Help mijn haflinger ponyy blijft mij bijten en houd niet op!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jamie_S

Help mijn haflinger ponyy blijft mij bijten en houd niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:25

ik heb een haflinger pony en hij wilt niet op houden met bijten ik heb van alles geprobeerd: tik op de neus,tik op de neus en nee!, nee!, naar achtere een stap (mijn haf,ik mniet) ,negeren ,hoofd weg duwen.....
wat kan ik er aan doen ik weet niet kunnen jullie tipss geven heeft iemand hier ervaring mee?...
hij heeft me zelf een keer zo erg in mijn arm gebeten dat hij hele maar opzwol en paars en blauw werd en ik kom mijn arm zo wat niet meer bebegen zo stijf en dik was het...Help !! wie help me???

ik heb ook zelf een probleem met rijden ik vind het moeilijk om mijn benen op de plaats te houden ik heb de nijging om mijn bijde benen acheter de singel te doen en met elke bocht die ik maak mijn buten been achter de singel te doen. wat kan ik daar aan doen en hoe leer ik doorzitten ik kan niet doorzitten maar dat moet je kunnen om in galop aan te springenn wat kan ik hier aan doen?????!!!

J.

Weissjee

Re: Help mijn haflinger ponyy blijft mij bijten en houd niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:28

Klinkt stom maar terug bijten in zijn oor,
best smerig maar vaak naar 1 keer al goed.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:32

oke dank je wel ik zal het proberen maare is het niet gevaarlijk??? heb je er ook ervaring mee ???? je ennee hoe hard ....het kink best wel raar Bloos

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:34

Het klinkt ook raar maar het helpt echt! De meeste vinden het zielig maar als het zo door gaat wordt het alleen maar erger en is het zielig voor jou Knipoog Hij moet zijn plek weten en daardoor begrijpt hij dat jij de baas bent en dit niet pikt... de rest wat je geprobeert hebt helpt niet dus probeer het zal ik zeggen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:37

Ten eerste een instructise zoeken, een goede wel te verstaan: ook 1 die je kan helpen met de omgang van je pony, want zo te horen was je nog niet toe aan een pony..

Benfan

Re: Help mijn haflinger ponyy blijft mij bijten en houd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:39

Als je het bijten in de oor te vies vind kun je ook een stuk vel pakken (mij betreft een gevoelig deel) en draaien. Zo boots je een beet na en heb je geen haar in je mond. Verder niet zelf een stap naar achteren doen maar druk je paard maar een paar meter naar achteren. Dan laat je duidelijk merken dat jij de baas bent en niet hij.

Verder ben ik het met x_marr eens, er is iets ontzettend fout gegaan, neem les en zorg ervoor dat er iemand aanwezig is die verstand heeft van dit soort zaken, ik zie het namelijk ook gebeuren dat je haf denkt dat hij wat beter zijn best moet doen jou op je plek te zetten en dat alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 21-12-08 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:40

ik had gehoord een keer dat dat hielp. Maar toen mijn hond nog pup was 1 keer uitgeprobeerd toen ze beet. En ze heeft daarna nooit meer gebeten. Maar van meerdere personen gehoord dat het hielp.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:41

heel erg bedank ik zal het morgen meteen proberen want dit pik ik niet meer hoor mijn handen ook hele maal stukt en enz... maar hij is 3 1/2 en heeft dus een beetje voer nijt helpt het dan ook want daarom bijt hij mij hij wilt wortels en snoepjes ....maar kan ik hem daarna wel een wortjetje geven als hij braaf is gewweest????

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:42

dit is volgens mij weer een:het is zondagavond dus laat ik maar weer wat grappigs posten topic.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:43

Ow wacht ff... ik zie dat jij bezig bent met vrijheidsdressuur? kap daar onmiddelijk mee en ga EERST bezig met een goeie paard-baas relatie!!! Wees gewaarschuwd! dit soort leuke spelletjes kan je alleen doen als JIJ de dominante bent in deze relatie, niet je paard. Voor je het weet doe jij de kunstjes en krijg je snoepjes.. en niet andersom

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:44

sorry hoor maar ik heb les en van haar moets ik meen tik op neus geven en dat zoort dingen maar ik heb dat gedaan en niks hielp dus vraag ik jullie om raad dus..... en ik zelf zet hem al een paar passen naar achteren als hij dat doet...

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:47

en ik ben allang gestopt met vrijheids dressuur meteen de eerste keer al toen ik het probeerde wwant ik zag al,dat het geen zin had en ik probeer het echt een goede baas te zijn hoor ik poest enz hem goed mest elke dag uit krijgt elke dag beweging 1 dag in de week lekker vrij en niks hoeffen doen hij word nu goed verzorg hoor waar hij eerst stond werd hij mishandeld....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:47

Dan ben je toch al op de goeie weg bezig? het is alleen niet raadsaam nu vrijheids dressuur te gaan doen als je niet een veilige relatie hebt met je pony. Ga eerst maar bezig met hem te leren dat jij de baas bent, een tik op de neus zou moeten werken. Maar als de leed al tever is geschied dan zul je andere maatregellen moeten treffen. Neem gewoon een pauze in de vrijheids dressuur trainigen en train eerst op een goeie veilige relatie met je pony. Als alles 100% goed is ga je pas weer bezig met V.D Lachen Kun je ondertussen inlezen!

