stijgerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

stijgerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 10:55

mijn merrie heeft de afgelopen weken een sterkere achterhand gekregen, en ineens heeft madam in de gaten dat je die spieren ook kan gebruiken om omhoog te komen.
Ze stijgert niet onder het zadel dus dat is het probleem niet. Maar ze stijgert wel aan de hand, met opzadelen, met poetsen en als ze even vast staat. Ik hou de oorzaak voornamelijk op pubergedrag en te veel energie maar het is wel een serieus probleem.
Het is begonnen toen ik haar bij de club had vastgezet om haar deken om te doen. Ze was de hele dag al verschrikkelijk en ik had haar al flink op haar donder gegeven met longeren. Haar stalmaatje komt langs en daar wil ze naartoe maar ja ze zit vast dus dat kan niet. Ze was erg aan het draaien en gevaarlijk aan het doen dus toen heb ik gebruld en haar een tik gegeven. Toen kwam ze dus voor de eerste keer omhoog, ze heeft dat in de 5 minuten daarna nog een aantal keer weer gedaan en daarbij sloeg ze ook gericht naar mij. UIteindelijk was het deken om en heb ik haar los gelaten de buitenbak in. Verder met haar lopen was te gevaarlijk. Ik heb haar toen gevangen en aan de longeerlijn vast geklikt, meteen stijgerde ze weer. Toen heb ik haar ook heel hard laten rennen en op haar donder gegeven. Iedere keer als ze weer steigerde moest ze nog 5 minuten galopperen. Na een kartier was ze toen rustig en ben ik naar stal gegaan. Maar de keren daarop bleef ze steigeren aan de hand en met opzadelen. Ze schopt in ieder geval niet meer naar me. Ik trek me er niet zo veel van aan ik geef een brul als ze het doet en ga gewoon door waar ik mee bezig was. Wat moet ik hiermee aan? In overleg met de staleigenaar nemen we allebei een zweepje mee als we met haar aan de gang gaan zodat we haar kunnen corrigeren.

Mijn merrie is nu bijna 5 jaar en ze wordt 3 keer in de week gereden. Ze gaat op het moment niet meer iedere dag naar buiten omdat daar geen mogelijkheid voor is ze krijgt namelijk koliek van bevroren gras en de bak is te oneffen. Als ze niet naar buiten kan ga ik wel altijd met haar naar de buitenbak van de club om haar een half uurtje uit te laten razen. In de stal heeft ze speelgoed hangen en ze staat in een buitenstal met een vriendje. Er is vanuit de stal heel veel te zien voor de paarden ze staan namelijk aan een redelijk drukke weg en tegenover een voetbalclub. Ze krijgt haast geen voer een halve kilo eiwitarme en suikervrije muesli per dag. Dit wordt over haar hooi verspreid zodat ze lekker wat te knagen heeft. Ze krijgt af en toe de muesli in de voedselbal dan is ze een half uurtje lekker bezig.

Crash

Re: stijgerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:59

Neem een ei bij de hand en van de moment dat ze omhoog komt sla je deze stuk op haar hoofd,
Ze zal schrikken en denken dat ze ergens tegenaan heeft 'gesteigerd' en dat ze bloed.
Normaal gezien is het dan simpelweg afgeleerd ... Heb ik toch gedaan bij een merrie die
om de vijf minuten ging steigeren tijdens het rijden en door het ei doet ze het niet meer.

huppaJenH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:09

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:30

Begrijp ik nou goed dat je paard op sommige dagen maar een half uurtje uit haar stal komt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:05

Waarom is die bak oneffen? Waarom is er niet een paddoc beschikbaar? Het klinkt alsof je stal niet echt aan geweldig beleid doet. Je hebt een jong paard dat lichamelijk lekker aan het ontwikkelen is. Natuurlijk wordt die zo lastig in de omgang als ze nauwelijks uit haar stal komt. Ga gewoon 5x per week rijden en gooi dat paard desnoods toch maar in die oneffen bak of regel dat ze ergens anders naar buiten kan.

Volgende keer dat er vriesweer wordt aangekondigd zeg je tegen je stalbaas dat hij de bak sleept voordat het gaat vriezen, dan heb je namelijk een hele mooie egale bak die ze niet zomaar tot maanlandschap kunnen verbouwen.

