Paard verhuist vandaag meteen gedragsverandering!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Montecito

Paard verhuist vandaag meteen gedragsverandering!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:11

Hallo,

Ik heb mijn paarden vandaag verhuist naar een andere stal omdat bij onze stal alles weg moet voor een woonwijk. Ik weet dat Montecito nogal stressig is en heel sensibel, maar hij komt aan op die stal en flipt gewoon. Hij wilde de stal niet in omdat zijn maatje in de voorste stal kwam te staan en hij aan de overkant 2 stallen verderop. Hij helemaal over de toeren. Terwijl ze thuis ook niet dicht bijelkaar stonden.

Toen maar even in de wei gezet met zijn 2en, ging al iets beter. Na 2,5 uur ben ik hem gaan halen en wilde hem even rijden. Dus ik hem op de wasplaats gezet. Flipt ie weer volkomen. Meppen met de voorbenen, maaien mij platwalsen hinniken e.d. Hij begon met rijden als een rodeo stier te bokken, niet normaal meer.

Ik maak me nu best zorgen omdat hij dus ook niets wil eten, alleen ruwvoer. Alles laat hij liggen en staat diep triest en opgefokt in de stal. Mijn andere heeft nergens last van, die vind alles wel best.

Maar wat moet ik nu?? Zou het na een week over zijn of blijft hij zo. Kan ik iets doen om het voor hem makkelijker te maken?? Rustgevende druppels geven oid??

Wie heeft advies....

Lynn_Nikita

Re: Paard verhuist vandaag meteen gedragsverandering!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:11

laat hem eerst eens rustig wennen, waarom meteen rijden?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:12

Ik denk dat je hem ook eerst het beste even kan laten wennen idd. Nagelbijten / Gniffelen tis natuurlijk allemaal nieuw voor hem he. Knipoog

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:13

Omdat ik hem niet stil kan zetten na een les van een uur de dag ervoor Knipoog Morgen hoeft hij niets te doen alleen een beetje door de bak wandelen en in de wei staan. Maar ik maak me meer zorgen om het niet eten, hij is al heel kieskeurig qua voer, maar zelfs zijn eigen prakje eet hij niet Bloos
Laatst bijgewerkt door Montecito op 02-12-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:14

paarden omruilen en zorgen dat hij bij zijn maatje komt te staan.
dat is nu het enigste vrtrouwde voor hem en net dat haal je bij hem weg.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:14

Je had vandaag toch ook even rustig met hem kunnen gaan wandelen ofzo? Lachen Kun je hem meteen overal even laten kijken enzo

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:15

Nou inderdaad, geef hem even de tijd om te wennen.
Verhuizen is één van de meest ingrijpende gebeurtenissen voor een paard die hij kan meemaken.
Laat hem even tot rust komen en ga het langzaam opbouwen .

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:17

wennen kost bij sommige paarden weken, lekker met rust laten, veel met zijn maatje in het land en voor de rest rust en regelmaat.

sterkte

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:19

mariska32 schreef:
paarden omruilen en zorgen dat hij bij zijn maatje komt te staan.
dat is nu het enigste vrtrouwde voor hem en net dat haal je bij hem weg.

Ze kunnen elkaar wel zien, dus hij weet dat zijn maatje er is. Er naast zetten mag niet van de stal baas omdat dat een grote stal is en mijn andere paard is 161, dus moest in een kleinere stal..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:19

hij is wat onwennig,ik zou hem ook gewoon rijden,als je op wedstrijd gaat moet hij ook gewoon zijn ding doen.
zo blijft hij in zijn normale ritme,en als hij werkt heeft hij afleiding en raakt hij zijn energie een beetje kwijt,zo word alles sneller gewoon voor hem,is hij na een week nog heel onrustig,dan zou ik wel proberen hem bij zijn vriendje in de buurt te krijgen.
hoe meer aandacht je er aan schenkt hoe onrustiger hij word!
succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:20

Gooi jue paard 10 dagen met een maatje en deken op op het land, sdat is de meest ontspannen manier voor een paard om te acclimatiseren op een nieuwe plek, tenzij je paard het niks vindt met een ander dier op het land..

Ga dan wandelen of i.d., niet meteen rijden.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:20

idd lekker met rust laten en laten wennen... ik heb gister mijn paard ook naar een ander pensionstal gebracht, en ze mocht gelijk op de stal, ging ook wel gelijk eten. dus viel me mee

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:23

Ik zou me over het eten niet direct zorgen maken, paarden kunnen best wat hebben. Als ze na een week nog niks heeft gegeten wordt het wat anders maar die kans is heel klein..

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:27

Sommige paarden reageren er nu eenmaal gevoeliger op dan anderen.
Het was misschien niet zo slim om gelijk al te gaan rijden maar dat is gebeurd.
Hij werd verhuisd, nieuwe stal, nieuwe wei, nieuwe bak, nieuwe poets/was plaats, allés is nieuw.
Morgen gewoon met hem gaan wandelen en op de wei zetten.
Als je dan toch kalmerende druppels wilt geven, dan is Traumeel een goede. Knipoog

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:30

Kan je hem niet in het land zettne met ze vriendje?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:31

geef em de tijd om te wennen! de eerste dagen gewoon rustig de omgeving rustig bekijken en beetje aanprutsen (stukkie over het erf heen wandelen ofzo)

