We gaan het roer omgooien !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

We gaan het roer omgooien !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 00:01

Juist, phoe en of dat nodig is ! Aangezien ik de laatste tijd wat minder tijd had i.v.m onze verhuizing, was het even snel de stal doen en naar huis. Dit heb ik geweten ook, mijn eens zo'n mak paard was zo gemeen als ik weet niet wat. Verdrietig De hoefsmid kwam vandaag, nou mooi, hoefjes doen, ik heb hem nog nooist zo veel zien steigeren !! Hij bleef maar omhoog komen, gek doen en ik weet niet wat ! Je kan zo wel merken dat het zo niet langer gaat, ik ben er best van geschrokken Ach gut .

Sommige mensen zullen me misschien voor gek verklaren, me raar aankijken of juist vinden dat ik hier goed aan doe !
Wat ik dus ga doen lieve bokkers is, gewoon iets geheel nieuws !

Die opvoeding moet helemaal opnieuw, gewoon lekker poetsen, optijd corrigeren en de aandacht bij me houden. Vanaf morgen ga ik officieel beginnen met clicker training, als hij eenmaal snapt click is braaf, ga ik stappen, halthouden, achteruit en draf. Poetsen en dan hoop ik dat het wat beter gaat.

Ik zal hier elke dag even een berichtje achterlaten zodat ik wat steun kan krijgen Bloos

Iemand nog verdere tips ?

PercyLeen

Re: We gaan het roer omgooien !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:16

Ik denk dat je paard zich verwaarloosd voelt..mijn bijrijdpaard begon laatst ook met steigeren, puur uit wanhoop, schreeuw om aandacht...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:19

Ik weet het niet hoor.. Kan ook heel best aan een niet volledige opvoeding liggen. Misschien zelfs wel aan de hoefsmid?
Onze paarden kunnen heel goed een week met minieme aandacht en dan meteen vanuit stal (dus winters zonder losgooien van te voren) ontzettend rustig en braaf bij de smid staan. En dat zijn wel 5 verschillende typen paarden.
Maar een goede (her)opvoeding is natuurlijk nooit verkeerd Lachen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:21

Als ik enkele dagen niks doe met mijn Tinker dan kan hij ook
wel is op een negatieve manier aandacht vragen..
Niet zo heel erg of gemeen, maar gewoon af & toe wat duwen
in je buik of rug zodat je hem een aai of kroel geeft of lekker kriebelt..

Al ben ik op vakantie geweest & ik kom weer op stal dan
moet ik ook altijd weer even moeite voor hem doen,
dan kan hij beledigd zijn dat ik tijdje niet ben geweest.. Lachen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 00:26

Lachen toch nog wat positieve reacties, hij is/was een super braaf paard, stap was stap, stoppen was stoppen etc. ok wou zijn hoofd nog wel eens naar beneden doen om een hapje te nemen Bloos af en toe wat drammerig, maar hij is nog jong, vandaag sloeg echt alles, phoe, voelt wel raar. Bloos ben blij dat ik bijna vakantie heb, niemand nog tips ?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 02:29

als je m gelijk n klap had gegeven en n keer tegen m had gegild had ie waarschijnlijk gelijk al weer gesnapt hoor. Hoeveel paarden er niet gewoon spelen met de baas is echt gewoon lachwekend. Niet te flauw zijn met ze en al helemaal niet met het excuus hij is nog jong en helemaal niet als hij jou en de smid in gevaar brengt met dat gesteiger van m hij heeft met 4 benen op de grond te blijven ook al is ie mss een beetje pissig dat ie de laatste tijd wat minder aandacht heeft gekregen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 02:34

het paard is als het goed is net 2?
ik denk dat hij bezig is zijn grenzen te verleggen, het is nu dan pubertijd voor ze
correcter optreden dus, 1 lijn vasthouden met wat wel en niet mag
niet onnodig gillen en slaan....gewoon duidelijk "nee"
en een eventuele correctie daar waar nodig..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 05:37

Hoe dan ook.. heropvoeding is altijd een goed idee, ongeacht de reden van zijn verzet. Gewoon van voor af aan beginnen en alles secuur aanpakken.
Veel succes. ermee

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:53

Romy18 schreef:
als je m gelijk n klap had gegeven en n keer tegen m had gegild had ie waarschijnlijk gelijk al weer gesnapt hoor. Hoeveel paarden er niet gewoon spelen met de baas is echt gewoon lachwekend. Niet te flauw zijn met ze en al helemaal niet met het excuus hij is nog jong en helemaal niet als hij jou en de smid in gevaar brengt met dat gesteiger van m hij heeft met 4 benen op de grond te blijven ook al is ie mss een beetje pissig dat ie de laatste tijd wat minder aandacht heeft gekregen.

