Niet te pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LJDKZI

Niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:55

Hallo iedereen,

Sinds enkele weken heb ik een zeer sensibel paard (lees ook [OPG] Heel bang voor onverwachtse bewegingen)

We zijn er ondertussen achter dat hij bij zijn vorige eigenaren (fokker??) uitgeprobeerd is om zadelmak te maken, en dat het zeg maar een enkele reis was Ziek voor de ruiter. Daarna paard stil gezet wegens angst van de ruiter.

Ik zelf heb er nog niet op gezeten maar ben flink bezig met desensibilizeren van het paard. Nu heeft hij sinds enkele dagen een "nieuw" probleem. We krijgen hem in de wei niet meer te pakken. Hij staat met 3 andere paarden die heel makkelijk te pakken zijn, en hij komt ook heel vrolijk mee kijken als de anderen naar de draad komen.
Je kan heel dicht bij hem komen als je je houding klein en niet dreigend houd. maar zodra je je hand beweegt om hem te willen pakken gaat hij er vandoor. Echt zwaar in paniek.

Dus ja andere drie paarden naar binnen. En paard toch proberen te vangen. Je kunt hem niet opsluiten in een hoek bvb want dan springt hij 1.20 over de draad.
Los laten mee lopen gaat wel en dan kun je hem in de stal pakken.

Mijn stalgenootje opperde om een emmer met brokjes bij de wei te zetten en hem zo iedere keer proberen te vangen. Maar eigenlijk wil ik hem niet leren, dat als hij komt dat hij brok krijgt, want dan krijg je uiteindelijk zo van die bedelaars/bijters.

Iemand nog een idee???

ElCid

Re: Niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:01

Heel simpel, de 3 paarden er uit halen en hem laten staan. Dan na een tijdje teruglopen om te zien of hij al wil komen. Als dat niet het geval is hem weer laten staan. Na verloop van tijd komt hij vanzelf, het is niet leuk alleen in de wei als de vriendjes weg zijn dus hij zal, zeer waarschijnlijk, uiteindelijk eieren voor zijn geld kiezen. Brokjes zou ik liever niet doen, daar los je het probleem niet mee op. OP de boven omschreven manier zal hij moeten " nadenken" en zelf beslissen wat hij het liefste wil; alleen op het land of met zijn vriendjes op stal en dan zich laten pakken en meelopen. Succes Haha!

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:09

Dit systeem zal supergoed zijn...voor in het weekeind als ik veel tijd heb. Maar helaas is het doordeweeks een ander verhaal aangezien ik mijn paard ook wil trainen, en s avonds vaak ook nog moet werken en ik dus maar een paar uurtjes tijd heb tussen mijn ene werk en mijn andere werk en ik hem wel moet binnenzetten (er is niemand anders die dat doet want ik heb altijd de avonddiensten bij mij op stal)
Gelukkig is het morgen nog weekeind dus ga ik dat morgen zeker proberen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:22

Je moet er inderdaad wel je tijd voor kunnen nemen, maar misschien als je dit weekend dit 2 x zo doet dat je paard al aardig begrijpt wat de bedoeling is.
Maar je loopt wel kans dat je de 1e keer misschien niet meer aan rijden toekomt, maar dan heb je wel wel aan een belangrijk stuk training gewerkt, want het is toch wel erg fijn als je je paard gewoon kan pakken. Als het uiteindelijk op die manier lukt zou ik hem wel uitgebreid belonen ( met een extra lekkere bak voer Knipoog ) en die dag niet meer rijden.

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:28

rijden doen we zoieso niet hij is nog niet zadelmak, wel 5x in de week trainen aan de longe en desensibilisatie. (hij is bijna 5jr) Ga het morgen in iedergeval proberen, voor vandaag staan ze al binnen (kon wel over de akkers heen rennen omdat meneer het leuk vond om over de draden te springen)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:34

Je hebt wel een paard met gevoel voor humor Knipoog . Het is toch altijd lastig om een paard wat al wat heeft meegemaakt weer helemaal 100% te krijgen, dat kost veel tijd, maar ik begrijp dat je die ook volop neemt OK dan!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:51

Ik zou gewoon vaker naar de wei gaan. Het paard dan niet pakken maar gewoon aaien, knuffelen even aandacht geven. Ipv alleen naar de wei te gaan om het paard eruti te halen. Hij zal zich makkelijker laten pakken.

