Paard valt me aan in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Paard valt me aan in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:52

Met mijn lessen op de manege zit ik de laatste tijd vaker op een paard wat heel lekker rijd,
maar in de stal is ze echt een kreng, tenminste: soms, soms is ze ook weer heel normaal en kan je gewoon aaien en alles.

Laatste keer gebeurde er dit:
Ik kom aanlopen en ze staat met haar oortjes naar voren over de deur te kijken,
ik loop er voorzichtig heen en geef haar zelfs een aai, waarbij ze gewoon rustig blijft.
Vervolgens pak ik het halster en ja hoor: ze haalt naar me uit en ik mag weg gaan duiken.
Zo gaat het een tijdje door en uiteindelijk haal ik er iemand anders bij die het halster er met gemak om krijgt,
zodra dat is gebeurt kijkt ze weer vrolijk en loop ik rustig de stal in en begin te poetsen.
Af en toe doet ze haar oren weer in de nek en probeert me te bijten,
dus dan houd ik het halster lekker een stuk uit mijn buurt zodat ze er niet bij kan.
De rest van de tijd is ze gewoon helemaal rustig...
het lijkt wel of ze schizofreen is ofzo..

Mijn instructrice zegt dus dat het komt omdat ze op de manege zo veel verschillende mensen ziet langskomen,
en dat als je haar beter zou leren kennen ze gewoon rustig doet.
Dat is dus ook waarom als je er iemand van de manege erbij vraagt het hen heel makkelijk lukt.

Mijn vraag is:
heeft iemand ideeën hoe ik dit zou kunnen doen?
Aangezien ik maar 2 keer per week bij de manege rijd en dan nog niet eens altijd op haar lijkt het mij lastig...

love_

Re: Paard valt me aan in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:26

Nou, misschien ben je ook een beetje te afwachtend en dat ze dat merkt, dat kan ook Knipoog Of misschien met een beetje voer lokken ofzo?

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:57

Ik denk dat ze het merkt dat je zo voorzichtig bent, gewoon erop af stappen met een ego van: jij kan me wat paardje en niet laten merken dat je bang voor haar bent, paarden hebben dat door en kunnen daardoor ook zo reageren. Gewoon resoluut haar bij haar neus pakke zodat ze niet naar jou kan uithalen en dan rustig het halster aandoen, misschien dat helpt. Tong uitsteken

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:18

Mocht je bang wezen, stop inieder geval met dat denken. Daarnaast zou ik zeker niet met voer gaan lokken! Mocht je je paard enkel uit stal halen om te rijden/longeren zou ik dat ombuigen naar soms rijden en soms poetsen en soms enkel aaien. Kan ook zijn natuurlijk dat die zijn frustraties op je afreageerd omdat die het niet naar z'n zin heeft op stal.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:21

Wij hadden er ook zo eentje op de manege staan, alleen die beet en sloeg naar iedereen. Bij dat beest wist iedereen dat als je haar hebben moest je eerst even moest wachten met de boxdeur open doen omdat daar direct een rotschop tegenaan gegeven werd door paardlief (en het niet fijn is als de deur dan niet op de grendel zit). Daarna moest je snel zijn, halster omdoen en paard METEEN uit de box halen (box is eigen, veilige terrein). Buiten de box kon deze ook wel happerig zijn, maar niet extreem meer. Ze wist trouwens verdomd goed bij wie ze haar trucendoos kon opentrekken en bij wie ze het beter kon laten. Dus probeer vertrouwen uit te stralen, dan laten ze hun trucendoos meestal wel staan.

Om te rijden was het een heerlijk, werklustig en slim paard, als je er tenminste op kwam.

Deze merrie is later wel verkocht, en heeft sindsdien (ze staat nog steeds op dezelfde manege, alleen nu als pensionpaard) nooit meer vervelend gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:22

tja,arm beest....z'on paard hoort niet op een manege...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:24

ik was pas een manegepaard aan het poetsen die ook heel zuur deed tegen me, alleen had dat paard pijn bij zijn borstspieren en singelstreek, dat gaaf hij ook aan. Schijnbaar was ik de eerste die het opviel dat dat paard er enorm last van had, ik had het idee dat andere er al aan waren "gewend" dat dit paard zo deed en vonden het gewoon geen lief paard.
Dus probeer te kijken wanneer hij dit tegen je doet, misschien is hij al die drukte en al die verschillende mensen wel zat ( geef hem eens ongelijk ), of misschien merkt hij jouw angst en probeert hij te domineren en misschien is het pijn als je ergens op een pijnlijke plek poetst. Succes en blijf op de eerste plaats wel denken om je eigen veiligheid.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 23-11-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:25

