Straffen of belonen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Straffen of belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:42

Wat doen jullie als je van een paard valt?

Gister heb ik voor het eerst sinds 4 jaar weer eens kennis gemaakt met de bakbodem. Ondanks dat het niet beviel, deed ik het een kwartiertje later nog een keer. Bloos
Vanuit het niets en geheel zonder reden (er gebeurde niets dus schrikreactie is uitgesloten) werd ik ineens gelanceerd en even later dus nog een keer. Ik heb mijn paard toen even flink duidelijk gemaakt dat ik niet van dat soort acties gediend ben. Ik heb niet geslagen maar gewoon even ferm toegesproken! Ik weet niet of ze het snapte maar na de 2e lancering liep ze wel perfect.
Nu zat ik later te denken, had ik haar misschien beter kunnen belonen na mijn valpartij? Aangezien ze netjes naast mij stil bleef staan en dus niet als een gek door de bak heen ging rennen waardoor ze niet te vangen was.

Aangezien de vraag vast wel zal komen, even wat extra info. Het betreft hier een 20 jarige merrie die ik al 3 jaar rijd en (bijna) nooit een stap verkeerd doet. Erg werklustig en vrij sterk dus niet geschikt voor beginners. Ze is op dit moment niet hengstig en mankeerd ook niets. Ook het tuig is in orde. Op het moment van ontploffing vroeg ik niets bijzonders van haar. Gewoon netjes aan de teugel en een klein beetje stelling naar binnen in de hoek. Ze heeft vroeger M gelopen dus dit is niet iets nieuws.

Ik wil hier geen discussie starten over het feit dat er een DA, smid, tandarts, zadelmaker of iemand anders moet komen maar, over wat de beste reactie is na het vallen.

Dus brand maar los. Wat doen jullie en wat zouden jullie gedaan hebben in mijn situatie?

Narya

Re: Straffen of belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:44

Ik zou voor optie 3 gaan, negeren. Een paard belonen nadat hij je eraf gedonderd heeft, gaat me net weer iets te ver, terwijl afstraffen volgens mij ook niet bijzonder effectief is. Zou gewoon het paard vangen en weer verder gaan alsof er niets gebeurd is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:45

Ik denk niet dat het nut heeft je paard te straffen na je val. Je paard kan namelijk niet terug denken..(en op het moment zelf wordt straffen lastig uiteraard) ik moest wel even lachen dat je zei 'ondanks dat het niet beviel deed ik het vervolgens nog een keer' Vork

Ik zou het zelf gewoon genegeerd hebben en weer opgestapt zijn en iets fanatieker aan het werk hebben gezet!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:45

Gewoon opstappen en verder gaan, niks bijzonders, als je merkt dat zo'n reactie weer gaat komen kun je natuurlijk wel even iets strenger zijn... Ik zou in ieder geval nooit echt boos worden naast m'n paard, dat roept vaak alleen maar veel verwarring op (bij mijn paard iig wel Knipoog )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:49

Negeren en idd even ferm toespreken en daarna weer flink aan het werk.....
Straffen helpt niet (al denken sommige daar anders over)... op het moment dat jij er weer op wilt stappen zijn zij het alweer vergeten.....(heerlijk zo'n korte termijngeheugen moeten ze voor mensen ook eens uitvinden) Haha!

Die van mij heeft in deze tijd van het jaar ook rodeo eigenschappen..... zal wel in het weer zitten. Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:51

Dat is inderdaad ook een optie. Ik denk dat de meeste mensen ook afstraffen omdat ze hun eigen frustraties even kwijt moeten. Ik spreek het echte straffen (slaan met zweep, bit door de mond heen trekken) hier niet goed!!
Moet er ook nog wel even bijzeggen dat ik na de toespraak (5 seconden ofzo) ook gewoon weer ben opgestapt en nog een tijdje flink heb gewerkt met d'r.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:11

de actie negeren, mocht je erop zitten en ze begint dan wel aanpakken maar als je er al naast ligt dan heeft het geen nut meer

misschien was ze gewoon een beetje vrolijk van het weer

LittleStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:32

Zelf heb ik gister het zelfde meegemaakt!
Mijn paard zet nooit een stap verkeerd en gister had ze ineens bokacties waarna ik er bijna af lag!
jaja, bijna! Cool

Ik denk dat het door het koude weer komt en dat tog de zon schijnt!

liefss

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:41

mmm....
ik ben ook een keertje gevallen, hard! van een paard, dat bokt, en onder de bok, sprong hij. ja het klinkt heel erg vaag, maar zo was het wel. (zo ongeveer)dus ik viel ervanaf, maar dat had hij een maand lang, al bij iedereen geflikt. dus mijn instructrice was woedend, niet op mij, maar op dat paard, toen moest ik erop, aangalloreeren, (dat lukte dus niet, op dat paard, als je wouw aangalopperen, ging hij dat doen) hij bokte weer, en rende, overal naar toe, ik hbe hem opeengegeven moment, een tik gegeen, en toen was hij braaf! deed nix meer! ik kon aangaloperen, liep hij practich aan de teugel. ondanks is dit paardje heel erg verandert, hij doet dit egt nietmee,r en loopt al mee in de beginnerslessen!
groetjes! L.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:17

Negeren, bij dit soort paarden is het vaak een kwestie dat ze op dat moment gewoon niet lekker in hun vel zitten. Helemaal als ze anders geen pas verkeerd zetten. Er is altijd een reden voor gedrag, dus ze zal het niet zomaar gedaan hebben. Misschien had ze last van een spier, of last van steken of bedenk het maar...

