nemen paarden elkaars gedrag over?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke12

nemen paarden elkaars gedrag over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:57

ik heb sinds mei een haflinger. in het begin super braaf kon alles met hem doen in stal. maar dat is nu niet meer het geval. er staat een merrie naast hem die heel zuur is, ze hebben alleen maar ruzie met elkaar. ze trappen constant tegen de stalwand aan (naar elkaar). nu is het zelfs zo erg aan het worden als ik in de bak rij en er een paard te dicht in de buurt komt dat hij ook uithaalt. nu heb ik zelf het idee dat hij het gedrag van die merrie overgenomen heeft omdat hij in het begin zo super braaf was. als ik nu in zijn stal ben moet ik hem vast zetten omdat hij anders ook naar mij uithaalt. wie o wie weet hoe dit kan.....

Maartje1990

Re: nemen paarden elkaars gedrag over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:00

Hem ergens anders zetten? het is duidelijk dat hij z'n buurvrouw niet zo aardig vind. Persoonlijk dénk ik dat hij daar gewoon chagerijnig van is omdat hij niet weg kan lopen van die merrie. Als jij bij mensen staat die je niet mag dan loop je daar ook van weg en sta je ook liever niet bij. En als je dan de héle tijd bij die mensen of 1 persoon zou moeten staan die je niet mag dan ga je daar denk ik ook wel knorrig van worden? Ik weet natuurlijk niet of dit bij paarden zo is of bij hem, maar ik vind m'n eigen theorie erg logisch klinken Vork je kunt 't wellicht proberen Lachen persoonlijk ben ik voor 24/7 weidegang maar goed dat is weer een andere discussie natuurlijk Knipoog

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:05

sinds vorige week woensdag is ons weide seizoen helaas afgelopen, ik wil hem ook heel graag op het land maarja op een pensionstal zijn er regels. ik heb al gevraagd voor een andere box maar er is niemand die naar die merrie wil staan...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:38

uhm.. komt die nu de hele winter niet in de wei? Bloos! waar staat die trouwens?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:39

Misschien een deken ertussen hangen? Dat werkt bij ons op stal ook wel bij 2 merries Lachen

Misschien komen ze wel in de paddock Maartje Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:42

nou ze nemen elkaars gedrag echt niet over hoor!
het is alleen zo dat je paard niet goed in dr vel zit en daarom zo reageerd.
mijn paarden nemen elkaars gedrag absoluut niet over:
als de ene uit breekt zal de andere absoluut nog in de wei staan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:44

Paarden nemen dit soort gedrag niet van elkaar over (net als stalondeugden), alleen lijkt het vaak zo omdat ze op dezelfde manier gehuisvest worden en daardoor ook vaak dezelfde problemen ontwikkelen.
Lijkt me in dit geval duidelijk, lekker naar buiten doen

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:50

Nou ik denk dat paarden wel degelijk dingen van elkaar over kunnen nemen; die van mij was nieuw op stal en het paard tegenover hem slaat tegen de deur aan als de voerkar eraan komt en die van mij doet dat nu ook ineens. Zou wel heel toevallig zijn? In jouw geval zou ik er alleen niet zo zeker van zijn, ik bedoel die van mij heeft ook een tijdje naast een zuur happerig paard gestaan en heeft daar niets van over genomen, misschien is er dan toch iets anders aan de hand? Een paard wordt namelijk niet zomaar zo en al helemaal niet halsoverkop.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:42

Ik ben er ook van overtuigd dat paarden gedrag over kunnen nemen, maar vraag me wel af of dit hier het geval is. Denk dat het hier toch meer een uiting van onvrede met zijn huisvesting is dan overnemen van gedrag.

Maar mijn merrie begon met staken nadat ze dat had gezien van een ander paard (die er ook mee weg kwam), dus dat was wel interessant om ook eens uit te proberen dacht ze blijkbaar. Voordat ze dat andere paard kende heeft ze nooit gestaakt, en pas nadat ze het een paar keer had zien doen probeerde ze het ook. Dat was een fraai staaltje gedrag overnemen (niet geslaagd voor haar trouwens, zij kwam er niet mee weg).

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:58

Maartje1990 schreef:
uhm.. komt die nu de hele winter niet in de wei? Bloos! waar staat die trouwens?

niet in de wei maar wel in de paddock. ik sta in noordwijk. voor alle duidelijkheid mijn pony(een ruin) had eerst een rustige buurman dat ging goed maar sinds een week of 3 staat die merrie naast mij en daarna is hij zo veranderd. hij staat elke dag in de paddock en rij 5 dagen in de week met hem dus denk ook niet dat het verveling is of iets...