Dus niet alleen naar de wei gaan om het paard te pakken maar begin ermee omnaar de wei te gaan om hem aandacht te geven. Zo associeert het paard naar de wei gaan met aandacht en niet met bijv. vervelende ervaringen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:31

Waarom laat je hem niet op stal totdat hij wat meer vertrouwen in je heeft?
Op stal kun je daar op een heel makkelijke manier aan werken. Je kunt hem dan een beetje paaien met een brokje, een beetje poetsen en verder wat met hem trutten. Ik weet zeker dat als je dat een poosje volhoudt dat hij vanzelf meer vertrouwen in je krijgt. Is ook weer een bijkomend voordeel met zadelmak maken, want zoals hij nu is denk ik niet dat je erop komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:47

Maar dat ligt er ook maar net aan hoe je situatie is, je kunt moeilijk een paard 24/24 op stal laten, dat is niet goed voor hem.
toch maar inschipperen met je tijd, dan maar af en toe niet rijden. Wellicht als je hier twee weken fanatiek mee aan de slag gaat dat hij daarna prima te pakken is.
Een brokje als beloning vind ik prima, maar geen emmer mee om te lokken. Hoewel je dat bij heftige gevallen wel kunt doen denk ik, zolang je het goed afbouwt daarna.
En als je hem vanuit de stal in de bak/paddock/longeercirkel of wat je dan maar hebt zet, laat hij zich daaruit wel weer pakken?
Doet hij dit bij iedereen of alleen bij jou?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:31

Ik denk serieus dat je een paard als dit beter 24 uur op stal kunt laten staan en alle tijd die je hebt gebruiken om zo veel mogelijk vertrouwen te krijgen in jou. Dan kan hij over een maand weer heel veel naar buiten zonder problemen!

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:02

Even de situatie:

Ik sta niet op een pensionstal. Maar bij een boer, die heeft een dochter en die heeft twee paarden, en hij heeft voor de lol twee extra stallen gebouwd en verhuurt die aan mij. De dochter en ik doen alles samen gedeelt.
Zij voert s ochtends en zet ze buiten (want ja zij woont daar) Ik voer s middags en zet ze binnen.
Ik werk tot 3 uur s middags en om half 4 ben ik op stal. Dan moet ik voor het donker trainen. Want we hebben geen verlichting.

@ vudress, op stal laten staan vind ik eerlijk gezegt geen optie, ik vind het erg zielig, want de andere drie zouden dan wel naar buiten gaan. En ik vind voor een jong paard 24/7 niet kunnen.
Op stal gaat op dit moment alles prima... na mijn laaste post in het vorige topic is hij heel veel vooruit gegaan en niet meer zo bang (gelukkig) Verder is hij heel goed aan het desensibiliseren en ik wil dat niet stil leggen.

@ opissop_shop In de bak/ longeer circel kun je hem ook gewoon pakken normaal. Maar dat heb ik de laaste 2 dagen niet meer geprobeerd omdat de boden helemaal bevroren is. Ik weet niet of hij het alleen bij mij doet of ook bij anderen, want ik ben de enige die hem binnen zet. Mijn stal genoot had het er wel over dat hij niet meer zo netjes is met buitenzetten en dat hij zich los trekt als ze de wei in loopt maar zij neemt twee paarden tegelijk mee. . Denk dat als je hem alleen pakt dat wel minder is. Dat doet hij bij mij in iedergeval niet als ik hem eenmaal heb of hem nog even terug in de wei zet. Dit doet hij nu even lang als het niet laten pakken

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:17

Dan zou ik er voor kiezen om er nog een binnen te houden en op die manier te zorgen dat hij eerst vertrouwen krijgt voordat je weer verder gaat werken. Succes ermee, zal wel een flinke klus zijn!

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:19

ik denk dat als ik hem binnen laat staan, ik na twee dagen één bom stress heb binnen staan. Ik probeer eerst de eerdere aangedragen oplossingen. mochten die niet werken kan ik er altijd nog voor kiezen om hem binnen te laten staan.

Vandaag ging het al een heel stuk beter via deze methode .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:18

Vudress schreef:
Dan zou ik er voor kiezen om er nog een binnen te houden en op die manier te zorgen dat hij eerst vertrouwen krijgt voordat je weer verder gaat werken. Succes ermee, zal wel een flinke klus zijn!

Ik krijg sterk de indruk dat jij nog nooit een sensibel paard van dichtbij hebt meegemaakt en ook geen ervaring hebt met jonge paarden. Een jong paard 24/7 binnenzetten is vragen om problemen.

