welke stokmaat voor mijn kind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

welke stokmaat voor mijn kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:40

Ik ben op zoek naar een geschikte pony voor mijn kind.
Uiteraard moet hij/zij lief en braaf zijn.
Maar mijn vraag is: hoe groot moet het dier zijn?
Mijn dochter is 1.35 cm hoog.
Zelf denk ik aan een pony van zo tussen de 1.20/ 1.30.

Dus, wat denken jullie?
Welke stokmaat is ongeveer geschikt?

Alvast bedankt.

Diaz

Re: welke stokmaat voor mijn kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:44

Ik zou voor misschien gelijk ietsjes groter gaan, dan kan ze er langer op rijden Lachen

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:44

Ik denk ook dat iets hoger wat beter bij haar zal passen, dan kan ze ook nog groeien.
Ik heb nu een hele brave pony te koop staan van 1.46 meter. De link staat in mijn onderschrift. Knipoog

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:57

Ik ga voor de kleinere pony, als ik zie hoeveel lol ze daar aan beleven, ze kunnen zelf opzadelen (kan met een gotere niet, ik weet t uit ervaring ik heb er 2, een van 125 en een van 144)

De b pony doen ze zelf en ook als er iets gebeurd hebben ze die maat onder controle, ze kunnen er veel ervaring mee opdoen. Ook met springen bijv. Bij de d pony's is het parcours gelijk een stuk hoger.

Nee ik zweer bij een kleinere pony, laat ze daar eerst maar eens lekker uitgroeien!

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:59

Hoi,
Mijn kinderen zijn ook beide 1,35 meter en ze rijden beide een pony,de ene is 1,22 en de ander is 1,15.

Het leuke van een passende pony is dat ze dan veel zelf kunnen met de pony,ik weet niet hoe ik hier foto's moet plaatsen,anders kun je kijken hoe het eruit ziet.

Mijn kinderen zijn 7 en 8 en de jongste rijdt wedstrijden met de B pony.Ik weet niet hoe oud jou dochter is,maar als ze ook graag wedstrijden zou gaan rijden,zou ik geen grotere pony kopen dan een B pony,in de C categorie rijden vaak ouderen kinderen mee,zo rond de 10,11 jaar en soms ouder.Wel zou je dan een grote B pony kunnen zoeken,zodat ze er ook nog lang mee door kan.
Succes met je zoektocht
Groetjes Claud

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:01

Ik heb zelf ook 3 kinderen (10, 8 en 6 jaar oud), rijden overigens (nog) geen van allen pony Haha! . Toch weet ik uit ervaring dat de grootste ergernis van zowel moeder (vader) als kinderen is, als de kinderen het nog niet zelf voor elkaar krijgen om de pony van top tot teen te borstelen, op te zadelen en op te stijgen. Dan zal moeder elke keer mee moeten, ergernis voor moeder, ergernis voor het kind als moeder geen tijd heeft.

Kortom, mijn advies: koop een pony waar het kind minimaal zelf op kan klimmen. Dat ze daarnaast nog begeleiding nodig heeft om goed te leren opzadelen en rijden is vers 2, maar de lol van een kind om op de pony te kunnen klimmen wanneer zij het zelf wil, vergaat als ze steeds hulp nodig heeft.
Kinderen rijden meestal "spelend": beetje rijden, pony wisselen met een vriendinnetje, estafette'tjes, beetje springen. Als ze elke keer moeten afstijgen om een balkje terug te leggen op de lepel, verloren zweepje moeten oprapen, moeten ze er ook zelfstandig op kunnen klimmen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:11

Ik zou idd ook voor een B'tje gaan. Juist omdat ze dan een stuk meer zelf kunnen dan bij een grotere.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:16

precies wat Claud zegt. Dochterlief is 9 jaar en wint regelmatig dressuur en springwedstrijden met de b pony, zou ze nu met een d pony op wedstrijd gaan is de competitie zo groot dat de lol er zo vanaf is!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:22

