Zenuwachtig Paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wennn

Zenuwachtig Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 20:11

Hey...

Ik heb een paard dat nogal zenuwachtig is bij alles...
Denk hierbij aan lopen aan het halster buiten de stal de heenweg gaat prima maar terug is nogal een probleempje...
Hij wil dan zo graag weer terug dat hij een beetje begint te dansen en flink loopt te trekken dravend...
En je snapt dat dat met een groot paard zwaar werk word en is...
Nou was ik benieuwd of hier wat aan te doen is...
een hengste keting hebben we al geprobeerd maar daar is hij wat bangig voor zodra er druk op komt gaat hij wat steigeren...
Verder staat hij ook als hij buiten vast staat veel met zijn hoofd op en neer te gooien...
Weet iemand daar toevallig ook meer van...?

Groetjes Wendy...

Bugles

Re: Zenuwachtig Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:44

Misschien een paar keer met een ander paard naar buiten en veel tegen hem praten op een rustige toon.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:47

Zorg ervoor dat je paard zich op jou richt. Zorg dat met rijden/longeren de energie er een beetje uit is en probeer het stappen interessant te houden. Dus niet gewoon stappen, maar af en toe halthouden, pasje voorwaarts/langzamer, in de bak figuren lopen... Zorg dat je paard iets heeft om op te concentreren.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:58

Ik zou voor de zekerheid even met het buiten stappen een bitje in doen zodat je iig wat meer te zeggen hebt. Het zenuwachtig zijn is gewoon een kwestie van km maken en een deel karakter. Dat naar huis toe sleuren kan niet als je het mij vraagt en heeft ook niets te maken met zenuwachtig zijn dat is gewoon zijn wil door drijven. Het beste wat daar op werk is zodra ie begint te treken m gewoon omtrekken (als omdraaien niet meer gaat) en een paar passen weer de andere kant op lopen, weer richting huis lopen en zodra hij trekt weer de andere kant op. Als je daar concequent genoeg en bent leert ie snel genoeg dat t als ie trekt alleen maar langer duurt voordat ie thuis is en zal ie daar wel mee stoppen. Geduld en concequnt zijn, zijn de sleutel naar de oplossing hier.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:05

Zo te lezen voelt je paard zich meer op gemak op stal en bij andere paarden dan bij jou. Doordat hij zenuwachtig is wilt hij graag de veiligheid opzoeken (stal of andere paarden) Je kunt hem leren dat hij zich zekerder voelt, maar je zult aan hem zelf moeten bewijzen dat jij ook te vertrouwen bent en jij de leider bent. Dit kun je doen door grondwerk oefeningen. Ga met hem buiten lopen zorg ervoor dat jij voor hem loopt en hij jou niet voorbij loopt. Let goed op hem wanneer wordt hij zenuwachtig? Kan hij dan blijven staan of moet hij echt terug? Als hij kan blijven staan heb je best de kans dat hij begint te kauwen en je verder kan gaan. Als hij nog steeds onrustig is kun je weer omdraaien tot hij weer relaxed is en weer omdraaien om verder te gaan. Zo leert je paard je te vertrouwen en zul je zien dat je zo al steeds verder kunt gaan met een rustig paard. Zo is het voor jullie beide niet leuk! Als het echt dominantie is dan is het dezelfde oplossing. Jij kiest wanneer je terug gaan en jij kiest wanneer je weer verder gaat. Komt vast wel goed met jullie Ja

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:26

Ik help regelmatig bij een kennis van mij met oa. de paarden uit de wei halen als ik daar toch ben. En dat zijn nogal pittige tuigers Knipoog Een van die paarden 'Wobcke' had bedacht dat ie mij wel eens mee kon sleuren. Gelukkig was ik voor dat uittesten gewaarschuwd en gaf haar meteen (zoals opgedragen) een flinke tik met het halstouw onder de buik. Toen was Wobcke ineens weer zo braaf als een lammetje en heb ik er sindsdien nooit meer problemen mee gehad.
Dus de vraag is of jouw paard aan het uittesten is hoe ver hij kan gaan of dat t echt de zenuwen zijn...
want dan kun je denk ik beter veel grondwerk gaan doen (is altijd goed natuurlijk Knipoog ) en zorgen dat hij meer vertrouwen in jou krijgt en dan heel veeeeel geduld hebben.

Succes!