pony springt over omheining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

pony springt over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:15

Ik heb een klein probleempje met mijn C-pony. Ze springt dus iedere dag wel weer de wei in.
Ze staat samen met een oude shetlander en hebben vrij veel ruimte om te lopen.
Naast het deel waar ze kunnen lopen hebben we een stuk wei. Het hek is dan wel niet zo hoog ik denk zo rond de meter maar hoger maken heeft denk ik niet zo veel zin.
Ze springt er niet alleen overheen ze kruipt er ook op de een of andere manier onderdoor of gewoon er door heen. Ook in een andere wei waar ze in de zomer stonden was het hek stukken hoger dan zij is en ook daar sprong ze gewoon naar de andere wei.

Nu is mijn vraag hoe kan ik haar dit afleren of zorgen dat ze blijft staan daar waar ze hoort te staan?
Ik begin het een beetje irritant te vinden ik moet haar steeds van de wei afhalen en dan laat ze zich niet eens altijd vangen. Ook vertrapt ze zo de wei en zo staat de shetlander alleen. Ik hoop dat ik er iets tegen kan doen.

Martinedd

Re: pony springt over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:18

mijn paard deed het ook altijd, ik heb er een scheve draad boven gezet.
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Maar bij mij hielp hogermaken idd ook niet, want dan probeerde ze het nog.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:22

nou eigenlijk snap ik niet wat je bedoeld Clown zou je het mss een beetje kunnen uitleggen ofzo? Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:31

Je kunt ook hekwerk van gaas laten plaatsen (minimaal 1.50m). Knappe pony die daar nog doorheen komt. Het is wel kostbaar, maar volgens mij beter dan een pony die los op de weg loopt.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:35

Dat gaan mijn ouders dus echt niet plaatsen omdat Fleurtje over het hek springt.
Ze staat thuis bij ons achter en ze kan de weg niet op Knipoog.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:53

schrikdraad gebruiken voor het hek?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:56

dacht ik ook, extra schrikdraadje voor de omheining plaatsen?

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:28

De omheining is schrikdraad. Dus Tong uitsteken en extra heeft geen zin hoger, niet omdat ze er toch wel overheen komt en nog een extra schrikdraad ertussen gaat ook moeilijk want t zit al vrij dicht op elkaar.
Hmm.. tot nu toe kan ik er dus zo te zien niet veel aan doen. Nog mensen met ideetjes hoe ik het kan oplossen?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:58

De enige optie die ik zie is... hoger maken + meer tussenschrikdraden plaatsen. En het aantal volt electriciteit nog wat opdrijven...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:02

staat er ook genoeg stroom op de draden? en krijgen ze genoeg te eten, waarom wil ze naar de andere wei toe?

je kan ook met prikpaaltjes een extra draad maken voor de bestaande omheining

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:02

Inderdaad meer stroom erop en een hoger draadje. Je pony zal vast geen 1,50 gaan springen.
En verder zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben om te knabbelen. Anders gaan ze zich vervelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:03

Omheining flink hoger maken, en als schrikdraad niet helpt, investeren in een stevige houten omheining, met eventueel een schrikdraad ervoor. Knappe pony die daar nog overheen komt. Mocht dat wel gebeuren zou ik overwegen om haar als springpony te verkopen (voor VEEL geld)! Haha!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:18

ff een simpele tekening.
Dan het extra scheve draad bovenop, hielp bij die van mij wel Haha!

Afbeelding

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:26

Lisaaaa schreef:
De omheining is schrikdraad. Dus Tong uitsteken en extra heeft geen zin hoger, niet omdat ze er toch wel overheen komt en nog een extra schrikdraad ertussen gaat ook moeilijk want t zit al vrij dicht op elkaar.
Hmm.. tot nu toe kan ik er dus zo te zien niet veel aan doen. Nog mensen met ideetjes hoe ik het kan oplossen?

ik bedoelde meer een extra omheining van schrikdraad vóór de bestaande omheining. Dus je hebt de orspronkelijke omheining en dan met prikpaaltjes een meter daar vanaf nog een schrikdraad spannen.

Daar kan ze misschien onderdoor kruipen maar dan kan ze geen aanloop meer nemen om over de oorspronkelijke omheining heen te springen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:35

Prikkeldraad mag je niet gebruiken voor paarden...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:38

lindake schreef:

Niet verstandig nee, maar wie heeft het daar dan over?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:43

femmefatale1 schreef:
lindake schreef:

Niet verstandig nee, maar wie heeft het daar dan over?

