscovol vind.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:19

Knipoog haha ik ook een keertje gefietst...pony was erg jolig omdat we naar de wei gingen..dus hij sprong een beetje naast me...en wilde een hapje arm nemen..dus deed ik mijn arm opzij..en wat was meneer slim...hij keek hee geen hand meer aan t stuur..en hap pakte zo mijn stuur vast..was voor mij het moment om toch maar even mijn fiets aan de kant te zetten!...Had wel lage fiets..dus stond zo op de grond...Maar terug uit de wei ging het fietsen altijd prima!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:20

Ik heb best een braaf paard, maar zou haar toch niet mee durven nemen naast de fiets.
Als ze schrikt, lig ik op de grond en gaat zij aan de kletter. Mij te link!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:25

Ik fiets niet alleen met mijn pony omdat hij gewoon stopt om te grazen en dat de eerste keren echt nog maar net goed ging, ik kon wel optijd stoppen maar een stuur in je maag is echt minder. Nagelbijten / Gniffelen Dus nu heb ik de perfecte vervanging gevonden; mijn zusje gaat op de fiets en ik ga achterop met een maatschepje brokjes Schijnheilig , dit gaat perfect en is veel veiliger omdat ik meteen kan afspringen als er iets is of als hij opeens beslist te stoppen. Lachen (wat niet vaak gebeurd vanwege de brokjes) Maar aan de fiets of achterop, er is altijd een flink risico aan verbonden, een paard kan altijd aan de kletter gaan.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:28

Ik fiets wel met mijn Haf. Hij vindt het wel leuk volgens mij, naast mjn fiets draven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:33

Jaaaah fietsen is leuk met je paard!
we fietsen vaak samen, mijn vriend zijn kwpn en ik mijn haf.
Binnenkort gaat onze draver ook aan de hand mee.

Fietsen, vooral in draf is erg goed voor het hele gestel van het lichaam.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:33

Ik fiets regelmatig met een fjord en shet. Beide echter wel ontzettend mak, en zeer goed in het verkeer. Maar de shet word ook gereden door een kleiner meisje en ook nog voor de kar. Maar veder word er mee gefiets, staat netjes aan de stemhulpen dus alle gangen kunnen worden gereden.
Met de fjord precies hetzelfde, hier rijd ik dan dagelijks op, maar als het niet lukt om te rijden of er zit overal modder wat nog nat is ofzo, dan is fietsen wel erg handig Knipoog

Ik vind het niet gevaarlijk, zolang je je paard maar aan de rechter kant houd, hoofdstel in heeft en goed aan de stemhulpen staat Knipoog

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:39

Ik fiets tegenwoordig ook met mijn paarden. Ze zijn 1.65m en superverkeersmak. De jongste van 4,5 vindt t helemaal geweldig. Mijn paarden luisteren goed naar mijn stem en ik heb wel altijd een hoofdstel in. Ik neem vooral de fietspaden en op onze smalle weggetjes stap ik effe af als een auto wil passeren. Ook hangt de deken vol met fietslichtjes en heb ik zelf ook een knipperend vest aan zodat een bestuurder weet dat ik geen gewone fietser ben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:42

Ik heb veel met paarden gefietst op mn oude werk. Met mijn eigen paard doe ik het niet, die is me iets te springerig.
Ik leer paarden wel 'ontzag' hebben voor de fiets. Dus wijken voor de fiets haha..
Ik heb heel veel gefietst met een welsh a van mn oude werk. Ik was te groot om erop te rijden, maar ze kreeg er een topconditie van Haha!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:42

hmm ik zet ook ff een stipje.. ik heb het probleem dat ik mijn shetje niet genoeg beweging kan geven.. want als ik erop rijd gaat ze bokken.. waarschijnlijk ben ik te groot dus.. nouja en als diej een van zn maffe buien heeft gaat iej als een idioot bokken.. dus ik ga maar niet met haar aan de fiets.. het probleem is ook,. dat als ik ergens heen wil.. eerst een stuk langs een drukke weg moet.. ik ben nu veel met hem aan het trainen en ben sinds kort begonnen met lange lijnen.. dat werkt goed en het gaat ál steeds beter.. wil deze week proberen haar aan de hand mee te nemen langs de weg.. kijken of die nu wel een beetje normaal doet..

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:45

Ik haal pony soms wel eens met de fiets op van de wei. Is maar een klein stukje langs rustige weg waar amper auto's rijden dus dan kan het wel. Bovendien is hij hartstikke braaf. Toch zou ik niet zo snel echt de weg op gaan met paard/pony aan de fiets. Dat vind ik best gevaarlijk, ookal is paard nog zo braaf.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:27

Ik heb laatst ook een stukje met mn shettie gefietst, in het begin vond hij het nog wel aardig spannend, daarom eerst maar een stukje gelopen met de fiets aan de hand, maar daarna ging het echt super Ja
Hij schrok wel één keertje maar toen stond hij ineens stil, niet dat hij richting fiets sprong oid, gelukkig Lachen

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:36

Mijn haf vindt fietsen ook helemaal geweldig. Hij blijft keurig naast mn fiets lopen, en is niet kijkerig.
Zo af en toe laat ik hem lekker een stuk draven naast de fiets.
In tegenstelling tot wandelen, gedraagd hij zich super, gaat niet lopen drentelen en zeuren om gras.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:54

Ik doe het ook wel eens maar ik blijf hier wel in de straat. Mijn haflingers zijn vrij rustig op de weg en met de hand en als er b.v een auto langs komt die ik niet helemaal vertrouw stap ik gewoon even af. Rustig galoperen doe ik ook wel eens met ze maar snel met ze draven vind ik niks.

Als je paard vrij rustig is zou ik het als ik jou was zeker eens gaan proberen! Lachen Maar al heb je een beetje een hitte petitit kun je denk ik beter met haar gaan lopen dan heb je tog wat meer de macht.

bokt_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:07

ga op de fietss van je zusje of broertje
voor als je pony gaat rennen
kun je er sneller vanaf springen..!! Haha!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:57

Als je een braaf paardje hebt, zou het denk ik wel kunnen. Knipoog Maar met die van mij durf ik het niet aan, die is nogal schrikachtig. Moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren. Nagelbijten / Gniffelen

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:58

Ik denk dat het best leuk is om te doen maar het lijkt mij niet echt veilig, je paard hoeft maar te schrikken en je valt met je fiets en weg paard.... moet er niet aan denken eigenlijk!