dit had mijn vorige paard ook.
zo min mogelijk mensen voor de stal langs laten komen,
en anders in een stal zetten waar weinig mensen langs komen.
dit kan zoon paard erg irriteren omdat ze dan geen aandacht krijgt vand e mensen die steeds langs lopen of omdat ze t vervelend vind..
het is erg moeilijk om op te lossen want helemaal niks meer doen zal ze neit doen..
iig dus in een rustigere stal zetten qua langslopen vd mensen.
*box is haar / hem veilige plek*
verders goed belonen voor goed gedrag!
verkeerd gedrag negeren ipv straffen daar worden ze alleen maar sagerijniger van zulke paarden.
verders heb ik aan t begin toen ik me vorige paard kreeg nooit t halster om gekregen enw erd dan ook de stal uitgeschopt.
heb toen het halster een hele dag om gehad soms wel 2 dagen en steeds om en af gedaan net zolang tot het geod was.
heb m zelfs omgedaan als ik gewoon even op stal kwam kijken..
en dan belonen.
goed oppassen wat ze je aan doet!
en verders hopen dat t allemaal gaat lukken.
Heeft het paard misschien verders ergens last van ?tanden etc? daar kan t ook aan liggen!
succes!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:26

Bij een ander doet ze het niet, zeg je. Kan het dan niet zijn dat je iets bang voor haar bent, en dat ze er gebruik van maakt?
Ik zou gewoon later merken dat je daar niet van gediend bent, ( ookal is dit lastig als ze naar je uithaalt, geen pretje Ach gut ) en het gewoon proberen. Een paard moet toch wel toestaan om een halster om te krijgen? Ookal zie je die maar 2 keer per week? Of zie ik dit verkeerd?

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:29

Het klinkt heel stom maar wat je vooral moet doen is afstand houden. Dat hoeft niet letterlijk maar je afstandelijker opstellen. Een paard geeft vanzelf wel aan als hij/zij aandacht wil hebben en als je haar dat geeft op het moment dat zij dat wil zal ze meer respect voor je krijgen. En het is zo dat er veel mensen op een manege om een paard gaan hangen, dus ik zal het haar absoluut niet kwalijk nemen en juist begrip voor haar tonen.

Ze komt vanzelf wel naar je toe, en dat ze niet zo knuffelig is wil niet zeggen dat ze geen aandacht wil, het ene paard is de andere gewoon niet en soms is dat wat moeilijk te begrijpen maar een paard is en blijft een paard.

Succes. Lachen

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:30

xxxdonja schreef:
Bij een ander doet ze het niet, zeg je. Kan het dan niet zijn dat je iets bang voor haar bent, en dat ze er gebruik van maakt?
Ik zou gewoon later merken dat je daar niet van gediend bent, ( ookal is dit lastig als ze naar je uithaalt, geen pretje Ach gut ) en het gewoon proberen. Een paard moet toch wel toestaan om een halster om te krijgen? Ookal zie je die maar 2 keer per week? Of zie ik dit verkeerd?

Wat versta je onder laten zien dat je er niet van gedient bent?

Verkeerd gedrag negeren en goed gedrag belonen en geduld hebben is toch echt de beste manier.
Tenzij het paard echt gevaarlijk gaat uithalen

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:32

Gewoon negeren idd, dat bedoelde ik. Bloos Gewoon stevig vast pakken. Halster om doen.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

Oke, ik was al bang dat je bedoelde het paard een tik op de neus te geven, maar gelukkig niet. Lachen
Het beste is gewoon te doen alsof je neus bloed. Lachen

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

oke dit is hoe ik het aanpak
1)negeren
2)groot maken
3)halster snel ,maar niet met een plotslinge beweging,omdoen
4)belonen met stukje appel of schouderklopje

geef haar tussendoor ook een minuutje rust , datis voor zo'n paard de beste beloning

en verder gewoon belonen als ze braaf is tijdens het poetsen
dan gaat ze het vanzelf (bij jou) leuker vinden.
tenzij er echt iets met haar aan de hand is natuurlijk

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:30

xxxdonja schreef:

Wat ik bedoelde:
ze doet wel rustig bij de mensen 'van de manege', zoals instructrices of de eigenaar enzo..
Die kent ze namelijk..
Maar bij de lessers doet ze voor zover ik weet altijd zo Lachen

BenB schreef:
Het klinkt heel stom maar wat je vooral moet doen is afstand houden. Dat hoeft niet letterlijk maar je afstandelijker opstellen. Een paard geeft vanzelf wel aan als hij/zij aandacht wil hebben en als je haar dat geeft op het moment dat zij dat wil zal ze meer respect voor je krijgen. En het is zo dat er veel mensen op een manege om een paard gaan hangen, dus ik zal het haar absoluut niet kwalijk nemen en juist begrip voor haar tonen.

