Klauwen - de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Klauwen - de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:30

Mijn paard staat sinds een tijdje meer binnen dan anders. Wat hij ook meer dan anders doet is klauwen wanneer ik hem vastzet en hem poets/opzadel. Ik heb van alles geprobeerd. Van dagenlang negeren (want klauwen = aandacht vragen?) tot op zijn donder geven (want klauwen = ongewenst gedrag?). Wie heeft er tips, ervaringen of suggesties?

PercyLeen

Re: Klauwen - de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:33

Wat is klauwen Bloos

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:36

wat soms wel wil helpen, het been waarme ze klauwt vastpakken en opgetild houden voor een poosje (min of zo) been lekker naar voren houden of in ieder geval in een voor haar niet zo prettige positie, consequent iedere x doen, gaat ze het vanzelf niet meer leuk vinden

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:21

Met klauwen bedoel ik het schrapen met één van de voorbenen.

@trustHim: dank voor de tip. Heb ook dit al meermalen geprobeerd, en het helpt helaas niet...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:23

Ik geef ze altijd gelijk op hun kop. Gewoon even flink roepen. Of desnoods als ze het ook doen wanneer je wat verder weg bent een borstel die kant op gooien. Niet ertegen aan natuurlijk, gewoon dat ze even schrikken. Denk dat het bij ieder paard anders is maar heb zelf ook negeren geprobeert en daar werd het alleen maar erger van. Kwam op stage en daar deden alle paarden het, heb het ze met een week afgeleerd op de manier die ik net zei.

Edit: Niet letterlijk gaan schreeuwen natuurlijk maar met een zware stem even streng toespreken.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:49

@Babel: dat is precies wat ik nu doe Knipoog Streng toespreken, en als dat niet helpt bij het halster pakken en nog eens toespreken of gelijk een tik tegen zijn schouder, wang.

Wat doe je als dat niet helpt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:51

Gewoon een flinke brul geven Haha!. Als ze niet reageerd een pets op der schouder. Niet slaan hoor, maar gewoon een tikje met je vlakke hand werkte prima bij mij
Wel consequent zijn natuurlijk

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:53

Ik ga dit volgen. Mijn merrie doet het al zeker 5 of zes jaar. Ik denk om aandacht te trekken. Ik heb echt alles geprobeerd en negeer het nu compleet en negeer haar ook als ze het weer aan het doen is. Het helpt niet, maar je moet iets.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:44

Moeilijk hè? Ik begrijp best wel dat mijn paard het doet om aandacht te vragen - meer dan hij al krijgt Knipoog. En dat op een negatieve manier die je het bloed onder de nagels vandaan haalt. Ondanks dat ik echt heel consequent ben en naar hem roep, hem corrigieer, zijn been vasthoudt, een tikje geef (nee, slaan doe ik ook liever niet), blijft hij het doen.

Hij weet dat het niet mag, en ik hoef hem maar aan te kijken om hem te laten stoppen. Maar zodra ik mijn blik afwend begint hij weer. Of hij begint met het andere been. Sinds hij zoveel op stal staat kijkt hij me bovendien boos aan wanneer ik hem straf. Ik wijt dit aan het feit dat hij nog erg moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en daardoor kribbiger is (hij heeft 5 jaar buiten gelopen en staat nu meer op stal door omstandigheden).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:47

Zet hem op rubbermatten. Doet hij het op stal ook tegen de deur aan? Dan ook rubbermatten aan de deur maken. Sommige paarden doen het om zichzelf te horen, dus demp het geluid. Lachen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:03

Nou ik gooi dus soms een borstel richting paard, vanaf een plek waar hij je niet ziet. Dan is het dus geen aandacht maar wel even flink schrikken. Wil nog wel eens helpen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:05

Mijn paard begon dit ook te doen. Toen heb ik hem geleerd om voetje te geven op commando. En uiteindelijk 'vergat' ik gewoon het commando te geven. Sindsdien heeft hij het niet meer gedaan (waar ik bij ben) en kan hij nu bijna de spaanse pas.

Zet het dus om in iets positiefs: je paard heeft talent Knipoog

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:06

Wat Alicia2u zegt vind ik persoonlijk een heel goede manier om het aan te pakken! Lachen Beter dan straffen iig want dit is louter een positieve manier, geen nadelen te vinden. Knipoog Misschien moet jij dat eens uitproberen, en werkt het na een tijdje wel!!! Succes in ieder geval.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:15

paarden klauwen omdat ze in de natuur constant lopen.
als een paard dan veel moet stil staan (box, poetsen enz)
is dat voor een paard erg onnatuurlijk, hij wil gewoon lopen!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:15

paarden klauwen omdat ze in de natuur constant lopen.
als een paard dan veel moet stil staan (box, poetsen enz)
is dat voor een paard erg onnatuurlijk, hij wil gewoon lopen!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:49

mijn 3jarige doet dat ook. maar hij staat de hele dag in de wei van soctends tot savonds... en als hij dan op stal staat begint hij ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:14

trustHim schreef:
wat soms wel wil helpen, het been waarme ze klauwt vastpakken en opgetild houden voor een poosje (min of zo) been lekker naar voren houden of in ieder geval in een voor haar niet zo prettige positie, consequent iedere x doen, gaat ze het vanzelf niet meer leuk vinden

Vindt die van mij geweldig. Doet ie het meteen met nog meer enthousiasme... de uitdaging he. Maar het is dan ook een brutaal pubertje van drie jaar (maar gelukkig slechts 75 cm hoog) Voor hem wordt het dan helemaal een prachtig spel. Moet er wel bij zeggen dat hij altijd een stralend humeur erbij houdt (echt spelen dus)

Hoewel het maar een ukkie is, mag het natuurlijk niet. Bij mij helpt het doen van grondoefeningen voor het verzorgen/stilstaan in de vorm van de parellispelletjes. Wat voorwaarts/achterwaars/zijwaarts ed. totdat hij gewoon luistert en netjes blijft staan. Verder gebruik ik het net als alicia en leer ik hem allerlei kunstjes met zijn voorbenen, zoals ergens op staan, voetje geven en nu dus ook de spaanse pas.
Kan hij zich helemaal uitleven Haha!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:11

Ik zou mijn paard ook liever de hele dag buiten hebben, helaas is dit geen optie (of ik moet hem verkopen, wat ik nu niet over mijn hart kan verkrijgen). Daarbij: klauwen deed hij ook toen hij 24/7 buiten stond en wanneer ik hem dan even vastzette om op te zadelen.

Beentje geven op commando kan hij al, maar misschien moet ik dat eens op de poetsplaats gaan introduceren. (spaanse pas heb ik hem als jonge hengst geleerd, maar zijn enthousiasme was zo groot dat ik met enige regelmaat een knie voor m'n neus kreeg... ben er toen weer mee opgehouden). Ik doe ook grondwerk met hem, gaat erg goed. Maar gehoorzaamheid/beweging vóór het vaststaan helpt hier ook niet.

Ik ga de komende dagen proberen hem voetje te laten geven op commando op de plek waar ik poets en zadel. Kijken hoe dat werkt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:00

Tsja, in het begin zul je erg vaak om een voetje moeten vragen en hem daarvoor dus ook belonen! Zeg duidelijk 'nee' als hij het buiten het commando om doet. Langzaam kun je het gaan afbouwen, maar dat duurt een paar weken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:28

Ok... was te proberen. Dan idd met voetje geven werken. Ben benieuwd of dat helpt. Ik ben nu een boek van linda tellington over training en problemen aan het doorspitten. Misschien kom ik nog wel iets tegen.
iig succes