Ik vind in ieder geval dat je het paard hier niet kunt verwijten dat ze gek doet, zij geeft gewoon aan dat ze knettergek wordt van al dat binnenstaan en JIJ kunt daar wat aan doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 16:13

@waratje 5 keer per week rijden vind ik een te zware belasting voor een jong paard. Als het niet meer zo hard vriest dan kunnen ze een aantal uur per dag naar buiten maar met dit weer is het even niet anders. Normaal staat ze dus wel veel meer buiten. De paarden zijn op het moment ook niet graag lang buiten na een uurtje willen ze heel graag naar binnen en staan ze te dringen voor het hek.

De stalhouder haar man is verantwoordelijk voor de paarden bak en hij vindt het maar onzin dat de bak gesleept moet worden. Ik kan niet zomaar zelf de traktor pakken en de bak slepen. Zijn vrouw en ik hebben het al meerdere keren met hem hierover gehad dit zal niet veranderen. Op dit probleem na is dit de beste stalling die ik ooit heb gehad voor een paard. Vandaag heb ik een groot stuk van de weides afgezet dat egaal is en daar zetten we dan iedere dag de paarden een paar uurtjes neer. We hebben een paar hele grote weides waar ze normaal wel op kunnen maar omdat mijn merrie niet tegen bevroren gras kan kan ze er met de vorst niet op. We voeren wel bij op de weides maar mijn merrie heeft een missie als grasmaaier op zich genomen en moet gras eten.

Het steigeren is bij haar niet omdat ze het niet leuk vindt. Ze vindt het erg leuk om te gaan rijden en te werken maar ze heeft zo veel energie dat ze die kwijt moet. Zodra ik op wil stijgen is ook alle ongein voorbij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:58

Als ze teveel energie heeft moet je d'r vaker rijden en losgooien, het steigeren afleren zal daar niet aan helpen en ze zal gewoon een andere manier zoeken om haar energie kwijt te raken.

Wbt het steigeren; ik begrijp dat ze het meestal doet als je er naast staat, probeer eens haar een tik (met je hand of voet) onder haar buik te geven op het moment dat ze hoog staat. En dan liefst ver naar achter op de buik, dat is een gevoelig plekje en meeste paarden vinden het erg vervelend om daar aangeraakt te worden.
Op die manier wordt ze zich bewust dat ze erg kwetsbaar is als ze zo rechtop staat.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:21

Ik denk dat het inderdaad een combinatie is van te veel energie/ zich vervelen en een beetje puberen.
Je hoeft niet altijd zwaar aan het werk te gaan als je gaat rijden een rondje door het bos stappen, of zijgangen en bv een keerwending in stap oefenen is voor een 5 jarige echt niet te veel maar zorgt wel dat ze der gedachten op iets anders kunnen zetten en mentaal genoeg te doen hebben. Als je dat bv 2 keer in de week doet en daarnaast nog 3 keer serieus rijdt als je dat combineert met de tip die annelies je geeft (een keer een tik onder de buik geven als ze omhoog komt) dan denk ik dat je binnen een week al enorme resultaten zult zien, zonder dat het paard daar onder lijdt denk zelfs dat ze daar gelukkiger van wordt!
Natuurlijk is meer weidegang idealer maar als dat niet gaat is wat vaker 'rijden' geen probleem hoor voor n 5 jaarse. Zijn er zoizo al genoeg die op 5 jaar al fulltime aan de bak moeten en die gaan daar ook niet dood van niet dat ik zeg dat ik jou keuze van rustig aan doen niet respecteer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:54

Is de bak nog steeds bevroren? Je paard moet echt aan het werk, anders gaat dit van kwaad tot erger....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 11:36

Ik heb een binnenbak tot beschikking dus rijden kan wel gewoon. Ik heb nu met de staleigenaar afgesproken dat we iig iedere dag de paarden een paar uur naar buiten zetten op de weide en dat mijn merrie dan een graaskorf omkrijgt.
Het opzadelen doe ik nu ook op een andere plaats en dat wil ook wel helpen. Ik weet dat ze te veel energie heeft maar hoe veel energie ze ook heeft steigeren mag niet. Ik vindt het niet erg asl ze wat ongedurig is en wat onrustig is maar ze heeft zich gewoon te gedragen.
Tik onder de buik ga ik eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:42

Ik denk dat dit niets te maken heeft met energie teveel, maar idd met pubergedrag. Een ei of zakje met water op dr hoofd is een gekke oplossing, maar idd misschien wel de moeite waard.
Verder is een hengstenketting misschien ook een oplossing. Wanneer ze omhoog komt krijgt ze druk van de ketting die ze niet leuk vind, als ze slim genoeg is, doet ze het na een tijdje niet meer.

