Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

G_Forever schreef:Tegen bij voorbeeld een muur aanzetten als hij dit doet?
Teugels kort houden als je opstapt! en als jee eenmaal zit en hij loopt weg hem terug sturen en een flinke trap geven!
succes!

Joonsel schreef:G_Forever; dat lijkt me nou niet dé oplossing
Heeft je pony misschien last van z'n rug? Kom je hard in het zadel neer? Dan willen ze wel eens weglopen.
En anders heel veel oefenen. Laat hem anders een paar keer vasthouden.
Myrkvi schreef:G_Forever schreef:Tegen bij voorbeeld een muur aanzetten als hij dit doet?
Teugels kort houden als je opstapt! en als jee eenmaal zit en hij loopt weg hem terug sturen en een flinke trap geven!
succes!
Dat lijkt me dus niet de oplossing?![]()
mijn paard wil ook nooit stilstaan als ik opstap.
Wat bij mij helpt is iemand je paard vast laten houden,en rustig opstappen.
als je zit,en ze blijft staan,belonen,en weer afstappen,en er weer opnieuw op.
net zolang tot het beter gaat.
dat helpt bij mij erg goed.
succes!
Amy77 schreef:Hoe oud is je pony? Mss heeft hij moeite met zijn balans als er iemand aan een zijde hangt om op te stappen?
Oefen hem vierkant te laten staan, zodat hij zichzelf beter in balans kan houden. Handigste is om het met een krukje te oefenen, hem vierkant laten staan en opstappen via een krukje. Als je zo licht mogelijk op wilt stappen, buig je wat mee, zodat jouw gewicht verdeeld wordt en de druk niet boven het zadel hangt. Vraag iemand om hulp die hem bij zijn borst tegen kan houden, zodra hij een stap wilt zetten (stap verzetten om zijn balans te vinden vind ik wat anders) even een duwtje/tikje tegen zijn borst. Heel veel oefenen en elke keer goed belonen, bv een snoepje geven als je op hem zit. Hij moet dan zijn hoofd naar je toe buigen (ik doe dit via beide zijdes), terwijl je op hem zit..
Een trap geven is not done..wil je je paard nog opgefokter en vol spanning laten zitten, moet je dat vooral doen..beestje moet juist leren dat hij niet zijn lichaam vol spanning opbouwt als hij stilstaat.
Veel succes.
Elma_ schreef:Jammer toch, sommige mensen
Geen trap geven! Dan zal ie alleen maar drukker, en banger worden..
Rustig blijven, desnoods een paar keer iemand erbij..
wat wel wil helpen bij mijn pony is ipv 2 teugels strak te houden 1 teugel strak houden.. niet trekken dus, maar strak houden
Dan opstappen en zodra hij weg wilt lopen de ene teugel aannemen...
Wbt. oversteken, stap er af tot het goed gaat!
Liever 10 x even afstappen dan 1 x onder een voertuig
) Sannessep schreef:Wat je kunt doen is het opstappen in stapjes verdelen en per stapje wat goed gaat belonen!
Dit is naar mijn mening de beste manier om een paard te leren wat wij van hem willen, BELONEN!
Je kunt best een keer streng nee zeggen als het paard het uit verveling doet, maar nooit schreeuwen, slaan, aan de teugels trekken of schoppen (werkt allmaal averechts). Met het aan de teugels trekken blijft hij uiteindelijk wel stil staan misschien, maar dan niet omdat hij weet dat jij dat van hem wilt, maar omdat hij anders pijn in zijn mond heeft! Geen goeie optie dus.
Bij het opstappen teugels wel aannemen (maar niet trekken), eerst met een voet in de beugel, blijft hij staan, dan BRAAF! Voet er weer uit en opnieuw voet erin, blijft hij staan, BRAAF (knuffelen en krabbeltje o.i.d. maakt niet uit, als hij maar weer dat hij het goed doet)!
Dan kun je beginnen met wat druk op de beugel te geven door een beetje te gaan hangen in de beugel (niet met volle gewicht, das niet goed voor zijn rug, het opstappen hoort een vloeiende beweging te zijn met zo min mogelijk druk in de beugel, dus springen met je andere been om af te zetten), blijft hij staan, BRAAF! Weer voet eruit en hetzelfde herhalen, iedere keer tot hij 2 keer achter elkaar stil is blijven staan en dan BRAAF!