Ik zou dan voor een grote B gaan.
Je hebt hiermee talloze voordelen:
-minder hoog springen op beginnende springwedstrijdjes
-zelfstandigheid van het kind tegenover de pony ( zelf allerlei handelingen kunnen uitvoeren bij de pony)
-een B-pony begint pas te klein te worden als je kind groter is dan 1.55 en aangezien een kind gemiddeld 6 cm per jaar groeit, is dat pas over 3/4 jaar. Op die leeftijd zal je kind waarschijnlijk al iets volwassener met ponys en paarden omgaan en heeft het de lengte om op een E-pony te rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:28

Ik was 9 toen ik mijn D pony kreeg en het heeft een tijd geduurd voor ik hem zelf op zijn rug kon poetsen en kon opzadelen.
Toch ben ik blij met de keuze die mijn ouders gemaakt hebben. Ik was heel fanatiek in de sport en kon met deze pony verder in de sport en hoefde niet na twee jaar weer over te stappen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:31

Katja schreef:
Ik was 9 toen ik mijn D pony kreeg en het heeft een tijd geduurd voor ik hem zelf op zijn rug kon poetsen en kon opzadelen.
Toch ben ik blij met de keuze die mijn ouders gemaakt hebben. Ik was heel fanatiek in de sport en kon met deze pony verder in de sport en hoefde niet na twee jaar weer over te stappen.

Inderdaad, het hangt er ook vanaf of de ouders bereid zijn na 3/4 jaar over te stappen.
Zo ja, is de b de beste keuze.
Zo niet, ineens voor een C of D dan maar. Ik zie ook dat de ts niet zo groot is, denk ik als ik kijk naar de profielfoto's en ik kan mij ook vergissen, dus als ze niet bereid zijn om na een paar jaar over te stappen zou ik voor een grote C gaan. Denk daarbij aan 1.35-137.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:08

Katja schreef:

Ik heb even in jouw profiel gekeken, maar ik denk dat lang niet alle ouders zin (en tijd) hebben om altijd aanwezig te zijn bij de rijcapriolen / spelerijen van hun kind. Jij bent het duidelijk waard geweest om een goede investering voor te doen, je was echt bezig met SPORT, maar ik denk dat 9 van de 10 kinderen meer "spelen" dan rijden. Niks mis mee, maar ik zou zeggen: dan wel op een passende pony.

even offtopic: dus JIJ bent de mede-eigenaar van Co! Via Belker zien we af en toe foto's van Robbie en Co in de Eiffel (NF - forum). Erg leuk!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:30

Toen ik mijn eerste pony kreeg kwam ik gewoon van de manege vandaan maar was idd wel heel serieus.
Het isidd afhankelijk van het kind en de ouders wat de beste keuze is.
Wij woonden redelijk ver van de manege waar mijn pony stond dus mijn moeder moest sowieso heen en weer rijden.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:35

gem schreef:
Katja schreef:

Ik heb even in jouw profiel gekeken, maar ik denk dat lang niet alle ouders zin (en tijd) hebben om altijd aanwezig te zijn bij de rijcapriolen / spelerijen van hun kind. Jij bent het duidelijk waard geweest om een goede investering voor te doen, je was echt bezig met SPORT, maar ik denk dat 9 van de 10 kinderen meer "spelen" dan rijden. Niks mis mee, maar ik zou zeggen: dan wel op een passende pony.

even offtopic: dus JIJ bent de mede-eigenaar van Co! Via Belker zien we af en toe foto's van Robbie en Co in de Eiffel (NF - forum). Erg leuk!

Hoi,

Naar mijn idee laat je jonge kinderen NOOIT alleen met de pony.
Onze kinderen mogen er helemaal niks mee doen alleen,dus ik ben er zowiezo altijd bij.

Groetjes Claud

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:01

Ik ben idd. niet zo groot en mijn kinderen zullen denk ik ook niet zo groot worden.
Ik denk dat ik voor een B pony ga en dan tzt overstap.

