NRPS steigerd héél vaak, ik weet niet meer wat ik moet doen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

NRPS steigerd héél vaak, ik weet niet meer wat ik moet doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:32

Heey! Ik heb een eigenpony, hij is 75% arabier en 25% welsh K. Wanneer ik buiten ga rijden, gaat hij stiegeren. Nu ben ik het wel gewend van hem, maar als hij het onverwacht doet, heb ik moeite met blijven zitten, en als hij dan weer op de grond komt, moet ik even bijkomen van mijn bijna-val, en heb ik dan nog genoeg aan mijn hoofd omdat meneer dat keihard wil gaan rennen enzo. Ook als ik aan de hand met hem loop, gaat hij vaak steigeren.1 keer raakte hij los en rende over het ruiterpad naast de buitenbak. Toen hij de stallen in wilde rennen, ging hij de bocht om en viel om. Dat was op steen. Hij had veel wonden en was héél lang kreupel. Als hij het nu doet, heb ik moeite met hem vast blijven houden, en vergeet hem dan eigenlijk te straffen. Wat zouden jullie doen?!?!?!?!? Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-02-18 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: *Naam verwijderd op verzoek van TS*

Merlijn

Re: NRPS steigerd héél vaak, ik weet niet meer wat ik moet doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:40

Les gaan nemen en niet meer buiten gaan rijden zolang je er niets over te vertellen hebt, dat is levensgevaarlijk. Die pony is de baas en niet jij.
Ga hem/haar eerst maar eens, onder goede begeleiding, aan de hand en onder de man in een afgesloten bak leren dat hij naar jou moet luisteren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:40

Ik kreeg laatst van bokker Anya de volgende tip:

Stopzetten, rustig laten kijken. Voorwaarts vragen. Steigertje = weer rondje eenzijdige teugeldruk. Degene ernaast laten meelopen met touw in de hand, steigerneiging, voorwaartse beweging van de grondtroepen. Doet ze het alleen als je helemaal alleen bent, dus zonder begeleiding: dan de begeleider achter laten lopen en steeds dat irritante rondje vragen, stop zetten, lang rustig wachten, weer voorwaarts vragen. Het kan wel heel lang duren en het kan zijn dat je de eerste dagen geen 10 meter opschiet. Gaan ze voorwaarts op een rustige manier, 5 meter doorstappen, omdraaien en rustig naar huis.

Mij heeft het geweldig geholpen! Ik heb laatst een steigerloos rondje gehad in het bos Lachen Het paard dat ik rij begon echter al op het erf en toen heb ik dr een keer flink tussen dr oren gemept met de zweep!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:47

Merlijn schreef:
Les gaan nemen en niet meer buiten gaan rijden zolang je er niets over te vertellen hebt, dat is levensgevaarlijk. Die pony is de baas en niet jij.
Ga hem/haar eerst maar eens, onder goede begeleiding, aan de hand en onder de man in een afgesloten bak leren dat hij naar jou moet luisteren.

Heey! Ik vaak les, en het is niet zo dat ik neit kan rijden ofzo. En met buiten rijden bedoel ik in de buitenbak. En dat is alleen als het echt fris is. In de periodes dat het niet echt fris is, doet ie niks. Wanneer het weer echt fris is, doet ie het. Niet elke keer,maar hij heeft echt van die buien dat hij opeens zijn arabier gaat opzetten. In een bak luisterd hij ook naar mij, en als ik in het bos rijd ook, en in de buitenbak ook, heel goed zelfs, alleen soms heeft ie echt gewoon buien. Hij heeft ook veel hengstenstreken, want hij is laat gecastreert. Ook speels bijten doet ie altijd enzo, maar daar ben ik wel de baas over, en als ie hard bijt laat ik ook wel ff goed zien wie hier nou de baas is. Ik ben echt een hele fanatieke ruiter, ik rij 5x in de week, want ik red het anders met school (op het gymnasium) neit.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:03

Geryon schreef:
Merlijn schreef:

Heey! Ik vaak les, en het is niet zo dat ik neit kan rijden ofzo. En met buiten rijden bedoel ik in de buitenbak. En dat is alleen als het echt fris is. In de periodes dat het niet echt fris is, doet ie niks. Wanneer het weer echt fris is, doet ie het. Niet elke keer,maar hij heeft echt van die buien dat hij opeens zijn arabier gaat opzetten. In een bak luisterd hij ook naar mij, en als ik in het bos rijd ook, en in de buitenbak ook, heel goed zelfs, alleen soms heeft ie echt gewoon buien. Hij heeft ook veel hengstenstreken, want hij is laat gecastreert. Ook speels bijten doet ie altijd enzo, maar daar ben ik wel de baas over, en als ie hard bijt laat ik ook wel ff goed zien wie hier nou de baas is.

