Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)
Naranga schreef:Is er iets veranderd? Andere chauffeur/rijstijl oid? Probeer dat soort dingen uit te sluiten. Is de trailer helemaal in orde? Een keer flink in de remmen gegaan?
Het is raar dat een paard wat gewend is op de trailer te staan ineens niet meer wil. Het komt wel eens voor bijvoorbeeld als trailer betekend dat je naar de les gaat en dat betekend veel harder werken voor het paard, maar dat is hier ook niet het geval. Als hij er eenmaal opstaat is ie wel rustig? En als er al een ander paard instaat?
Ik denk ook maar even hardop hier...
voor mij geldt ook dat ik alleen maar hard op denk, ik heb geen idee of dit mogelijk zou zijn...Dit zou wel een hoop gedoe schelen met een paard dat niet meer de trailer op wil na een lange reis. rakni schreef:als je hier echt een goede oplossing voor wilt vinden, doe je een cursus bij Petra vlasblom.
Tenminste, als je het mij vraagt.
Anoniem schreef:zou kunnen maar ik zet hem meestal toch redelijk kort vast,
xSharonax schreef:ik heb hetzelfde probleem! ging altijd probleemloos, tot ik een keer met hem naar Drenthe was geweest (vanuit Middelburg). Hij moest toen bijna 5 uur in de trailer en daarna wilde hij er nooit meer in. Hij kijkt dan niet bang, maar hij wíl het gewoon niet. Uiteindelijk heb ik het ooit moeten doen met een jas over zijn hoofd!
Of ze wagenziek kunnen zijn weet ik eigenlijk niet, ik heb er nog nooit van gehoord! Als ik weet dat ik weer ergens heen moet met de trailer ga ik meestal oefenen (de trailer op het plein en dan hem er steeds opnieuw inzetten zonder het zijschot, en dan steeds iets lekkers geven). Na een paar keer met de longeerlijn erachter en een paar keer opnieuw proberen loopt hij er meestal probleemloos in. (Het enige probleem is dat hij na een lange reis de keer erna weer niet wil)
Misschien kun je oefenen als je nergens heen moet? Dan heb je ook geen tijdsdruk dus kun je er zo lang over doen als je wil
dat zijn vaak paarden die niet kunnen/willen plassen op de trailer.
Nouks schreef:Anoniem schreef:zou kunnen maar ik zet hem meestal toch redelijk kort vast,
Niet om het één of ander, maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat een paard zijn hoofd ook gebruikt om balans te houden? Misschien zou je hem juist misschien wat meer ruimte moeten geven.
mick75 schreef:Bij lange ritten (grofweg 2 uur of langer) ben ik wel altijd een voorstander van even een pauze om paard aan de hand wat te laten grazen of desnoods alleen maar de beentjes te laten strekken. Uren lang zo vaststaan in een hobbelige wagen (zelf wel eens in een trailer gezeten?) is niet fijn voor een paard. Daarvoor zoek ik altijd een rustige parkeerplaats niet langs de snelweg, maar bij een bos of ander recreatiegebied uit. Je kan ook bij maneges/ pensionstallen vragen of je paard daar mischien even in een paddock of zo mag staan, als je zelf de mest weer opruimt mag dat soms wel. Zorg dan wel dat je met meerdere mensen bent. In je eentje kan het inderdaad een klus zijn paardlief weer terug te zetten op de trailer.
Als ie consequent ook zijn eten niet in de trailer wil opeten wijst dat toch op een vorm van angst. Eten doen ze alleen op plaatsen waar ze zich veilig voelen en dan valt de trailer daar dus niet onder.
Gebruik de trailer niet alleen voor ritjes naar wedstrijden en de veearts en andere dingen die stressvol zijn of pijn kunnen doen, maar ook eens voor leuke dingen als een strandrit of een bosrit elders.