Wel nieuwschierig, maar niet aan te raken/ te aaien!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wel nieuwschierig, maar niet aan te raken/ te aaien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:20

Ik weet dat het waarschijnlijk vooral veeeel tijd gaat kosten, maar misschien hebben jullie wat tips:

Abel, wil gewoon niet geaait worden, niet aangeraakt, niet dichterbij dan een paard afstand van je staan, en loopt weg wanneer je een stap in zijn richting zet.
Hij heeft precies dezelfde geschiedenis als Alex. de eerste 6 maanden niet door mensen aangeraakt, in de hand geweest enz. Alex heeft het al heel snel 'opgepakt' en komt zelfs naar je toe als je hem opzoekt bij de opfok!

Alex knuffeld aan een stuk door, en Abel staat daar dan naast. Die 2 zijn super hecht, maar 100% verschillend in karakter.

Alex heeft zelfs al even aan het halster gelopen, terrein verkennen. Abel is dus nog geen seconde door mij aangeraakt Boos!

Heeeft iemand tips hoe we abel zijn 'vertrouwen' kunnen winnen? Hij is dus wel nieuwschierig, en staat met zijn oortjes naar voren naar ons te kijken, maar zodra je en stap dichterbij doet schiet hij in de stress (spant alle spieren in zijn kleine lijf aan, rug kaarsrecht) en loopt weg (rent/vlucht niet weg, maar loopt verder van je af)

Afbeelding

Zo zou je geen verschil zien, maar links dus Abel, en rechts de ongelovelijke knuffel Alex..

Diaz

Re: Wel nieuwschierig, maar niet aan te raken/ te aaien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:04

Niemand een idee?

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:08

probeer eens in de wei te gaan staan en met alex knuffelen en wachten todat Abel nieuwsgierig genoeg is om dichterbij je te komen, gewoon wachten bij paarden is het allemaal een kwestie van gedult. mischien met iets lekkers lokken en neit proberen aan te raken dan omdat je weet dat hij datn eit wil, maar lasj e met iets lekkers komt en hij eet ervandan ben je al wel een stap verder, als je dat lang genoeg vol blijft houden dan meotj e hem van zelf een x als hij er klaar voor is aan kunnen raken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:21

Bedankt voor je duidelijke woorden Tong uitsteken maar uhm.. dat is precies wat ik doe, en zoals je al leest komt hij dan ook kijken. Er is alleen geen vooruitgang.

Eten is geen optie, aangezien ze in een kudde staan, en geen enkel paard in de kudde niet durft te komen Tong uitsteken (oftewel, sta ik met 10 paarden om me heen, zonder Abel.

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:28

Hoi Klijntjuh! Knipoog Ik heb dit verhaal gelezen: http://www.2moons.nl/meyke.html en jouw siuatie lijkt daar op zich best veel op... Misschien kan je het ook op deze manier aanpakken? Success in ieder geval. Lachen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:36

Thanks! Even gelezen, ik dacht eerst: maar mijn paardje is geen zielig hoopje paard. Maar dat stal-stuk is hem PRECIES!

Ik heb al met mijn man bedacht dat we hem gaan 'vangen' of lokken naar de mega-stal. Zodat hij dan apart van de kudde is, en hem dan apart aan ons/een van ons laten wennen.
Sluit perfect aan bij dit verhaaldje.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:36

Hai Klijntjuh, is het niet wat om eens naar je hafjes te gaan als de rest naar buiten gaat, zodat je die 2 in hun eigen vertrouwde omgeving "de stal" kunt laten? Dan zijn ze toch losgemaakt uit de groep, maar hebben ze beiden nog elkaar om toch nog wat vertrouwds in de omgeving te hebben. Ga dan lekker op je dooie gemak voor de ingangen van de loopstal staan, ik zou wat lekkers in de groene bakken doen waar ze gewend zijn hun biks uit te eten, en dan......wachten, wachten, wachten en wachten......elke stap dat hij in jouw richting komt is een "braaf".....waarschijnlijk komt Alex dan wel naar je toe en kijkt Abel het dan daar vanaf....Probeer niet te forceren, maar dit elke keer op te bouwen, hoe lang het ook duurt....

In ieder geval heel veel succes!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:40

thanks! Ja, wachten tot de rest naar buiten gaat en hun binnen houden is natuurlijk nog beter dan vangen.
Lachen

offtopic:
Hihi, oohhwww daaaar worden die groene bakken voor gebruikt Tong uitsteken Die vond Alex al zooo leuk toen we het terrein met hem verkende!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:43

Hahaha, nou die groene bak deed ook wonderen toen Diaz voor het eerst uit de koppel gehaald werd Knipoog.....Maar neem anders even contact op met Anja wanneer het tijd is voor de hengstjes om naar buiten te gaan en hou ze dan "gewoon" achter....
Rutger en ik willen jullie natuurlijk ook graag helpen als we op de opfok zijn....