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:31

Ik ben ook van plan om morgen niets te doen Knipoog , maar vandaag moest ik rijden aangezien hij gisteren best veel had gedaan. Ik heb er maar 20 min max op gezeten. Maar hij is een beetje TE in zijn reacties op het moment, heel zielig vind ik het Ach gut . Traumeel ken ik niet hij heeft ooit rescue remedy gehad van bach, maar weet niet of dat nu ook kan.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:33

Er is een bachbloesem (volgens mij wallnut maar weet ik niet zeker) die je kunt geven bij verhuizen. Ik heb mijn smurf in het verleden ook een mengsel van bachbloesem gegeven ter voorbereiding op een verhuizing omdat dit eerder zo'n drama was. Heeft toen heel goed geholpen. Het was een kant en klaar mengsel toen, weet alleen niet meer hoe het heet Bloos
Geef je paard in ieder geval veel tijd en aandacht. Een verhuizing hakt er vaak behoorlijk in hoor, dat wordt nog al eens onderschat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:34

Ik zou niet rijden, hij heeft al zo veel stress, kost bergen energie. Zorg wel dat hij niet hele dagen op stal staat. Als hij hooi eet, zou ik mij geen zorgen maken. Helaas voor jouw heeft hij gewenningsproblemen en zal jij je daar op aan moeten passen, dus niet lessen en rijden tot hij weer rustig is. Wel zorgen dat hij beweging krijgt, bv longeren aan de lange lijn zonder bijzet, gewoon laten rennen en uitkuren. Dat eten komt wel weer.

Maar ik ben wel eens verplaatst en hij was ook meteen over de zeik, is dus nooit goed gekomen, had na een paar weken een gratenpak en ik moest dus weer verkassen. Toen was het meteen goed. Wat dat is, weet ik niet.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:34

Geef je paard de tijd. Vanuit onzekerheid kunnen paarden gaan bluffen (zoals nu het stalgedrag o.a).
Je paard ondergaat geen gedragsverandering, je ziet je paard nu zoals het echt is, onder voor hem beangstigende condities.
Met een paar dagen zal het beter gaan. Zet hem niet teveel onder druk, geef hem tijd en alles komt goed.
Rijden wel of niet is aan jouw. Houd zoveel mogelijk vast aan de oude routine die je had voordat je van stal verhuisde.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:39

hoi! sneu he,dat ze zo van streek kunnen zijn van dit soort veranderingen, en je er eigenlijk niet zo heel veel aan kunt veranderen Ach gut ik denk dat het hooguit een paar dagen zal duren,en ook ik denk dat je hem gewoon moet rijden.wel extra aandacht en beweging geven en misschien bach druppels,is homeopatisch en helpt wel wat mee. sommige paarden zijn wat gevoeliger als andere,ik heb ook eens een merrie op het hengstenstation gehad die een paar dagen helemaal van de rel was,en ook zulke heftige dingen deed.van het rijden werd ze beter hoewel dat in t begin ook echt niet ergens naar leek,dus ben lekker vaak buiten wezen rijden.en misschien verleiden te eten met worteltjes enzo Haha! succes hoor,groetjes deess

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:52

Mijn paard is 2 weken geleden verhuisd en is er nu nog een beetje "druk" van. Ik heb de afgelopen weken maar een paar keer heel rustig gereden, verder alleen aan de hand gestapt over het terrein, door de bakken en een stuk over de weg. En af en toe rustig gelongeerd.

Heel langzaamaan begint hij wat rustiger te worden. Alleen met poetsen staat hij (nog) niet stil, z'n kont gaat van links naar rechts Bloos helemaal als de rest buiten staat en hij alleen op stal wordt gepoetst.

Een van de meest stressvolle gebeurtenissen in een leven van een MENS is een verhuizing. Laat staan hoe het is voor een PAARD die niet begrijpt waarom hij wordt verhuisd (mooiere stal, dichter bij de eigenaar, meer mogelijkheden etc.) Die worden er helemaal onzeker van. Nieuwe omgeving, geuren, kudde/rangorde, ritme, gewoontes etc. Geef het z'n tijd. Over een paar maanden weet hij niet beter.

Suc6!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:04

kayunta schreef:
Er is een bachbloesem (volgens mij wallnut maar weet ik niet zeker) die je kunt geven bij verhuizen. Ik heb mijn smurf in het verleden ook een mengsel van bachbloesem gegeven ter voorbereiding op een verhuizing omdat dit eerder zo'n drama was. Heeft toen heel goed geholpen. Het was een kant en klaar mengsel toen, weet alleen niet meer hoe het heet Bloos
Geef je paard in ieder geval veel tijd en aandacht. Een verhuizing hakt er vaak behoorlijk in hoor, dat wordt nog al eens onderschat!

ik zou je paard niet zomaar walnut geven, maar rescue remedie is wel geschikt!
als je een specefieke remedie wil gebruiken zou ik een bach bloesem therapeut vragen.

ajb onderschat het verhuizen van een paard niet!
zeker niet als hij ook nog eens niet bij zijn maatje kan komen.
het kan wel een aantal weken tot maanden duren.
zolang je paard zijn ruwvoer blijft eten moet hij ook wel genoeg binnen krijgen.
ik zou me meer zorgen maken als hij alleen zijn krachtvoer zou opeten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:23

De bach bloesem rescue Remedy is volgens mij wel oke. worden ze wat rustiger van.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:40

nou die van mij werdt van Bachbloesem juist hyperactief, voor mij dus geen Bachbloesem meer..