Omdat ik meerdere paarden inhet land heb lopen, ga ik altijd mee. mijn kinderen mogen niet zonder toezicht het land in, maar ik zou het wel fijn vinden als ze haar pony zlef kan poetsen en op kan zadelen.
Harstikke bedankt voor alle reacties!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:02

Citaat:
Naar mijn idee laat je jonge kinderen NOOIT alleen met de pony.
Onze kinderen mogen er helemaal niks mee doen alleen,dus ik ben er zowiezo altijd bij.

Ik ben het helemaal met je eens dat er altijd een volwassene in de buurt moet zijn, maar dat is in de praktijk niet altijd 1 van de ouders.
Wat ik op mijn vorige pensionstal zag, is dat er veel pony's bereden en vertroeteld worden door kinderen uit de omgeving, terwijl de eigenaren en ouders niet aanwezig zijn. De pensionhoudster is er daarentegen wel altijd bij, maar gaat echt niet steeds de kinderen op de pony's tillen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:06

Het is ook maar net hoeveel je je hecht aan een pony..
Want het kan natuurlijk zijn dat je maar ruimte/geld hebt voor
éen pony. En dat deze weer weg moet als ze dan te groot worden.
Sommigen hebben daar geen moeite mee, maar ik zou het niet kunnen..
Dus ik zou zelf wel voor een grotere pony gaan voor mn kinderen (over 10 jaar dan Clown ).
Gewoon een hele brave waar ze in kunnen groeien zegmaar.
Dat ze er ook nog op kunnen rijden als ze groter zijn. Haha!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:38

Ik zou een kleine Pony gaan.
Als ze bij een grotere pony niet zelf kunnen opzadelen, is het voor hun ook niet 100% leuk, en je moet er steeds bij zijn.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:45

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit en of je dus bijvoorbeeld de mogelijkheid hebt om deze pony aan te houden als je kinderen te groot zijn geworden, maar als je dat niet hebt zou ik als ik jou was voor een grotere gaan. Gewoon een brave, waarmee ze alles kunnen doen en dus lang plezier van kunnen hebben! Want een pony weg doen als je kinderen te groot zijn geworden is echt heel erg moeilijk en dan blijf je toch maar weer met extra kosten zitten!

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:01

ik zou voor een B gaan, anders een C met een krukje Tong uitsteken

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:31

tummert schreef:
ik zou voor een B gaan, anders een C met een krukje Tong uitsteken

En wat doe je met het krukje als je er eenmaal op zit? Dat blijft dan staan.
En bij een leuk buitenritje (ja ja, onder begeleiding), krukje mee?

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:46

Mijn dochtertje wordt straks 4 jaar, hebben 2.5 jaar geleden een kruising shetlander aangeschaft, daarna een geit erbij gehad, maar weggedaan en een paddock gemaakt met inloopstal. Toen kan er een pony bij en mijn keuze was ook een b-pony omdat de bak niet zo heel groot is. Maar mijn dochtertje durft nu niet meer op de b-pony (hoogte vrees) De b-pony was drachtig en dat wordt een c-pony en misschien groot genoeg voor mijzelf. dit ben ik op de b-pony (rij er bijna nooit op hoor, maar voor de foto)
http://www.mijnalbum.nl/Album=8MQY6M3P
http://www.mijnalbum.nl/Album=8MQY6M3P hier had ze nog geen hoogte vrees.
Ik denk als je een hele lieve c-pony neemt dat je er langer plezier van blijft houden, of je moet van mennen houden.
Ik ga volgend jaar een karretje voor de shetlander bestellen.
Het veulen staat nu voor 1 jaar in een opfok, en achteraf had ik misschien toch beter een c-pony kunnen nemen, maar nu hebben wij er straks 3 en gelukkig kan het veulen blijven. Want ben ook niet zo van wegdoen.http://www.mijnalbum.nl/index.p ... y=NFKVQ3BX dit is moeder met veulen, hier was hij 4 maanden

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:51

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:14

Ik heb inmiddels een leuke b pony op het oog.
Hopelijk kan ze daar een jaar of 3/4 mee vooruit. Dan is er misschien door natuurlijke selectie wat ruimte gekomen in ons paardenbestand, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:41