Hij moet ook luisteren als het fris is (is hij geschoren?). Longeer hem anders eerst. Hij moet niet alleen braaf zijn als hij er zin in heeft. hij moet als jij met hem bezig bent altìjd luisteren.
Hij is dus echt wel de baas, want speels bijten is ook fout; hij mag nòòit bijten!

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:39

Dat wou ik er inderdaad ook nog aan toevoegen: als hij bijt, hard of zacht, ben jij zeker niet de baas

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:43

Heey! Dat speelse doet hij bij iedereen. En als ik een dag ff geen zin heb in dat spelen van hem, merkt hij dat ook en dan bijt hij niet meer. Hij is niet geschoren, maar dat gaat hij wel worden. Dit steigeren is eigenlijk niet meer, maar ik ben bang dat het komt. vandaar dat ik het vraag. Want als hij het dan wel weer een keer doet, weer ik wat ik het beste kan doen. Momenteel luisterd hij dus wel goed, ik ben aan het trainen voor de M, en daar is hij ook hard mee bezig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:46

Ik ben niet bang, maar dat ik gewoon ff weet wat ik dan kan doen. Als hij fris is doet ie gewoon zo, ik weet ook neit waarom. En dat over de baas zijn klopt ook, hij is gewoon heel sterk, maar eerst was ik echt niks voor hem, gewoon een vlieg, en nu wordt ik steeds meer de baas. Het klinkt echt niet zo, omdat ik nu iets zeg wat eerder was, maar ik ben nu echt steeds meer de baas over hem aan het worden, ook met rijden. Dat stiegeren enzo was al een tijdje terug, maar als ik dat zeg gaan mensen zeggen dat het toc al gebeurd is

fjenfigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:29

zodra hij steigerd een ei kapot tussen zijn oren gooien. let op hji zal het niet weer doen.

als hij steigerd in de buitenlucht ziet hij niets dat boven hem ziet, dus denk hij oooo, ik kan wel omhoog, als je die ei dan tussen zijn oren gooit denkt ie dat ie bloed, en zal hij niet meer steigeren

geloof mij het werkt echt die van mij heeft het nog niet weer geddaan

ps: het is een heelboel werk om het weer sgoon te krijgen hahaha

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:45

Het probleem is dat je niet concequent genoeg met m bent en hij gewoon lekker doet en laat waar ie zin in heeft. Je moet leren concequent en strenger te zijn. Al dat slechte gedrag moet je gewoon afstraffen en positief gedrag beloon je en bij allebij doe je dat duidelijk en concequent. Niet meer vandaag mag je wel een beetje happen en morgen heb ik daar geen zin in dus dan mag je het niet. Beslis voor je zelf wat ie wel mag en wat ie niet mag en hou je daar 24/7 aan.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:19

Wat bij mijn pony goed geholpen heeft bij steigeren met wandelen is een hengstenketting. Had alles geprobeerd maar niks hielp maar met de hengstenketting was hij het zo afgeleerd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 21:21

Heey! Ben lang neit geweest hoor, maar bedankt voor de mailtjes. Ik ben wel concequent als hij het doet, alleen kan ik hem gewoon niet aan omdat hij te sterk is op dat moment. Ik gebruik dan mijn hardste hand en mijn (boze) stem. Maar het doet hem gewoon niks. Toen mijn instructeur hem een keer ging longeren toen ik er een keertje neit was, bleef ie het ook gewoon doen. Hij heeft hem zelfs héél hard aangepakt zei die, en toen zei hij erachter dat ie het nooit meer zal doen (dus ik denk dat ie wel héél hard met hem heeft gedaan) maar huij bleef het maar doen (nu niet echt meer, maar heel soms) het kan hem gewoon niks schelen, ookal geef je hem gewoon zo'n harde schop (...heb ik een keer gedaan toen ik echt klaar met hem was toen ik aan de hand met hem liep...) hij blijft het doen, en daar kan ik neit zoveel tegen doen, want hij is gewoon te sterk voor mij. Ik rijd nu ook soms met slof omdat ik hem gewoon ff niet meer aankan. Ik moet ff wat meer spierballen kweken. Maar ondanks dit is het echt een fijne pony.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 21:36

En nog iets:P: mijn pony volgt mij als ik hem los laat enzo. mensen zeggen dat het is dat hij je dan als zijn leider ziet. klopt dat?!?