paarden samen zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

paarden samen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:01

Heey,,
Het staat hier niet goed denk ik, maar bij de andere categorieen vond ik dit ook niet passen. Als het niet goed staat hoor ik het wel.

Ik zit met een vraagje eigenlijk. Ik rijd een paard van eigenaren die er zelf niet op rijden. (Heerlijk, ik heb eigenlijk gewoon een eigen paardje! Pling) Ze hebben naast dat paardje, ook nog een tinkerpony.. Die is naar andere paarden soms echt een draak.. Ze heeft voordat ze van ons was, samen met grote paarden gestaan en letterlijk moeten vechten voor haar eten. Daarom heeft ze nu een beetje voer nijd en is ze wat argwanend naar andere paarden toe. De paardjes staan allebei altijd apart en alleen los, omdat de paddock te klein is (lijkt mij) om te proberen of ze samen los kunnen. Als de één dan weg wil, heeft die geen ruimte, omdat de paddock te klein is daarvoor. Maar we zouden ze als het kan wel zomers in het land willen zetten, samen. Dat ze lekker samen kunnen spelen en eten, dat ze niet alleen hoeven te staan. Zijn immers toch kudde dieren! Ze hebben op zich een groot stuk land, en als ze samen kunnen staan, hebben ze dus 2 stukken land, waar we dan 1 stuk van kunnen maken. Dan hebben ze dus genoeg ruimte als ze elkaar zat worden.

Waar ik dus naar toe wil, is hoe ik hun aan elkaar kan laten wennen en of de mogelijkheid er is om ze lekker samen in de wei te zetten. Hoe kan ik dat het beste aan pakken?

Ik heb ze in de gewone rijbak al een aantal keer aan elkaar laten snuffelen. (Ze mogen helaas niet los in de rijbak, alleen maar in de paddock.. ) De ene keer gaat het goed, maar blijft het wel bij snuffelen en raken ze daarna weer afgeleid door andere dingen, de andere keer is de pony wat gefrustreerd(slaat met staart), of wat bang en loopt weg (we hebben ze allebei vast aan t halstertouw!) het paard (klein paard) blijft dan gewoon stil staan en kijkt de pony na, maar loopt haar niet achterna. Het paardje is echt een goedzak en is zeer zeker niet dominant naar andere paarden toe, ze vlucht eerder weg van de situatie als het haar niet bevalt. Alleen als ze hengstig is, kan ze nog wel is trappen naar andere paarden. De pony trapt sneller...

Afgelopen zomer hebben ze landjes naast elkaar gehad, met een lijn ertussen, en dan gaat het gewoon goed, alleen hebben ze dan geen aandacht voor elkaar. Ze staan gewoon rustig te eten allebei en komen niet bij elkaar in de buurt,omdat ze weten dat er een lijn tussen zit denk ik.

Maar nu ben ik bang, dat als ik dan de lijn weghaal tussen de landjes, en ze hebben door dat ze bij elkaar staan, dat ze elkaar dan misschien in de haren vliegen, en ik heb geen zin om tussen 2 stijgerende paarden te staan om ze uit elkaar te halen en later 2 kreupele paarden te hebben..

Hoe kan ik dit het beste aanpakken???

AdnerB

Re: paarden samen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:57

ehh ze niet bij elkaar zetten?als er een flinke trap verkocht word heb je kans dat het andere paard kreupel raakt..of erger..1 verkeerde trap kan erge consuquenties hebben..lekker het lijntje er tussen houden..

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:58

eerst eens in de weide met een draadje ertussen naast elkaar zetten, kijken hoe ze reageren...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:01

ik zou ze gewoon bij elkaar zetten als je wei groot genoeg is om te vluchten..

Heb dit vorige maand ook gedaan met mijn knollie.. het is even ruzie geweest.. maar ze hebben bepaald dat pablo niet bovenaan de rangorde staat, en nu is het goed.. ze staan gewoon samen op de wei..
wel zou ik er bij blijven de eerste keer.. dan kun je ingrijpen mocht het nodig zijn..

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:06

Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten in het land. Als ze maar genoeg ruimte hebben om voor elkaar te vluchten. Het kan zijn dat ze de eerste week of langer echt niks van elkaar willen hebben maar uiteindelijk zullen ze toch wel naar elkaar toe groeien. Ze zullen altijd bepalen wie de baas is dus en kunnen trappen vallen maar ze kunnen wel tegen een stootje hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:06

Ligt heel erg sterk aan de paarden zelf. Normaal gesproken vind ik het nooit zo erg als er klappen vallen. Maar mijn eigen paard gooi ik niet meer zomaar ergens in de groep. Dan moet je erg graag je eigen paard kwijt willen als de van mij er bij komt.

Aan de andere kant vind ik het ook niks als hij in het 'dagelijks' leven alleen staat. Voorheen met een kleine groep merries (niet meer dan 3) ging het prima. Voor hem heb ik er een hengstje bij gekocht omdat hij op deze stal anders alleen staat.

Zorg dat je veel ruimte hebt, zet eventueel hoeken af waar ze zich anders in vast drijven. Zet ze niet eerder bij elkaar zolang je niet twee mensen per paard en uren de tijd tot je beschikking hebt om in te grijpen. Zet ze het aller liefst op neutraal terrein. Grijp in als het tever gaat maar niet eerder, ze moeten toch wel een beetje de kans krijgen om het uit te vechten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:20

Een draadje ertussen en misschien de pony bij een kleinere pony zetten waar voldoende te eten is. Omdat de pony vroeger de hele tijd getrapt is door paarden zal ze het enger vinden dan als ze bij pony's staat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:28

Ze lossen dit onderling wel op hoor..mijn 2,5 jarige zet ik ook gewoon bij anderen in en zij is ook een echte merrie! Ze slaat ook van zich af maar zowel de pony als het paard waarmee ze heeft gestaan geven haar voldoende ruimte en dan is er ook niks meer aan de hand..als het helemaal uit de hand loopt kun je er altijd nog tussen komen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:45

Het land waar ze dan samen in zouden kunnen staan, is heel groot, omdat we dan van 2 landjes 1 landje kunnen maken. Dus qua grootte en vluchtruimte is het geen probleem.

@ Bergkraai: Met het lijntje ertussen had ik dus al geprobeerd, maar daar reageren ze allebei niet op...

Die pony zou nog wel eens flink kunnen trappen, dus ik twijfel wel een beetje of ik t ga proberen, ik heb er niks aan als het paard kreupel wordt, maar aan de andere kant, heeft het paard vluchtgedrag, als haar iets niet bevalt, gaat ze weg van de situatie zeg maar. DUs het zou goed kunnen dat ze de pony niet lastig valt als ze ziet dat die het niet wil ofzo..

@ Juangi: Naast de pony zijn er nog 2 ponys, maar die zijn onwijs dominant, daar durf ik haar dus niet bij te zetten, want dan breekt de oorlog uit! We hebben haar wel eens voor de lol naast de pony's gezet en ze braken allebei de stallen af! Dat is dus geen optie..

Het paard waar ze dan bij komt te staan is niet heel veel groter, dus is niet een regelrechte bedreiging, het is net aan een paardje denk ik:P

ALlemaal wel bedankt voor het meedenken! Ik blijf er sowieso bij als ik ze voor t eerst samen zou zetten! Maar ik ben bang dat ik ze te snel uit elkaar zou halen als ze hun rangorde bepalen zeg maar..

Op zich hoeven ze ook niet bij elkaar te staan, maar dat leek me leuker dan alleen, aangezien het toch kudde dieren zijn!!