Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mick75 schreef:Waarom heeft een paard geen recht op een privestukje? Een hond en een kat krijgen ook manden en plekjes van zichzelf, waar mensen ze met rust laten. Waarom zou een paard dan geen recht hebben op een stukje privacy? Ze weten dondersgoed dat ik de baas ben, en ze komen gewoon op me af (op een normale manier) en laten zich ook gewoon vangen, maar verder heb ik niets in hun gebied te zoeken. De wei is van hen, de paddock is van hen en de box is van hen, de rest is van mij. Is meer dan genoeg ruimte hoor! En dat het in principe privegebied is bedoel ik dus mee dat het ruimte is die hij moet associeren met vrije tijd en vriendjes, dus niet met gefrutsel en ander gedoe. Met gefrutsel, gepoets en ander gedoe breng je ze alleen maar in de war, met mogelijk agressie tot gevolg. Het zal je verbazen hoeveel "moeilijke" paarden veranderen als je ze op "jouw" terrein gaat poetsen in plaats van op hun gebied, of gebied dat zij als van hen beschouwen. Hebben ze een stuk minder praatjes en is er dus ook geen reden om ze de paddock door te meppen. Pas als ze zich niet laten vangen is er een probleem.
Ga een paard maar eens uitleggen dat ie blij moet zijn dat ie daar mag staan, wens je veel succes!

Cassidy schreef:Verder aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten....

anneliesdj schreef:En wat als je paard 5 meter van het hek staat? Jij ritseld braaf met je papiertje, paard kijkt en tegen de tijd dat je bij hem bent is ie al 3 keer de bak rond gegaan en staat je met zijn kont naar je toe op te wachten.