Volgende stapje is over het zadel hangen, zoals je eerst bij een onbeleerd paard doet zeg maar. Dus wel min of meer opstappen, maar nog niet helemaal zitten, want dan ben je niet snel genoeg weer op de grond om actie te ondernemen als hij wel weg loopt (dan moet je weer aan de teugels trekken om te remmen, is niet gewenst). Blijft hij staan BRAAF! Weer afstappen, opnieuw proberen en blijven staan is BRAAF!
Als hij dit allemaal doet en stil blijft staan dan kun je proberen gewoon op te stappen, blijft hij staan dan BRAAF! Snel er weer af, nog een keer, blijft hij voor de 2e keer staan dan HEEL ERG BRAAF!!! En dan lekker vlot wegstappen op jou teken (niet eerst een halve minuut willen blijven staan, das teveel gevraagd, hij is al braaf genoeg als hij zoalng blijft staan dat jij goed kunt gaan zitten met beide voeten in de beugel).
Wat ik ook belangrijk vind is opstappen aan beide kanten van het paard (weet niet of je dat al doet of niet, maar even ervanuitgaande dat je dat niet doet...).
Hiermee voorkom je scheefheid in de rug, in het zadel en lengte verschil in de beugelriemen. Ik weet niet wie het ooit bedacht heeft om altijd aan dezelfde kant op te stappen, maar dat is natuurlijk de grootste onzin (is voor niemand goed).
Als je altijd aan dezelfde kant op gestapt hebt en de pony niet anders kent, is het voor jou niet handig om hier nu mee te beginnen. Oefen dan eerst het stilstaan zoals je altijd opstapt en als dat goed gaat probeer je het ook aan de andere kant.
Het codewoord bij paarden is geluld. Heel veel mensen kunnen dat niet opbrengen (ik vind het zelf soms ook moeilijk hoor), maar dat is toch echt wat iedereen met een paard moet proberen. En wat hierboven genoemd wordt: let er op of er een stapje gezet wordt om balans te houden of dat het stapje gezet wordt om weg te lopen....
Lukt dit nou allemaal niet, dan moet je de oorzaak misschien zoeken in zijn rug (kan veroorzaakt worden door het zadel, maar kan ook gewoon in zijn rug zelf zitten) of zelfs op ander plekken in het lichaam (bijv. benen of mond).
Heel veel succes en laat nog even horen hoe het gaat!
Groetjes Sanne
(ik heb deze methode bij mijn paard ook toegepast en na 3 keer voor het rijden aan geoefend te hebben, bleef zij de volgende keer staan)
best raar
). Bij haar is t me ook niet gelukt om het goed te krijgen, maar het was wel zo dat als ik haar bijv met haar hoofd in de hoek zette, ze keihard naar achter ging. Pakte ik de teugels strak vast, dan werd ze alleen maar panischer. De enige manier om haar stil te laten staan, was vast laten houden door een ander. Maar als ik alleen ging rijden, liet ik haar dus maar gewoon lopen. Ik weet het, niet echt consequent, maar denk dat ze teveel had meegemaakt, ik kreeg het er écht niet uit. Niet met heeel veel geduld, snoepjes, beloningen, boos worden, etc.
Wat ik dus wil zeggen, bij sommige ponys zullen bovengenoemde tips wel degelijk succes hebben, maar ik geloof dat dat niet het geval zal zijn bij alle ponys. En dan liever snel opstappen terwijl je pony wegstapt, dan trekken of panisch rondjes draaien terwijl je opstapt. Mloes schreef:Ik heb ook een tijdje een haflinger gereden die dus ook echt niet wou stil staan. Ben nu echt panisch voor paarden die niet stil blijven staan als ik op stap (dit omdat ik geregeld naast deze pony heb gehangen / eraf ben gevallen). Bij haar is t me ook niet gelukt om het goed te krijgen, maar het was wel zo dat als ik haar bijv met haar hoofd in de hoek zette, ze keihard naar achter ging. Pakte ik de teugels strak vast, dan werd ze alleen maar panischer. De enige manier om haar stil te laten staan, was vast laten houden door een ander. Maar als ik alleen ging rijden, liet ik haar dus maar gewoon lopen. Ik weet het, niet echt consequent, maar denk dat ze teveel had meegemaakt, ik kreeg het er écht niet uit. Niet met heeel veel geduld, snoepjes, beloningen, boos worden, etc.