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:21

absoluut niet belonen maar ook niet straffen, weer op je paard gaan zitten en verder rijden alsof er niks is gebeurd

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:29

mijn mening??
Nou ik denk dat je het mooi hebt opgelost, wel even toe gesproken van, hé dit zijn geen grappen volgende keer graag liever niet. En dan weer opstappen en verder rijden als of er niets gebeurd is.

Ik zou denk ik het zelfde hebben gedaan als jou, na 1 keer (kan gebeuren) 2e keer wel ff iets van zeggen, zodat er hopelijk geen 3e keer komt....

vind het aan de andere kant nog wel speels hoor voor een 20 jarige dame, voelt ze zich iniedergval lekker in haar vel met dat soort vreugde bokken, Duivel hahahahahaha

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 18:53

Het is ook helemaal niet te zien dat ze al 20 is. Ze is nog steeds zo gek als een deur. Ik had alleen liever gehad dat de vreugdebokken (of wat het ook was) waren gekomen tijdens het losgooien.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:57

ik vind ook negeren. Tijdens de bok kun je misschien wel een roep geven naar je paard. Maar na het vallen is je paard het binnen 3 seconden weer vergeten wat de toedracht was. Ferm toespreken heeft geen zin.
Gewoon opstappen en weer verder.
Mijn pony is ook nogal wild de afgelopen 2 weken, ik denk dat het aan het weer ligt. Hij is altijd nogal rustig en nu af en toe net een bommetje. (gelukkig is ie niet zo hoog!)
Succes ermee

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:05

ik denk dat je het beter kunt negeren en als je paard geschrokken is hem eventjes gerust stellen en dan weer opstappen en gewoon verder rijden dat doe ik meestal en dat werkt bij mij gewoon het beste!

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:30

Ik zou ook gewoon weer opstappen alsof er niets is gebeurd en weer vrolijk doorgaan waar je mee bezig was.
Dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn, als je naar valt lukt dat niet.

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:03

Niet straffen en natuurlijk ook niet belonen. Gewoon weer opstappen en verder gaan waar je mee bezig was. Doen alsof er niks is gebeurt..

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:32

Als ik er af val stap ik inderdaad gewoon weer op Haha!
En doen alsof er nix gebeurt is!

Aangezien je stelling naar de binnenhoek vroeg,
kan het zijn dat zij daar wat engs zag !

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:32

ik zou een paard niet straffen als ik eraf val en ook niet belonen. gewoon weer opstijgen en weer zo netjes mogelijk verder rijden. Waarom niet straffen? Ik denk niet dat hij dat echt tot zich door laat dringen. Waarom niet belonen? Waarvoor zal je hem moeten belonen als hij je er net heeft af gegooit. Inderdaad vind ik negeren en daarna gewoon netjes verder rijden de beste manier.
Het punt is als je er niet was af gevallen en hij nog bokte kun je hem ook niet als je erop zit streng aanspreken, maar dan rij je hem ook zo goed mogelijk door.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:36

Gezien de antwoorden heb ik het idee dat de vraag verkeerd begrepen is. Ik wil haar niet belonen voor het feit dat ze me een vliegreis kado heeft gegeven maar, voor het feit dat ze daarna bij me is blijven staan en dus zeer makkelijk te vangen was.

De vraag is dus: Beloon je je paard voor het bij je blijven?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:04

MandyR schreef:
De vraag is dus: Beloon je je paard voor het bij je blijven?

Nou dat is heel simpel: paard blijft bij je staan, is dat goed of niet?
Zo ja, belonen dus;) Gewoon een klein klopje, aai, niet uitvoerig ofzo.
Paard zal niet snappen dat jij boos op hem wordt omdat ie zojuist jou eraf gegooid heeft.
Denkt alleen, als zij erafligt wordt ze boos.
Gevolg: paard wilt niet meer bij je komen staan.

Eigenlijk heel simpel allemaal:) net een hond^^

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:09

Voor straffen ben je inderdaad al te laat als je de bakbodum van dichtbij aan het bewonderen bent. Straffen heeft alleen zin als je paard iets doet waardoor jij er van af zou kunnen vallen. Belonen omdat hij stil is blijven staan zou kunnen, maar ik zou het gewoon negeren en weer opstijgen. Zodra je merkt dat het weer te heet word onder het zadel mag je wel ingrijpen!