Altijd dat gezever over punten waar het helemaal niet om gaat (half uur per dag buiten bijv.). TS geeft aan dat ze het paard daar ook naar voert en dat ze het bewust doet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:26

dank je Joolien. Het niet veel naar buiten kunnen is echt tijdelijk zodra de bak weer ontdooit is kunnen ze weer een paar uurtjes. De paarden zijn het buiten staan in regen en koude bij ons al snel zat dan staan ze te dringen voor het hek en willen ze heel graag naar binnen, ik vind het dan cru om ze buiten te laten staan. En er zijn ook genoeg stallen waar de paarden helemaal nooit naar buiten gaan en ik neem aan dat die ook wel eens tegen dit soort dingen aan lopen.

Die hengstenketting kan je gewoon om het halster heen doen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:31

De hengstenketting kun je onder de kin doen, dus door de ene ring, onder de kin door de andere ring en dan weer vastmaken aan het uiteinde van de ketting. Zo komt er alleen druk op te staan wanneer de deze geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:34

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:34

ja ik snap het.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:53

InekeH87 schreef:
dank je Joolien. Het niet veel naar buiten kunnen is echt tijdelijk zodra de bak weer ontdooit is kunnen ze weer een paar uurtjes. De paarden zijn het buiten staan in regen en koude bij ons al snel zat dan staan ze te dringen voor het hek en willen ze heel graag naar binnen, ik vind het dan cru om ze buiten te laten staan. En er zijn ook genoeg stallen waar de paarden helemaal nooit naar buiten gaan en ik neem aan dat die ook wel eens tegen dit soort dingen aan lopen.

Oja, bij stallen waar de paarden nooit buiten komen lopen die ook tegen dit soort dingen aan. Opvallend is dat je dit eigenlijk nooit tegen het lijf loopt op stallen waar de paarden elke dag overdag buiten staan......
En dat paarden met nat en koud weer direct voor het hek staan, dat kan, maar dat is geen reden om ze dan maar meteen weer binnen te zetten. Doe ze eventueel een goede (gevoerde) regendeken op en stuur ze met een stel naar buiten. Na verloop van tijd gaan ze zich heus wel vermaken.

vredalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:31

Mijn 2,5 jarige merrie wil ook graag hoogkomen. Bij haar zie ik het als pubergedrag. Met geduld en tijdig reageren gaat het wel over...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:49

Een hengstenketting is een heel goed hulpmiddel maar dan alleen als je der vast houd!! Nooit als je der vast zet! Sommige paarden reageren hier heel erg op en breken de boel af dus ben daar wel heel voorzichtig mee en tast voorzichtig af hoeveel druk je nodig hebt is namelijk een gemeen ding als je er niet gedoseert mee om gaat!

Laat je even weten of de tips een beetje willen helpen?!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:27

@waratje de paarden staan hier allemaal onder goede waterdichte dekens en hebben het dus warm genoeg. Ze hebben alleen allemaal een hekel aan nattigheid.

Ik heb haar gisteren nog weer even vastgezet om te poetsen dat doe ik normaal los maar nu om te oefenen even vast. Ze bleef gewoon lekker rustig en er was niets aan de hand. Zaterdag ga ik weer rijden en dan zien we wel weer hoe het loopt (ze is ook net gisteren ingeent dus ze zal dan wel rustig zijn). Ik ga iig een tik onder der buik proberen als ze omhoogkomt.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:51

@waratje

Tja wat jij omschrijft is de meest ideale situatie. Echter is dat niet voor iedereen weggelegd. TS geeft duidelijk aan dat haar paard gevoelig is voor koliek. Dus dat het dier af en toe binnen staat is ook een stukje zelfbescherming. Daarbij een kapotte weide zit niemand op te wachten. Tegen de tijd dat het weer goed is kunnen ze op een zandbank lopen. Krijg je ook problemen mee.

Mijn paard kan in de winter ook niet altijd naar buiten. De staleigenaar wisselt het dan meestal af. De ene dag de ene helft en de andere dag de andere helft. Ze gaan dan ook niet zolang en inderdaad soms is het gewoon niet leuk voor ze. Laatst met die kou zit ik ook liever binnen en helemaal als het waterkoud is.

Stijgeren om energie kwijt te kunnen vind ik ook not done. Het dier zal je raken. Hij/zij heeft zich maar te gedragen. De tips die gegeven zijn kwamen ook bij mij op. Gewoon met elkaar heel consequent blijven. Veel succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:51

egnie schreef:
@waratje

Tja wat jij omschrijft is de meest ideale situatie. Echter is dat niet voor iedereen weggelegd. TS geeft duidelijk aan dat haar paard gevoelig is voor koliek. Dus dat het dier af en toe binnen staat is ook een stukje zelfbescherming. Daarbij een kapotte weide zit niemand op te wachten. Tegen de tijd dat het weer goed is kunnen ze op een zandbank lopen. Krijg je ook problemen mee.

