mijn paard heeft orenvrees

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vfrgirl

mijn paard heeft orenvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:49

hallo iedereen,

ik heb net het topic over het aanleren van een hoofstel gelezen. ik ben daar ook mee bezig maar ik heb een ander probleem. Mijn hengst vind het helemaal niet leuk en zelfs eng als ik aan zijn oren kom. ik kan daardoor ook geen halster of hoofstel over zijn oren krijgen. Ik heb het idee dat er een keer iets gebeurt is maar niemand weet wat. ik heb het al met knuffelen en biks geprobeerd, maar de angst is groter dan de lust voor biks/snoep. weet iemand nog een oplossing.
voordat de vragen komen of ik het voor het eerst doe... het antwoord is ja. en ja ik heb heel veel hulp van mensen die het vaker gedaan hebben. en zij weten het ook niet.

hopelijk heeft iemand een goed idee Lachen

groetjes jessica

goeroe

Re: mijn paard heeft orenvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:50

Hoe oud is hij?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:51

Misschien kan je met iets kleins beginnen? Bijv een wollen touwtje van ze nek naar ze oren? of een strotje? Lachen
Verzin maar wat hoor maar misschien werkt het Vork

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:54

hij is 3.5 jaar en nog niet gecastreerd, gaat wel gebeuren in het voorjaar.
een strootje of een klein touwtje heb ik ook geprobeerd, helaas blijft eng

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:54

Die hadden we ook op mijn werk, om die een halster om te doen moest je een halster hebben wat niet over z'n oren heen hoefde. en elke keer met afdoen over z'n oren heen eraf.
Nu heeft ie er geen last meer van, maar het hoofdstel was ook een drama. Hij heeft het afgeleerd toen hij ergens anders werd beleerd.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:55

Mijn ervaring met dit soort dingen is dat je als eigenaar er teveel en te bewust mee bezig bent en daardoor voelt het paard dat ook.

Mijn Vos kon niet tegen klitteband van de peesbeschermers in het begin was ik dus voorzichtig en paste op op en toch sprong hij iedere keer opzij en schrok. Op een gegeven moment ben ik ermee gestopt en het gedrag van hem gaan negeren en ook gewoon mijn ding doen zoals ik altijd deed binnen een week was het over en geen probleem meer.

Als jij voorzichtig het halter om gaat doen ga je al spannen en bewust en rustig iets doen. Dit voelen ze en gaan ze op een passen letten als je ze dan overwachts ergens aanraakt schrikken ze. Terwijl als je het onbewust doet ze niet schrikken.

succes

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:55

Mag je uberhaupt aan zijn oren komen?

Ik heb ook eens een kopschuw paard in handen gehad. ben heel voorzichtig begonnen met aaien op de hals, en steeds verder naar boven(zijn weken overheen gegaan)..Steeds zachtjes bij de manenaanzet kribbelen(vond ie heerlijk) tot ik bij zijn oren kwam. Die ben ik heel zachtje begonnen te masseren. En na een aantal dagen kon ik zo rechtstreeks bij zijn hoofd.
Maar bij dit paard kon je helemaal niet in de buurt van zijn hoofd komen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:57

veel geduld
nog meer als dat je nu hebt

ik heb een x een kopschuw paard verzorgd wat helemaal flipte als je nabij de oren kwam

toch heb ik het er bij haar erin gekregen dat ik haar niet zou slaan of dergelijke (mishandeld paard)
en ik was de enige die haar overal kon aanraken

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:01

Bij jonge paarden zie je het wel vaker. Hoe vaker het een vervelende ervaring is hoe moeilijker het wordt. Ik zou inderdaad ook eerst een halster gebruiken dat niet over het hoofd hoeft. Bij het afdoen eerst zorgen dat het halster veel te ruim is en dan heel rustig en zeker niet haastig of paniekerig het halster over zijn oren halen. Als dat goed lukt kun je eens proberen of het omdoen over de oren ook lukt. Ik weet hoe vervelend het is, maar het is echt een kwestie van even wennen. Rustig aan en dan komt het wel goed.

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:02

ik heb idd heel veel geduld en zeker ook geen haast. ik mag gewoon lekker kroelen op zijn voorhoofd en bovenaan de hals , maar als ik aan zijn oren kom is de stal te klein, zeg maar Knipoog
soms lukt het ff, en dan beloon ik hem ook stevig. ik ben nu pas 4 weken bezig, dus nog maar heel kort maar ik ben gewoon op zoek naar ideeen. meerdere mensen weten nog steeds meer dan 1

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:07

Ik zou zelf eerlijk gezegd niet teveel aan de oren proberen te komen, daarmee leg je er erg de nadruk op en maak je het probleem misschien groter dan het is. Gewoon goed de tijd nemen als je het halster om en af doet en verder niet teveel prutsen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:45

Ik zou het paard gewoon lekker gaan kriebelen en dan steeds dichter naar de oren toe kriebelen. Als je merkt dat hij het niet leuk vind (bij de kleinste merkingen) stap dan gelijk een paar passen achteruit en wacht tot je paard op jouw reageert. Dan stap je weer naar voren, geef je een beloning (aai over de hals) en gaat weer verder. Je zult merken dat hij het steeds minder eng gaat vinden. Heb dit probleem ook gehad bij een draver van de baan die als de dood was als je aan haar oren kwam. Gewoon doorzetten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:47

de grootste gfout die mensen maken is dat ze gaan trutten........... doe gewoon dat halster om. hou er geen rekening mee...........

dat scheelt al de helft