Edit, Poetsen, mesten en al dat meer heeft niks te maken met een goeie paard/eigenaar relatie. Hoezo is je pony mishandelt geweest? want als dat het geval is moet je juist niet gaan lopen 'slaan en schoppen' want dat is dit meer een vorm van angst-agressie dan van dominant gedrag.

Het is dus handig om eerst wat beter informatie te geven, want wij kunnen vanaf hier niet zien waarom het dier bijt.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:51

maar om de baas te zijn en het bijten dus af teleren het is een combinatie van voernijt en geopsedeerd door eten want ik geeft hem nu nog alleen snoepje naar het rijden op longeren en als hij iest heel goed doet of moet ik daar ook mee stopen ...??? Dus moet ik hem dus in zijn oor bijten of dat anderen????

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:55

Weer zo iemand die een paard met karakter koopt en er niet mee om kan gaan...

Die dingen moet je vriendelijk doch dringen verzoeken zich niet meer zo te gedragen. Mocht dat niet helpen moet je de beste meneer eens zo'n tetter voor zn snavel geven dat hij na een kwartier nog met zn ogen staat te knipperen wat hem is overkomen.

Haflingers zijn geen brave koudbloeden, maar hele slimme paarden waar een boel karakter in zit, heel prettig, als JIJ de baas bent.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:55

Ik zou stoppen met belonen met voedsel, een aai en wat lieve woorden moeten het maar even doen voor je pony. Je kan bijten in de oren, gewoon een stuk huid pakken en draaien... maar je had het erover dat hij was mishandelt? dus word het wel lastig advies te geven als wij niet weten wat er met die pony is gebeurd. Zelfde geld is het beest doodsbenauwd en heeft het geen vertrouwen, of de mishandelling valt enorm mee (niet persoonlijk, maar mishandeling word enorm snel gebruik waar het niet nodig is) dan zou het dominant gedrag kunnen zijn.

Dus tja...... ik begin het erg onduidelijk te vinden.

edit, @charaz, precies...

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:58

nou hij is op een andere manier mis handelsd dat jullie denken hij is op zijn derde uit het wijland geplukt bij zijn moeder van daan werd in een te kleiine stal ge daan een kreeg te weinig voer waar door voernijt hij wilt bijven eten en hij WAS hengst en stond tussen 7 hengstige merrie's en werd daar hele maal gek zo'n beetje maar hij werd niet geschopt of geslagen!!
en ik schop of sla niet alleen een tikki op zijn neus!! enne kan het ook zijn om dat hij eerst niet in een groep werd geaccepteerd toen wij op vakantie waren en wat wij niet wisten werd buiten gesloten en getrapt werd door andere paarden..en hij was verschrikkelijk mager toen wij terug kwamen dus hij heeft eerst vazoenlijk te eten gekregen (die vet gemest in kleine porsies die verteer baar zijn) en nu is hij goed op gewicht maar nu staat hij wel in een groep waar hij WEL geacceptteerd word dus kan dat er ook mee te maken hebben???

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:00

Nee dat denk ik niet, ik denk dat hij een portie respect mist voor jou.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:03

ik was er na het lezen van je eerste post ervan overtuigd dat dit weer zo een geïn topic was, vanwege een opsomming van meerdere grotere problemen. Maar heb je posts uit het verleden bekeken en denk dat ik me vergist heb. Hier boven zijn goed adviezen gegeven, ga aan de basis werken. Het is niet acceptabel dat je paard je bijt en dat steeds weer doet. Zoals hier boven als is gezegd, aanpakken want waar ga je anders eindigen?

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:04

dat weet ik zeker je wil niet weten wat ik allen maal geprobeer hebt zo'n tetter heb ik al eens geprobeerd nou help niet hoor ik heb eest een paarmaanden niks met hem gedaan en alleen maar vertrouwen gewerkt hij wist niet eenwat een halster een borstel en snoepje wats hij was eerst heel schuw en nu loopt hij me achter na en loopt aan halster en zo dus da is al een grote stap voor hem.....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:07

Peerd is een fameuse klap verkopen... Peerd is baas aan spelen over jou...

Daarnaast een goede instructrice zoeken die je kan helpen met het rijden Ja.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:08

En net zeg je dat hij alleen een tik op zn neus krijgt?

_melis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:09

Voor je rij problemen moet je goed les nemen. Je instructrice kan je hierbij het beste helpen.

Geef je paardje geen eten uit de hand, leg het op de grond of in de voerbak. Als die nog een keer bijt gewoon in z'n oor bijten.

Knipoog

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:12

ik heb wel een goede instuctice maar die heeft ook van alles geprobeerd en die heeft ook een eigen paard en die heeft ze zelf ook het bijten afgeleerd en rijd best wel hoog dressuur maar ik heb vroeger op een manege gereden en daar werd deze dingen gezegt: als je afwend doe je buiten been achter de singer en binnen been op de singen enz.. en het lukt me niet echt om dat af te leren om dat ik het gewent ben maar het is fout en ik heb er mee aan het werk maar ik vind het moeilijk...dus ik dacht misschien hebben hier nog wat mensen die nog goede tips hadden....
en die klap heb ik al meerdere malen gprobeerd maar het help echt niet!

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:14

ja een harde tik klap (srry verkeerd geschreven) op zjn neus want iederen op stal zegt dat dat helpt maar moet ik nou een klap geven op z'n neus of moet ik hem nu bijten in zijn oor???