Gillen en slaan, idd een goed begin van de opvoeding Dromen Rust dat is het belangrijkste bij jonge paard! Die van mij is 2.5 ik heb nog nooit tegen dr hoeven gillen, laat staan slaan! Ik behandel mijn paard respect en daarom heeft ze ook respect voor mij! Gewoon concequent zijn nee is nee, steigeren wordt niet geaccepteerd, dan maar een praam op of een ferme ruk aan het touw maar ga alsjeblieft niet slaan, dan maak je het alleen maar erger!

mcMoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:01

Balou_k schreef:
Lachen toch nog wat positieve reacties, hij is/was een super braaf paard, stap was stap, stoppen was stoppen etc. ok wou zijn hoofd nog wel eens naar beneden doen om een hapje te nemen Bloos af en toe wat drammerig, maar hij is nog jong, vandaag sloeg echt alles, phoe, voelt wel raar. Bloos ben blij dat ik bijna vakantie heb, niemand nog tips ?

Ik kan me voorstellen dat je voor clickertraining kiest, ik heb dat zelf ook 2x gedaan. In de praktijk werkt het super, maar het feit dat je telkens die clicker moet vasthouden + voer moet pakken + paard moet vasthouden/begeleiden maakt het niet makkelijk.

Mijn tussenoplossing: ipv clicken een vast woord gebruiken. In mijn geval twee woorden goed en prima. En dan iets lekkers geven. Werkt net zo goed en is veel gemakkelijker. Ik heb op deze manier mijn merrie binnen 3 dagen geleerd om oa zijwaarts te gaan (links en rechts) zonder dat ik haar aanraak, en achteruit lopen terwijl ik met mijn gezicht naar haar billen sta en zelf achteruit loop.

Een tip: leer je paard als eerste 'trukje' beleefdheid aan. Anders kunnen ze happerig worden op het voer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:44

Heb je de hoeveelheid krachtvoer wel gehalveerd in de periode dat je niets met hem deed? En komt hij verder wel voldoende uit zijn stal?
Dit zijn vrij duidelijke uitingen van energie teveel, dus minder krachtvoer en meer beweging, hoeft niet rijden/longeren te zijn, gewoon een tijdje naar buiten met een geschikt speelmaatje doet ook veel.

Als het dier inderdaad pas 2 is, zou ik kijken of hij niet nog ergens een tijdje in een groep geplaatst kan worden, geen betere opvoeders dan andere paarden. Kies dan wel een groep met volwassen paarden die hem corrigeren en niet een kleuterklas-zonder-juf Tong uitsteken

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:47

Vandaag eerste dag, eerste kansen, sloeg goed aan, snapte het feit : click is braaf (beloning in vorm van een aai of snoepje) heel snel.

Het naar een voorwerp kijken ging goed, en al snel raakte hij het aan, als ik iets op de grond gooide en ik weer ernaar met het woord TIK liep hij er vrolijk opaf en gaf het een flinke aai met de neus.

Ik wil dit wel elke dag herhalen, we zijn nu zo goed als volledig verhuisd dus heb ik ook weer meer tijd !

Ik merkte wel dat hij te graag wou, steeds aan blijven raken, hierbij gaf ik geen click en dit was vrij snel over.

Hij heeft vandaag geen een keer gek gedaan, nee was een duidelijke nee, heb zijn voeten kunnen pakken en wat mee gelopen en hij deed het allemaal goed. Kijken wat morgen brengt, bijna vakantie dat betekent meer tijd dat is wel fijn.

xxx

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:44

Wil je niet te veel van je paard? Hij is nog maar 2, ik zou hem lekker in de wei gooien en hem hooguit wat handmak maken.
Staat hij overdag in de wei?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:24

en wat betreft de clicker, kan een ideaal hulpmiddel zijn, maar is ook een erg geschikt middel om je paard te verpesten.
Het lijkt simpeler dan het is!
Zorg dat je daarin begeleiding krijgt van iemand die echt ervaren is met de clicker.
De clicker kan voor veel frustratie zorgen bij een paard! houd in ieder geval de sessies kort!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:31

pas op dat het geen bijter gaat worden als je hem moet belonen met een brokje of snoepje,ik ben er niet kapot van om ze uit de hand te voeren,kan je een heel erg vervelend paard van krijgen.
ik zou het zonder clicker doen,gewoon consuqent blijven,en nee is nee.veel in de hand nemen.en dingen gaan ondernemen met hem.
succes.