Paard lokken met biks uit weiland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Paard lokken met biks uit weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:17

Ik had vandaag een klein meningsverschil met de eigenaar van mijn verzorgpaard.
Het paard stond in het landje met twee andere paarden.
1 Paard liet zich pakken, maar mijn verzorgpaard niet en het andere paard liep haar lekker op te jutten.
Ik weet dat als ik nog even had geroepen en gewacht dat ze dan zou komen, normaal fluit ik een keer en dan staat ze naast me.
Maar de eigenaar stond al naast me met een bak biks te rammelen, ja dan komen ze wel.
Hij zei van: zo is het toch veel makkelijker? Ik zei zo doe ik het liever niet, dan kun je voortaan iedere keer met een bak biks aan komen lopen anders komen ze niet meer.
Oplaatst liep het zo uit de hand dat hij iets zei in de trant van: mooi dan weet ik genoeg, dan hou je er maar mee op Verward

Ik heb liever niet dat het paard begint te bijten en te schooien en alleen nog maar gelokt kan worden. Met geduld kom je een heel eind, ik weet zeker dat ze was gekomen als ik even had gewacht.
Wat vinden jullie?

Vjestagirl

Re: Paard lokken met biks uit weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:20

Och, wat is lokken. Die van mijn komt als ik roep heel hard aangecrossed, omdat ik soms nog weleens wat lekkers in mijn handen heb, en omdat er binnen altijd wel wat te halen valt. Waarom niet, liefde van een paard gaat door de maag.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:21

Ik het begin lok ik ook altijd met biks, maar op een gegeven moment hou ik er ook mee op. Het paard ziet je dan als lopende bikston, en inderdaad ze gaan schooien. Ik geef je helemaal gelijk, maar begrijp de eigenaar ook. En het is niet jouw paard, dus ja moet je er toch bij neerleggen. Hoe moeilijk dit ook af en toe is. Succes ermee!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:22

Vjestagirl schreef:
Och, wat is lokken. Die van mijn komt als ik roep heel hard aangecrossed, omdat ik soms nog weleens wat lekkers in mijn handen heb, en omdat er binnen altijd wel wat te halen valt. Waarom niet, liefde van een paard gaat door de maag.

Totdat je je vingers kwijt bent.. m'n verzorgpaard is al aardig happerig. Ik wil het niet erger maken. Er komen zoveel kinderen per dag bij haar langs die haar even aaien. Straks staat er een jankend kind omdat het paard dacht dat de vingers lekker waren. En overigens is het paard ook al veel te dik.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:23

Vjestagirl schreef:

Ja maar ja hij bemoeit zich er nooit mee, heeft er geen idee van wat voor 'trainingsmethodes' ik gebruik, ik krijg geen beloning voor het rijden terwijl het paard er wel meer waard van word en dan komt hij de boel even omgooien.. En niet op een zachtaardige manier maar hij kan er gewoon niet over als ie geen gelijk krijgt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:26

Je zou kunnen proberen dat als je paard aan komt lopen (uit zich zelf) hem een snoepje geven en alleen maar een snoepje geven als hij bij de uitgang als je op hem staat te wachten.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:27

Wij deden het ook altijd met biks als de paarden 's avonds van het land moesten, anders blijf je heen en weer lopen. Maar ik doe het iig niet meer, heb er een flinke trap op m'n knie incl. ambulanceritje aan over gehouden. Maroush weet wel dat als ze het land uit is, ze soms wat lekkers krijgt. En voor de andere paarden loop ik wel een keertje extra heen en weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:30

DjunDjun schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja maar ja hij bemoeit zich er nooit mee, heeft er geen idee van wat voor 'trainingsmethodes' ik gebruik, ik krijg geen beloning voor het rijden terwijl het paard er wel meer waard van word en dan komt hij de boel even omgooien.. En niet op een zachtaardige manier maar hij kan er gewoon niet over als ie geen gelijk krijgt.

Dat hij zich er nooit mee bemoeit heeft hier in principe niets mee te maken, hij mag doen met zijn paard wat hij wil.