Ze komt vanzelf wel naar je toe, en dat ze niet zo knuffelig is wil niet zeggen dat ze geen aandacht wil, het ene paard is de andere gewoon niet en soms is dat wat moeilijk te begrijpen maar een paard is en blijft een paard.

Succes. Lachen

Het enige probleem is dat ik haar wel gepoetst en gezadeld moet hebben vóór de les begint Clown
Verder begrijp ik het van haar kant ook hoor,
ik zou helemaal gek worden als er iedere dag andere mensen aan en op me zaten..

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:50

Om haar op tijd opgezadelt en wel in de les te krijgen zou ik haar idd uit de stal halen voor het poetsen/ opzadelen. Stal is haar plekje en daar wil ze waarschijnlijk gewoon met rust gelaten worden.

En ook al genoemd, maar ik wil het toch nog benadrukken: Ga in ieder geval nooit slaan, hier wordt het alleen maar erger door en wordt het behalve een stal chagrijn ook nog een kopschuw paard. Gewoon negeren of als ze begint te dreigen gewoon 'Nee' roepen of wat dan ook.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:13

Wat zielig dit paard! Die moet niet op de manage. Die moet lekker bij iemand thuis in de wei staan! Echt sneu!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:22

Toen ik begon met rijden stond er een hele leuke pension pony, een knuffelbeestje die heel lief was. Toen is ze verkocht aan de manege, en nu een paar jaar later kijkt die ook niet vrolijk meer als je de stal inkomt. Verdrietig

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:22

marlinH schreef:
Toen ik begon met rijden stond er een hele leuke pension pony, een knuffelbeestje die heel lief was. Toen is ze verkocht aan de manege, en nu een paar jaar later kijkt die ook niet vrolijk meer als je de stal inkomt. Boos!

Ja zielig he!!! Boos!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:24

marlinH schreef:
Toen ik begon met rijden stond er een hele leuke pension pony, een knuffelbeestje die heel lief was. Toen is ze verkocht aan de manege, en nu een paar jaar later kijkt die ook niet vrolijk meer als je de stal inkomt. Verdrietig

Keek ff op je profiel!! Jezus kreeg tranen in me ogen! Echt erg dat dit soort dingen gebeuren dat mensen geen respect hebben voor paarden. (sommige mensen) Boos! Boos!

Vind je het erg als ik het ook op mijn profiel zet??

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:28

aira2005 schreef:
marlinH schreef:

Keek ff op je profiel!! Jezus kreeg tranen in me ogen! Echt erg dat dit soort dingen gebeuren dat mensen geen respect hebben voor paarden. (sommige mensen) Boos! Boos!

Vind je het erg als ik het ook op mijn profiel zet??

Dit is wel erg offtopic, maar je mag de collage inderdaad kopieren en in je profiel zetten, het is inderdaad triest dat dit soort dingen gebeuren! Verdrietig

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:56

Ja het is gewoon te triest voor woorden! Bah Bah Bah!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:38

TE5 schreef:
xxxdonja schreef:

Wat ik bedoelde:
ze doet wel rustig bij de mensen 'van de manege', zoals instructrices of de eigenaar enzo..
Die kent ze namelijk..
Maar bij de lessers doet ze voor zover ik weet altijd zo Lachen

BenB schreef:

Succes. Lachen

Het enige probleem is dat ik haar wel gepoetst en gezadeld moet hebben vóór de les begint Clown
Verder begrijp ik het van haar kant ook hoor,
ik zou helemaal gek worden als er iedere dag andere mensen aan en op me zaten..

Oke, dan komt het dus niet door jou...
jammer dat dit dan een manegepaard is...

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:15

Nou wij hebben ook zo'n merrie op de manege, als je binnekomt meteen dreigen!
Maar de truc bij haar is gewoon negeren, méteen doorlopen de stal in en dan heeft zij eigenlijk zoiets van 'oke' .
Eerst is het inderdaad van; o help, maar als het gelukt is durf je daarna gewoon de stal in Knipoog .