TS, misschien moet je met dit paard even een stapje terug doen in de training. Los eerst dit punt op, neem hier de tijd voor en zie dit dus ook als je "training" voor de dag. Opleiding van een jong paard begint toch met het op normale manier aan een halster meelopen en daar hoort dus ook bij dat je het halster op normale wijze om kunt doen, ook in de wei. Zoek uit welke bewegingen van jou door het paard als bedreigend worden gezien en hoe jouw intentie is naar het paard. Ga jij naar je paard met het idee "ik ga je pakken" of met het idee "ga je gezellig met me mee?" Wat jij denkt straalt ook uit in je houding en je bewegingen. Met een gevoelig paard zul je daar heel goed op moeten letten, zij hebben je intentie veel eerder door dan jijzelf Cool

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:36

Ik vind het niet helemaal nodig om mezelf hier te gaan verdedigen maar om je een indicatie te geven, ik kan de paarden die ik zadelmak gemaakt heb kan ik niet meer tellen. Het aantal probleempaarden wat ik ter correctie heb gehad ook niet meer. En hele sensibele? Ze kunnen mij niet ril genoeg zijn.

Ik draag deze oplossing ook aan als noodoplossing. Het is nl. heel erg lastig als je een paard niet kunt vangen, daarom moet je eerst zorgen dat je dat eerste stukje basisafrichting voor elkaar hebt voor je ook maar verder kan denken.

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:50

Citaat:
TS, misschien moet je met dit paard even een stapje terug doen in de training. Los eerst dit punt op, neem hier de tijd voor en zie dit dus ook als je "training" voor de dag. Opleiding van een jong paard begint toch met het op normale manier aan een halster meelopen en daar hoort dus ook bij dat je het halster op normale wijze om kunt doen, ook in de wei. Zoek uit welke bewegingen van jou door het paard als bedreigend worden gezien en hoe jouw intentie is naar het paard. Ga jij naar je paard met het idee "ik ga je pakken" of met het idee "ga je gezellig met me mee?" Wat jij denkt straalt ook uit in je houding en je bewegingen. Met een gevoelig paard zul je daar heel goed op moeten letten, zij hebben je intentie veel eerder door dan jijzelf

Ik ben het met je eens hierin hoor. Het pakken is nu training geworden Knipoog De tijd neem ik zeker voor hem... Ik heb voor hem de toekomst plannen, maatje voor het leven, dus haast heb ik niet.

@ Vudress: Je hoeft je niet te verdedigen hoor, ik ben blij dat je met me mee denkt en probeert me te helpen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:55

ik krijg het paard vaak ook niet te vangen. wij hebben het weiland aan de stallen zitten dus hek open, longeer zweep pakken. achter de paarden langs en alleen maar terug lopen naar stal(dus net jagen/slaan/moeilijk doen) dus gewoon relaxt. paarden lopen vanzelf terug na stal. gaat zn stal in, deur dicht, andere terug na de wei. heel vrolijk de deur open doen met snoepje. na een week weten ze genoeg als jij met longeerzweep de wei in komt.

ga nou niet druk doen met die zweep(anders krijg je miss nog meer paniek), gewoon bij je hebben en ''het stuk afzetten''.
je kan ook een sluisje maken maar dat word denk ik wat lastig met 3 andere paarden. einde van sluisjekomt ie bij stal uit.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:02

Benader je het paard naar zijn hoofd of naar zijn schouder? De eerste aanraking is best op de schouder, met een min of meer gesloten hand naar hem toe gaan ipv met een "grijphand". Even aaien, en weer weggaan, en zo steeds een beetje verder aaien en weggaan, tot je zijn halster kan pakken.

Als je hem niet eens kunt aanraken, benader hem tot een punt dat hij nog niet wegloopt, en ga weer weg, benader hem iets dichter, en ga weer weg. Tot je hem op de schouder kunt aanraken, dan kun je daar weer verder werken. Als hij wegloopt, loop rustig mee tot hij stilstaat en sta dan ook stil.

Maar vooral: focus niet te hard op het "vangen", gewoons stapje voor stapje aanleren dat als ie blijft staan, dat jij weggaat.

fjenfigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:33

als ik heel eerlijk ben denk ik dat hij de trainig die hij krijgt niet prettig vind.
een normaal paard wat zijn traien ook leuk vidn komt wel naar je toe, ik zou is iets anders met hem gaan doen, en beloon hem veel.
loop is ook zo een x na de wei, en als je hem dan heb moet je hem gewoon weeer los laten
als je heb pakt in wei moet het zo zijn dat hij niet denkt. K*T ik moet weer aan het werk.

je zou dat een moeten probreren en als dat ook niet werkt , de andere paarden op stal zetten en hem gwn buiten laten staan .. dan leren ze het wel af..