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:37

Nou verveling zal het dan idd niet zijn.
Jammer dat je hem niet in de wei kunt zetten en niemand wil ruilen van plek.
Op de manege waar ik vroeger reed hebben ze een groote houten plank voor de tralies gemaakt zodat die 2 paarden elkaar niet meer konden zien, want dat was ook geen goede combi Knipoog En dat hielp volgens mij wel.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:17

Ik denk dat je echt zou moeten proberen om hem in een andere stal te zetten

mijn merrie stond eerst naast een andere merrie maar deze deed niets anders dan tegen de wanden te stampen enz, ze mochten elkaar niet dus hebben ze mijn merrie een beetje verder gezet en voila opgelost.. Mijn merrie word eigenlijk wel vaak van box veranderd hihi, elke week is het weer zoeken waar ze staat:p maar ze heeft er geen probleem mee, ze heeft enkel een probleem met die ene merrie. Het is ook niet zo een gemakkelijke merrie, haar hele boxe staat vol rubber op de wanden enz. Enja door ze naast elkaar te laten heb je alleen kans dat een van beide zich bezeert door tegen de wanden te schotten + ze worden er allebei ambetant van. dus probeer ze echt wat uit elkaar te zetten, het s niet omdat die merrie en jouw pony elkaar niet graag hebben dat die merrie dit ook gaat hebben met een ander paard he dus vraag toch maar ron dom haar te veranderen zou ik zeggen

Het is zelf zo erg dat wanneer de andere merrie voorbij loopt dat ze mijn er gewon haar beide achterpoten naar laten zien, die komen best echt niet in elkaars buurt

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:30

die merrie had het inderdaad ook met een ander paard. maar ik heb goed nieuws mijn pony krijgt zijn oude buurman weer terug Haha! dus nu even afwachten of hij weer wat rustiger wordt....

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:41

Willeke12 schreef:
die merrie had het inderdaad ook met een ander paard. maar ik heb goed nieuws mijn pony krijgt zijn oude buurman weer terug Haha! dus nu even afwachten of hij weer wat rustiger wordt....

Super! Hopelijk word hij weer de ouwe he Knipoog Het zal misschien even duren maar het kan ook zijn dat je het na 10min al direct merkt

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:46

Ha geweldig!
Fijn zeg dat de oude buurman weer terug komt.
Hopelijk krijgt je pony dan weer meer rust Knipoog

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:25

het kan nog steeds verveling zijn ook al rijd je 5 dagen in de wk en staat hij in de paddock.
Tel de uren maar uit dat hij in de stal staat. Stel dat hij rond 5 uur naar binnen gaat en smorgens om 8 uur naar buiten, dan is dat nog 15 uur. En dat langs een merrie die niet zo sympatiek is.
wat betreft gedrag copiëren, het is wetenschappelijk bewezen dat paarden gedrag kunnen copiëren, meestal je dat een lager geplaatste, gedrag overneemt van een hoger geplaatste.
Hoe de rangorde is tussen de 2 buren, is niet te zeggen, hoe is hij in de groep in de paddock?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 18:33

joyfordogs schreef:
het kan nog steeds verveling zijn ook al rijd je 5 dagen in de wk en staat hij in de paddock.
Tel de uren maar uit dat hij in de stal staat. Stel dat hij rond 5 uur naar binnen gaat en smorgens om 8 uur naar buiten, dan is dat nog 15 uur. En dat langs een merrie die niet zo sympatiek is.
wat betreft gedrag copiëren, het is wetenschappelijk bewezen dat paarden gedrag kunnen copiëren, meestal je dat een lager geplaatste, gedrag overneemt van een hoger geplaatste.
Hoe de rangorde is tussen de 2 buren, is niet te zeggen, hoe is hij in de groep in de paddock?

sinds vorige week woensdag mogen ze de weide niet meer op dus de paddock in maar die paddocks zijn niet zo groot en aangezien hij alleen maar aan het meppen is durf ik er geen ander paard bij zetten.( in het weiland met 12 andere ruinen ging het heel goed) als het goed is staat nu zijn oude buurman er weer dus hopen dat het goed gaat komen...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:20

Fijn dat zijn oude buurman er weer komt te staan, fijn voor hem, hopelijk word hij dan weer wat "gezelliger"
Jammer dat hij alleen staat, maar idd, uit veiligheid kan ik het snappen.
Succes, ik hoop dat hij snel weer de oude is.