Maar inderdaad het codewoord: "geduld" en volhouden en rust uitstralen (en snoepjes helpen ook heel veel Knipoog) net zolang totdat je ventjes jullie als die geweldige 2 wezens zien waar je lekker mee kunt knuffelen en waar altijd wel wat lekkers te halen is Knipoog

Succes!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:45

Thanks!! Ik ga inderdaad Anja even vertellen van ons plan Tong uitsteken Ze heeft vorige keer geholpen toen we voor het eerst Alex uit de groep haalde.

Ik heb al weer ietsjes moed (soms zakt dat even in je schoenen he? Tong uitsteken )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:47

niet forceren........ komt vanzelf Lachen

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:49

Gewoon moed blijven houden en zorgen dat je hele grote schoenen hebt Knipoog......En elke dag is weer een dag met nieuwe kansen....enne, je hebt nog zo'n 2.5 jaar Knipoog
Maar het inderdaad wel erg fijn als je nu al heel veel met die jonge beestjes gedaan kunt krijgen.

Fluister anders even in Alex' oor of hij niet even tegen Abel kan vertellen hoe leuk mensen wel niet zijn Knipoog

Heel veel succes met het plan en laat je nog weten of het is gelukt/vorderingen zijn?

Groetjes!!!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:51

Wij hebben dit ook gehad met een veulen. Heel veel geduld hebben. Mij is het ook gelukt en zovaak heb ik niet een veulen zeg maar opgevoed om hem te kunnen aaien.
Alleen in de wei zitten hielp niet dan kon je uren blijven zitten deed ze amper wat.
Ze begon te bokken als je der aanraakte, nu is ze er echter doorheen en een ongelooflijke schat van een pony.

Ga alex lekker knuffelen en laat eerste paar keren met rust. Als je dan na een tijdje een stapje naar abel maakt en hij blijft staan ga je weer terug. Dit herhaal je x keren en steeds een mini stapje dichtbij. Net zolang tot je voor hem kunt staan. Alleen niet te veel in een keer willen. Bij ons heeft het ook een tijdje geduurd maar dan heb je wel wat. Nu als ik aan kom lopen hinnikt ze soms en kom wel altijd vanzelf naar me toe. Kwestie van geduld en niet te veel in een keer willen doen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:03

Thanks! @ Angelaatjuh, das zeker een goeie, vooral niet door willen zetten maar als hij blijft staan weer weglopen i.p.v. toch willen aanraken. Ga ik zeker doen!

Ik denk dat als ze allebei zo waren ik er minder een 'probleem' van zou maken. Het is nu dat Alex van al niet zo schuw naar knuffelbeer is gegaan, en de derde keer dat we er waren zelfs al naar me toe kwam lopen! en er bij Abel gewoon nog niks, noppes, nada verschil was!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:49

Als ik ze zo op de foto zie, verbaast het me niet dat Abel gereserveerder is. Ze hebben een behoorlijk verschillende oogopslag naar degene die de foto maakt.

Als je Abel benadert, doe dit dan niet naar zijn hoofd, maar meer richting zijn romp, dat is minder confronterend voor hem. Dit heeft tijd nodig. Praat van een afstandje gewoon tegen hem, zorg dat hij het normaal vindt dat je je aandacht op hem richt. Dus als je de wei ingaat groet je hem even voor je doorloopt naar Alex of een ander paard. Het zal best goed komen, verwacht alleen niet dat hij net zo'n knuffel wordt als Alex, want de kans daarop is heel klein. Knipoog

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:08

Inderdaad een goeie Waratje! De schouder is ook altijd een fijn "neutraal" punt voor eerste aanrakingen en dergelijke....
Probeer Abel in eerste instantie niet te benaderen, maar zorg dat jij hem lokt...maak als het ware "ruimte" voor hem....beetje je schouders ingetrokken zodat je wat kleiner lijkt en geen direct oogcontact maken, want dat kan ook heel confronterend zijn voor een jonkie, evenals vooruit stekende armen, steek er liever eentje uit (met wat lekkers erin) en richt die hand dan schuin naar beneden....En je stem natuurlijk, blijf gerust stellen Lachen

groetjes!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:15

Uhmm.. ik loop nooit, bij geenenkel paard recht van voren op ze af.
Deze foto is gemaakt vanachter een hek, en ze stonden zelf daarheen gedraaid op deze manier.

Kwa benaderen (als ik al benader, ik laat hem vooral komen) doe ik niets fout, ik doe toevallig precies zoals olimpicDiaz dat beschrijft.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:20

Het komt ook allemaal helemaal goed Knipoog

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:24

das zeker waar! Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:15

gewoon de wei uitmesten o.i.d en hem geen aandacht schenken, ook niet naar kijken. Zelfs als hij naar je toekomt gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Als je dat een paar keer volhoudt komt hij echt wel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:22

Mist schreef:
gewoon de wei uitmesten o.i.d en hem geen aandacht schenken, ook niet naar kijken. Zelfs als hij naar je toekomt gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Als je dat een paar keer volhoudt komt hij echt wel.

Uhmm... ze staan in de paddox, op de opfok Knipoog