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 00:07

Met de training heeft hij geen probleem, hij loopt altijd met zn oortjes naar voren, soms vind hij het wat eng, maar er zijn altijd punten waar je door heen moet. Kan hem moeilijk stil gaan zetten, hij zal toch een keertje zadelmak moeten worden en dat zal niet vanzelf gaan, daar zal ik hem toch voor moeten trainen. Hij word in maart alweer 5 jaar, dus het mag ondertussen wel. We wisselen de training zo veel mogelijk af en hij krijgt genoeg rust tussen door.

Belonen doe ik constant, het enige wat ik ongeveer zeg tegen hem is "goed zo, Braaf, ja goed enz..."

We zijn er nu achter dat hij flink stroom heeft gekregen met het buitenzetten, terwijl stalgenoot hem vast had, dit verklaard ook wel een beetje waarom het op de ene van de andere dag was en waarom hij zich nu met buitenzetten los probeert te rukken als hij bij de opening van de wei komt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:16

Dat is wel een rotervaring die een paard niet snel zal vergeten. Mijn vorige paard is ook altijd bang geweest voor het stroomdraad, zelfs van het tikken begon hij al te stuiteren.

Het is al een keer eerder gevraagd, maar heb je de mogelijkheid om de paarden los naar de stallen te laten lopen (alle 4 tegelijk), misschien kan je de andere wegen afsluiten met een lijn, zo werden op de vorige stal waar ik stond altijd alle paarden in de wei gezet, de boer spandde overal lijnen en de paarden liepen op hun dooie gemak naar de wei, ging altijd goed. Misschien kan jij het tegenovergestelde eens proberen.
Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:37

LJDKZI schreef:
We zijn er nu achter dat hij flink stroom heeft gekregen met het buitenzetten, terwijl stalgenoot hem vast had, dit verklaard ook wel een beetje waarom het op de ene van de andere dag was en waarom hij zich nu met buitenzetten los probeert te rukken als hij bij de opening van de wei komt.

Kijk, dat geeft tenminste duidelijkheid.
Kun je regelen dat het paard voorlopig met twee mensen buiten en binnengezet kan worden? Dan kan eentje zich met het paard bemoeien terwijl de ander zich met het stroomdraad bezighoudt. Probeer dan juist bij die opening de concentratie van je paard naar jou toe te halen, laat hem bijvoorbeeld pasje voor pasje lopen. En probeer te voorkomen dat hij zijn hoofd omhoog gooit bij het passeren van de opening. Als een paard zijn hoofd (te) hoog draagt, kunnen ze niet leren maar alleen op instinct reageren, dus bijvoorbeeld met wat bixjes steeds het hoofd naar beneden brengen.
Heb je het boek van Linda Tellington Jones (TTEAM) al? Zo niet, vraag het voor Kerst of koop het zelf, gaat je heel veel goede tips opleveren voor dit paard. Knipoog

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:14

Ik heb zelf ook een zeer sensibel paardje en jou probleem is zeer herkenbaar voor mij.. Verdrietig ..Mijn haflinger is ook heel bang voor onverwachtse bewegingen(vreemde mensen) en denkt altijd dat je hem wilt grijpen/aanvallen (waarschijnlijk door mishandeling)..Na 5 jaar vertrouwen te hebben opgebouwd gaat het redelijk goed maar soms is er een terugval en laat hij zich op geen enkele manier pakken..Mijn advies is ga veel grondwerk met hem doen en vertrouwen opbouwen..Dat is het allerbelangrijkste..Benader hem ook niet van voor, maar aan de zijkant, hij zal zich minder aangevallen voelen..Ga hem ook niet opjagen om hem te pakken te krijgen..Probeer zelf rustig te blijven, ook als hij niet komt..Beloon hem als hij uit zichzelf naar jou toekomt..Ik train veel met mijn pony in een longeercirkel.. Soms wil hij uit zichzelf naar mij toekomen maar dan mag hij niet van mij komen..Als ik hem wenk mag hij komen en beloon ik hem..Zo leer ik hem naar mij toe te komen... Bloos ....Veel succes met je paardje...