verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:02

mijn shetlander is heel erg schrikachtig en is ook nog nooit het terrein af gekomen.
maar hoe moet ik hem dan verkeermak maken?
waar die staat hebben ze een heel groot terras en daar mag ik meestal wel wandelen.
maar dat begin langsamerhand ook wel een beetje tevervelen.
dus mijn vraag is hoe maak je een shetlander verkeersmak?

tips zijn welkom.
alvast bedankt
kim.<3

kim18a

Re: verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:03

niemand een idee of een tips om het optebouwen?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:07

Gewoon er mee aan de wandel gaan, zelf vol vertrouwen voorop en aangeven dat alles de gewoonste zaak van de wereld is. Of vragen of er iemand is die mee kan lopen met eentje die al verkeersmak is.

Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:47

Precies, lekker mee gaan wandelen!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 12:28

ok dat zal ik doen

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:29

Misschien kun je op het terrein al wat spannende dingen oefenen?
Laat eens een auto starten als je er langs loopt of doe een parcoursje met hem aan de hand, door een smalle doorgang, over een zeiltje, etc.
Succes!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 12:36

ok bedankt .
over zeilen loopt ie gewoon mee .
en smalledoorgangen ook . dat had ik geoefnd want er stond op het terras een caravan net is van de muur af dus daar ben ik langs gaan lopen en hij vond het gewoon goed. en op auto's geageerd ie niet echt allen als ze voor bij komen en ook tractoren vind ie heel erg eng. maar ik ga het vandaag gewoon proberen. heel erg bedankt voor jullie reactis

groetjes kim

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:51

Beste is oefenen met een ervaren paardje.
Die van jouw zal afkijken hoe het moet en zal zich veiliger voelen bij 'enge' dingen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:54

[SH] > [OPG]

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:02

Vandaag voor het eerst met mijn twee mini's gaan wandelen op de openbare weg. Probeer er vooral op te letten dat JIJ op je gemak bent, tuurlijk zal hij/zij wel schrikken, maar als ze ziet dat jij niet schrikt, is er niks aan de hand (natuurlijk moet het beestje jouw dan wel vertrouwen). Ook niet te lange stukken om te beginnen, en misschien ook handig: vraag aan iemand op een auto te laten starten en toeteren, een paar keer, tot ze niet meer schrikt. Lachen

Met die van mij ging het heel goed, maar je verbaast je toch telkens hoe minder en minder respect de mensen voor je hebben, voorbij zoeven en niet omkijken, zaterdag op buitenrit ook, een beetje vaart minderen als een pony op de weg komt, nee hoor, extra gas!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:12

Zoals veel gezegd indd moet je heel erg op je eigen houding letten, vooral omdat je shet weinig kent.

Zorg er eerst voor dat ie niet bang is voor fietsers en brommers. Dat kun je misschien op terras oefenen?
Die zijn minder eng als auto's.
Als er een parkeer terrein in de buurt is kun je daar ook eens rondwandelen.

Maar het belangrijkste is dat je zelf ook kalm blijft en dat uitstraalt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:37

Kun je samen met iemand anders met ervaren paard/pony gaan wandelen? Is ook voor je eigen veiligheid wel aan te raden..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:08

ga wandelen samen met iemand wiens paard wel verkeersmak is. Dan komt de rust van dat paard en van jezelf. een shet kun je niet opzitten maar verder is het niet anders dan met ieder ander paard.

En jong paard gaat hier in een groep met ervaren verkeersmakke paarden naar buiten. Zodat de nieuweling leert dat het niet eng is.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:09

ga er lekker mee wandelen, zelf niet bang wezen. dan leert ze snel genoeg dat auto's enz. niet eng zijn..

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:40

Neem inderdaad een ander maatje mee (+ een andere begeleider, dat is wel zo makkelijk als je je nog niet helemaal zeker voelt...)

Je shet zal het dan van zn ervaren maatje afkijken, maar hij zal ook heel erg op jou "vertrouwen"....
Zorg dus dat je zeker bent van je zaak en ga gewoon lekker met hem aan de wandel!

Succes!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:43

Ik heb mijn pony verkeersmak gemaakt niet met een andere ervaren pony erbij (want mijn pony kon hem zo de sloot in drukken bv als ie echt bang was en die ervaren pony kon natuurlijk ook vrij heftig reageren op zo'n druk geval achter hem Nagelbijten / Gniffelen) maar door mijn vader mee te nemen! Lachen Die is namelijk de rustheid zelve en precies wat wij nodig hadden! Lachen
Hij liep voor mijn pony aan en ik ernaast (of erop). Dat werkte het allerbeste voor ons! Lachen

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:46

Is het ook zo dat een paard rustiger blijft als hij samen met een grote kudde loopt? Dat zou je lekker samen met je familie of vrienden kunnen gaan wandelen, en hoe meer hoe beter. Tong uitsteken

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:49

Veel mee wandelen.
Laten snuffelen aan dingen..
En laten zien dat het niet eng is.
Ga misschien met iemand nog erbij, die kan dan helpen als het misgaat.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:06

Zoals iemand anders geloof ik al had gezegd, neem een paard/pony/shet mee die alles al kent, dit zal een hoop uitmaken. Ik ben er nu ook mee bezig om die van mij verkeersmak te maken want hij is ook nog nooit het terrein af geweest, de weg op, het bos in of wat dan ook. Ik ga gewoon kleine stukjes het bos in met mijzelf er op en iemand anders ernaast die hem ook nog vast heeft. Als je er zelf veel vertrouwen in hebt, zal je shet dit ook voelen en hoe vaker je het doet, hoe beter het uiteindelijk zal gaan. Gewoon doen doen doen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:49

Inderdaad, lekker met je pony gaan wandelen, totdat ze 'nergens' meer van schrikt, dan kun je er eens iemand opzetten/voor de wagen zetten hihi Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:43

Gewoon gaan wandelen en alles wat hij eng vind even goed laten bekijken/ beruiken/ bevoelen zodat ze weten wat het is en het niet eng meer vinden. Ik ben wel eens een bouwput ingelopen met Miep omdat ze zich telkens het zuur schrok als we er langs liepen. Toen ze alles daar even goed heeft mogen bekijken en zo was het niet eng meer, sindsdien loopt ze alle bouwputten/ werkplaatsen en andere plekken waar veel lawaai gemaakt wordt zo langs alsof er niets aan de hand is.

Bij enge dingen voorop gaan lopen en laat maar zien dat jij het niet eng vind, dan is het voor je pony ook een stuk minder eng.

faridaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:54

en?? is er al vooruitgang? of heb je nog niet de mogelijkheid gehad? durfde die al van het terras af?

veel succes! en laat wat weten ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:00

Vergeet niet om een hoofdstel in te doen met longeerlijn eraan. Dit vind ik de meest veilige manier omdat hij dan wel kan schrikken, maar mocht hij er vandoor gaan oid, je hem dan altijd vast kunt houden en niet meteen kwijt bent!

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:38

Ga gewoon met hem wandelen langs het verkeer en laat hem in het begin stilstaan om het voertuig rustig te laten bekijken, daarna gwoon langzaam doorlopen en hem belonen als hij rustig/braaf is.. Veel suc6!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:34

Als baas, eerst zorgen voor leidersrol.
Daarna zeer koel blijven in je kop als je merkt dat je paard wat engs tegenkomt. Meld je paard dat het niet eng is en dat ie op jouw moet vertrouwen.
Laat het paard even naar het enge ding kijken en dan samen resoluut er voorbij.