Tot zover mijn betoogWat ik dus wil zeggen, bij sommige ponys zullen bovengenoemde tips wel degelijk succes hebben, maar ik geloof dat dat niet het geval zal zijn bij alle ponys. En dan liever snel opstappen terwijl je pony wegstapt, dan trekken of panisch rondjes draaien terwijl je opstapt.
prow schreef:jammer genoeg gaat mijn pony al lopen als je naast hem gaat staan om op te steigen soms niet maar als je dan je voed er in dat bigindt die weer![]()
over dat liks op stijgen ze zeggen dat een paard anders sriktbest raar
Mloes schreef:Wat ik dus wil zeggen, bij sommige ponys zullen bovengenoemde tips wel degelijk succes hebben, maar ik geloof dat dat niet het geval zal zijn bij alle ponys. En dan liever snel opstappen terwijl je pony wegstapt, dan trekken of panisch rondjes draaien terwijl je opstapt.
Sannessep schreef:prow schreef:jammer genoeg gaat mijn pony al lopen als je naast hem gaat staan om op te steigen soms niet maar als je dan je voed er in dat bigindt die weer![]()
over dat liks op stijgen ze zeggen dat een paard anders sriktbest raar
Over dat opstijgen... maak je alsjeblieft niet druk, want dat is de allergrootste onzin die ik ooit gehoord heb! Dan had mijn pony al verschillende keren dood neer moeten vallen, want ik doe namelijk niet anders dan zowel links als rechts opstappen.... en ze leeft nog steeds![]()
Over dat je pony al gaat lopen als je naast hem staat... Dat doet me een andere vraag oproepen: Kan hij sowieso wel stil staan als je dat van hem vraagt? Met opzadelen of poetsen enzo, staat hij dan wel stil?
Misschien is het handig voor jou als je eerst met hem aan het werk gaat met een halster (dus niet als je gaat rijden, maar gewoon in de weide of een stukje wandelen langs de weg of door de bak). Dan vraag je van hem om alleen maar stil te staan (bijvoorbeeld 'HO' en dan met je hand omhoog, alsof je hem tegen wilt houden). Staat hij stil, dan weer BRAAF! Hetzelfde systeem als wat ik hierboven beschreven heb, maar dan onder het wandelen bijvoorbeeld en dan af en toe een paar seconden stil staan als jij dat vraagt...
Daarna kun je dit dan uitbreiden naar het opstappen.Mloes schreef:Wat ik dus wil zeggen, bij sommige ponys zullen bovengenoemde tips wel degelijk succes hebben, maar ik geloof dat dat niet het geval zal zijn bij alle ponys. En dan liever snel opstappen terwijl je pony wegstapt, dan trekken of panisch rondjes draaien terwijl je opstapt.
Daar ben ik het niet mee eens.. het spijt me als je dit als aangevallen opvat, maar ik ben van mening dat je alle paarden kunt laten doen wat je wilt. Zolang je maar op de juiste manier en met de juiste middelen met ze omgaat.
En zoals je zelf al zegt, je was niet erg consequent... Dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat je er alles aan gedaan hebt. Misschien ben je bij sommige paarden wel heel lang bezig om het voor elkaar te krijgen, dat sluit ik zeker niet uit, maar ik ben ervan overtuigd dat je zoiets simpels als stilstaan ieder paard kunt bijbrengen! En ook op een nette en rustige manier.
Citaat:Daar ben ik het niet mee eens.. het spijt me als je dit als aangevallen opvat, maar ik ben van mening dat je alle paarden kunt laten doen wat je wilt. Zolang je maar op de juiste manier en met de juiste middelen met ze omgaat.
En zoals je zelf al zegt, je was niet erg consequent... Dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat je er alles aan gedaan hebt. Misschien ben je bij sommige paarden wel heel lang bezig om het voor elkaar te krijgen, dat sluit ik zeker niet uit, maar ik ben ervan overtuigd dat je zoiets simpels als stilstaan ieder paard kunt bijbrengen! En ook op een nette en rustige manier.
Mloes schreef:ik het niet heb doorgezet ..(knip).. Die pony leek wel autistisch, weet niet of dat uberhaupt bestaat bij paarden, maar een band opbouwen met haar lukte gewoon niet. En als je dan iets wil veranderen wat er al jaren inzit (in dit geval dus het niet-stilstaan), moet je toch op zn minst een band hebben met het dier in kwestie, lijkt mij.
, en waarschijnlijk ook meer als ik zou willen doen bij mijn pony
).
). Dus waarom zou een paard niet autistisch kunnen zijn? Of claustrofobisch enzovoort? Daar kun je best gelijk in hebben hoor.
)