Een paar maanden geleden is er een nieuw paard op de manege waar ik rij gekomen.
Aan het begin had dit paard wat probleempjes met opsteigen, namelijk dat als je hem aan de teugels zat hij nogal gauw ging steigeren e.d. Eigenlijk heb ik hier zelf niet veel van gemerkt. Na de 2e keer op dit paard te hebben gereden had ik een goede klik met dit paard. Hij had ook wat stal-/bakproblemen, nmlk. met het aansingelen zette die zn rug bol jouw kant op en dan ging die je wegduwen. Een meisje wilde er op rijden maar zelfs de instructie kreeg hem niet aangesingeld. Toen ik hem rustig aaide en tegen hem praatte kon ik hem zo gewoon aansingelen. Toen moest ik erop omdat dat meisje niet meer durfde. Als je eenmaal op dit paard zat was het ook goed. Op een gegeven moment gingen meer mensen het paard rijden en voelde ik dat hij keer op keer gestresseder werd in stal en met rijden. In stal wilde hij niet meer zijn hoofdstel over zijn oren, want dan begon hij te flippen en te steigeren, alsof het vreselijke pijn deed. Daarna in de bak als ik er eenmaal op zat ging alles perfect. Toch ging het in November mis. Ik had zoveel energie in het paard gestoken, en hij was weer terug bij af. In de bak zn bit vastpakken en zn hald helemaal opkroppen dat hoe kort je de teugels pakte je nog steeds niet genoeg contact had, en dat als je hem wilde laten afwenden hij zn hals helemaal naar links of rechts zette alsof die heel losjes was, maar wel stil blijven staan. Als je hem dan een tik gaf had het geen zin want dan begon hij alleen maar te rennen en dat is natuurlijk niet de beste oplossing. Een meisje waarvan ik weet dat zij dit paard ook rijdt, trapt het paard als hij niet luistert met het hoofdstel, waardoor ik gewoon wit word van hoe hard zij met paarden omgaat. Dit heeft ze ook met andere paarden gedaan. Zo vaak heb ik hier al wat van gezegt tegen haar, en ook tegen de manege-eigenaren, maar het heeft geen zin gehad.
Ik heb niet het idee dat dit paard zich aansteld, maar dat er meer aan de hand is dan dat. Misschien dat er vroeger iets gebeurt is. Ik vindt het zo jammer, want ik kan het paard gewoon niet meer rijden uit zieligheid voor het paard. Het is zo zielig om te zien hoe je elke week een gevecht aan gaat met dit paard, hij is echt onschuldig.
Ik zal een foto bijsturen van zn goede tijden, toen alles nog super was
- het is een appaloosa appelschimmel - .
ik mis de oude hem zo erg, het voelde als mijn eigen paard. ineens was alles over, en ik vind het vreselijk hoe die door het bovengenoemde meisje [ik noem haar A.] A word gereden etc.
Hebben jullie aub tips waardoor hij rustig zonder stress kan opgezadelt worden. 2 uur lang bij hem zijn heeft geen zin, hij word wel wat rustiger maar op het moment dat ik ga opzadelen is die weer gestrest
& Graag tips & oorzaakideeën hoe het kan komen dat hij zo in de bak doet .
Alvast heel erg bedankt, ik heb jullie nodig !
Liefs, Dianne.
Als jullie geen bokt account hebben maar wel graag willen reageren, kan je ook mailen naar DFM-@live.nl !
Ik wil heel graag reacties !
liefs, x

Hij is gewoon niet geschikt als manegepaard, maar dat kwartje moet nog vallen...