NIemand Bloos.
Ik heb verkeerd gelezen... Er stond prikpaaltjes Tong uitsteken.
Das wel een heel verschil Lachen. Domme ik Gestoord.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 11:39

Ja de pony's krijgen genoeg te eten. Niet de hele dag maar staan toch wel wat uurtjes te knabbelen aan het hooi.
Hek hoger gaat niet want de paaltjes zijn niet zo hoog en mijn ouders gaan niet veel geld investeren in ene nieuw hoog hek omdat mijn pony er vaker overheen springt. Zeker niet omdat ze er niet iedere dag overheen springt maar als ze er eenmaal overheen is gegaan blijft ze een aantal dagen over t hek springen.
Ook een extra schrikdraad kan niet want ze staan op een soort pad en met extra schrikdraad ervoor hebben ze te weinig ruimte om te lopen en in de wei tja dan word de wei zo klein want zoveel wei hebben we niet.
Laatst (eergister ofzo) is ze eronder door gekropen en wij hebben een veer als sluiting en die lag op de grond dus ik denk dat ze en behoorlijke tik heeft gekregen want staat nu al weer een paar dagen op het suk waar ze hoort te staan Haha! Ik hoop dat ze het nu laat maarja al jullie ideeën gaan gewoon niet omdat mijn ouders niet echt het geld hebben voor een hoger hek.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:46

sorry, maar een draadje extra ervoor kost niet een vermogen.
Straks loopt je pony een keer op de weg, omdat je het hek niet hebt verbeterd.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:25

even voor de duidelijkheid de pony's staan bij mij achter het huis en kunnen never nooit de weg oprennen. Ik opende alleen dit topic om te kijken of er echt niks simpels was om het de pony af te leren maar als dat niet is dan is dat ook geen groot probleem. Eergister heeft ze volgens mij een rake tik gekregen van het schrikdraad en staat nu weer netjes op het pad waar ze hoort te staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:31

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:25

oke, dan weet ik dat even Haha!

Uit eigen ervaring hielp hoger maken niet, omdat mijn paard alsnog een poging deed er overheen te springen.
Met gevolg dat ze er achter bleef haken, en alles kapot was.

Natuurlijk verschilt ieder paard...

Maar als ie nu blijft staan, dan is het klaar Haha!

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 11:48

MysticTinker schreef:
Asjeblieft:
http://www.agradi.nl/cat_view?sc=Weide+ ... g&hc=Weide
Deze schroef je zo bovenop de paal, en je omheining is 20 cm hoger Lachen

bedankt voor de tip Haha! mijn vader heeft eergister zand bij de paarden gegooit en nu staan ze ook nog wat hoger en is de omheinig al helemaal laag dus ook al helpt hoger maken niet dan zou dat nu toch wel fijn zijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:21

Als je paard over de omheining van schrikdraad springt, is hem niet vanaf veulen af aan geleerd dat schrikdraad 'eng' is. Als een veulen nog jong is en de wei in gaat, hoort de eigenaar/eigenaresse 3 of 4 keer het veulentje te laten schrikken door heel kort het schrikdraad tegen zijn lichaam te laten komen. Klinkt heel zielig, maar je veulen weet voor de rest van zijn leven dat het eng is, dat schrikdraad! En als het over is, is het veulen niet boos op je, die vergeeft het je direct weer. Ik heb nog nooit een andere manier gehoord, als iemand die heeft, hoor ik het graag @ dit topic of nog liever via mail.

Jou pony is dit duidelijk niet geleerd, hij springt er gewoon over heen (is het een springpony?). Maar de grootste vraag, voor ik je vraag kan beantwoorden; waarom doet je pony dit? Is het uit verveling? Of heeft hij geen eten in de wei (als het gras weg is)? Doet hij het gewoon om het ontsnappen? Of wil hij naar iemand / ponymaatje toe? Of weet je het niet?

Verveling; Zorg dat je paard zich niet meer verveeld- zet een andere pony er bij in de wei, of als je dat al hebt, nog een.
Geen eten; Lijkt me duidelijk, zorg voor meer voer en meer water.
Om het ontsnappen; Zorg dat je pony daar geen zin meer in heeft- kijk bij verveling of geef hem een bal.
Naar iemand toe; Kan diegene niet naar hem toe? Kan dit niet, zorg dat diegene wat minder geliefd bij hem word (wel hard Vriendjes zijn? )
Weet je het niet; Dan weet ik het ook niet Haha!

Succes, Hilde.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:23

Je zegt hierboven dat je paard in ieder geval een paar uur iets te eten heeft. Paarden doen, als ze niet aan het spelen/knuffelen/rijden zijn niks anders dan.. Eten en slapen! Zorg dus zeker voor meer eten!