aanleren van hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magiclover

aanleren van hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:33

ik wil graag mijn paard leren wennen aan ene hoofdstel. hoe kan ik dit het beste doen. ik wil dit zeker niet met snoepjes aanleren ben bang dat hij voerdernijt krijg. want ik heb er al een die er te veel om zeurt.

wie heeft er tips voor. het is overigens een paard van boven de 170(schoft) en ik ben maar 160 en hij is speels.

Alicia2u

Re: aanleren van hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:36

Leer hem eerst z'n hoofd naar beneden doen dmv wijken voor druk. wordt het hoofdstel omdoen een stuk makkelijker Knipoog

Verder zou ik hem gewoon eens een half dagje met een bit in laten staan (ik neem aan dat je een hoofdstel met bit bedoeld hier), zodat hij daar op z'n gemak aan kan wennen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:36

Gewoon hoofdstel keer zonder bit omdoen.
stap 2: hoofdstel met bit (ingesmeerd in appelstroop ofzo?)
en het kan ook zonder snoepjes natuurlijk.

je hoeft het niet met snoepjes te doen Knipoog
succes!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:37

Iemand erbij halen die er verstand van heeft, iemand die al meerdere paarden beleerd heeft.
Een paard beleren kan je niet via internet of uit een boek leren, daar heb je hulp bij nodig als je zelf geen ervaring ermee hebt. Echt niet zelf aan gaan rommelen, dat gaat gegarandeerd mis en je paard is er de dupe van.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:21

Alicia2u schreef:
Leer hem eerst z'n hoofd naar beneden doen dmv wijken voor druk. wordt het hoofdstel omdoen een stuk makkelijker Knipoog

Verder zou ik hem gewoon eens een half dagje met een bit in laten staan (ik neem aan dat je een hoofdstel met bit bedoeld hier), zodat hij daar op z'n gemak aan kan wennen.

dank je voor de tip dat ga ik proberen. hij heeft al meerder keren het bit ingehad maar het duurt steeds lang(ongeveer 4 a 5 min) ik hoop dat het hier wat sneller mee gaat want ik wil graag hem zachjes aan gaan beleren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:28

Alle begin gaat langzaam. het is heel normaal om er eerst heel lang over te doen, als je gaat overhaasten rijg je gestress etc en dat wil je echt niet! Vooral veel geduld dus!!! (en dat van die begeleiding is echt niet een slechte tip!!)

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:29

hij heeft inmiddels al ongeveer 10 keer ingehad

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:42

Dat is dus nog niet erg vaak.. Geduld geduld geduld!! En ik zou serieus begeleiding zoeken!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:46

Je wilt je paard laten wennen aan het hoofdstel?
Nouja dat is niet zo moeilijk, gewoon elke dag of een aantal keer per week het hoofdstel even om doen en laten omzitten en weer afhalen.
Maar geeft jou paard problemen met het hoofdstel aandoen? Want ik kan dat hier niet echt uit opmaken.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:57

hij is zo heel hoog en daar makt hij gebruik van hij doet zijn hoofd omhoog maar als hij het eenmaal omheeft maakt hij er totaal geen probleem van dat is het rare. het enige wat ik me kan bedenken is ene schruertje in de schedel maar dat lijkt me sterk want een goot is niet zo hard dat dat veroorzaakt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:00

magiclover schreef:
hij is zo heel hoog en daar makt hij gebruik van hij doet zijn hoofd omhoog maar als hij het eenmaal omheeft maakt hij er totaal geen probleem van dat is het rare. het enige wat ik me kan bedenken is ene schruertje in de schedel maar dat lijkt me sterk want een goot is niet zo hard dat dat veroorzaakt.

heeft hij een scheurtje in zn schedel? Probeer even op je spelling te letten, "een goot is niet zo hard"? Wat bedoel je daarmee?

Verder wat de rest al zegt, 10 keer is echt nog niet vaak. Gewoon rustig blijven en dooroefenen. Beleren en dingen aanleren kost erg veel tijd, je moet je paard ook de tijd gunnen om ergens aan te wennen. En heb je wel begeleiding?

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:02

ja zeker die gene geeft mij tips maar komt neit thuis helpen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:03

heb je wel ervaring met jonge paarden dan? Het is niet verstandig om in je eentje met een jong paard aan de slag te gaan terwijl je hier totaal geen ervaring mee hebt.

En dat scheurtje in de schedel?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:04

--> OPG

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:48

Nouja het enige wat ik me dan kan bedenken waarom hij z'n hoofd omhoog zou gooien is, of hij heeft een slechte ervaring ermee gehad of hij heeft zoiets van daar heb je haar ook weer met dat ding en als ik mijn hoofd omhoog doe kan ze er toch niet bij. Paarden zijn wat dat betreft aardig slim hoor.
Ik zou inderdaad zoals de rest zegt een ervarener persoon erbij halen en niet er zelf mee gaan om prutsen, want een jong paard heb je zomaar verprutst. Weet wat je doet.