Hee ik dacht juist dat dat zo zat..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Hee ik dacht juist dat dat zo zat..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:28

Hallow allemaal, ik heb even een vraagje, ik heb gereageerd op een topic waarbij het ging over een paardje dat nog steeds zijn mond open houdt tijdens het rijden. Nu stond daarbij dat het paardje wel kauwde en likte. Ik zei dat dat het teken was dat hij (of zij ik weet nie zker) ontspande. Tenminste zo had ik dat geleerd ( kauwen, likken, schuimen=ontspanning). Ik kreeg van iemand anders de reactie dat dit kauwen ne likken een reflex was op het bit en het de ademhaling vermoeilijkte. Dus ik zet hier vraagtekens bij. Hoe zit het nou... hoort kauwen, likken, schuimen bij ontspanning of ben ik bezig om mn paardje te laten stikken Huilen !! Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik rij mijn paardje dus altijd schuimen, likken etc. en ook mijn instructrice zegt dan dat hij ontspannen loopt. Dus wat is het nou??? Pling

marrlinde

Re: Hee ik dacht juist dat dat zo zat..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:30

volgens mij is dat ontspannen en wel goed aan het werk toch?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:30

Mijn instructrice en wel meerdere mensen zeiden tegen mij altijd dat schuimen een goed teken was, ben ook wel benieuwd wat het nou echt is! Denk ook wel dat het bij veel paarden verschild hoor,

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:33

schuimen komt toch doordat ze niet kunnen slikken?
mijn shetlander schuimt erg op het bit tijdens het longeren, maar loopt dan niet bepaald ontspannen eigenlijk.
zonder neusriem zou ze ook de hele tijd erg kauwen enzo.
ze heeft een korte mond of hoe zeg je dat, kleine mond, lage neusriem moet bovenlangs anders snoert het haar neus dicht.
dus waarschijnlijk kan ze niet (genoeg) slikken met bit in.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:34

Schuimen is een goed teken, dan zijn ze lekker op en met het bit bezig. Daar hoort ook dat likken en kauwen, knabbelen op het bit.
Maar je hebt ook kwijlen, dit is een teken van slechte reactie op je bit, heeft je paard dus kwijldraden zou ik het maar eventjes nakijken

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:44

Nou mijn paard heeft echt van dat witte schuim en af en toe valt er wel s een druppel naar beneden (kweenie of je da bedoelt)

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:47

Oja, nog ff een aanvulling.. mijn paard zijn neusriem zit eigenlijk erg los, zo heeft hij meer ruimte om te kauwen en te likken en dat doet hij dan ook, ik probeer steeds lichter te spelen met het bit en hij gaat nu al bijna vanzelf met zn koppie naar beneden. Maarja, is dit nou omdat hij gewoon op het bit reageert en hij moeilijk kan ademen of is het puur ontspanning (het voelt wel heerlijk los dus het lijkt mij niet echt dat hij in ademnood zit, want dan zou hij toch juist spannen???)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:52

Verplaatst MD --> OPG.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:58

Kelnardo schreef:
Nou mijn paard heeft echt van dat witte schuim en af en toe valt er wel s een druppel naar beneden (kweenie of je da bedoelt)

Nee, dat is niet kwijlen, dan hebben ze geen echt schuim, maar meer dik speeksel als het ware. Schuim vlokt en kwijl loopt in sliertjes uit de mond!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:00

Ik weet niet beter dan dat kauwen en schuimen juist goed is, dat hij inderdaad lekker met het bit bezig is, ipv onder het werk uit te komen

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:02

Schuimen is inderdaad een goed teken, maar kwijlen weet ik niet..
Als een paard kwijlt, ligt het dan voornamelijk aan het bit of aan de ruiter?

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:07

Ik zou in de eerste plaats denken aan de ruiter...

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:12

mar heeft iemand nog reacties ontopic??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:17

Kelnardo schreef:
Ik zou in de eerste plaats denken aan de ruiter...

mijn paard kwijlt ook tijdens het eten dus ze doet het constant beetje kauwen en er komt schuim.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:19

wij paarden-mensen moeten is gaan leren dat ieder paard uniek is, en dat wij mensen ook dingen doen, die anders zijn dan bij andere, dus ik wil er mee zeggen niet ieder ding wat een paard doet hoeft definitief, iets te betekenen.zoekt daarom ook niet gelijk ergens wat achter, en laat het paard paard zijn met of geen rare streken. enzz

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:22

Schuimen is in mijn ogen nog steeds een teken dat mijn paard haar kaken ontspant en lekker loopt, ik merk het zelf heel goed aan mijn paard. Als ik aan mijn handen zit te plukken of als mijn paard stijf is en niet ontspant, dan schuimt ze niet. Als ik mijn handen stil heb en mijn paard lekker ontspannen loopt en d'r kaken loslaat, dan schuimt ze lekker.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:29

hennyvanamon schreef:
wij paarden-mensen moeten is gaan leren dat ieder paard uniek is, en dat wij mensen ook dingen doen, die anders zijn dan bij andere, dus ik wil er mee zeggen niet ieder ding wat een paard doet hoeft definitief, iets te betekenen.zoekt daarom ook niet gelijk ergens wat achter, en laat het paard paard zijn met of geen rare streken. enzz

Dus jij stelt voor dat wanneer jouw paard het kwijl in het rond laat vliegen (en dan heb ik het dus niet meer over een schuimmondje), we niet eens moeten gaan kijken of de tandjes nog wel zitten zoals ze moeten zitten, het bit misschien niet een maatje te groot is en niet lekker meer zit of dat we misschien toch met wat te veel spanning rijden en eens wat vaker ruimte moeten geven tijdens het rijden? Wonderlijk. Want volgens mij heeft dat weinig te maken met een paard een paard laten.