Mijn paard was ook heel erg happerig, daarom voer ik alleen nog maar op de grond of in de voerbak. Gaat prima. Rammelen met voer heb ik in het verleden ook wel gebruikt. Wat ik niet snap is dat je niet gewoon naar die pony toe loopt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:33

wij rammelen ook ff met bak biks hoor dan komen ze mooi allemaal naar het hek toe, krijgen ze allemaal een handje en dan pak je degene die je wilt. Handig en zo nu en dan zonder biks komen ze ook gewoon, omdat ze hopen op een handje

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:56

Als de eigenaar van je verzorgpaard erbij is lok je hem gewoon met biks is hij er niet dan doe je ´t op jouw manier!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:02

Ik ga eigenlijk met de ts mee.
Een paard uit de wei halen moet je niet met voer doen!
Het paard moet je zien als leider, niet als wandelend voer.
Want paarden doen dat wel, na een tijd zien ze jou en vergelijken ze je met voer.

De eigenaar is hierin verkeerd, het rottige probleem is hier dat de eigenaar nog altijd de eigenaar is en beslist wat hij met zijn paard doet.
Ik zou net zoals de ts erover gediscusieerd hebben, maar er al sneller mee opgehouden zijn. Ik zou bewijs halen waarin iemand zegt, die met grondwerk en heel de heisa bezig is, dat dat eigenlijk niet de goede manier is en dat voor zijn neus leggen!
Hij hoeft er niets mee te doen, maar kan wel zien dat het verkeerd is. Misschien is dat net het inzicht voor hem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:03

In de zomer hoef ik mijn paard ook maar te roepen.. Dan staat hij dag en nacht op wei en is daar sowieso niet veel meer te vinden. Dan loopt hij meestal al mee naar de stal als ik aan kom.
In de winter mag hij 's morgens en 's avonds even op de wei. Een kwartiertje maximaal, terwijl ik de uitloopstal schoonmaak en water bijvul enzo. Als ik hem dan roep dan denk ie, ik heb geen zin om weer in de paddock te moeten staan de hele dag, logisch ook, en dan komt ie niet als ik roep. Als hij dan al brok heeft gehad dan komt hij zelfs niet als ik met een emmer met wat brokjes rammel. Dus nu laat ik hem altijd van tevoren op wei, en als ik klaar ben met alles dan roep ik hem of rammel even met de brokken, dan heeft ie honger, en dan weet hij dat hij brok krijgt. Dan komt ie ook in volle galop aan Haha!
Veel makkelijker dan dat ik erheen moet lopen en hem terug moet drijven. Ik vind het ook niet erg dat hij liever op de wei blijft staan, en dat eigenwijze is nu eenmaal zijn karakter. Dus dan liever met brokjes.
Pas als hij in de stal staat krijg hij zijn emmer. Dan gaan ze ook niet bedelen of bijten ofzo. Als je maar consequent bent, en niet één snoepje geeft buiten de stal Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:33

Rammelen met een emmer biks..sja, ieder zn eigen ding.
Ik heb enorme mazzel dat onze paarden bij het horen aanwandelen of stem al aan komen rennen, dus heb die methode niet nodig. Ik doe aan grondwerk, maar dat is ook begonnen met een beloning als snoepje..want echt niet dat ik anderhalve hectare land op ga lopen als ze middels mijn stem ook kunnen komen Tong uitsteken
Nu zeg jij dat hij bij jou wel aankomt als je fluit, dan is het toch prima? Hij dat weet waarschijnlijk dondersgoed en het feit dat ie niet bij zijn eigenaar komt, komt doordat hij weet dat hij biks zal krijgen? Ik zou zeggen, zolang hij bij jou op je fluitje aankomt, laat het zitten..jij bent niet de eigenaar en vind je post vrij intimiderend overkomen..althans, als jij mijn bijrijdster was geweest hadden we vast ruzie gehad als je het op die manier had gezegd zoals je je hele post formuleert Knipoog Ik ben best heel erg van het leren en als mijn bijrijdster tips voor mij heeft, vind ik dat reuzefijn, maar de manier waarop doet t m en als ik achteraf het zo op een forum zou lezen, adios..