Mijn paard kan in de winter ook niet altijd naar buiten. De staleigenaar wisselt het dan meestal af. De ene dag de ene helft en de andere dag de andere helft. Ze gaan dan ook niet zolang en inderdaad soms is het gewoon niet leuk voor ze. Laatst met die kou zit ik ook liever binnen en helemaal als het waterkoud is.

Niks "meest ideale situatie", dagelijks vrij naar buiten is een basisbehoefte van paarden. Zolang pensionklanten het pikken van stallen dat de paarden niet naar buiten kunnen, doen die pensionklanten hun paard tekort! Zoek een andere stalling waar de paarden wel naar buiten kunnen of zorg dat de pensionhouder een geschikte paddock regelt.
Dat TS haar paard niet op een bevroren wei zet is inderdaad verstandig, want niemand zit op koliek te wachten, maar dan moet er op die stal een paddock worden geregeld waar de paarden veilig in kunnen. En door die paddock (of rijbak) te slepen voor het gaat vriezen blijft hij ook bij strenge vorst bruikbaar. Leer desnoods zelf de bak te slepen met je paard, leuke afwisseling voor het paard Knipoog
Wat jij beschrijft met de ene dag de ene groep en de volgende dag de andere groep buiten is voor mij ook niet bespreekbaar, elke dag naar buiten, daar is bij mij geen discussie over mogelijk. Enige reden voor mij om de paarden binnen te houden is als ze uit de paddock zouden waaien of als er overal ijzel ligt en ze dus Bambi na zouden gaan doen buiten....... Voor de rest gaan ze naar buiten en worden met slecht weer wel eerder binnengehaald.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:09

Waratje schreef:
InekeH87 schreef:

Oja, bij stallen waar de paarden nooit buiten komen lopen die ook tegen dit soort dingen aan. Opvallend is dat je dit eigenlijk nooit tegen het lijf loopt op stallen waar de paarden elke dag overdag buiten staan......

Nou, ik denk dat dit tegenvalt hoor. Bij mij op stal staan alle paarden hele dagen buiten. En er zijn er nog steeds genoeg die zo af en toe ongepast gedrag vertonen. Mijn eigen merrie bijvoorbeeld. Die stond overdag buiten op het land in de kudde. Ten eerste vonden ze er al niets meer aan in dat rotweer, ze stonden uren bij het hek of op een kluitje met hun kont in de wind. En als ik haar eruit haalde om in de bak wat te wandelen ging ze alsnog helemaal uit haar dak aan het halster. Steigeren, bokken, trappen. Die barstte dus ook dan nog steeds van de energie. Bovendien is het een jong paard. De meeste jonge paarden hebben nou eenmaal zo af en toe het een en ander wat ze willen uitproberen tegenover mensen. Of ze nou binnen of buiten staan maakt wat dat betreft niet uit. Mijn merrie staat nu binnen i.v.m. mok. En mits ik haar dagelijks haar beweging geef, is ze een stuk vrolijker dan toen ze hele dagen in de regen en vrieskou stond.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:57

het paard komt wel iedere dag minimaal een half uur tot ene uur naar buiten. En dat is als het echt slecht weer is. Zodra het weer goed is gaan ze langer en zij met een muilkorfje. In het voorjaar gaan we de bak afgraven en er zand instorten zodat het niet alleen maar modder is. Vorig jaar is het ook nooit zo erg geweest met het natte. Toen hebben ze de hele winter iedere dag minimaal een paar uur buiten gestaan. Het is deze winter helaas rampzalig weer dus het is echt even niet anders.
Mijn paard heeft er net als het paard van roosje1987 een hekel aan regen en wind. Als het waait en regent dan staat ze alleen maar te chagrijnen bij het hek en wil ze echt graag naar binnen. Op stal is ze dan heerlijk vrolijk en staat ze lekker te kletsen met de buurvrouw en naar buiten te kijken. Moet je zo een paard dan perse in de regen en met de wind buiten zetten? Daar doe ik haar echt geen plezier mee. Met zulk weer gaan ze dan ook maar een uurtje naar buiten.
Mijn merrie laat zichzelf ook iedere nacht naar buiten en gaat dan in de paar meter voor haar stal de buurvrouw vrijlaten. Dan gaan ze samen in een stal gezellig slapen. Beide staldeuren wagenwijd open en die 2 liggen samen te rusten.