@ Ts: er is weinig mis met een schuimmondje, maar zodra de slierten kwijl eruit vliegen, kan het geen kwaad bovengenoemde dingen eens na te lopen. Er hoeft niets aan de hand te zijn (ik ken wel degelijk paarden die inderdaad heftig schuimen bij ontspanning, maar die doen dat ook zonder bit aan de longeerlijn), maar het kan wel. Laat het dus gewoon een waarschuwing zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:58

Een paard kan ook met een bitloze optoming gaan kauwen en schuimen, dat heeft niet veel met het bit te maken maar met hoe het paard bij de kaakspieren ontspant. De bitloosbrigade wil nog wel eens wat overdrijven.......
Wel is het natuurlijk goed om te controleren of je bit wel past in de mond, de tijd van "hoe dikker, hoe beter" is voorbij, sommige paarden hebben een klein mondje en kunnen dan beter een dun bit hebben (en uiteraard een voorzichtige hand).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:51

Lees een keer het boek 'metaal in de mond' van Dr. Cook. Daar wordt helemaal uitgelegd wat het precieze effect is van een bit in de paardenmond. Het boek is voor 20 Euro te bestellen op Paardnatuurlijk.nl
Ik vond het een erg duidelijk boek.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:50

nee hoor dat wil ik er niet mee zeggen ieder signaal moet je serieus nemen, maar maak je niet druk om ieder ding, ik loop al 36 jaar mee in de paarden, en ik heb dan wel geleerd, om te kijken wat is nu echt schokkend en wat niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:02

Zoals ik het heb meegekregen duidt overvloedig schuim (dus dikke vlokken) of juist een hele droge mond op stress terwijl iets schuim in de mond juist aangeeft dat het paard ontspannen aan het werk is. Als je het niet zeker weet kan de houding van het paard je vast meer vertellen over of hij nou juist relaxt is of niet Lachen

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:41

Ook een paard dat bitloos gereden wordt, gaat kauwen en schuimen als hij goed gereden wordt..
Ik denk dat, als alles normaal is ( wil zeggen tandjes gevijld, passen bit, stille hand,...) en je paard normaal schuimt, je goed bezig bent.
Ik weet niet wat je moet geloven van die eetreflex als er iets in een paardenmond komt. Tegenwoordig is alles slecht wat al jaren de gewoonte is. Ik zeg niet dat het slecht is van je vragen te stellen en dingen te onderzoeken maar je moet ook kritisch kijken naar de nieuwe ideeën.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:44

Mijn ervaring met bitloos rijden is dat alleen de paarden schuimen die juist slechte tanden hebben. Sinds de tandarts hier op stal is geweest, schuimen geen van onze paarden meer zonder bit, waar ze voorheen wel speeksel aanmaakten. Af en toe wordt er wel wat gelikt e.d. maar dat is niet tijdens het lopen, maar tijdens de momenten van rust.

Ik vond dit een erg interessante ontwikkeling en ik heb daarop mijn kijk op het schuimen zonder bit drastisch bijgesteld.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:34

Bedankt voor alle reacties!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:10

Kelnardo schreef:
Hallow allemaal, ik heb even een vraagje, ik heb gereageerd op een topic waarbij het ging over een paardje dat nog steeds zijn mond open houdt tijdens het rijden. Nu stond daarbij dat het paardje wel kauwde en likte. Ik zei dat dat het teken was dat hij (of zij ik weet nie zker) ontspande. Tenminste zo had ik dat geleerd ( kauwen, likken, schuimen=ontspanning). Ik kreeg van iemand anders de reactie dat dit kauwen ne likken een reflex was op het bit en het de ademhaling vermoeilijkte. Dus ik zet hier vraagtekens bij. Hoe zit het nou... hoort kauwen, likken, schuimen bij ontspanning of ben ik bezig om mn paardje te laten stikken Huilen !! Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik rij mijn paardje dus altijd schuimen, likken etc. en ook mijn instructrice zegt dan dat hij ontspannen loopt. Dus wat is het nou??? Pling

Dat dik gedrukte daar zou ik me wel "zorgen" over maken. En dan zou ik idd ook denken dat het kauwen en schuimen niet helemaal ok zijn.
Maar als jij tijdens het rijden een fijn gevoel bij je paard hebt, en hij is ontspannen dan zou me geen zorgen maken.