Dus mijn mening, lekker laten gaan zolang hij wel naar jou luisterd en anders eens rustig om de tafel gaan zitten en uitleggen waarom je het zo lastig vind, val die man niet aan, maar geef uitleg, geeft vaak beter resulaat Knipoog

Veel succes, want lastig is het wel, als je als bijrijdster en eigenaar er een andere mening op nahoud.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:40

Mijn paarden krijgen altijd een handje brok als ik ze uit de wei halen. Ook van mijn vader trouwens, we hebben het idee dat we ze zo mooi op de hand houden. Ze worden er totaal niet bijterig of happerig van. Voor mij is het een mooi middel om ze naar voren te laten komen. Scheelt mij iig 20 minuten heen en weer lopen Lachen

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:52

Ik heb ook weleens met biks gerammeld
Maar hij kreeg dan pas een beetje zodra hij op stal stond

Op mijn stage deden ze het ook met voer.. daarna niet meer en toch bleve ze braaf komen.

Tegenwoordig heb ik een andere aanpak bij mijn peerd.
Ik jaag hem juist weg.. en uiteindelijk snapt hij dat ik de baas ben en gaat hij me volgen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:01

Mm ik vind lokken met voer zeker geen juiste oplossing, in geen enkel geval.
Ze focussen zich dan alleen maar op het voer, en niet op jou.
Als je paard op zo'n groot stuk land staat dan heb je hem daar ook zelf neergezet en vind ik het luiheid dat je je paard niet even gaat halen, dan moet je het land kleiner maken.
Misschien kort door de bocht, maar zo zie ik het.

En als je hem niet te pakken krijgt, er zijn zat manieren om een paard te vangen, ook op een groot land, alleen duurt het misschien even. (wegjagen, dat is dus het spelletje omdraaien, dan na een tijd, denk 45 min, komt je paard, misschien duurt het lang, maar is de moeite waard. Je paard denkt er dan voortaan wel langer over na of hij zal komen of niet.)

Ik vind dit trouwens ook met andere dingen met voer. Sommige mensen geven hun paard op elk moment van de dag een snoepje, hierdoor krijg je bedelende paarden.
Mijn paard krijgt alleen lekkerst na het rijden en dat weet hij, dus is hij altijd heel braaf.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:03

Tja, ik vind rammelen met een bak brokken ook een prima manier om een stel paarden/ ponies naar het hek te lokken.
Daarbij, het is niet jouw paard, en de eigenaar is dus vrij om te doen wat hij wil en, heel bot gezegd, staat je dat niet aan, dan kun je er misschien inderdaad beter mee op houden Lachen
Je zegt dat je geen beloning krijgt voor het rijden, betaal je om dat paard te mogen rijden?
Ben je een professional?
Want ik zou ook niet zomaar een meisje betalen die mijn paard rijdt, of ze er nou beter van wordt of niet, ik doe dat meisje juist een plezier, niet de lasten, wel de lusten Knipoog
Misschien moet je juist dankbaar zijn dat je het paard mag rijden Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:04

Paarden worden echt niet altijd happerig van dat beetje biks. En dikker al helemaal niet.

Ik vind het niet al te slim van je wat je hebt gedaan, sorry. Zijn paard, als hij dat wil, is dat zijn keuze. Wil jij er 20 minuten over doen, prima, maar als de eigenaar erbij is en die wil het op deze manier, dien jij je daar bij neer te leggen. Doe je het toch op jouw manier als de eigenaar er niet bij is? Ik moet er niet aan denken dat mijn verzorgster mij gaat vertellen hoe ik mijn paard moet vangen.

En je krijgt niet betaald? Je moet blij zijn dat je niets hoeft te betalen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 15:17

Dit paard word er zeker wel happerig van. Hij krijgt van mij alleen na het rijden een handje biks of een stukje brood. Maar er lopen genoeg kleine kinderen rond die de paarden stiekem wat geven.

