2 maanden rust goed voor haar ontwikkeling???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

2 maanden rust goed voor haar ontwikkeling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:15

Hallo allemaal!

Ik ben op dit moment me paardje aan het rijden van 3,5 jaar. Het gaat super goed. Rij ongeveer 2 dagen in de week en voor de rest kan ze lekker spelen met de andere paarden. Ik rij vaak 1 keer in de bak (prive les) en de andere keer langs de weg. Of soms 2 x in de bak en de andere keer langs de weg.

Nou wat dus eigelijk me vraag is ik wil haar in januari februari eigelijk 2 maanden rust geven omdat ik zelf denk dat dat wel goed voor haar ontwikkeling is omdat ze nog jong is, nou vroeg ik me af wat jullie daar van vinden?? En graag een reden waarom!

RivellaLight

Re: 2 maanden rust goed voor haar ontwikkeling???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:43

als jij met je 3,5jarige paardje al elke week langs de weg kan lijkt het me geen moeilijk te rijden paard... een periode stil zetten zal dan ook wel kunnen.. gezien je eigen veiligheid voor het rijden na die vrije periode
toch zou ik dan niet kiezen voor 2maanden... is erg lang! de spieren welke je nu aan het ontwikkelen bent verslappen dan allemaal weer... kies bijvoorbeeld voor een hele week vrij en de week erna weer 3x rijden..

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:58

Ik ga wel langs de weg maar ze is niet heel makkelijk haha. Maar ik blijf het doen omdat ik wat meer afwisseling wil.
En idd ik heb daar ook aan zitten denken dat die spieren weer achteruit gaan maar aan de andere kant denk ik dat het voor haar lichaam en geest zelf beter is om wat langer rust te geven! En uiteraard ga ik wel dingen met haar doen zoals borstelen enzo maar niet rijden!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:22

Knap hoor dat je alsnog langs de weg blijft gaan!
Is ze in haar doen en laten nog erg jong? Want geeft zij wel een signaal aan jou dat ze eigenlijk te 'vroeg' al aan het werk moet? Of waarom ben je eigenlijk op het idee te komen om haar een langere periode niet te rijden?
Als je niet wilt rijden is longeren misschien een optie? Wandelen langs de weg ipv rijden langs de weg?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:50

In haar doen en laten is ze juist wel oke voor haar leeftijd! Ze is wel in de puberteit want ze haalt wel grappige streken uit die ze eerder niet zou doen! Ze doet het juist heel erg goed allemaal loopt lekker over haar rug enzo en als ze ontspannen is loopt ze heerlijk aan de teugel hoef er echt weinig voor te doen! Maar omdat het juist wel lekker gaat moet je je zelf weleens tegen houden om niet te snel te gaan. En daardoor ben ik er ook op gekomen om haar even rust te geven zodat ze weer ff lekker paard kan zijn!

Longeren lijkt mij ook soms nog wel zwaar voor een paard dus dat doe ik dan liever ook niet en idd lekker langs de weg lopen zal ik zeker doen wil toch die band houden die we nu hebben.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:40

Ikzelf ben erg voor het vakantie geven...de mijne haar vakantie is bijna voorbij Knipoog januari pik ik haar weer op,om de nodige kilometers te gaan maken en dan krijgt ze zelfs weer een maand rust (nu 2,5 maand gehad).
Ze is erg slim en werkwillig en moet haar in bescherming nemen niet te overvragen..
Een vriendin van mij heeft vorige week na 2 maanden vakantie haar paard weer opgepakt en ze deed het zo keurig. Heel braaf bij opstappen, stilstaan en pas aanstappen wanneer die vriendin het vroeg en zo ook de stap en draf en rem. Langs de weg...die vakantie heeft die merrie erg goed gedaan en ze verleren het geleerde niet hoor.
Moet wel zeggen, ikzelf ben niet zo dapper, dus ik begin volgende week eerst weer met longeren 2 maal per week (wij hebben wel een erg goede droge bak, dat scheelt), om er vervolgens in januari op te stappen.

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:48

Hoe lang ben je nu bezig met haar te berijden?
Als je sinds de zomer ongeveer al rijd zou ik haar wel een maandje ofzo rust geven en daarna weer oppakken. Misschien tussendoor een keertje longeren of wandelend ernaast naar buiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:55

Heey! ja, ik denk niet dat het kwaad kan haar rust te geven, maar dan neit zo lang. Gewoon lekker lopen en misschien een paar keer te longeren. En wanneer je begint gewoon weer alles rustig doen.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:59

Lekker rust geven, een paard van 3,5 is nog lang niet uitontwikkeld en rust doet elk paard alleen maar goed.
Ze kent nou de basis en die verleert ze niet 1,2,3.
Ik vind het juist super dat je haar niet wilt overvragen! Kunnen veel mensen hier een voorbeeld aan nemen..

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:06

Persoonlijk zou ik haar niet stilzetten, tenzij er problemen zijn (bv als ze nog niet is uitgegroeid oid), maar dat blijkt niet uit je verhaal. Aangezien je niet heel intensief met haar rijdt, zou ik zo blijven doortrainen en naarmate ze ouder wordt, wat intensiever gaan trainen (wat je doel ook is). Waarom zou je haar nu eigenlijk stilzetten? Alleen maar zonde van de opgebouwde spieren. Zet je haar stil, verslappen de spieren, dan moet je haar naar 2 maanden weer oppakken, trek je weer aan die spieren (wat misschien pijn doet) en wat gaat ze dan doen? Rustig zo doogaan zou ik zeggen en af en toe een vakantie van 1 of 2 weken kan geen kwaad!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:10

Lekker vakantie geven! Kan echt geen kwaad, kunnen ze lekker uitgroeien, spelen en ontwikkelen. En waarom zou het erg zijn als de nu ontstane spieren weer verslappen? Heeft ie zelf echt geen last van hoor..
Als je maar niet na een tijd rust meteen weer vol aan de gang gaat. Je moet wel weer lekker rustig opbouwen dan. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch, toch?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:30

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten om haar lekker paard te laten zijn 2 a 3 maanden.
Lois28 uiteraard is een paard van 3,5 nog niet uitgegroeid.

Ik begin staks gewoon weer lekker van voor af aan met grondwerk en daarna weer lekker rijden en dan weer het zelfde als wat ik nu deed 2a3 dagen rijden.

Zoveel spiermassa zal ze nog niet opgebouwd hebben en wat ze nu geleerd heeft zal ze niet zomaar verleren!

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:57

die van mij is 4jaar en af en toe een week vrij doet hem goed, dingen die ervoor moeizaam gingen gaan opeens goed:D