Ik vond de eigenaar behoorlijk aanvallend naar mij toe, ik heb alleen gezegd; zo doe ík het liever niet. Toen vroeg hij; waarom dan niet? Ik zei; omdat ze dan alleen nog maar komen als je een bak biks mee hebt.
Hij ging daarop door, voor mij was het wel goed zo. Ik zette het paard in de stal en zou de deur dichtdoen maar hij hield hem beet, wat op mij heel bedreigend overkwam. Ik heb er niet op gereageerd en het halster afgedaan. Toen ging ie er nog steeds op door waarom ik het niet goed vond, ik heb alleen gezegd, omdat het paard dan gaat schooien.

Hij lokt al z'n paarden en pony's op die manier. Deze manier is in mijn ogen niet praktisch, ja praktisch wel omdat ze wel komen maar dan komt je paard alleen maar voor het voer.

Over het betalen voor het rijden. Ik betaal niks, geen geld. Hij betaald mij ook niet. Maar komen er een paar buren stallen uitmesten, dan krijgen ze wel betaald. Komt er een vriend/maat de dakgoot schoonmaken, dan krijgt die wel betaald. En ga zo maar door.
Hij heeft er vaak over gedacht om dit paard te verkopen, ook nog voor ik haar beleerd heb. Ze is nu onder het zadel, voor de kar beleerd, super verkeersmak en superbraaf en dat allemaal omdat ik er 4 á 5 dagen in de week na schooltijd heenrace en al mijn vrije tijd er in steek. Wat krijg je voor zo'n paard en wat krijg je voor een onbeleerd paard?

We hebben het er wel eens over gehad, toen zei hij dat als ik van te voren had gezegd dat ik betaald wilde krijgen, hij dat had gedaan, maar omdat het nu achterna is, betaald ie niet.
Tsja dat is dus mijn eigen schuld, maar hij heeft wel vaker kuren die nergens op slaan.
Laatst belde hij mij woedend op omdat de hond naar hem toe was gekomen (zijn bedrijf zit een paar honderd meter verderop) en dat was mijn schuld omdat ik de deur niet goed had dichtgedaan. Op dat moment zag ik het buurmeisje lopen die met de andere hond uit was..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:38

Je kan de pony beter uit een emmer wat biks laten eten bij het uit de wei halen dan uit de hand lekkers geven na het rijden, wat jij doet. Uit de hand voeren worden ze pas schooierig van.

En hij is de eigenaar, hij bepaalt. En dat jij van tevoren niet onderhandelt hebt over een prijs is toch echt aan jezelf te wijten. Heb je weer wat geleerd voor de volgende keer Knipoog

Bewaar dit soort discussies nou maar voor als er echt eens iets aan de hand is. Gerammel met een emmertje is imo niet de moeite waard om je verzorgpaard over te verliezen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 17:48

lautje76 schreef:
Je kan de pony beter uit een emmer wat biks laten eten bij het uit de wei halen dan uit de hand lekkers geven na het rijden, wat jij doet. Uit de hand voeren worden ze pas schooierig van.

En hij is de eigenaar, hij bepaalt. En dat jij van tevoren niet onderhandelt hebt over een prijs is toch echt aan jezelf te wijten. Heb je weer wat geleerd voor de volgende keer Knipoog

Bewaar dit soort discussies nou maar voor als er echt eens iets aan de hand is. Gerammel met een emmertje is imo niet de moeite waard om je verzorgpaard over te verliezen.

Het paard krijgt van mij niks uit de hand, wat ze krijgt, krijgt ze in haar voerbak.

Dat is juist ook mijn punt; waarom zou ik er meteen mee op moeten houden omdat we een meningsverschil hebben over zoiets doms?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:59

Ach als de eigenaar blij wordt van een bakje brokjes, prima toch? Zou daar ook geen probleem van maken. Je kunt er best over praten met hem, maar kan me voorstellen dat hij niet accepteerd dat een ander hem verteld wat hij met zijn paard moet doen. Zou ik ook niet, is het heel snel gebeurd Knipoog

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:01

wat een chagerijn

Dat zijn altijd weer de mensen die het beter denken te weten
pfff.

Ik zou zeggen zoek je snel wat anders,
dat die dr in stikt..
pff..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:04

Ik zou er toch op een rustige manier over proberen te praten. Zonder ruzie te maken, en ook niet als het paard in kwestie erbij is. Gewoon een keer op een rustig moment even uitpraten. Dat hij zelf moet weten wat hij doet, maar dat jij het graag op je eigen manier wil doen. Je kan niet verwachten van hem dat hij zijn paard anders gaat behandelen oid, maar hij kan het jou wel gewoon op jou manier laten doen.

Ikzelf beloon altijd nadat hij iets goeds heeft gedaan. Dus komt hij aanrennen als ik hem roep, dan krijgt hij een snoepje zodra ik het halster heb omgedaan. Na het rijden krijgt hij iets lekkers. Als de hoefsmid geweest is en hij is rustig geweest dan krijgt hij iets te eten. Soms is dat ook gewoon hooi, of een stukje gras (zo'n draadje dat ik in strookjes verzet zeg maar). Als ik hem iets lekkers geef voordat hij iets goeds heeft gedaan, dus eigenlijk zomaar uit het niets. Daar wordt hij ontzettend schooierig van. Als ik hem wat wil geven uit het niets, dan laat ik hem altijd eerst een kunstje doen ofzo. Hij weet gewoon dat als hij zich netjes gedraagd dat hij daarvoor wordt beloond. En of dat snoepje nou in zijn voerbak ligt of dat ik het hem uit de hand geef, dat maakt voor hem niets uit. Maarja, elk paard is anders. Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

En geen ruzie maken, even uitpraten en niet meer druk om maken.

Succes, het komt vast goed. Lachen

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:36

Christah schreef:
Ik zou er toch op een rustige manier over proberen te praten. Zonder ruzie te maken, en ook niet als het paard in kwestie erbij is. Gewoon een keer op een rustig moment even uitpraten. Dat hij zelf moet weten wat hij doet, maar dat jij het graag op je eigen manier wil doen. Je kan niet verwachten van hem dat hij zijn paard anders gaat behandelen oid, maar hij kan het jou wel gewoon op jou manier laten doen.

Ikzelf beloon altijd nadat hij iets goeds heeft gedaan. Dus komt hij aanrennen als ik hem roep, dan krijgt hij een snoepje zodra ik het halster heb omgedaan. Na het rijden krijgt hij iets lekkers. Als de hoefsmid geweest is en hij is rustig geweest dan krijgt hij iets te eten. Soms is dat ook gewoon hooi, of een stukje gras (zo'n draadje dat ik in strookjes verzet zeg maar). Als ik hem iets lekkers geef voordat hij iets goeds heeft gedaan, dus eigenlijk zomaar uit het niets. Daar wordt hij ontzettend schooierig van. Als ik hem wat wil geven uit het niets, dan laat ik hem altijd eerst een kunstje doen ofzo. Hij weet gewoon dat als hij zich netjes gedraagd dat hij daarvoor wordt beloond. En of dat snoepje nou in zijn voerbak ligt of dat ik het hem uit de hand geef, dat maakt voor hem niets uit. Maarja, elk paard is anders. Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

En geen ruzie maken, even uitpraten en niet meer druk om maken.

Succes, het komt vast goed. Lachen

Ik denk ook dat ik van de week even langsga om het er over te hebben. Ik voelde me behoorlijk bagger na de tijd.

Daar had ik ook al over nagedacht, als ze wel naar me toekomt, om dan te belonen, maar niet bij voorbaat al gaan 'lokken'. Na het rijden krijgt ze inderdaad ook altijd wat lekkers en ook als ik een oefening doe, bijvoorbeeld iets in de trant van vd. En dat weet ze nu ook, als ze er iets voor doet, krijgt ze wat.